De dingen die voorbijgaan

ITA–Ensemble / Ivo van Hove
Sluiten

De dingen die voorbijgaan

ITA–Ensemble / Ivo van Hove

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Na De stille kracht realiseerde Ivo van Hove met De dingen die voorbijgaan een tweede bewerking van een roman van Louis Couperus, dit keer in coproductie met Toneelhuis (Antwerpen).

De dingen die voorbijgaan
is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2017.

duur 2 uur en 10 min
première 16 sep 2016

Over de voorstelling

Met zijn regie van De stille kracht maakte Ivo van Hove korte metten met het beeld dat sinds de jaren zeventig aan Couperus is gaan kleven. Geen Haags kostuumdrama, geen tempo doeloe. Wel ging hij recht naar de kern van deze visionaire roman, en dat is de westerse cultuur die onverzoenbaar tegenover de oosterse staat.

Het tweede project is gebaseerd op de magistrale psychologische roman Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan (1906). Couperus stond een ‘ontzettende, ontzaglijke tragedie’ voor ogen. We zien hoe een doodgezwegen passiemoord in Nederlands-Indië een verwoestende invloed blijft uitoefenen op de familie van de stokoude Ottilie en Takma. Het stilzwijgen van hun overspelige relatie en de moord op Ottilies echtgenoot laten diepe sporen na in de opeenvolgende generaties, die gevangen zitten in een onverwerkt verleden.

Lot en Elly zijn de jongste telgen van dit verdoemde geslacht. Zij hopen zich uit de Haagse wurggreep te kunnen losmaken maar komen na hun huwelijksreis in Italië gedesillusioneerd weer thuis. Er is geen ontsnappen aan deze familie die aangetast is door vreselijke geheimen die het daglicht niet mogen zien.

Net als in De stille kracht toont Couperus dat hij zijn tijd ver vooruit is. Hij schildert het portret van een moderne familie die niet samenhangt en letterlijk over de wereld verspreid leeft. De familieleden worstelen met hun zinnelijkheid, hun geloof, hun angst voor de vergankelijkheid. Ze zijn gevlucht in zelfbedrog, perverse seksuele fantasieën, dromen van materieel geluk en onderlinge jaloezie. Een familie waarin bijna niemand durft toe te geven aan zijn diepste wensen en verlangens, durft te zijn wie hij echt is.

Recensies

'sober, beklemmend en onverbiddelijk' - NRC ****

'groots noodlotsdrama, dat in een stijlvaste voorstelling geheel en al recht doet aan Couperus' - de Volkskrant ****

'De dingen die voorbijgaan van TGA is fenomenaal' - Leidsch Dagblad

'Van Hove, Versweyveld, Tachelet, De Wit en de vijftien acteurs, die stuk voor stuk een uitstekende bijdrage leveren, maken van De dingen die voorbijgaan een uiterst rijke voorstelling in zowel woord als beeld.' - Theaterkrant *****

'Die spanning tussen abstractie en rauw realisme toont hoe relevant, zelfs visionair dit werk van Couperus nog steeds is. Niet te missen.'- De Morgen *****

'Een meesterlijk stuk omdat van Hove met een aan onvoorstelbaarheid grenzende perfectie elke zin aan het juiste scènebeeld (en de juiste acteur) koppelt. (...) Impressionant is het woord dat op elk aspect van deze voorstelling gekleefd kan worden.' - Knack ****

'Nachlesen lässt sich also nur auf Niederländisch, und das ist schade. Denn Ivo van Hoves Arbeit in der Maschinenhalle der ehemaligen Zeche Zweckel in Gladbeck stellt Couperus als einen Autor mit aktuellem Potenzial und zeitlos relevanten Themen vor. (...) Der Regisseur Ivo van Hove bringt die von Koen Tachelet eingerichtete Textfassung in einen spannenden, psychologisch ausgefeilten Erzählfluss, der ganz aus dem wunderbar lockeren und zugleich intensiven Ensemblespiel der Toneelgroep Amsterdam entwickelt wird.' - Frankfurter Allgemeine Zeiting

'Erzähltheater von großer Eleganz, das um seine Stärke weiß: den Menschen eine Geschichte zu erzählen.'- Süddeutsche Zeitung

'heftiger Applaus für eine starke Regie und intensives Spiel' - RuhrNachrichten

'Das Ensemble der Toneelgroep Amsterdam schafft es, jedem der unterschiedlichen Charaktere eine ganz individuelle, anrührende Stimme zu geben, die die Aufführung zu einem Meisterwerk des Illusionstheaters macht.' - Westdeutsche Allgemeine Zeitung

'Indrukwekkende coproductie tussen het Antwerpse Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam, in regie van Ivo van Hove. Op uitnodiging van de Ruhrtriennale verbonden TA en Van Hove zich voor drie jaar aan het werk van Louis Couperus, en deze tweede in de reeks, ‘De dingen die voorbijgaan’, is een aangrijpende, sterk geacteerde voorstelling over eenzaamheid, onmacht en hardnekkige schaduwen uit het verleden. Als een opera zo strak geregisseerd, en schitterend vormgegeven door Jan Versweyveld.' - Jury Nederlands Theater Festival

Cast

Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Frieda Pittoors Frieda Pittoors
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Celia Nufaar Celia Nufaar
Language NP Language no problem Eelco Smits Eelco Smits
Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Majd Mardo Majd Mardo
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Robert de Hoog Robert de Hoog
Language NP Language no problem Abke Haring Abke Haring
Language NP Language no problem Katelijne Damen Katelijne Damen
Language NP Language no problem Luca Savazzi Luca Savazzi
Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.


In seizoen 18|19 regisseert hij Een klein leven (Hanya Yanagihara) en Dood in Venetië (coproductie Koninklijk Concertgebouworkest) en gaan zijn regies van Kleine zielen, De dingen die voorbijgaan, De stille kracht, Na de repetitie / Persona, Scènes uit een huwelijk, Dagboek van een verdwenene, La voix humaine, The Fountainhead, Kings of war en De andere stem in reprise.

Bekijk Profiel

Van Hove over De dingen die voorbijgaan

‘Heeft de familie niet lang genoeg geduurd? Dat is de verzuchting van Lot in De dingen die voorbijgaan. Op het einde, doodziek geworden van een niet geleefd leven, komt hij tot een onthutsende conclusie: ‘Er komt een andere tijd. Een ander geslacht. Er komt een tijd dat mensen elkaar verlaten, verdriet doen, en toch vinden dat het niet anders kan zijn, dat het goed is, omdat het is wat moet gebeuren.’ In het Den Haag van Louis Couperus is het onmogelijk je echte verlangens te volgen, onmogelijk jezelf te zijn. Het is een wereld van dwalende mannen en vrouwen in een samenleving als een gevangenis. Een groot koor. Een zwanenzang. Couperus schudt ons wakker. Deze wereld moet op de schop!’

Credits

author Louis Couperus
adaptation Koen Tachelet
dramaturge Peter Van Kraaij
scenographer, light design Jan Versweyveld
music Harry de Wit
video Theunis Zijlstra
choreographer Koen Augustijnen
costumes An D'Huys
casting advice Hans Kemna
coproducer Ruhrtriënnale
producer Internationaal Theater Amsterdam, Toneelhuis
private producer Jeroen van Ingen en Jaap Kooijman, Joost Houtman en Jeffrey Ong, Rob en Marijke van Oordt
head of technique & production department Wolf-Götz Schwörer
publicity Joris van den Ring-Bax
supported by ammodo

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem La voix humaineTheater ITA–Ensemble La voix humaine
Sluiten La voix humaine ITA–Ensemble
10 sep '19 t/m 04 nov '19
Halina Reijn laveert in haar vertolking hartverscheurend tussen gesprek en ingebeelde dialoog. La voix humaine is een schreeuw om aandacht en een gevecht met de dreigende leegte.
Language NP Language no problem Kinderen van NoraTheater ITA–Ensemble Kinderen van Nora
Sluiten Kinderen van Nora ITA–Ensemble
01 apr '20 t/m 17 mei '20
We zien een stel dat uit elkaar gaat. Iets later realiseren we ons dat het Nora en Helmer zijn. Dit is de laatste ruzie van Een Poppenhuis van Henrik Ibsen, voorafgaand aan het moment dat Nora definitief de deur dichtslaat en Helmer verlaat.
Language NP Language no problem Op hoop van zegenTheater ITA–Ensemble Op hoop van zegen
Sluiten Op hoop van zegen ITA–Ensemble
11 jun '20 t/m 21 jun '20
Simon Stone verplaatst het vissersdorp dat centraal staat in Op hoop van zegen naar de aankomsthal van een luchthaven. Hier wachten familie en vrienden op de terugkeer van hun dierbaren.
Language NP Language no problem MedeaTheater ITA–Ensemble Medea
Sluiten Medea ITA–Ensemble
23 mei '20 t/m 29 mei '20
Vierentwintig eeuwen lang al vertellen schrijvers en theatermakers het verhaal van de koningsdochter die door haar man wordt verstoten en vervolgens haar kinderen doodt. Is Medea de populairste van alle Griekse tragedies? Ze is in elk geval de huiveringwekkendste.
Language NP Language no problem Vallende manTheater ITA–Ensemble Vallende man
Sluiten Vallende man ITA–Ensemble
18 mrt '20 t/m 28 mrt '20
Vallende man is het schrijnende portret en rouwproces van een overlevende en zijn naasten in de nasleep van 9/11. Ze hebben het moeilijk om in een voorgoed veranderde<br /> wereld de weg nog te vinden.
Language NP Language no problem Het houtTheater ITA–Ensemble Het hout
Sluiten Het hout ITA–Ensemble
11 dec '19 t/m 22 dec '19
Het hout gaat over het verzwijgen van wantoestanden binnen de katholieke kerk. Over de dilemma’s waar je als individu voor komt te staan als je er wat tegen wilt doen en over de moed die nodig is om naar voren te stappen.
Language NP Language no problem De thuiskomstTheater ITA–Ensemble De thuiskomst
Sluiten De thuiskomst ITA–Ensemble
09 okt '19 t/m 30 nov '19
Na Uit het leven van marionetten regisseert Nanouk Leopold nu het ITA-ensemble in De thuiskomst, een van de meest gespeelde stukken van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Harold Pinter. Nog altijd hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.
Language NP Language no problem De kersentuinTheater ITA–Ensemble De kersentuin
Sluiten De kersentuin ITA–Ensemble
22 aug '19 t/m 18 jan '20
Tsjechovs De kersentuin, over de vergeefse hunkering naar iets dat niet meer bestaat, is een van de geliefdste stukken uit het wereldrepertoire.
Language NP Language no problem Het jaar van de kreeftTheater ITA–Ensemble Het jaar van de kreeft
Sluiten Het jaar van de kreeft ITA–Ensemble
13 aug '19 t/m 17 aug '19
Luk Perceval bewerkte voor ITA Amsterdam een van zijn lievelingsromans, Het jaar van de kreeft. Met deze bestseller uit 1972 slaagde Hugo Claus er in om een roman over de liefde te schrijven die zowel het diepzinnige als het banale omvat.
Language NP Language no problem FreudTheater ITA–Ensemble Freud
Sluiten Freud ITA–Ensemble / Ivo van Hove
18 sep '19 t/m 30 nov '19
Freud staat bekend als de grondlegger van de psychoanalyse. Als geen ander heeft hij bepaald hoe wij in de twintigste eeuw zijn gaan denken over wat het betekent om mens te zijn. Literatuur, film en toneel zijn diepgaand door hem beïnvloed. Maar hoe is Freud tot zijn theorieën gekomen?