De Internet Trilogie

Sluiten

De Internet Trilogie

Performancecollectief URLAND

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
De Internet Trilogie
25 sep '19
Performancecollectief URLAND
5e rang va €10 – 1+ rang va €31,50

Het performance collectief URLAND, ‘de whizzkids van het theater’, aldus de Volkskrant, maakte drie voorstellingen onder de titel De Internet Trilogie. Daarin zoekt URLAND contrasten en verbanden tussen Prometheus en het Internet, het digitale vuur van de twintigste eeuw volgens de makers. Prometheus, ‘hij die vooruitblikt’, stal het vuur van de goden en bracht de mens daarmee vooruitgang, zelfontplooiing en moderniteit.

Duur 115 minuten
Genre Theater
Taal Engels

'een spannend, experimenteel theatercollectief' - Het Parool

URLAND onderzoekt wat de digitale revolutie de mens, de kunst en de verbeelding brengt. Verpakt als bewegingstheater, objectentheater en virtueel poppentheater. Met de toepassing van laptops, elektronische muziek, robotica en 3D-animatie als vaste materialen.

De Internet Trilogie bestaat uit de delen: MS DOS/Prometheus geketend (2014), EXPLORER/Prometheus ontketend (2015, i.s.m. CREW/Eric Joris), en INTERNET OF THINGS/Prometheus de Vuurbrenger (2016).

URLANDS voorstelling UR werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2018. De Nederlandse Toneeljury zei hierover: ‘UR was een van de spannendste voorstellingen die dit seizoen in de kleine zaal te zien waren. … Slim, humoristisch, verrassend en gemaakt met een aanstekelijke energie waar het genot vanaf spat.’

Inleiding - 19.15 uur | Pleinfoyer

URLAND nodigt gasten uit die hen bij het maken van de voorstelling hebben geïnspireerd. Voordat URLAND met digitale en binaire vuurballen ging spelen, waren ze ook analoge onderzoekers. Voorafgaand aan de voorstelling gaat dramaturg Florian Hellwig in gesprek met Marleen Stikker. Wees welkom.

Marleen Stikker is directeur van de Waag Society in Amsterdam, een cultureel research- en innovatiecentrum dat nieuwe media-toepassingen ontwikkelt binnen verschillende maatschappelijke domeinen, waaronder zorg, cultuur en onderwijs. Stikker was Zomergast in 2018.

In 1993 was Stikker een van de oprichters van De Digitale Stad (DDS), nog voor de explosie van het world wide web. Met DDS streefde Stikker naar toegankelijkheid en laagdrempeligheid van het Internet. Op dat moment was het Internet vooral voorbehouden aan overheidsinstellingen en universiteiten.

Het Internet werd gedemocratiseerd. Het wordt nu beschouwd als een mensenrecht. Op dit moment zijn er 4,3 miljard Internet-users. Maar de voormalige denk-platform is tot een product geworden en dient nu vooral commerciële doeleinden. Stikker heeft herhaaldelijk gezegd dat het Internet kapot is. Genoeg reden om met haar in gesprek te gaan over brandende vragen. Wat was de utopie en de vrijheid van het Internet toen het allemaal begon? Hoezo en wanneer is het Internet kapot gegaan? Van wie is het Internet nu eigenlijk, en wie reguleert het tegenwoordig? Zijn er alternatieven? Waar gaan we naartoe

Credits

van en met Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong, Eric Joris, Jimi Zoet
kostuums Kostuumatelier Theater Rotterdam
productie URLAND / CREW

In de pers

“The existentaialist fear of our times is that our human brains have already failed to keep up with our own creation, AI. De Internet Trilogie is a thoroughly watchable compound of ways to stare this fear in the face.”
Movement Exposed

“Urland biedt uiteindelijk geen verontrustend dystopisch toekomstvisioen, maar ontpopt zich zo als een pleidooi voor echt leven in plaats van louter virtueel.”
Theaterkrant

“De grenzeloosheid van het virtuele universum jaagt ook angst aan. Als een wereld digitaliseert, verdwijnen bepaalde analoge elementen. Wie meer virtueel wordt, moet iets menselijks opgeven. […] Nu valt vooral een sluimerende angst te ontwaren voor eenzaamheid in een uitdijend, digitaal universum.”
NRC

"De prijs die we voor technologie betalen, is niet alleen onze ziel maar ons hele lichaam. Dat stelt althans performancecollectief Urland in een mysterieuze, muzikale voorstelling."
Volkskrant

Meer Theater

Language NP Language no problem Beneden de rivieren Hans Croiset & Julien Croiset / Agaath Witteman Theater Beneden de rivieren
Sluiten Beneden de rivieren Hans Croiset & Julien Croiset / Agaath Witteman
30 nov '20 t/m 01 dec '20
Beneden de Rivieren ging in 2002 met veel succes in première bij Het Toneel Speelt met. Hans Croiset als de vader en Ger Thijs als zijn zoon. Nu speelt Hans Croiset opnieuw de vader samen met zijn eigen zoon: Julien Croiset.