08 dec '18 t/m 08 jun '19

Dagboek van een verdwenene

ITA–Ensemble / Ivo van Hove
Koop uw kaarten
Ticketverkoop via de tournee theaters

De vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano wordt in het midden aangevuld met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en een mezzosopraan die het zigeunermeisje Zefka uitbeeldt. Ivo van Hove regisseert topzangers Ed Lyon, Peter Gijsbertsen en Marie Hamard en ITA-acteurs Hugo Koolschijn en Gijs Scholten van Aschat. Vanuit haar fascinatie voor de stem schrijft de Belgische componist Annelies Van Parys een coda bij dit aangrijpende liefdesverhaal. Dagboek van een verdwenene is een coproductie met Muziektheater Transparant uit Antwerpen. Eerder werkten we met hen samen voor Kings of war.

Buitenlandse tournee

Duur 75 minuten, geen pauze
Gesproken in NL + EN boventiteling

Voor theaterliefhebbers

Over de voorstelling

Het is 1917 als de Tsjechische componist Leoš Janáček (1854-1928) in een kuuroord de bijna veertig jaar jongere Kamila Stösslová ontmoet. Zij is getrouwd en heeft twee kinderen. Het belet Janáček niet om hevig verliefd op haar te worden. De relatie blijft platonisch maar tot aan zijn dood zal hij door haar geobsedeerd blijven. Meer dan 700 vurige brieven getuigen daarvan. Kamila inspireert hem tot enkele van zijn belangrijkste opera’s, zoals Katya Kabanová en De zaak Makropoulos.

Een jaar eerder had Janáček in de krant een anonieme cyclus weemoedige gedichten gelezen over Janik, een dorpsjongen die hals over kop verliefd wordt op een zigeunermeisje en alles achterlaat om haar te volgen. De componist ziet er zijn gevoelens voor Kamila in weerspiegeld. Op basis van de gedichten schrijft hij een liedcyclus die het best kan worden omschreven als een intiem zelfportret. Zal Janiks verlangen naar passie hem bevrijden van een verstikkende omgeving? Of vergooit hij zijn hele bestaan aan een illusie?

De vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano wordt in het midden aangevuld met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en een mezzosopraan die het zigeunermeisje Zefka uitbeeldt. Ivo van Hove regisseert topzangers Ed Lyon, Peter Gijsbertsen en Marie Hamard en ITA-acteurs Hugo Koolschijn en Gijs Scholten van Aschat. Vanuit haar fascinatie voor de stem schrijft de Belgische componist Annelies Van Parys een antwoord op dit aangrijpende liefdesverhaal.

Cast

Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.


In seizoen 18|19 regisseert hij Een klein leven (Hanya Yanagihara) en Dood in Venetië (coproductie Koninklijk Concertgebouworkest) en gaan zijn regies van Kleine zielen, De dingen die voorbijgaan, De stille kracht, Na de repetitie / Persona, Scènes uit een huwelijk, Dagboek van een verdwenene, La voix humaine, The Fountainhead, Kings of war en De andere stem in reprise.

Bekijk Profiel

Ivo van Hove over Dagboek van een verdwenene

Dagboek van een verdwenene is minder bekend dan de grote opera’s van Janáček maar doet daar beslist niet voor onder. De kracht van dit korte werk ligt besloten in een tweevoudige vitaliteit. In de eerste plaats is er de cyclus met korte, rauw-poëtische gedichten, volks en trefzeker van toon. Daarnaast is er de passionele verliefdheid van Janáček op de zeer jonge Kamila Stösslová waardoor het werk doortrokken is van een wanhopig en verschroeiend verlangen naar het onmogelijke, naar een nieuw begin.’

Credits

director Ivo van Hove
vocalist Ed Lyon, Marie Hamard
dramaturge Krystian Lada
scenographer, light design Jan Versweyveld
composer Annelies Van Parys, Leoš Janáček
musician Kooracademie De Munt, Lada Valešová
costumes An D'Huys
assistant scenographer Ramón Huijbrechts
coproducer Beijing Music Festival, De Munt/La Monnaie, Kaaitheater, Klarafestival, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Operadagen Rotterdam
producer Muziektheater Transparant
publicity Selman Aqiqi

Bekijk ook

Language NP Language no problem Mijn misjpogeMuziektheater Erga Netz / Stichting Rainbow i.s.m. Internationaal Theater Amsterdam Mijn misjpoge
Sluiten Mijn misjpoge Erga Netz / Stichting Rainbow i.s.m. Internationaal Theater Amsterdam
20 feb '19
Wat maakt de joodse humor zo herkenbaar? Wat doet een oude joodse melodie of een oud volksverhaal, een ‘majse’, met ons in Nederland anno 2019? Mijn misjpoge (mijn familie) is een heerlijk avondje ‘naches’ en ‘geintjes’ vol ‘nesjome’, die u voor één avond terugbrengt naar het joods Amsterdam va...
Language NP Language no problem Triptych (Eyes of One on Another)Muziektheater Bryce Dessner/Korde Arrington Tuttle/Daniel Fish/Holland Festival Triptych (Eyes of One on Another)
Sluiten Triptych (Eyes of One on Another) Bryce Dessner/Korde Arrington Tuttle/Daniel Fish/Holland Festival
18 jun '19 t/m 19 jun '19
Het werk van de Amerikaanse fotograaf Robert Mapplethorpe is dertig jaar na zijn dood nog even krachtig als controversieel. Zijn vaak erotische foto’s maken de kijker als vanzelf medeplichtig aan de extreme emoties die ze oproepen: woede, verlangen, angst.
Language NP Language no problem 8: METAMORPHOSISDans Nbprojects / Nicole Beutler 8: METAMORPHOSIS
Sluiten 8: METAMORPHOSIS Nbprojects / Nicole Beutler
18 mei '19 t/m 18 mei '19
Met 8: METAMORPHOSIS daagt choreograaf en theatermaakster Nicole Beutler je uit om om het vertrouwde achter je te laten en verandering te omarmen. Verandering is onvermijdelijk. Niets blijft zoals het was. Enerzijds hunkeren we naar verandering, aan de andere kant klampen we ons vast aan het be...
Language NP Language no problem Dagboek van een verdweneneMuziektheater ITA–Ensemble Dagboek van een verdwenene
Sluiten Dagboek van een verdwenene ITA–Ensemble / Ivo van Hove
08 dec '18 t/m 08 jun '19
De vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano wordt in het midden aangevuld met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en een mezzosopraan die het zigeunermeisje Zefka uitbeeldt. Ivo van Hove regisseert topzangers Ed Lyon, Peter Gijsbertsen en Marie Hamard en IT...
Language NP Language no problem LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaoraDans Olga Pericet / Flamenco Biënnale Nederland LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaora
Sluiten LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaora Olga Pericet / Flamenco Biënnale Nederland
19 jan '19
‘Kwikzilver, virtuoos vernieuwend,’ zo omschreef The New Yorker Olga Pericet. De danseres uit Córdoba ontving recent de Spaanse Nationale Dansprijs 2018 voor haar wonderschone vermenging van flamenco, hedendaagse dans en Spaans klassiek waarmee ze publiek en pers wereldwijd verovert.
Language NP Language no problem D. QuixoteDans Andrés Marín (Flamenco Biënnale Nederland) D. Quixote
Sluiten D. Quixote Andrés Marín (Flamenco Biënnale Nederland)
18 jan '19
Flamencovernieuwer Andrés Marín is Don Quichot van La Mancha. In een energieke remix brengt Marín de tragikomische held tot leven op het strijdtoneel van de 21ste eeuw. Met dezelfde maatschappijkritiek en een flinke dosis humor trekt Andrés Marín als de dolende ridder erop uit. Op skateboard, m...
Language NP Language no problem BloedbroedersTheater Theater RAST / Saban Ol Bloedbroeders
Sluiten Bloedbroeders Theater RAST / Saban Ol
De ouders van musicalacteur Ara Halici, winnaar van twee Johnny Kraaykamp awards voor beste mannelijke hoofdrol, komen uit Armenië. Tijdens de genocide in 1915 speelde zich een tragedie af voor zijn familie. Rast bewerkte deze persoonlijke familiekroniek tot een verhaal over onverwoestbare vrie...
Language NP Language no problem DuendeMuziektheater Gijs Scholten van Aschat, Eric Vaarzon Morel en Eric Vloeimans Duende
Sluiten Duende Gijs Scholten van Aschat, Eric Vaarzon Morel en Eric Vloeimans
Drie Hollanders begeven zich naar het zuiden, op zoek naar een andere cultuur. Een speelt op zijn flamencogitaar, een ander leest en een derde blaast hemelse tonen de lucht in op zijn trompet. Ze omarmen de taal en de muziek van het zuiden en komen terecht in Spanje, Portugal en Brazilië, waar ...
Language NP Language no problem Caruso a Cuba (Opera Forward Festival)Muziektheater De Nationale Opera / Micha Hamel / Opera Forward Festival Caruso a Cuba (Opera Forward Festival)
Sluiten Caruso a Cuba (Opera Forward Festival) De Nationale Opera / Micha Hamel / Opera Forward Festival
03 mrt '19 t/m 09 mrt '19
Caruso a Cuba is een nieuwe compositie van de Nederlandse componist en dichter Micha Hamel. De opera is gebaseerd op de roman Como un mensajero tuyo (De boodschapper) van de Cubaanse schrijfster Mayra Montero.