ITA–Ensemble

Cliënt E. Busken

Cliënt E. Busken
17 aug '22 t/m 27 aug '22
ITA-ensemble / Maria Kraakman

‘Van zeldzame klasse en emotionaliteit. Aangrijpend, ontroerend, beklemmend en ook vol humor.’ - Theaterkrant (Keuze van de criticus)

Tegen zijn wil verblijft E. Busken op de gesloten afdeling van een instelling voor hoogbejaarden. Hij voelt zich er als een kleuter behandeld en weigert te spreken. Hij geeft zich over aan een stroom van herinneringen en observaties van zijn medebewoners en het verplegend personeel. Raaskalt hij of is hij – zoals hij zelf beweert – nog bij zijn volle verstand? Haalt hij werkelijke herinneringen op of fantaseert hij zich een rijk gevuld leven bij elkaar?

Duur 90 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands
Boventiteling elke avond

In Gesprek vr 19, 26 aug

Cliënt E. Busken


Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van
den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.

‘Soms zijn projecten te mooi om lang op zich te laten wachten. Toen Gijs met deze heel persoonlijke roman van één van de grootmeesters van de hedendaagse roman kwam aanzetten, twijfelde ik geen moment. Dit moeten we doen en wel zo snel mogelijk. We krijgen een inkijkje in wat het is om oud te zijn in onze tijd. Gijs bewerkte vervolgens de roman. En nog mooier werd het toen Maria bereid was met deze voorstelling te debuteren als regisseur’. - Ivo van Hove

-|-
‘Toen ik dit boek las, zag ik er meteen een voorstelling in. De hoofdpersoon E. Busken kan niets meer, alles is hem ontnomen, hij heeft alleen nog zijn gedachten, die hij met ons deelt. Hij bevindt zich in de laatste fase van zijn leven, waar werkelijkheid, droom en herinnering niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. In dit bouwwerk van taal raken wij verzeild. Omdat Jeroen Brouwers, om met E. Busken te spreken ‘een welhaast religieus taalbesef heeft met een woordenvariëteit als een bloementuin’, verlangde ik bij het bewerken van het boek naar muziek. Om even aan de taal te ontsnappen. Maar ook om door de muziek uit de jeugd van de hoofdpersoon, dichter bij hem te komen. In deze voorstelling hoop ik mijn twee grote liefdes in mijn vak te combineren. Taal en Muziek. Voor het hoofd en het hart.’ - Gijs Scholten van Aschat

Maria Kraakman over Cliënt E. Busken

‘Het is een lot dat velen van ons wacht: we worden oud, we takelen af, we raken afgezonderd en zijn overgeleverd aan de zorg van vreemden, en we wachten op het einde… Godzijdank hebben we Jeroen Brouwers! Hij creëert een feestelijk en vlijmscherp taalmonument dat zelfs de dood op afstand houdt, ons troost en doet lachen, en laat zien dat we werkelijk vrij zijn in onze gedachten. Ik ben bijzonder gelukkig dat wij dit geestesuniversum van Cliënt E. Busken gestalte mogen geven.’

CAST

Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Jip Sebastiaan van den Dool Jip Sebastiaan van den Dool

REVIEWS

De Standaard

‘Gijs Scholten van Aschat is een heerlijke verteller, aan wiens lippen je anderhalf uur lang hangt.'

Scènes

‘Tekst, muziek en spel krijgen alle aandacht. Het resultaat is wonderschoon.'

De Volkskrant

'Cliënt E. Busken is bovenal geslaagd als komedie.'

Elsevier

‘Gijs Scholten van Aschat is de ideale vertolker. Met verbazingwekkend gemakt brengt hij de boze, geestige, soms licht ontspoorde taal tot leven, en daarmee de tragische figuur Busken, die zich tot vlak voor het eind manmoedig blijft verzetten tot zijn lot.’

Theaterkrant (Keuze van de criticus)

‘Van zeldzame klasse en emotionaliteit. Aangrijpend, ontroerend, beklemmend en ook vol humor.’

Nederlands Dagblad

‘Voortreffelijk.'

IN GESPREK

Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van Cliënt E. Busken verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.

PROGRAMMABROCHURE

Lees meer over de regie, de auteur, de scenografie en de muziek van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.

Naar de brochure

BEHIND THE SCENES

Ga backstage bij het repetitieproces van Cliënt E. Busken en ontdek hoe de voorstelling gemaakt is.

Maria Kraakman
Regisseur
Maria Kraakman

Maria Kraakman (1975) maakt vanaf 2015 deel uit van het vaste ITA-ensemble.

In seizoen 22|23 speelt Kraakman in de premières van Lehman Trilogy (regie Guy Cassiers) en Penthesilea (regie Eline Arbo) en in de reprises van Age of Rage, De dokter, Judas, Het jaar van de kreeft en The Damned.

In 22|23 gaat ook haar regiedebuut bij ITA, Cliënt E. Busken, in reprise.

Bekijk Profiel

CREDITS


regie Maria Kraakman
bewerking Gijs Scholten van Aschat
naar het boek van Jeroen Brouwers
scenografie en licht Bart van Merode
kostuums Rebekka Wörmann
muziek Jip Sebastiaan van den Dool
particulier producenten Joost en Marcelle Kuiper, Paula en Willem van der Schoot
regieassistent Maria Luttikhuis
assistent scenografie Django Walon
casting advies Hans Kemna
met Gijs Scholten van Aschat en Jip Sebastiaan van den Dool
-|-hoofd techniek Reyer Meeter
productieleider Inge Zeilinga
hoofd artistiek bureau Loesje Riethof
techniek Arist Richartz (1e inspiciënt), Paul van der Zouwe, Sander van Elteren, Timo Merkies
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd)
uitvoering decor Kloosterboer
fotografie Dim Balsem, Fabian Calis
grafisch vormgeving Serena Kloet
communicatie Iris Istha
met dank aan Tony Decap, Mildred Aikema

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem Cliënt E. Busken
ITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
17 aug '22 t/m 27 aug '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem een klein leven
on Tour
ITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA-ensemble / Ivo van Hove
20 aug '22 t/m 22 aug '22
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Language NP Language no problem de dokter
ITA–EnsembleTheater de dokter
Sluiten de dokter ITA-ensemble / Robert Icke
06 sep '22 t/m 16 sep '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem wie heeft mijn vader vermoord
on Tour
ITA–EnsembleTheater wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten wie heeft mijn vader vermoord ITA-ensemble / Ivo van Hove
07 sep '22 t/m 24 sep '22
Exclusief voor The Young Vic brengt Hans Kesting zijn bejubelde monoloog in het Engels.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouw
on Tour
ITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA-ensemble / Ivo van Hove
13 sep '22 t/m 22 dec '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem JudasITA–EnsembleTheater Judas
Sluiten Judas ITA-ensemble / Robert Icke
30 sep '22 t/m 09 okt '22
De naam Judas is bij veel van ons bekend. De verrader. Het scheldwoord. Een man die eeuw na eeuw voor zijn doortrapte lafheid is veroordeeld en tot op de dag van vandaag geen gratie verdient – of – is dat misschien een half verhaal?
Language NP Language no problem wie heeft mijn vader vermoord
on Tour
ITA–EnsembleTheater wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten wie heeft mijn vader vermoord ITA-ensemble / Ivo van Hove
12 okt '22 t/m 14 okt '22
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van internationaal geprezen schrijver Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Language NP Language no problem een klein leven
on Tour
ITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA-ensemble / Ivo van Hove
20 okt '22 t/m 29 okt '22
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Language NP Language no problem Lehman TrilogyITA–EnsembleTheater Lehman Trilogy
Sluiten Lehman Trilogy ITA-ensemble / Guy Cassiers
26 okt '22 t/m 23 dec '22
Slavernij en industrialisering, oorlog en nieuw technologische ontwikkelingen: wat er ook gebeurt in Amerika en zelfs op wereldwijd vlak, de Lehmans weten telkens hoe ze er goed geld mee kunnen verdienen.
Language NP Language no problem de uren
ITA–EnsembleTheater de uren
Sluiten de uren ITA-ensemble / Eline Arbo
18 nov '22 t/m 04 feb '23
Eline Arbo brengt de roman De uren van Michael Cunningham naar het toneel.
Language NP Language no problem age of rage
ITA–EnsembleTheater age of rage
Sluiten age of rage ITA -ensemble / Holland Festival / Bl!indman / La Villette / Ivo van Hove
02 dec '22 t/m 11 dec '22
In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.
Language NP Language no problem ITA on screen: Ibsen HuisITA–EnsembleFilm ITA on screen: Ibsen Huis
Sluiten ITA on screen: Ibsen Huis ITA-ensemble / Simon Stone
13 dec '22
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans ontving de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan.