Artist Talk: Alize Zandwijk
In ons programma Artist Talks gaat een moderator, samen met het publiek, in gesprek met een toonaangevende regisseur, performer of choreograaf. Zittend in de salon, met een drankje in de hand, bespreken we in een gesprek van een uur het oeuvre, de werkwijze, fascinaties en wensen voor de toekomst van deze maker en reflecteren we op het theaterlandschap. Artist Talks vindt voor of na een voorstelling van deze maker plaats en biedt verdieping om in een bredere context naar het werk te kijken.
Aanvang 21:45
Duur 1 uur
Taal Nederlands
Locatie Pleinfoyer
Meld u aan voor gratis toegang
Artist Talk: Alize Zandwijk
In deze editie van ons programma Artist Talks gaat onze moderator Carolien Borgers samen met het publiek, in gesprek met regisseur Alize Zandwijk, na afloop van de voorstelling Vogels.
Alize Zandwijk is een Nederlandse regisseur. Ze volgde een opleiding aan de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Kampen. Van 2006 tot 2016 was ze artistiek leider van het Ro Theater. In deze periode was zij samen met Guy Cassiers verantwoordelijk voor het artistieke beleid van het gezelschap. Samen boekten zij veel succes met de Proust-cyclus en brachten ze vooral het repertoire van Tsjechov (Platonov) en Shakespeare (Richard III) tot een boekbewerking als die van Hersenschimmen van Bernlef.
Zandwijk introduceerde belangwekkend nieuw repertoire in Nederland. Zij regisseerde Onschuld van Dea Loher, een van belangrijkste hedendaagse Duitse auteurs, en maakte met de Vlaamse Arne Sierens een moderne Tsjechov, Meiskes en Jongens. Na het vertrek van Cassiers werd Carel Alons voor de overgangsperiode intendant, en kwam het artistiek leiderschap in handen van Alize Zandwijk. Zij voerde twee grote veranderingen door: ze bouwde het ensemble opnieuw op en maakte de intentie van het Ro Theater om in de stad te wortelen tot een speerpunt van het gezelschapsbeleid.
In 1997 won Zandwijk De Prosceniumprijs, één van de VSCD-Prijzen. Haar werk laat zich vaak samenvatten als anti-elitair, rauw en geëngageerd, waarbij veel dingen tegelijk en door elkaar heen gebeuren. Ze toont mededogen met de onderkant van de samenleving, die ze opvoert met humor en fantasie. In haar beleid voor het Ro Theater richt ze zich op de verankering van het gezelschap in Rotterdam, de samenwerking met internationale partners en het werken met jonge regisseurs.-|-
Op 24 juni 2016 nam Alize Zandwijk als regisseur en artistiek leider na 18 jaar afscheid van het Ro Theater. Ter ere van haar afscheid is een overzichtsboek verschenen van haar werk, Alize Zandwijk - 18 jaar Ro Theater 1998 - 2016. Dit boek beslaat de hele periode en de 38 voorstellingen die ze bij dit Rotterdamse gezelschap maakte, zoals Nachtasiel, Dood van een Handelsreiziger, Branden, Onschuld en Moeders. Zij vervolgde haar carrière bij het Theater Bremen als Oberspielleier, waarvoor zij in 2020 de Kurt-Hubner-Preis ontving.
In seizoen 22|23 regisseert Alize Zandwijk voor het eerst het ITA-ensemble. Vögel (2019), naar een boek van Wajdi Mouawad, boekte eerder veel succes in Duitsland en wordt nu voor het eerst in het Nederlands op de planken gebracht, in een vertaling van Tom Kleijn. Het werk van Wajdi Mouawad werd in Nederland stevig op de kaart gezet door Alize Zandwijk. Van hem regisseerde zij eerder Bossen (2014), Kust (2012) en Branden (2010), dat een theaterhit werd.
Voor de Artist Talk is ITA-ensemble / Alize Zandwijks voorstelling Vogelste zien, maar wees ook welkom om enkel bij de Artist Talk aan te schuiven.