Empire

IIPM / Milo Rau
Sluiten

Empire

IIPM / Milo Rau

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Als finale van The European Trilogy, een drie jaar durend onderzoek naar de mythe en de realiteit van Europa, presenteert Milo Rau met Empire biografische close-ups van mensen die naar Europa zijn gekomen als vluchteling of die in de periferie ervan leven.

Brandhaarden 2019
Grote zaal
duur: ca. 2 uur zonder pauze
Arabisch, Koerdisch, Grieks en Roemeens gesproken, NL boventitels

‘Het beste theaterstuk van het jaar.’ – De Tijd

Empire is na The Civil Wars en The Dark Ages het sluitstuk van Milo Rau’s Europatrilogie. Voorafgaand aan Empire creëerde Rau The Civil Wars (2014) en The Dark Ages (2015). The Dark Ages stond op het programma van Holland festival in 2016. Met Empire volgt Rau nauwgezet het concept van deze voorstellingen, die zich respectievelijk in een huiskamer en studeerkamer afspeelden. In deel een concentreerde Rau zich met zijn Franse en Vlaamse acteurs op de verhalen van oud-Syriëgangers in West-Europa, in deel twee schoof hij op naar Midden-Europa. De verhalen van de acteurs uit Rusland, Bosnië, Servië en Duitsland verweefden de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog met die van de recente Balkanoorlog.

In Empire zitten vier mensen, een Griek, een Roemeense, een Syriër en een Syrische Koerd zitten aan een keukentafel en vertellen over hun leven. Rau ziet Europa als een rijk van eeuwenoude mythes en hedendaagse realpolitik, de heimat van de eeuwige homo migrans. Dat alles heeft hij in Empire verwerkt. De Griek Akillas Karazissis ontvluchtte het militaire regime in zijn land en trok naar Duitsland. De grootouders van de Roemeense actrice Maia Morgenstern werden vermoord in de Nazikampen. Ze groeide op onder de dictatuur van Ceaușescu en maakte de Roemeense Revolutie mee. De twee Syriërs, Rami Khalaf en Ramo Ali, moesten om verschillende redenen huis en haard achterlaten.

Wat zich hier ontvouwt, is de geschiedenis van Europa. Tot aan het heden, de wereld vandaag, deze keukentafel. Door de grote geschiedenis te verbinden met kleine, biografische verhalen, krijgt ze een menselijke schaal.

In de pers

‘We zagen we het beste theaterstuk van het afgelopen jaar: Empire. Het zoveelste theaterstuk over het heetste hangijzer van deze tijd: vluchtelingen. Maar wat voor een. Slim, visueel verbluffend en – gelukkig maar – absoluut niet belerend.’ De Tijd

‘Dit is een les in empathie. De levensverhalen zijn zo aangrijpend, zo verrassend, zo groot in hun leed, zo diep in hun menselijkheid, dat je ze als toeschouwer ademloos en geboeid volgt.’ Stuttgarter Nachrichten

‘Milo Rau weeft op een indringende en geraffineerd manier het levensverhaal van vier acteurs uit het oude Europa en Syrië tot een exemplarisch stuk Europese geschiedenis.’ Etcetera

‘De levensverhalen zijn zo aangrijpend, zo verrassend, zo groot in hun leed, zo diep in hun menselijkheid, dat je ze als toeschouwer ademloos en geboeid volgt.’ Stuttgarter Nachrichten

‘Rau regisseert zijn epos bescheiden en simpel, samen met zijn acteurs. Behendig zet hij de private verhalen van zijn spelers in een context van geschiedenis en actuele politiek.’ De Standaard

‘Het licht dooft en het applaus barst los, langdurig en heftig. Je klapt uit respect voor de vier mensen op scène, die je hebben ontroerd, maar je klapt ook een onbehagen weg dat zich doorheen de voorstelling almaar dieper in je heeft genesteld.’ Etcetera

Milo Rau
Regisseur
Milo Rau

De Zwitser Milo Rau bewijst dat theater niet losgezongen hoeft te zijn van de samenleving. Dat het geen hobby is, maar een noodzakelijke bijdrage aan politiek, cultuur en maatschappij. Een plek om waargebeurde verhalen te vertellen die onze samenleving hebben vormgegeven. Handelsmerk van Rau: zijn ‘re-enactments’, theatrale reconstructies van historische gebeurtenissen, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, vaak gespeeld door direct betrokkenen.

‘Het gaat er niet alleen meer om de wereld voor te stellen, het gaat erom de wereld te veranderen.’ – Milo Rau

Speciaal voor Brandhaarden maakten we dit mooie videoprotret. Bekijk het via youtube.

Bekijk Profiel

meer Brandhaarden

Language NP Language no problem Die 120 Tage von SodomTheater Schauspielhaus Zürich / Theater Hora / Milo Rau Die 120 Tage von Sodom
Sluiten Die 120 Tage von Sodom Schauspielhaus Zürich / Theater Hora / Milo Rau
Markies de Sade en Pier Paolo Pasolini meet Milo Rau: Onvergetelijk theater over de (ab)normaliteit en de waarde van een mensenleven.
Language NP Language no problem Five Easy PiecesTheater CAMPO / IIPM / Milo Rau Five Easy Pieces
Sluiten Five Easy Pieces CAMPO / IIPM / Milo Rau
Dit is een van die zeldzame voorstellingen die al vóór de première de monden deed openvallen, die toeschouwers onthutst achterlaat, bedolven wordt onder prijzen en waar alle kranten lyrisch over schrijven (inclusief sterrenregen). Daar gebeurde iets op het toneel! Kinderen tussen de 8 en 13 jaa...
Language NP Language no problem La Reprise - Histoire(s) du théâtre (I)Theater IIPM / Milo Rau La Reprise - Histoire(s) du théâtre (I)
Sluiten La Reprise - Histoire(s) du théâtre (I) IIPM / Milo Rau
‘Sterker dan een monument voor de dode.’ – Hassan Jarfi, de vader van het slachtoffer

(B)randprogramma

Language NP Language no problem FAQ-room FAQ-room
Language NP Language no problem Inleidingen en Nagesprekken Inleidingen en Nagesprekken
Language NP Language no problem Meer zien voor minder Meer zien voor minder
Language NP Language no problem Maak uw avond compleet Maak uw avond compleet

mede mogelijk gemaakt door

Pro Helvetia