The Homecoming

ITA–Ensemble
Close

The Homecoming

ITA–Ensemble

Shows

Sorry, there are currently no available shows.

Following on From the lifes of the marionettes, Nanouk Leopold is now directing the ITA ensemble in The Homecoming, one of the most frequently performed plays by English playwright and Nobel Prize winner Harold Pinter. It is still the reference piece for the power game that colours human interaction.

Genre Theatre
Premier 13 oct 2019
Language Dutch, English surtitles on 17 oct, 21 & 28 nov
Duration 2 hours

Every scene is a showdown.

After a long stay in America, Teddy returns to the family home, which is exclusively occupied by men. His father, brothers and uncle have lived there for many years. It's a kingdom of men. To their surprise, he's not alone. He's accompanied by Ruth, to whom he is married. As a result, all of the relationships are on edge. The homecoming is one of the most frequently staged pieces by Harold Pinter, English playwright and winner of the Nobel Prize for literature.

Nanouk Leopold is known as a feature film director. She won a Golden Calf in the Netherlands and her films have been selected for prestigious festivals such as Cannes and Berlin. Uit het leven van marionetten (The Life of Puppets) in 2017 was her first foray into theatre direction at ITA.

Nanouk Leopold: “The order within a family is disrupted. Five men and one woman, who's the strongest, each scene a showdown. The homecoming makes you think about the different roles that are played within a changing power structure where the position of victim and perpetrator is ambiguous. The power and timelessness of Pinter lies in the abstraction of his stories, the compelling form and the balance they strike between cruelty and humour.”

Recensies

'In deze nagenoeg ideale bezetting zijn Maria Kraakman (Ruth) en Mardo (Lenny) met hun onbestemde grilligheid de meest pinteriaanse personages. Als pater familias is Gijs Scholten van Aschat superieur. Hij heerst even proleterig als melancholiek over zijn tanende koninkrijkje en beheerst de voorstelling.' - de Volkskrant ★★★★

Oppervlakkige bewerking van Pinters controversiële klassieker - NRC Handelsblad★★

‘Fascinerende en ontregelende ervaring’ – Theaterkrant

'Prachtige spel van de acteurs'- ZUBB



Achtergrond

Nanouk Leopold is vooral bekend als regisseur van speelfilms. Werk van haar werd geselecteerd voor prestigieuze festivals als Cannes en Berlijn, en in Nederland kreeg ze een Gouden Kalf. Met Uit het leven van marionetten regisseerde ze bij Internationaal Theater Amsterdam in 2017 voor het eerst voor het toneel. Over deze regie schreef de Volkskrant: ‘Met dit compacte en vlot gemaakte portret van een moordenaar heeft de groep een voorstelling in huis die nog jaren meekan.’

Nanouk Leopold: ‘De orde binnen een familie wordt verstoord. Vijf mannen en een vrouw, wie is het sterkst, elke scène een krachtmeting. De thuiskomst laat je nadenken over de verschillende rollen die worden gespeeld binnen een veranderende machtsstructuur waar de positie van slachtoffer en dader niet eenduidig is. De kracht en tijdloosheid van Pinter zit in de abstractie van zijn verhalen, de dwingende vorm en de balans tussen wreedheid en humor.’

De thuiskomst is een van de meest gespeelde stukken van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar voor literatuur Harold Pinter. Meer dan vijftig jaar na de eerste opvoering is dit compacte drama nog steeds hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.

There are no hard distinctions between what is real and what is unreal, nor between what is true and what is false. A thing is not necessarily either true or false; it can be both true and false. – Harold Pinter

ITA Podcast: De thuiskomst

Wat maakt De thuiskomst zo ongrijpbaar? Waarom wordt het stuk Pinteresque genoemd? En waarom heeft Harold Pinter zijn eigen bijvoeglijk naamwoord? Maarten Bos spreekt met actrice Maria Kraakman en dramaturg Kleo van Ostade over De thuiskomst.

Luister via:
Soundcloud: http://bit.ly/30ZEsHu
Spotify: https://spoti.fi/2LW89oy
iTunes: https://apple.co/2novndk

Cast

Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Majd Mardo Majd Mardo
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat

Credits

by Harold Pinter
directed by Nanouk Leopold
dramaturgy Kleo Van Ostade
translation Peter van Kraaij
scenographer Elsje de Bruijn
light Mark Van Denesse
music Roeland Fernhout
editor Katharina Wartena
video design Leopold Emmen, Mark Thewessen
costumes Wojciech Dziedzic
private producer Rob en Marijke van Oordt

assistant director Daniël ’t Hoen, Tessa de Graaf (intern)
assistant scenographer Ramón Huijbrechts, Zaza Dupont
assistant dramaturgy Eline De Mey (intern)
assistant costumes Leanne Vandenbussche
head technical ensemble Götz Schwörer
production leader Inge Zeilinga
technical Arist Richartz (stage manager), Sander van
Elteren, Stijn van der Leeuw, Emile Bleeker, Marijn Cinjee (intern),
Jorik Damman (intern), Zinzi Kemper, Manon van den Nouland, Mark
Thewessen, Tim Vleugel, Ruud de Vos, Daan Westerdorp

costumes department Farida Bouhbouh, Jacolien Honders (dressing), Wim van Vliet (head)
hair & grime Mirjam Venema
execution scenography BlowUps, LevTec
casting advisory Hans Kemna
fotography Jan Versweyveld
image editing Dim Balsem
graphic design Sara Fortuin, Serena Kloet, Studio ITA
publicity Selman Aqiqi
printing SSP

film crew
camera Rutger Storm
camera assistant Niels Roosendaal
gaffer Jeroen de Jong, Dirk Bloemraad
sound Bram Meindertsma

Nanouk Leopold
Director
Nanouk Leopold

With six feature films so far, Nanouk Leopold (1968) is one of the most prominent directors in the Netherlands who writes her own scenarios and screenplays. Her films are selected for prestigious film festivals such as Cannes and Berlin. For Guernsey, she received a Golden Calf for best director and Maria Kraakman won one for best leading actress.

View Profile

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem The woodTheater ITA–Ensemble The wood
Close The wood ITA–Ensemble
04 Dec '19 to 30 Jan '20
As a child, Jeroen Brouwers spends time in a Japanese POW camp in Indonesia. After the war, he is sent to boarding school in the Netherlands. It’s a prison camp and a concentration camp rolled into one.
Language NP Language no problem The cherry orchardTheater ITA–Ensemble The cherry orchard
Close The cherry orchard ITA–Ensemble
After having stayed in Paris for several years, the widow Ranevskaya returns to her family home in Russia. She encounters a changed world. The family’s debts have become so great that the house and estate will have to be auctioned. Businessman Lopakhin sees a way out. He proposes to cut down th...
Language NP Language no problem Falling manTheater ITA–Ensemble Falling man
Close Falling man ITA–Ensemble
18 Mar '20 to 28 Mar '20
Don DeLillo is the most eminent chronicler of his country and his time. In numerous novels and stories, he researches the often destructive impact of large events and social changes – such as the Cold War and nuclear threat, the digital age and globalization – on the lives of ordinary people.