Brandhaarden 2020

Brandhaarden is een internationaal theaterfestival van Internationaal Theater Amsterdam dat belangwekkende voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt.
De 9e editie vindt plaats van 28 januari tot en met 8 februari 2020.


De voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Karin Beier, Rimini Protokoll, Peter Brook en Milo Rau, en toneelhuizen als Volksbühne Berlin, Deutsche SchauSpielHaus Hamburg en Théâtre des Bouffes du Nord. Als ‘overzichtstentoonstelling' in het theater is Brandhaarden uniek in Nederland.

BRANDHAARDEN EUROPA
Na 8 edities Brandhaarden gooit het festival de luiken nog meer open, steken we onze nek nóg iets verder uit. Naast toneel, tonen we dans, en dit keer niet van één maker of gezelschap, maar uit een regio. De focus van het festival ligt dit keer op Zuid-Europa.

Deze regio heeft onze belangstelling omdat dit een de regio is die, meer dan ons land, onder druk staat door politieke onrust, ernstige economische problemen en de vluchtelingenstromen.

Dit kan een perfecte humuslaag zijn voor interessante kunst. Kunstenaars slaan de handen ineen, zoeken nieuwe plekken om (samen) kunst te maken en te presenteren, zijn creatief in het zoeken naar middelen en werven van publiek.

Internationaal Theater Amsterdam werkt al langer samen met belangwekkende culturele centra in Zuid Europa. Door deze relaties hebben wij opvallende theatermakers en choreografen in deze regio zien op staan. We laten je kennismaken met zes van hen.

Brandhaarden wil op deze manier ontdekken of het Zuid-Europese theater zich onderscheidt van het Noord-Europese. Hoe verhouden de Zuid-Europese makers zich tot de tradities van hun land, die nog sterker aanwezig zijn in de samenleving dan bij ons. Van onze zuiderburen wordt vaak gezegd dat hun kunst meer uit het hart dan het hoofd komt.

Of zijn dit vooroordelen en zijn we toch meer één Europa dan we denken?

HOOFDPROGRAMMA BRANDHAARDEN

Language NP Language no problem Gran BoleroDans Jésus Rubio Gamo (ES) Gran Bolero
Sluiten Gran Bolero Jésus Rubio Gamo (ES)
28 jan '20 t/m 29 jan '20
Een intens choreografie door zes dansers uit Madrid en zes uit Barcelona. Een ode aan de hoop en de dans zelf.
Language NP Language no problem SoproTheater Teatro Nacional D. Maria II / Tiago Rodrigues (PT) Sopro
Sluiten Sopro Teatro Nacional D. Maria II / Tiago Rodrigues (PT)
29 jan '20 t/m 30 jan '20
Sopro ('adem') is een voorstelling over het leven achter de theaterschermen. Teksten van toneelklassiekers worden verweven met anekdotes van achter de coulissen, waar van alles gebeurt dat we als toeschouwer niet zien, waar echte levens zich afspelen.
Language NP Language no problem ANONYMODans Tzeni Argyriou (GR) ANONYMO
Sluiten ANONYMO Tzeni Argyriou (GR)
01 feb '20
Traditionele Griekse dans verbonden meteen hedendaags fenomeen: social media.
Language NP Language no problem LA PLAZATheater El Conde de Torrefiel / Tanya Beyeler & Pablo Gisbert (ES) LA PLAZA
Sluiten LA PLAZA El Conde de Torrefiel / Tanya Beyeler & Pablo Gisbert (ES)
04 feb '20 t/m 05 feb '20
La Plaza is een haarfijn portret van de huidige generatie dertigers. Het speelt zich af in het hoofd van een toeschouwer die na een voorstelling van 365 dagen het theater verlaat.
Language NP Language no problem La GioiaTheater Pippo Delbono (IT) La Gioia
Sluiten La Gioia Pippo Delbono (IT)
07 feb '20 t/m 08 feb '20
In La Gioia ('vreugde') wil Pippo Delbono ons eraan herinneren hoe broos geluk is. Het is een hymne aan de vreugde als tegengif voor onze angst voor de dood.
Language NP Language no problem MARGEMTheater Nome Próprio / Victor Hugo Pontes (PT) MARGEM
Sluiten MARGEM Nome Próprio / Victor Hugo Pontes (PT)
07 feb '20 t/m 08 feb '20
MARGEM is gebaseerd op het boek Captains of the Sands (1937) - een portret van de kinderen en tieners die overleven in de straten van São Salvador da Bahia - en duikt in de wereld van de 'captains of the sands' van vandaag, de jonge mensen die in de marge leven.

Brandhaarden wordt mede mogelijk gemaakt door

Rabobank
Gemeente Amsterdam
Clifford Chance
Accenture
Fonds Podiumkunsten