Dood in Venetië

ITA–Ensemble / Koninklijk Concertgebouworkest / Ivo van Hove
Sluiten

Dood in Venetië

ITA–Ensemble / Koninklijk Concertgebouworkest / Ivo van Hove

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Thomas Mann is 36 als hij tijdens een vakantie in Venetië een jonge knaap ontmoet. Het voorval inspireert hem tot een van zijn bekendste werken, De dood in Venetië. Daarin komt de schrijver Gustav von Aschenbach in de bekoring van de jonge Tadzio, die met zijn moeder aan het Lido de vakantie doorbrengt. De fascinatie gaat zo ver dat hij het gevaar onderschat van de in de stad heersende cholera. Zijn hevige en oncontroleerbare verliefdheid leidt tot zijn geestelijke en fysieke ondergang.

Exclusief te zien in Koninklijk Theater Carré
Duur: 1u45
With English surtitles

Over de voorstelling

De dood in Venetië wordt voor deze muziektheater-productie bewerkt door Ramsey Nasr. Hij verdubbelt de situatie uit de novelle van Thomas Mann. Nasr voert een schrijver op die in een crisis verkeert. In de beslotenheid van zijn werkkamer creëert hij een afsplitsing van zichzelf: Von Aschenbach, de man die hij in zijn persoonlijke leven niet kan of durft te zijn.

Nieuwe muziek wordt speciaal gecomponeerd door Nico Muhly (1981). Deze shooting star van de Amerikaanse muziek werkt zowel met klassieke artiesten als in de wereld van de pop. Hij componeerde drie opera’s en schreef filmmuziek voor o.a. The Reader. Daarnaast zal muziek uit de tijd van Thomas Mann worden gespeeld. De dirigent is David Robertson, een expert op het gebied van twintigste-eeuwse en hedendaagse muziek.

Deze unieke samenwerking tussen Internationaal Theater Amsterdam en het Koninklijk Concertgebouworkest is in Nederland exclusief in Koninklijk Theater Carré te zien. Daarna volgt een internationale tournee naar o.a. Parijs en Londen.

cast

Language NP Language no problem Koninklijk Concertgebouworkest Koninklijk Concertgebouworkest
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Yuriy Mynenko Yuriy Mynenko
Language NP Language no problem Ramsey Nasr Ramsey Nasr
Language NP Language no problem Steven Van Watermeulen Steven Van Watermeulen
Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.


In seizoen 18|19 regisseert hij Een klein leven (Hanya Yanagihara) en Dood in Venetië (coproductie Koninklijk Concertgebouworkest) en gaan zijn regies van Kleine zielen, De dingen die voorbijgaan, De stille kracht, Na de repetitie / Persona, Scènes uit een huwelijk, Dagboek van een verdwenene, La voix humaine, The Fountainhead, Kings of war en De andere stem in reprise.

Bekijk Profiel

Ivo van Hove over Dood in Venetië

Thomas Mann noemde zijn meest intieme en bekendste novelle ‘eine richtige Tragödie’. Hij beweerde dat niets uit het verhaal verzonnen was. Mann beschrijft de ondergang van een succesvolle schrijver die bevrijd, maar geleidelijk aan ook geobsedeerd raakt door een verbluffend mooie minderjarige jongen. Ondanks zijn pogingen de fatale aantrekkingskracht te minimaliseren en van zich af te werpen valt de passionele verliefdheid als een noodlot over hem heen. Terwijl hij zich overgeeft aan een roes van gevoelens, breekt in Venetië de pest uit. De schrijver wordt ziek. Aangetast door de ziekte en geconfronteerd met wie hij eigenlijk is, sterft hij in totale eenzaamheid. Ook in de bewerking van Ramsey Nasr staan de spanning tussen maatschappelijke verwachtingen – of zelfs eisen – en persoonlijke verlangens centraal.

Dood in Venetië wordt een voorstelling waarin muziek en theater gelijkwaardig zijn. Ik ben ontzettend blij dat we deze uitdaging samen met het Koninklijk Concertgebouworkest mogen aangaan.

Credits

naar Thomas Mann
tekst Ramsey Nasr
regie Ivo van Hove
dirigent David Robertson
dramaturgie Krystian Lada
scenografie, licht Jan Versweyveld
muziek Nico Muhly, Anton Webern, Richard Strauss, Arnold Schönberg
musici Koninklijk Concertgebouworkest
countertenor Yuriy Mynenko
kleding An D'Huys
castingadviezen Hans Kemna
producenten Internationaal Theater Amsterdam, Koninklijk Concertgebouworkest
coproductie Barbican Centre, Théâtre du Châtelet, Croatian National Theatre Zagreb
particulier producenten Esther Kwaks, Jeroen van Ingen en Jaap Kooijman
hoofd techniek en productie Wolf-Götz Schwörer
publiciteit Ewa Chojecka

Bekijk ook

Language NP Language no problem DuendeMuziektheater Gijs Scholten van Aschat, Eric Vaarzon Morel en Eric Vloeimans Duende
Sluiten Duende Gijs Scholten van Aschat, Eric Vaarzon Morel en Eric Vloeimans
Drie Hollanders begeven zich naar het zuiden, op zoek naar een andere cultuur. Een speelt op zijn flamencogitaar, een ander leest en een derde blaast hemelse tonen de lucht in op zijn trompet. Ze omarmen de taal en de muziek van het zuiden en komen terecht in Spanje, Portugal en Brazilië, waar ...
Language NP Language no problem Caruso a Cuba (Opera Forward Festival)Muziektheater De Nationale Opera / Micha Hamel / Opera Forward Festival Caruso a Cuba (Opera Forward Festival)
Sluiten Caruso a Cuba (Opera Forward Festival) De Nationale Opera / Micha Hamel / Opera Forward Festival
Caruso a Cuba is een nieuwe compositie van de Nederlandse componist en dichter Micha Hamel. De opera is gebaseerd op de roman Como un mensajero tuyo (De boodschapper) van de Cubaanse schrijfster Mayra Montero.
Language NP Language no problem Celia!Muziektheater Urban Myth / Jörgen Tjon A Fong / ITA Celia!
Sluiten Celia! Urban Myth / Jörgen Tjon A Fong / ITA
In de nieuwe muzikale voorstelling Celia! van Urban Myth ontmoeten twee Cubaanse iconen elkaar: Celia Cruz en Celia Sánchez. Susan Visser speelt Celia Sánchez, een heldin van de Cubaanse revolutie en de rechterhand van Fidel Castro. Manoushka Zeegelaar Breeveld is Celia Cruz. Zij vluchtte tijde...
Language NP Language no problem LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaoraDans Olga Pericet / Flamenco Biënnale Nederland LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaora
Sluiten LA ESPINA que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaora Olga Pericet / Flamenco Biënnale Nederland
‘Kwikzilver, virtuoos vernieuwend,’ zo omschreef The New Yorker Olga Pericet. De danseres uit Córdoba ontving recent de Spaanse Nationale Dansprijs 2018 voor haar wonderschone vermenging van flamenco, hedendaagse dans en Spaans klassiek waarmee ze publiek en pers wereldwijd verovert.
Language NP Language no problem Vier verhalen en een dag (8+)Dans Introdans / Spinvis Vier verhalen en een dag (8+)
Sluiten Vier verhalen en een dag (8+) Introdans / Spinvis
Vier verhalen en een dag is een dans- en muziektheatervoorstelling voor iedereen vanaf 8 jaar. Na het succes van de muziektheaterproductie Kintsukuroi gaan Spinvis en Introdans met deze familievoorstelling opnieuw een spannende samenwerking aan.