Artist Talks Brandhaarden: Satoko Ichihara

Sluiten
Brandhaarden 2023
01 mrt '23

Artist Talks Brandhaarden: Satoko Ichihara

Internationaal Theater Amsterdam
Artist Talks Brandhaarden: Satoko Ichihara
01 mrt '23
Internationaal Theater Amsterdam

Een blik achter de schermen en gesprekken met de makers maken het voorstellingsbezoek nog interessanter. Daarom organiseert ITA Academy tijdens Brandhaarden een reeks Artist Talks: verdiepende gesprekken met inspirerende makers over hun werk en werkwijze, drijfveren, inspiratiebronnen en fascinaties. Artist Talks vinden na een voorstelling van de betreffende maker plaats en bieden verdieping om in een bredere context naar het werk te kijken.

Duur 45 minuten, na de voorstelling
Locatie
Pleinfoyer
Taal
Engels

Meld u aan voor gratis toegang

In deze Artist Talk tijdens festival Brandhaarden gaat moderator Carolien Borgers in gesprek met Satoko Ichihara, na afloop van de voorstelling Madama Butterfly.

Satoko Ichihara (1988) debuteerde als schrijver en regisseur met de voorstelling Insects (2011) waarmee ze meteen wereldwijd aandacht trok. Ichihara is gefascineerd door menselijk gedrag en de fysiologie van het lichaam. Ze schrijft over urine, over tranen, zweet en uitwerpselen, over de jeuk nadat een insect je bloed heeft opgezogen. Haar fascinatie gaat vooral om het metabolisme, het veranderen van vorm van bepaalde substanties. ‘Het gevoel van vloeistoffen die uit het lichaam komen, nadenken over waar die vandaan komen en het gevoel van levenskracht dat ermee verbonden is, dat zijn dingen waar ik van houd’, zei ze in een interview.

Als kind volgde ze balletlessen maar ze wist dat ze nooit een perfecte ballerina kon worden omdat ze langer dan gemiddeld is. Ze ging uiteindelijk theater studeren in Tokyo en in 2011 richtte ze haar eigen theatergezelschap Q op.-|- In 2019 publiceerde ze Mamito's Angel (2019), een verzameling korte verhalen en bracht The Bacchae - Holstein Milk Cows op de Aichi Triennale 2019, waarmee ze de Kishida Kunio Playwriting Prize won. In 2021 is haar eerste roman Geisha Hunter in Japan gepubliceerd. Eveneens in 2021 werd ze artistiek leidster van KIAC - Kinoskai International Arts Center. Haar werk wordt vertoond op prestigieuze festivals als Theater der Welt in Duitsland en Theater Neumarkt in Zürich.

In haar enscenering van Puccini’s beroemde opera Madama Butterfly heeft ze het perspectief rigoureus omgedraaid. Haar kritiek richt ze, behalve op de rolverdeling tussen man en vrouw, ook op het westerse ideaalbeeld dat kunst en media al zo lang domineert. In plaats van met de blik van de westerse ‘superieure’ man naar een Japanse geisha te kijken, laat zij ons meeleven met een Japanse vrouw en hoe zij kijkt naar een westerse man.