ITA–Ensemble

Cliënt E. Busken

Cliënt E. Busken
30 mei '22 t/m 31 mei '22
ITA-ensemble / Maria Kraakman

Tegen zijn wil verblijft E. Busken op de gesloten afdeling van een instelling voor hoogbejaarden. Hij voelt zich er als een kleuter behandeld en weigert te spreken. Hij geeft zich over aan een stroom van herinneringen en observaties van zijn medebewoners en het verplegend personeel. Raaskalt hij of is hij – zoals hij zelf beweert – nog bij zijn volle verstand? Haalt hij werkelijke herinneringen op of fantaseert hij zich een rijk gevuld leven bij elkaar?

‘Een even virtuoze als ontroerende voorstelling.’
- Elsevier ****

Locatie Nederlandse tournee
Duur 90 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands

Over de voorstelling

Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van
den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.

‘Het is een lot dat velen van ons wacht: we worden oud, we takelen af, we raken afgezonderd en zijn overgeleverd aan de zorg van vreemden, en we wachten op het einde… Godzijdank hebben we Jeroen Brouwers! Hij creëert een feestelijk en vlijmscherp taalmonument dat zelfs de dood op afstand houdt, ons troost en doet lachen, en laat zien dat we werkelijk vrij zijn in onze gedachten. Ik ben bijzonder gelukkig dat wij dit geestesuniversum van Cliënt E. Busken gestalte mogen geven.’ - Maria Kraakman

‘Soms zijn projecten te mooi om lang op zich te laten wachten. Toen Gijs met deze heel persoonlijke roman van één van de grootmeesters van de hedendaagse roman kwam aanzetten, twijfelde ik geen moment. Dit moeten we doen en wel zo snel mogelijk. We krijgen een inkijkje in wat het is om oud te zijn in onze tijd. Gijs bewerkte vervolgens de roman. En nog mooier werd het toen Maria bereid was met deze voorstelling te debuteren als regisseur’. - Ivo van Hove

-|-‘Toen ik dit boek las, zag ik er meteen een voorstelling in. De hoofdpersoon E. Busken kan niets meer, alles is hem ontnomen, hij heeft alleen nog zijn gedachten, die hij met ons deelt. Hij bevindt zich in de laatste fase van zijn leven, waar werkelijkheid, droom en herinnering niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. In dit bouwwerk van taal raken wij verzeild. Omdat Jeroen Brouwers, om met E. Busken te spreken ‘een welhaast religieus taalbesef heeft met een woordenvariëteit als een bloementuin’, verlangde ik bij het bewerken van het boek naar muziek. Om even aan de taal te ontsnappen. Maar ook om door de muziek uit de jeugd van de hoofdpersoon, dichter bij hem te komen. In deze voorstelling hoop ik mijn twee grote liefdes in mijn vak te combineren. Taal en Muziek. Voor het hoofd en het hart.’ - Gijs Scholten van Aschat

Cliënt E. Busken - ITA © Fabian Calis

In de pers

'Kraakman en Van Aschat vinden zo een prima evenwicht tussen lichtvoetigheid en zwaarte. In haar secure, maar weinig opzichtige regie focust Kraakman volop op de vertelling, die wordt aangelengd met de spannende livemuziek van Jip van den Dool. (...) Met zijn (Gijs Scholten van Aschat) diepe, rasperige stem is hij een heerlijke verteller, aan wiens lippen je anderhalf uur lang hangt.' - De Standaard ****

'Scholten en Kraakman roepen met hun sobere aanpak en dat machtige taalbouwwerk van Brouwers enorme innerlijke werelden op met literatuur en popmuziek als basis. Tekst, muziek en spel krijgen alle aandacht. Minder is meer. Dat hebben deze makers heel goed begrepen. Het resultaat is wonderschoon. (...) Hij is uitmuntend in zijn tekstbehandeling. Hij spreekt zijn woorden uiterst zorgvuldig uit en boetseert de zinnen die hij van een passend
ritme voorziet. Hij doet dat met een uitgekiende mix van subtiliteit en nadruk waarmee hij het woordenspel zo nu en dan een erotische lading mee geeft.'
- Scènes ****

'Cliënt E. Busken is bovenal geslaagd als komedie. Het is de vieze, duistere tegenhanger van die andere roman- en toneelbejaarde, de opgewekte Hendrik Groen.' - De Volkskrant ***

-|-‘De meanderende zinnen van Brouwers vinden in Scholten van Aschat hun ideale vertolker. Met verbazingwekkend gemakt brengt hij de boze, geestige, soms licht ontspoorde taal tot leven, en daarmee de tragische figuur Busken, die zich tot vlak voor het eind manmoedig blijft verzetten tot zijn lot. (...) De oplossing van Kraakman en Scholten van Aschat is briljant in haar eenvoud.’ - Elsevier ****

‘De prestatie van bewerker en acteur Gijs Scholten van Aschat in samenwerking met muzikant Jip van den Dool en regisseur Maria Kraakman is van zeldzame klasse en emotionaliteit. (...) In de regie van Maria Kraakman en met muzikale inzet van gitarist Jip van den Dool is deze solo aangrijpend, ontroerend, beklemmend en ook vol humor.’
Theaterkrant (Keuze van de criticus)

'Hij weet knap te schakelen tussen de man die zich soms nog een erudiete intellectueel voelt, maar dan weer een machteloze, afgetakelde man, die zich schaamt voor zijn poepluiers. Op bepaalde momenten is het samenspel met Jip va den Dool - die diverse gitaren, maar ook een orgel bespeelt - daarnaast ook nog eens voortreffelijk.' - Nederlands Dagblad ****

Cliënt E. Busken - ITA © Fabian Calis

PROGRAMMABROCHURE

Lees meer over de tekst, regie en scenografie van de voorstelling in onze digitale programmabrochure. Of bekijk de Behind the scenes-video.

NAAR DE BROCHURE

Credits

naar het boek van
Jeroen Brouwers
scenografie en licht
Bart van Merode
kostuums
Rebekka Wörmann
particulier producenten
Joost en Marcelle Kuiper, Paula en Willem van der Schoot
regieassistent
Maria Luttikhuis
assistent scenografie
Django Walon
casting advies
Hans Kemna
hoofd techniek
Reyer Meeter
productieleider
Inge Zeilinga
hoofd artistiek bureau
Ulrike Bürger-Bruijs
technisch producent
Joost Verlinden
techniek
Arist Richartz (1e inspiciënt), Paul van der Zouwe, Sander van Elteren, Timo Merkies
kostuumatelier
Wim van Vliet (hoofd)
uitvoering decor
Kloosterboer
fotografie
Dim Balsem, Fabian Calis
grafisch vormgeving
Serena Kloet
communicatie
Iris Istha
met dank aan
Tony Decap en Mildred Aikema

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem Cliënt E. Busken
on Tour
ITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
13 sep '21 t/m 31 mei '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem the damned
on Tour
ITA–EnsembleTheater the damned
Sluiten the damned ITA–Ensemble
15 jun '22 t/m 23 jul '22
ITA in het Amsterdamse Bostheater
Language NP Language no problem Cliënt E. BuskenITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA–Ensemble
17 aug '22 t/m 27 aug '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem een klein leven
on Tour
ITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA–Ensemble
20 aug '22 t/m 22 aug '22
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Language NP Language no problem de toverberg
on Tour
ITA–EnsembleTheater de toverberg
Sluiten de toverberg ITA–Ensemble
26 aug '22 t/m 28 aug '22
Begin 20e eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij wil er drie weken zijn, maar zal zeven jaar blijven. Door ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.
Language NP Language no problem de dokter ITA-ensemble / Robert Icke Theater de dokter
Sluiten de dokter ITA-ensemble / Robert Icke
06 sep '22 t/m 16 sep '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem wie heeft mijn vader vermoord
on Tour
ITA–EnsembleTheater wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten wie heeft mijn vader vermoord ITA-ensemble / Ivo van Hove
07 sep '22 t/m 24 sep '22
Exclusief voor The Young Vic brengt Hans Kesting zijn bejubelde monoloog in het Engels.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouw
on Tour
ITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA-ensemble / Ivo van Hove
13 sep '22 t/m 22 dec '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem JudasITA–EnsembleTheater Judas
Sluiten Judas ITA-ensemble / Robert Icke
29 sep '22 t/m 09 okt '22
De naam Judas is bij veel van ons bekend. De verrader. Het scheldwoord. Een man die eeuw na eeuw voor zijn doortrapte lafheid is veroordeeld en tot op de dag van vandaag geen gratie verdient – of – is dat misschien een half verhaal?
Language NP Language no problem wie heeft mijn vader vermoord
on Tour
ITA–EnsembleTheater wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten wie heeft mijn vader vermoord ITA-ensemble / Ivo van Hove
12 okt '22 t/m 14 okt '22
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van literaire sensatie Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Language NP Language no problem Lehman TrilogyITA–EnsembleTheater Lehman Trilogy
Sluiten Lehman Trilogy ITA–Ensemble
26 okt '22 t/m 23 dec '22
Slavernij en industrialisering, oorlog en nieuw technologische ontwikkelingen: wat er ook gebeurt in Amerika en zelfs op wereldwijd vlak, de Lehmans weten telkens hoe ze er goed geld mee kunnen verdienen.