13 Aug '19 to 17 Aug '19

Het jaar van de kreeft

ITA–Ensemble

‘Perceval heeft zijn toneelspelers uitgedaagd tot een soort toneeltopsport. Gijs Scholten van Aschat en Maria Kraakman trekken alle registers van hun grote toneelspelerstalenten wijd open. Ze laten het beste van zichzelf zien.’ – Loek Zonneveld in De Groene Amsterdammer

Luk Perceval: ‘Het jaar van de kreeft is een meedogenloos boek. Meedogenloos omdat het de liefde toont in haar vergankelijkheid. Het verhaal laat zien hoe de liefde na de eerste verrukking al snel overgaat in valse verwachtingen en onverdraaglijke ontgoocheling. In de toneelbewerking staat die breuk tussen verwachting en realiteit in de liefde centraal. Wat mij interesseert, is de vage scheidingslijn tussen waan en werkelijkheid, de liefde als verslaving en zelfbedrog.’

Beide geliefden zitten gevangen in een onontkoombare spiraal van intimiteit en afstandelijkheid, trots en overgave, leven en dood. Maria Kraakman en Gijs Scholten van Aschat spelen en dansen in een fysiek uitputtende voorstelling de verrukking van de verliefdheid én de achterhoedegevechten na de breuk. De dwangmatigheid van de relatie klinkt door in de door Jeroen van Veen gecomponeerde en live gespeelde pianomuziek. Zij stuwt de twee geliefden voort in een dodendans richting het einde, waar geen van beiden de afloop definitief wil inluiden.

'Een onovertroffen idee, dit boek te vatten in een danse macabre.’ – Karin Veraart in de Volkskrant

‘Het is fascinerend om twee van de beste tekstacteurs van Nederland zich zo schaamteloos fysiek op hun rol te zien werpen.’ – Trouw

‘Als u niet gaat kijken, bent u een dief van uw eigen geluk.’ – NRC Handelsblad

Cast

Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Jeroen van Veen Jeroen van Veen

Uit de pers

'Wondermooi is die uitbeelding van de aantrekkingskracht en verkennende erotische handelingen tussen deze man en vrouw in de openingsscènes. Vanaf dat moment weet je dat Het jaar van de kreeft, de vertoneling van de roman van Hugo Claus, een traktatie zal zijn. Vederlicht, frapperend en vloeiend, in de vaste hand van regisseur Luk Perceval. Hij had een idee, een gewaagd idee: niet imiteren, maar transformeren; de geest, de ziel van het werk van een ander genie eren door de schoonheid van het lichaam op de plaats van de woorden te zetten. Die operatie is volmaakt geslaagd.'- NRC *****

'Maria Kraakman en Gijs Scholten van Aschat hebben zich de afwijkende, uiterst fysieke speelstijl magnifiek eigen gemaakt. Ze slepen je mee in hun rauwe, intense. maar bovenal kwetsbare spel van aantrekken en afstoten. Hun destructieve gedrag schuurt bovendien prachtig met de zachtzoete melodieën van pianist Jeroen van Veen.'- de Telegraaf

'Het is fascinerend om twee van de beste tekstacteurs van Nederland zich zo schaamteloos fysiek op hun rol te zien werpen. Zeker Kraakman weet fenomenaal een verward, gelaagd en ongrijpbaar personage neer te zetten dat je gevoelsmatig wel degelijk begrijpt. Haar geliefde moet haar kwikzilveren lichaam en emoties zien bij te benen, maar blijkt daar niet toe in staat. Dat levert een van de mooiste beelden van de voorstelling op: hij probeert onhandig een kapotte sekspop op te blazen, terwijl zij als een krankzinnige rondjes fietst op het kinderfietsje om zijn aandacht te trekken. Een beeld waarvan je de betekenis niet precies in woorden kan vatten. Maar dat je wel bijna fysiek aan je hart voelt trekken.'- Trouw ****

‘Gijs Scholten van Aschat en Maria Kraakman trekken alle registers van hun grote toneelspelerstalenten wijd open. (...) Luk Perceval laat met Het jaar van de kreeft opnieuw zien wat een groot kunstenaar hij is.’- De Groene Amsterdammer

Credits

Hugo Claus

regie en bewerking Luk Perceval

dramaturgie Peter Van Kraaij

scenografie Katrin Brack

lichtontwerp Mark Van Denesse

muziek Jeroen van Veen

choreografie Ted Stoffer

kostuums Annelies Vanlaere

prive producer Van Meeuwen Kan Fonds, Mies en Jaap Kamp

Language NP Language no problem Het jaar van de kreeftTheater ITA–Ensemble Het jaar van de kreeft
Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Close Oedipus ITA–Ensemble
14 Aug '19 to 08 Feb '20
King Oedipus is the perfect tragedy. In the wake of many before him, Robert Icke – who previously rewrote the Oresteia in London in a magnificent way – directs his own contemporary, free adaptation.
Language NP Language no problem De kersentuinTheater ITA–Ensemble De kersentuin
Close De kersentuin ITA–Ensemble
22 Aug '19 to 19 Jan '20
After having stayed in Paris for several years, the widow Ranevskaya returns to her family home in Russia. She encounters a changed world. The family’s debts have become so great that the house and estate will have to be auctioned. Businessman Lopakhin sees a way out. He proposes to cut down th...