ITA–Ensemble

Cliënt E. Busken

Cliënt E. Busken
09 feb '22 t/m 25 mei '22
ITA-ensemble / Maria Kraakman
€ 27,00

Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers. Tegen zijn wil verblijft E. Busken op de gesloten afdeling van een instelling voor hoogbejaarden. Hij voelt zich er als een kleuter behandeld en weigert te spreken. Hij geeft zich over aan een stroom van herinneringen en observaties van zijn medebewoners en het verplegend personeel. Raaskalt hij of is hij – zoals hij zelf beweert – nog bij zijn volle verstand? Haalt hij werkelijke herinneringen op of fantaseert hij zich een rijk gevuld leven bij elkaar?

Aanvang 20:30 uur
Zaal Studio 1
Duur 90 minuten, zonder pauze
Taal Nederlands
Met Engelse boventiteling op donderdag
Met nagesprek op vrijdag

Première 14 september 2021

Cliënt E. Busken - ITA © Fabian Calis
Cliënt E. Busken - ITA © Fabian Calis

‘Een even virtuoze als ontroerende voorstelling.’ - Elsevier ****

Ivo van Hove: ‘Soms zijn projecten te mooi om lang op zich te laten wachten. Toen Gijs met deze heel persoonlijke roman van één van de grootmeesters van de hedendaagse roman kwam aanzetten, twijfelde ik geen moment. Dit moeten we doen en wel zo snel mogelijk. We krijgen een inkijkje in wat het is om oud te zijn in onze tijd. Gijs bewerkte vervolgens de roman. En nog mooier werd het toen Maria bereid was met deze voorstelling te debuteren als regisseur’.

Maria Kraakman: ‘Het is een lot dat velen van ons wacht: we worden oud, we takelen af, we raken afgezonderd en zijn overgeleverd aan de zorg van vreemden, en we wachten op het einde… Godzijdank hebben we Jeroen Brouwers! Hij creëert een feestelijk en vlijmscherp taalmonument dat zelfs de dood op afstand houdt, ons troost en doet lachen, en laat zien dat we werkelijk vrij zijn in onze gedachten. Ik ben bijzonder gelukkig dat wij dit geestesuniversum van Cliënt E. Busken gestalte mogen geven.’

-|-Gijs Scholten van Aschat: ‘Toen ik dit boek las, zag ik er meteen een voorstelling in. De hoofdpersoon E. Busken kan niets meer, alles is hem ontnomen, hij heeft alleen nog zijn gedachten, die hij met ons deelt. Hij bevindt zich in de laatste fase van zijn leven, waar werkelijkheid, droom en herinnering niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. In dit bouwwerk van taal raken wij verzeild. Omdat Jeroen Brouwers, om met E. Busken te spreken ‘een welhaast religieus taalbesef heeft met een woordenvariëteit als een bloementuin’, verlangde ik bij het bewerken van het boek naar muziek. Om even aan de taal te ontsnappen. Maar ook om door de muziek uit de jeugd van de hoofdpersoon, dichter bij hem te komen. In deze voorstelling hoop ik mijn twee grote liefdes in mijn vak te combineren. Taal en Muziek. Voor het hoofd en het hart.’

In de pers

'Kraakman en Van Aschat vinden zo een prima evenwicht tussen lichtvoetigheid en zwaarte. In haar secure, maar weinig opzichtige regie focust Kraakman volop op de vertelling, die wordt aangelengd met de spannende livemuziek van Jip van den Dool.' - De Standaard ****

'Scholten en Kraakman roepen met hun sobere aanpak en dat machtige taalbouwwerk van Brouwers enorme innerlijke werelden op met literatuur en popmuziek als basis. Tekst, muziek en spel krijgen alle aandacht. Minder is meer. Dat hebben deze makers heel goed begrepen. Het resultaat is wonderschoon.' - Scènes ****

‘De meanderende zinnen van Brouwers vinden in Scholten van Aschat hun ideale vertolker. Met verbazingwekkend gemakt brengt hij de boze, geestige, soms licht ontspoorde taal tot leven, en daarmee de tragische figuur Busken, die zich tot vlak voor het eind manmoedig blijft verzetten tot zijn lot. - Elsevier ****

‘De prestatie van bewerker en acteur Gijs Scholten van Aschat in samenwerking met muzikant Jip van den Dool en regisseur Maria Kraakman is van zeldzame klasse en emotionaliteit.’ – Theaterkrant (Keuze van de criticus)

'Cliënt E. Busken is bovenal geslaagd als komedie. Het is de vieze, duistere tegenhanger van die andere roman- en toneelbejaarde, de opgewekte Hendrik Groen.' - De Volkskrant ***

-|- 'Met zijn (Gijs Scholten van Aschat) diepe, rasperige stem is hij een heerlijke verteller, aan wiens lippen je anderhalf uur lang hangt.'- De Standaard ****

‘De oplossing van Kraakman en Scholten van Aschat is briljant in haar eenvoud.’ - Elsevier ****

'Hij is uitmuntend in zijn tekstbehandeling. Hij spreekt zijn woorden uiterst zorgvuldig uit en boetseert de zinnen die hij van een passend ritme voorziet. Hij doet dat met een uitgekiende mix van subtiliteit en nadruk waarmee hij het woordenspel zo nu en dan een erotische lading mee geeft.' - Scènes ****

‘In de regie van Maria Kraakman en met muzikale inzet van gitarist Jip van den Dool is deze solo aangrijpend, ontroerend, beklemmend en ook vol humor.’ – Theaterkrant (Keuze van de criticus)

'Hij weet knap te schakelen tussen de man die zich soms nog een erudiete intellectueel voelt, maar dan weer een machteloze, afgetakelde man, die zich schaamt voor zijn poepluiers. Op bepaalde momenten is het samenspel met Jip va den Dool - die diverse gitaren, maar ook een orgel bespeelt - daarnaast ook nog eens voortreffelijk.' - Nederlands Dagblad ****

PROGRAMMABROCHURE

Lees meer over de tekst, regie en scenografie van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.

NAAR DE BROCHURE

Credits

naar het boek van
Jeroen Brouwers
scenografie en licht
Bart van Merode
kostuums
Rebekka Wörmann
particulier producenten
Joost en Marcelle Kuiper, Paula en Willem van der Schoot
regieassistent
Maria Luttikhuis
assistent scenografie
Django Walon
casting advies
Hans Kemna
hoofd techniek
Reyer Meeter
productieleider
Inge Zeilinga
hoofd artistiek bureau
Ulrike Bürger-Bruijs
technisch producent
Joost Verlinden
techniek
Arist Richartz (1e inspiciënt), Paul van der Zouwe, Sander van Elteren, Timo Merkies
kostuumatelier
Wim van Vliet (hoofd)
uitvoering decor
Kloosterboer
fotografie
Dim Balsem, Fabian Calis
grafisch vormgeving
Serena Kloet
communicatie
Iris Istha
met dank aan
Tony Decap en Mildred Aikema
met
Gijs Scholten van Aschat, Jip van den Dool

Met Coronatoegangsbewijs

Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.

LEES MEER

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem een klein leven
on Tour
ITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA-ensemble / Ivo van Hove
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. Ivo van Hove maakte een vertaling naar theater en creëerde een indringende voorstelling.
Language NP Language no problem wie heeft mijn vader vermoord
on Tour
ITA–EnsembleTheater wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten wie heeft mijn vader vermoord ITA-ensemble / deSingel / Ivo van Hove
02 sep '21 t/m 21 nov '21
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van literaire sensatie Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Language NP Language no problem de dokterITA–EnsembleTheater de dokter
Sluiten de dokter ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 22 mei '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouwITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 24 feb '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem Stamboom Monologen
on Tour
ITA–EnsembleTheater Stamboom Monologen
Sluiten Stamboom Monologen ITA–Ensemble
06 okt '21 t/m 26 nov '21
Joy Delima speelt een monoloog over haar politieke bewustwording op het gebied van racisme en uitsluiting. In een serie snel gesneden, korte, komische en persoonlijke monologen vertelt ze over haar zoektocht naar haar roots en over haar ervaringen als jonge zwarte vrouw in Nederland.
Language NP Language no problem age of rageITA–EnsembleTheater age of rage
Sluiten age of rage ITA-ensemble / Ivo van Hove
08 dec '21 t/m 23 dec '21
In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.
Language NP Language no problem de uren
ITA–EnsembleTheater de uren
Sluiten de uren ITA–Ensemble
20 okt '21 t/m 20 feb '22
De uren speelt zich af op telkens één dag in het leven van drie vrouwen, op drie verschillende momenten in de 20ste eeuw: een uitgever van boeken, een huisvrouw en de schrijfster Virginia Woolf. Alle drie worstelen ze met de vraag hoe je jezelf kunt zijn in een wereld die knelt als een keurslijf.
Language NP Language no problem ibsen huisITA–EnsembleTheater ibsen huis
Sluiten ibsen huis ITA–Ensemble
05 nov '21 t/m 13 nov '21
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans won de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan.
Language NP Language no problem medeaITA–EnsembleTheater medea
Sluiten medea ITA-ensemble / Simon Stone
08 dec '21 t/m 23 dec '21
De Australische regisseur Simon Stone vermengt Medea van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.
Language NP Language no problem judasITA–EnsembleTheater judas
Sluiten judas Robert Icke / ITA-ensemble
06 apr '22 t/m 23 apr '22
Wie Judas hoort, denkt aan verraad. Dat is de officiële versie. Maar er is ook een Evangelie van Judas waarin Jezus vraagt om hem te verraden, waarin Judas dus doet wat hij doet omdat Jezus zelf hem daar om vraagt.
Language NP Language no problem de toverbergITA–EnsembleTheater de toverberg
Sluiten de toverberg ITA–Ensemble
12 apr '22 t/m 01 mei '22
Begin 20e eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij wil er drie weken zijn, maar zal zeven jaar blijven. Door ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.