Blasfemie Rapsodie

Blasfemie Rapsodie
14 Oct '20 to 16 Oct '20
ICK Amsterdam / Emio Greco en Pieter C. Scholten
from € 31,50

Blasphemy arose during the corona crisis. Like cursing in church, Blasphemy arose, with appropriate distance and from a pressing need for creation. This time not in a studio but in their 'holy' home space, the dancers worked on a solo based on the swaying structured footwork of the Charleston and the ecstatic dance of the southern Italian dance Pizzica. In online connection with Emio Greco | Pieter C. Scholten, they toiled their way ruthlessly, along benches and under tables, using the power of dance to take the measure of the walls and push their limits.

start at 19:30
space Rabozaal
duration tbc
world première
language no problem

artist talk Fr 16

De beweeglijkheid van zekerheden

Like a virus needs a body 
As soft tissue feeds on blood 
Someday I'll find you, the urge is here
(Bjork, Like a virus)

De Zuid-Italiaanse dans Pizzica, oorspronkelijk een wilde dans om het dodelijke gif van een spinnenbeet uit het lichaam te verdrijven, werd intijden van armoede dé remedie tegen depressies. De swingende Charleston ontstond tijdens het interbellum als reactie op de strikte vooroorlogse etiquette en markeerde de bevrijding van de constante doodsangst die de Eerste Wereldoorlog veroorzaakt had. ‘Blasfemie Rapsodie’ ontstond tijdens de coronacrisis.

Blasfemie Rapsodie ontstond tijdens de corona crisis, met gepaste afstand en vanuit een prangende noodzaak tot voortgang. Dit keer niet in een studio maar in hun ‘heilige’ thuisruimte werkten de dansers aan een solo met als uitgangspunt het zwiepend gestructureerd voetenwerk van de Charleston en de extatische dans van de Zuid-Italiaanse Pizzica. In online verbinding met Emio Greco | Pieter C. Scholten zwoegden ze nietsontziend zich een weg, langs banken en onder tafels, om met de kracht van dans de muren de maat te nemen en hun grenzen te verleggen.

De voorstelling Blasfemie Rapsodie is in de heftige eerste maanden van de coronacrisis opgezet, met gepaste afstand en vanuit een prangende noodzaak bij de betrokkenen om door te gaan met kunst creëren. De dansers van ICK Amsterdam hebben ieder vanuit hun ‘heilige’ thuisruimte gewerkt aan een solo, met als uitgangspunt het zwiepend gestructureerd voetwerk van de Charleston en de extatische Zuid-Italiaanse dans de Pizzica. In online verbinding met Emio Greco en Pieter C. Scholten zwoegden ze zich nietsontziend een weg, langs banken en onder tafels, om een meeslepende voorstelling te maken binnen de mogelijkheden van de coronaperiode.

De Zuid-Italiaanse dans Pizzica, oorspronkelijk een wilde dans om het dodelijke gif van een spinnenbeet uit het lichaam te verdrijven, werd in tijden van armoede dé remedie tegen depressies. De swingende Charleston ontstond tijdens het interbellum als reactie op de strikte vooroorlogse etiketten en markeerde de bevrijding van de constante doodsangst die de Eerste Wereldoorlog veroorzaakt had.

Stilte voor de storm
We spreiden onze vleugels. De popsong Around the world van Daftpunk klinkt uit de boxen. De eerste prille windvlaag zet ons in beweging. Omhoog worden we gevoerd maar onze voeten blijven stevig verankert in de grond. Blasfemie ontpopt zich vervolgens als een gedanst ritueel waarin zekerheden worden geofferd. Een oproep om de beweeglijkheid van het leven te omarmen. Een ceremonie waarin de down to earth werkelijkheid zich nestelt in heiligheid.

Blasfemie luidt samen met de voorstelling Disappearance en Shameless het startsein in van een nieuwe periode waarin Greco en Scholten zich overgeven aan het rücksichtsloos idealisme met de beweeglijkheid van leven als overkoepelend motief.


Credits

concept & choreografie Emio Greco | Pieter C. Scholten
dans ca 7 dansers van het Ensemble van ICK
kostuum Clifford Portier
licht Henk Danner