ITA–Ensemble

dagboek van een verdwenene

dagboek van een verdwenene
11 nov '20 t/m 12 nov '20
ITA-ensemble / Muziektheater Transparant / Ivo van Hove
Ticketverkoop via tourneetheaters

De vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano wordt in het midden aangevuld met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en een mezzosopraan die het zigeunermeisje Zefka uitbeeldt. Ivo van Hove regisseert topzangers Ed Lyon, Peter Gijsbertsen en Marie Hamard en ITA-acteurs Hugo Koolschijn en Gijs Scholten van Aschat. Vanuit haar fascinatie voor de stem schrijft de Belgische componist Annelies Van Parys een coda bij dit aangrijpende liefdesverhaal. Dagboek van een verdwenene is een coproductie met Muziektheater Transparant uit Antwerpen. Eerder werkten we met hen samen voor Kings of war.

Buitenlandse tournee (Montpellier)

Duur 75 minuten, geen pauze

Over de voorstelling

Het is 1917 als de Tsjechische componist Leoš Janáček (1854-1928) in een kuuroord de bijna veertig jaar jongere Kamila Stösslová ontmoet. Zij is getrouwd en heeft twee kinderen. Het belet Janáček niet om hevig verliefd op haar te worden. De relatie blijft platonisch maar tot aan zijn dood zal hij door haar geobsedeerd blijven. Meer dan 700 vurige brieven getuigen daarvan. Kamila inspireert hem tot enkele van zijn belangrijkste opera’s, zoals Katya Kabanová en De zaak Makropoulos.

Een jaar eerder had Janáček in de krant een anonieme cyclus weemoedige gedichten gelezen over Janik, een dorpsjongen die hals over kop verliefd wordt op een zigeunermeisje en alles achterlaat om haar te volgen. De componist ziet er zijn gevoelens voor Kamila in weerspiegeld. Op basis van de gedichten schrijft hij een liedcyclus die het best kan worden omschreven als een intiem zelfportret. Zal Janiks verlangen naar passie hem bevrijden van een verstikkende omgeving? Of vergooit hij zijn hele bestaan aan een illusie?

De vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano wordt in het midden aangevuld met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en een mezzosopraan die het zigeunermeisje Zefka uitbeeldt. Ivo van Hove regisseert topzangers Ed Lyon, Peter Gijsbertsen en Marie Hamard en ITA-acteurs Hugo Koolschijn en Gijs Scholten van Aschat. Vanuit haar fascinatie voor de stem schrijft de Belgische componist Annelies Van Parys een antwoord op dit aangrijpende liefdesverhaal.

Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

In seizoen 20|21 regisseert hij Age of Rage en gaan zijn producties Wie heeft mijn vader vermoord, Freud, Een klein leven, De stille kracht, De dingen die voorbijgaan en Dagboek van een Verdwenene in reprise.

Bekijk Profiel

Cast

Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Wim van der Grijn Wim van der Grijn

Ivo van Hove over Dagboek van een verdwenene

Dagboek van een verdwenene is minder bekend dan de grote opera’s van Janáček maar doet daar beslist niet voor onder. De kracht van dit korte werk ligt besloten in een tweevoudige vitaliteit. In de eerste plaats is er de cyclus met korte, rauw-poëtische gedichten, volks en trefzeker van toon. Daarnaast is er de passionele verliefdheid van Janáček op de zeer jonge Kamila Stösslová waardoor het werk doortrokken is van een wanhopig en verschroeiend verlangen naar het onmogelijke, naar een nieuw begin.’

Credits

regie Ivo van Hove
zang Ed Lyon, Marie Hamard
dramaturgie Krystian Lada
scenografie, lichtontwerp Jan Versweyveld
componist Annelies Van Parys, Leoš Janáček
musici Kooracademie De Munt, Lada Valešová
kostuums An D'Huys
assistent scenografie Ramón Huijbrechts
coproducent Beijing Music Festival, De Munt/La Monnaie, Kaaitheater, Klarafestival, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Operadagen Rotterdam
producent Muziektheater Transparant
publiciteit Joris van den Ring-Bax