Brandhaarden 2020

Van 28 januari tot en met 8 februari vindt de 9e editie plaats van het festival Brandhaarden. Deze editie gaat over de regio Zuid-Europa. U ziet de veelzijdigheid, pracht, diepgang en eigenheid van de verschillende kunstenaars uit Griekenland, Portugal, Spanje en Italië. Landen met elk hun eigen historie en traditie. Maar wat ze delen is dat de samenleving onder druk staat van economische crisis, vluchtelingenproblematiek en politieke onrust. In het theater troffen onze programmeurs een complexiteit en schoonheid aan waar in het politieke discours geen plek voor is. Voorstellingen die iets zeggen over hun (en onze) samenleving. Wij nodigden u van harte uit deze mooie producties te komen zien.

BRANDHAARDEN ZUID-EUROPA

Toen de bankencrisis in 2008 Europa in een economische malaise stortte, werden alle Europese landen getroffen. Maar sommige harder dan andere. De grootste slachtoffers lagen bezuiden het noorden. Er ontstond een grote kloof tussen Noord- en Zuid-Europa. Het was 'wij' (die de zaakjes op orde hadden) versus 'zij' (die met ons geld gered moesten worden). Opeens werd een hele regio met de vinger gewezen: Zuid-Europa.

Op reis langs de podia en festivals in de landen rond de Middellandse Zee, hield deze vraag ons bezig. Als je al ziet hoezeer het Nederlandse en het Vlaamse theater van elkaar verschillen (en velen zullen zeggen: ook de volksaard), hoe kun je dan landen als Spanje, Griekenland, Italië en Portugal op één hoop gooien? In het theater zagen onze programmeurs vele gezichten van (Zuid-) Europa. Er waren verschillen en overeenkomsten.

Zij keken met nieuwe ogen naar oude tradities. En troffen een complexiteit en schoonheid aan waar in het politieke discours geen plek voor is, maar die het Europese project zo enorm zouden kunnen verrijken. Niet dat de voorstellingen allemaal over politiek gingen, integendeel: ze gingen over mensen, mensen die leven in de wereld van nu.

Brandhaarden nodigde makers uit om hun werk voor zichzelf te laten spreken. Omdat ze theater en dans maken van zeer hoge kwaliteit. Omdat ze iets zeggen over de waarde van cultuur. Maar ook om samen met u te ontdekken wat dit theater zegt over hun (en onze) samenleving. En om te toetsen hoe goed wij onze Europese buren kennen. In de grote hoop dat we met zijn allen verrast worden, begeesterd, af en toe op het verkeerde been gezet en tot nadenken uitgenodigd te worden.

MAIN PROGRAM

Language NP Language no problem Gran Bolero Jesús Rubio Gamo (ES) Dans Gran Bolero
Sluiten Gran Bolero Jesús Rubio Gamo (ES)
Een intens choreografie door zes dansers uit Madrid en zes uit Barcelona. Een ode aan de hoop en de dans zelf.
Language NP Language no problem Sopro Teatro Nacional D. Maria II / Tiago Rodrigues (PT) Theater Sopro
Sluiten Sopro Teatro Nacional D. Maria II / Tiago Rodrigues (PT)
Sopro (‘adem’) gaat over het leven achter de theaterschermen. Verteld vanuit het perspectief van de souffleur. Deze persoon is onzichtbaar voor het publiek, maar blaast de mooiste personages op het toneel leven in.
Language NP Language no problem ANONYMO Tzeni Argyriou (GR) Dans ANONYMO
Sluiten ANONYMO Tzeni Argyriou (GR)
Traditionele Griekse dans verbonden meteen hedendaags fenomeen: social media.
Language NP Language no problem LA PLAZA El Conde de Torrefiel / Tanya Beyeler & Pablo Gisbert (ES) Theater LA PLAZA
Sluiten LA PLAZA El Conde de Torrefiel / Tanya Beyeler & Pablo Gisbert (ES)
La Plaza is een haarfijn portret van de huidige generatie dertigers. Het speelt zich af in het hoofd van een toeschouwer die na een voorstelling van 365 dagen het theater verlaat.
Language NP Language no problem La Gioia Emilia Romagna Tetro Fondazione & Pippo Delbono Company (IT) Theater La Gioia
Sluiten La Gioia Emilia Romagna Tetro Fondazione & Pippo Delbono Company (IT)
In La Gioia ('vreugde') wil Pippo Delbono ons eraan herinneren hoe broos geluk is. Het is een hymne aan de vreugde als tegengif voor onze angst voor de dood.
Language NP Language no problem MARGEM Nome Próprio / Victor Hugo Pontes (PT) Theater MARGEM
Sluiten MARGEM Nome Próprio / Victor Hugo Pontes (PT)
MARGEM is gebaseerd op het boek Captains of the Sands (1937), een portret van de kinderen en tieners die overleven in de straten van São Salvador da Bahia.

(B)RANDPROGRAMMA

Rondom de voorstellingen is er in de Salon, op de begane grond, nog meer te ervaren. We organiseren op de voorstellingsavonden een extra (B)randprogramma met Warming-ups en nagesprekken met de makers. Toegang is gratis en neem gerust uw drankje mee.

WARMING-UPS
De warming-up brengt u in de stemming voor de voorstelling. Dramaturg Maarten Bos geeft een korte inleiding en gaat in gesprek met gasten die meer over de artistieke, politieke, sociale of filosofische context van de voorstelling kan vertellen. Voertaal: Nederlands.

Di 28 jan 19:00 – 19:45 Warming-up 1
We blikken vooruit op de 9e editie van Brandhaarden. Daarnaast spreken we met zelfstandig financieel-economisch journalist Bert Bakker over Zuid-Europa ten opzichte van Noord-Europa. Bert Bakker schreef er het boek Onbegrepen Europaover, waarin hij zijn zoektocht deelt naar de ware achtergrond van mentaliteitsverschillen binnen Europa.

Wo 29 jan 18:30 – 19:15 warming-up 2

We praten over de openingsvoorstelling van Brandhaarden waarin zes dansers uit Madrid en zes dansers uit Barcelona een ode aan de hoop en de dans zelf geven op een muziekstuk dat wortelt in oude Spaanse tradities, de Bolero van Ravel. Speciale gast is choreograaf Emio Greco. Hij maakte meerdere choreografieën op de Bolero van Ravel.

Do 30 jan 19:00 – 19:45 warming-up 3

Sopro
gaat over het leven achter de schermen in het theater. Het is een hommage aan het beroep van souffleur. We praten samen met Simon van den Berg - hoofdredacteur van TheaterMaker - over het vak van een souffleur, een zeldzaam, vrijwel uitgestorven beroep.

Za 1 feb 19:00 – 19:45 warming-up 4

We spreken met een Susanne Verburg van het Kenniscentrum voor Immaterieel Erfgoed over immaterieel erfgoed en de waarde van fysieke rituelen en tradities. Naast dat ze veel over dit onderwerp weet, zal zij ook een tegengeluid geven op de boodschap van de voorstelling. Susanne ziet technologische ontwikkelingen ook als een kans om mensen bij elkaar te brengen. Voertaal is Nederlands.

Di 4 feb 19:00 – 19:45 warming-up 5

We spreken met Pilar Tena, directrice van Instituto Cervantes in Utrecht over het kunstklimaat in Spanje en over verschillen of overeenkomsten met het kunstklimaat in Nederland. Voertaal: Engels

Wo 5 feb 19:00 – 19:45 warming-up 6

Samen met Spanje-kenner Lex Rietman bespreken we het kunstklimaat in Barcelona, de plek die het collectief El Conde de Torrefiel als thuisbasis heeft. Lex Rietman is freelance Spanje-correspondent en werkt onder andere voor Het Financieele Dagblad, De Tijd (Brussel), De Groene Amsterdammer, BNR Nieuwsradio, Radio 1 en EenVandaag. Hij woont sinds 1996 in Barcelona.

Vr 7 feb 19:00 – 19:45 warming-up 7
Het werk van de Italiaanse Pippo Delbono is onvermijdelijk beïnvloed door de Commedia Dell’arte. Samen met Katrien van Beurden (artistiek leider van Theatre Hotel Courage) praten we over deze theatervorm.

Za 8 feb 18:30 – 19:15 warming-up 8

MARGEM
is een portret van de kinderen en tieners die overleven in de straten van São Salvador da Bahia en elders in de wereld. We spreken met Sobai Kuchler, persoonlijk begeleider bij HVO-Querido, van van kinderen/jongeren bij een 24-uurs residentiele gezinsopvang voor gezinnen die bijvoorbeeld te maken hebben met geweld of huisuitzetting.

NAGESPREKKEN

voertaal is Engels
Wo 29 jan 20:40 Pleinfoyer: Jesús Rubio Gamo olv Hans Smit
Do 30 jan 22:00 - ITA Salon: Tiago Rodrigues olv Constant Meijers
Za 1 feb 21:15 - ITA Salon: Tzeni Argyriou olv Moos van den Broek
Wo 5 feb 21:40 - ITA Salon: Tanya Beyeler olv Moos van den Broek
Vr 7 feb 21:30 - ITA Salon: Pippo Delbono olv Ilaria Forciniti
Za 8 feb 21:00 - Pleinfoyer: Victor Hugo Pontes en /of dansers olv Zeynep Gündüz


Lieve Stad,

Blijf in de festivalsfeer

Gebundeld in anderhalve week presenteren we meerdere voorstellingen die persoonlijke verhalen over de stad vertellen, frisse perspectieven bieden en ontmoetingen met het (nu nog) onbekende zijn.

Met Lieve Stad, vieren we onze verschillen - of ze nu cultureel, sociaal, economische of fysiek zijn. Het gaat ons om het samenbrengen van mensen; in de stad, in het theater, in de maatschappij. Hoe leven we samen en welke verhalen dragen alle individuen en groepen met zich mee? Hoe verbinden die verhalen ons? Dit laten zien, horen en voelen is het uitgangspunt van Lieve Stad,.

Lees meer

Brandhaarden wordt mede mogelijk gemaakt door

Rabobank
Gemeente Amsterdam
Clifford Chance
Accenture
Fonds Podiumkunsten
Fonds 21