09 okt '19 t/m 30 nov '19

De thuiskomst

ITA–Ensemble
Koop uw kaarten
5e rang va €10 - 1+ rang va €37,50

Na het succesvolle Uit het leven van marionetten regisseert Nanouk Leopold nu het ITA-ensemble in De thuiskomst, een van de meest gespeelde stukken van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Harold Pinter. Nog altijd hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.

Duur ca. 2 uur
Genre Theater
Première 13 oktober 2019
Taal Nederlands, English surtitles on 17 oct, 21 & 28 nov

Elke scène een krachtmeting

Na een jarenlang verblijf in Amerika komt Teddy thuis in de uitsluitend door mannen bevolkte familiewoning van zijn vader, zijn broers, en de broer van zijn vader. Een apenrots. Tot hun verrassing is hij niet alleen maar in het gezelschap van een vrouw, Ruth, met wie hij is getrouwd. Haar komst maakt dat alle verhoudingen in het huis op scherp komen te staan.

Nanouk Leopold is vooral bekend als regisseur van speelfilms. Werk van haar werd geselecteerd voor prestigieuze festivals als Cannes en Berlijn, en in Nederland kreeg ze een Gouden Kalf. Met Uit het leven van marionetten regisseerde ze bij Internationaal Theater Amsterdam in 2017 voor het eerst voor het toneel. Over deze regie schreef de Volkskrant: ‘Met dit compacte en vlot gemaakte portret van een moordenaar heeft de groep een voorstelling in huis die nog jaren meekan.’

Nanouk Leopold: ‘De orde binnen een familie wordt verstoord. Vijf mannen en een vrouw, wie is het sterkst, elke scène een krachtmeting. De thuiskomst laat je nadenken over de verschillende rollen die worden gespeeld binnen een veranderende machtsstructuur waar de positie van slachtoffer en dader niet eenduidig is. De kracht en tijdloosheid van Pinter zit in de abstractie van zijn verhalen, de dwingende vorm en de balans tussen wreedheid en humor.’

De thuiskomst is een van de meest gespeelde stukken van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar voor literatuur Harold Pinter. Meer dan vijftig jaar na de eerste opvoering is dit compacte drama nog steeds hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.

Recensies

'In deze nagenoeg ideale bezetting zijn Maria Kraakman (Ruth) en Mardo (Lenny) met hun onbestemde grilligheid de meest pinteriaanse personages. Als pater familias is Gijs Scholten van Aschat superieur. Hij heerst even proleterig als melancholiek over zijn tanende koninkrijkje en beheerst de voorstelling.' - de Volkskrant ★★★★

Oppervlakkige bewerking van Pinters controversiële klassieker - NRC Handelsblad★★

‘Fascinerende en ontregelende ervaring’ – Theaterkrant

'Prachtige spel van de acteurs' - ZUBB

'
Een voorstelling waarin de ambiguïteit van de tekst van Pinter volledig tot zijn recht komt.' - RiRo Toneelrecensies



Harold Pinters De thuiskomst

Pinters theater spreekt in zijn mysterie en dreiging – zijn stukken worden ook weleens dreigingskomedies genoemd – nog steeds tot de verbeelding. De gebeurtenissen en conversaties in De thuiskomst zijn raadselachtig, ongrijpbaar, onbetrouwbaar. Net als dat van tijdgenoot Samuel Beckett kunnen we Pinters theater onder de noemer van het absurd theater plaatsen, al was Pinter zelf niet happig op het categoriseren van zijn werk. Daarin gaat de mens tevergeefs op zoek naar betekenis in een wereld waarin zekerheden als zingeving door religie en traditionele rollenpatronen wegvallen. In dat vacuüm maakt logica plots plaats voor het irrationele. Het achterlaten van eenduidige antwoorden of comfortabele verklaringen is beangstigend en pijnlijk, maar levert uiteindelijk vrijheid op. Het vraagt immers van de toeschouwer om zelf conclusies te trekken.

De grote kracht van De thuiskomst is de ambiguïteit. Bij de première van het stuk in 1965 schreef een Britse recensent dat hij gechoqueerd was door de complete afwezigheid van een moreel kader in het stuk. Dat is vijftig jaar na datum niet anders. Net als Ingmar Bergman in Uit het leven van marionetten het oordeel over zijn personages steeds uit de weg gaat, haalt Pinter ook de morele eenduidigheid onderuit. Deze ambigue ruimte is ook de wereld van Nanouk Leopold. In haar films heeft Leopold een voorliefde voor personages die verrassende keuzes maken, en daardoor hun leefwereld op losse schroeven zetten. Het zijn stuk voor stuk complexe, ongrijpbare personages die zich niet laten definiëren en daardoor ook diepmenselijk zijn. Wat drijft hen? Een sluitende verklaring blijft uit. De vragen die De thuiskomst oproept, confronteren ons met onze eigen vooroordelen en verwachtingspatronen.

ITA Podcast: De thuiskomst

Wat maakt De thuiskomst zo ongrijpbaar? Waarom wordt het stuk Pinteresque genoemd? En waarom heeft Harold Pinter zijn eigen bijvoeglijk naamwoord? Maarten Bos spreekt met actrice Maria Kraakman en dramaturg Kleo van Ostade over De thuiskomst.

Luister via:
Soundcloud: http://bit.ly/30ZEsHu
Spotify: https://spoti.fi/2LW89oy
iTunes: https://apple.co/2novndk

There are no hard distinctions between what is real and what is unreal, nor between what is true and what is false. A thing is not necessarily either true or false; it can be both true and false. – Harold Pinter

Cast

Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Majd Mardo Majd Mardo
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat

Credits

van Harold Pinter
regie Nanouk Leopold
dramaturgie Kleo Van Ostade
vertaling Peter van Kraaij
scenografie Elsje de Bruijn
licht Mark Van Denesse
muziek Roeland Fernhout
editor Katharina Wartena
video-ontwerp Leopold Emmen, Mark Thewessen
kostuums Wojciech Dziedzic
particulier producent Rob en Marijke van Oordt

assistentie regie Daniël ’t Hoen, Tessa de Graaf (stage)
assistentie scenografie Ramón Huijbrechts, Zaza Dupont
assistentie dramaturgie Eline De Mey (stage)
assistentie kostuumontwerp Leanne Vandenbussche
hoofd techniek ensemble Götz Schwörer
productieleiding Inge Zeilinga
techniekArist Richartz (1e inspiciënt), Sander van
Elteren, Stijn van der Leeuw, Emile Bleeker, Marijn Cinjee (stage),
Jorik Damman (stage), Zinzi Kemper, Manon van den Nouland, Mark
Thewessen, Tim Vleugel, Ruud de Vos, Daan Westerdorp

kostuumatelier Farida Bouhbouh, Jacolien Honders (kleedwerk), Wim van Vliet (hoofd)
kap en grime Mirjam Venema
uitvoering toneelbeeld BlowUps, Levtec
castingadviezen Hans Kemna
fotografie Jan Versweyveld
beeldbewerking Dim Balsem
grafisch ontwerp Sara Fortuin, Serena Kloet, Studio ITA
communicatie Selman Aqiqi
druk SSP

film-crew
camera Rutger Storm
camera-assistant Niels Roosendaal
gaffer Jeroen de Jong, Dick Bloemraad
geluid Bram Meindertsma

Nanouk Leopold
Regisseur
Nanouk Leopold

Met zes speelfilms tot nu toe is regisseur Nanouk Leopold (1968) één van de markantste vertegenwoordigers in Nederland van de auteursfilm. Haar films worden geselecteerd voor prestigieuze filmfestivals als Cannes en Berlijn. Voor Guernsey kreeg zij een Gouden Kalf voor beste regie, Maria Kraakman kreeg er een voor beste hoofdrolspeler. Dit seizoen regissert zij de klassieker van Harold Pinter De thuiskomst.

Bekijk Profiel

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem De thuiskomstTheater ITA–Ensemble De thuiskomst
Sluiten De thuiskomst ITA–Ensemble
09 okt '19 t/m 30 nov '19
Na Uit het leven van marionetten regisseert Nanouk Leopold nu het ITA-ensemble in De thuiskomst, een van de meest gespeelde stukken van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Harold Pinter. Nog altijd hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.