Particulier Producent van Wie heeft mijn vader vermoord
Begin maart: iets minder dan een maand voor de première van Wie heeft mijn vader vermoord (WHMVV) in Antwerpen. Na maanden ernaar uitgekeken te hebben, gaan de repetities binnenkort beginnen. Bijna een jaar daarvoor hadden we ons vol enthousiasme verbonden aan Ivo’s bewerking van het boek van Edouard Louis met Hans Kesting in de hoofdrol. Niet alleen omdat we groot fan zijn van het werk van Edouard Louis, maar ook omdat het onze eerste monoloog is; een buitenkans om Hans Kesting aan het werk te zien.
Half maart: start van de ‘intelligent lockdown’…ITA moet haar deuren sluiten en voorstellingen worden tot nader order uitgesteld. Dat geldt ook voor de repetities en het is dan nog niet bekend wanneer de voorstelling alsnog kan doorgaan. Ons geduld wordt nog even op de proef gesteld, maar in de tussentijd genieten we van het script en een dagelijkse dosis Decamerone.
Half mei: zodra bekend wordt dat theaters vanaf 1 juni weer open mogen voor 30 personen, ontvangen we bericht van Gwen. Ivo heeft besloten dat WHMVV als eerste op 1 juni in première gaat. Kijk, dat zijn het lef en de ambitie die we van ITA kennen. Ons enthousiasme laait direct weer op. De repetitieperiode is extreem kort, maar ondanks de restricties kunnen we toch twee repetities bijwonen. We moeten ons houden aan een strikt protocol en er is een duidelijke routing achter de schermen. Hoewel dat aanvankelijk wat onwennig is, zitten we er direct helemaal in. Het is heel bijzonder om Hans van dichtbij aan het werk te zien, getuige te zijn van de gezamenlijke zoektocht en te zien hoe scènes vorm krijgen en op hun plek vallen. We merken tijdens de repetities dat het verhaal ons nog meer raakt dan het boek. Dat is de kracht van theater!
En dan is het 1 juni: de dag waarnaar we allemaal uitgekeken hebben. Naast de gebruikelijke gezonde spanning voor een première, zijn we heel benieuwd hoe het zal zijn om met slechts 30 personen in de zaal te zitten. Na de Corona check bij aankomst worden we naar een foyer geleid. Daar worden we een-voor-een opgeroepen ons naar de Rabo zaal te begeven. Via een uitgebreide routing arriveren we op het toneel van de Rabozaal. Daar nemen we op gepaste afstand plaats. Aanvankelijk valt het op hoe leeg de zaal is en hoezeer we het rumoer van een volle zaal missen. Maar dat gevoel verdwijnt al snel nadat de voorstelling begint. Anderhalf uur zitten we met ingehouden adem te kijken naar de fenomenale performance van Hans. Als de voorstelling voorbij is, breekt het applaus los; dat klinkt wel wat holler, maar is zeker niet minder warm dan normaal. Zelfs aan het premièremomentje is gedacht: onder onze stoel bevindt zich een tasje met een champagneglas; 1-persoons champagneflesjes worden rondgedeeld om te proosten op deze geslaagde voorstelling op deze unieke datum. Wij zijn in ieder geval trots om als particulier producent betrokken te zijn bij deze voorstelling: de eerste na de lockdown.
Jaap Kooijman & Jeroen van Ingen
Jeroen en Jaap zijn zeer grote fans van ITA en al voor de vierde keer als Particulier Producent betrokken. Vorig seizoen steunden ze Dood in Venetië, en hebben zich voor komend seizoen verbonden aan Romeo & Julia.