Artist Talks Brandhaarden: Eline Arbo

Sluiten
Brandhaarden 2023
25 feb '23

Artist Talks Brandhaarden: Eline Arbo

Internationaal Theater Amsterdam
Artist Talks Brandhaarden: Eline Arbo
25 feb '23
Internationaal Theater Amsterdam

Een blik achter de schermen en gesprekken met de makers maken het voorstellingsbezoek nog interessanter. Daarom organiseert ITA Academy tijdens Brandhaarden een reeks Artist Talks: verdiepende gesprekken met inspirerende makers over hun werk en werkwijze, drijfveren, inspiratiebronnen en fascinaties. Artist Talks vinden na een voorstelling van de betreffende maker plaats en bieden verdieping om in een bredere context naar het werk te kijken.

Duur 45 minuten, na de voorstelling
Locatie
Pleinfoyer
Taal
Engels

Meld u aan voor gratis toegang

In deze Artist Talk tijdens festival Brandhaarden gaat moderator Thomas Lamers in gesprek met Eline Arbo, na afloop van de voorstelling Jane Eyre.

Met zevenmijlslaarzen bestormt de van oorsprong Noorse regisseur Eline Arbo (1986) het Nederlandse theaterlandschap. Zes jaar na haar afstuderen als theaterregisseur aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, is zij naast directeur Ivo van Hove ‘associate artistic director’ bij Internationaal Theater Amsterdam. Daarnaast is ze sinds 2022 ook Ibsen Artist in Residence, een initiatief van Philip Loubser Foundation dat regisseurs met een internationale ambitie de mogelijkheid geeft zichzelf artistiek te ontwikkelen.

Haar debuut bij Toneelschuur Producties Het lijden van de jonge Werther (2017) leverde haar meteen de BNG Bank Theaterprijs op. Met Weg met Eddy Bellegueule (2020) won ze de Regieprijs en de vier acteurs werden als collectief genomineerd voor de Louis d’Or, een unicum. In 2021 won Arbo de Mary Dresselhuys prijs voor haar werk van de afgelopen jaren.
Naast haar werk in Nederland heeft Arbo de afgelopen jaren ook meerdere voorstellingen in Noorwegen en Denemarken geregisseerd, waaronder Peer Gynt (2019), Maria Stuart (2021), Jane Eyre (2022) en Jeanne d’Arc (2022). Haar regie van De Jaren (2022) bij Het Nationale Theater is alom jubelend ontvangen.-|-Ze heeft een uitgesproken feministisch profiel. In haar bewerking van Tsjechovs Drie zusters (2020) ligt de nadruk op de (actualiteit van de) vrouwenemancipatie; in De Uren (2021) bij ITA, naar het gelijknamige boek van Cunningham, zet zij het verhaal van drie vrouwen uit verschillende tijden neer, van wie de levens onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Zo legt ze de rolpatronen bloot die diep verborgen liggen in onze cultuur. Het werk van Arbo laat zich overigens geenszins reduceren tot voorstellingen over de positie van de vrouw: ‘Theater is een medium waarin je op een poëtische, fantasievolle en emotionele manier grote maatschappelijke en politieke kwesties kunt behandelen.’