ITA–Ensemble

flight 49

flight 49
25 sep '20 t/m 28 feb '21
ITA-ensemble / Simon Stone

ITA brengt een nieuw stuk van de Australische regisseur Simon Stone: Flight 49. Stone liet zich voor zijn nieuwe stuk inspireren door motieven van de toneelklassieker Op hoop van zegen van Herman Heijermans.

Duur nog niet bekend
Genre Theater
Taal Nederlands, op donderdag met Engelse boventiteling

maria kraakman achraf koutet chris nietvelt flight 49 op hoop van zegen
simon stone maarten heijmans flight 49 op hoop van zegen

Simon Stone schrijft zijn teksten tijdens het repetitieproces. Het schrijven bracht Stone stap voor stap tot een volledig nieuwe tekst, waarin hij de oer-Hollandse klassieker in de 21e eeuw plaatst. In de aankomsthal van een luchthaven verzamelen zich familieleden en vrienden van passagiers op het ogenblik dat een vliegtuig van de radar gaat. De uitgangssituatie is nog steeds ontleend aan Heijermans, maar alle personages en hun ontwikkeling zijn volstrekt nieuw. Omdat het gaat om een geheel nieuwe tekst heeft ITA besloten de titel van de voorstelling aan te passen. Bij Heijermans was de titel de naam van het schip, bij Stone de naam van het vliegtuig: Flight 49.

Na Medea, Husbands and wives en Ibsen huis is dit de vierde productie van Simon Stone met het ITA–ensemble. Door de coronacrisis werd de première uitgesteld.

In Op hoop van zegen, het stuk van Herman Heijermans uit 1900, staat een vissersdorp centraal, een traditionele gemeenschap gevormd door gezamenlijke arbeid en een gedeeld geloof. Het dorp stuurt sinds mensenheugenis haar vaders en zonen de zee op en heeft leren leven met de slachtoffers en de doden die de visserij en de duistere praktijken van sommige reders eisen. De families zoeken steun en troost bij elkaar en voegen zich naar het lot en de wil van God. ‘God neemt ons en wij nemen de vissen.’

Het stuk van Heijermans is een sociale aanklacht tegen een maatschappij waarin het kille winstprincipe mensen de dood injaagt maar het is vooral ook een ode aan de weerbaarheid van een dorpsgemeenschap die leert leven met de dood in haar midden.

In Flight 49 van Simon Stone gaat het niet langer over een dorp waarin families elkaar steunen in hun verlies maar over een gemeenschap van vreemden die gevormd wordt door het noodlot en de rouw: in de aankomsthal van een luchthaven verzamelen zich een aantal familieleden en vrienden van passagiers op het ogenblik dat een vliegtuig van de radar gaat. Zij worden samengebracht wanneer hun ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt en het vliegtuig neerstort. Stone volgt de nabestaanden maar laat in flashbacks het publiek ook kennis maken met de slachtoffers. Er ontstaat een caleidoscopische reis in de levens van tientallen mannen, vrouwen en kinderen. In het laatste deel vinden de nabestaanden elkaar terug tijdens een nationale memorial.

In een hyper-individualistische samenleving is er geen god en geen gemeenschap die de eerste klappen opvangt. De dood is naar de uiterste grenzen van de samenleving verwezen. De mens vertoeft in de illusie van maakbaarheid, controle en vrijheid. Stone laat zien hoe de mens anno 2020 vecht met het noodlot en de woede en radeloosheid probeert in te dijken. Maar hij toont ook momenten van empathie, troost en weerbaarheid. Erkenning van wat ons allen bindt: een behoefte aan liefde en het leven als een oefening in afscheid nemen. Zoals altijd bij Simon Stone is ook nu de recente geschiedenis nooit ver weg: echo’s van MH17, Covid19 en de doofpotoperaties bij vliegtuigbouwer Boeing klinken mee in zijn radicale rewrite van een literair monument. Hijzelf noemt zijn stuk ‘a catalog of grief’: een versplinterd verhaal waarin de brokstukken van levens worden samengevoegd in de hoop zin te creëren uit het verlies en de chaos.

De ruimte transformeert van een aankomsthal in deel I naar een mentale ruimte waarin herinneringen en levensflarden worden afgewisseld (II) om tenslotte te eindigen in een lege zwarte doos: de ruimte van de memorial, maar ook de ruimte van het theater in zijn puurste vorm, die van de verbeelding, de schoonheid en de troost.

De Australische schrijver en regisseur Simon Stone (1984) is een unieke stem in het internationale theater. Hij maakte furore met hedendaagse bewerkingen van klassieke teksten en werd al snel een graag geziene gast op festivals in Europa. Voor ITA bewerkte hij o.a. Medea van Euripides en maakte hij Ibsen huis, gebaseerd op verschillende stukken van de Noorse grootmeester. Het vier uur durende familiedrama werd op het Festival van Avignon door pers en publiek omarmd. Ook regisseerde hij het ITA-ensemble in Husbands and wives van Woody Allen.

Stone stript in zijn bewerkingen het origineel tot zijn essentie en plaatst de morele dilemma’s en thema’s binnen een hedendaagse context. Zijn personages zijn herkenbare, twijfelende, zoekende mensen in extreme omstandigheden. Simon Stone wordt geroemd om zijn messcherpe dialogen, zijn humor, de intensiteit van het acteren en zijn vindingrijke regiestijl waarin abstractie en hyperrealisme op een spannende manier hand in hand gaan.

Stone heeft inmiddels ook naam gemaakt in het operacircuit en heeft net zijn tweede speelfilm voltooid. Na het goed ontvangen The Daughter, gebaseerd op Ibsens De Wilde Eend, tekent hij nu voor The Dig, een historisch drama met Carey Mulligan en Ralph Fiennes. De film werd geproduceerd door Netflix en is in het najaar van 2020 in bioscopen te zien.

Cast

Language NP Language no problem Ilke Paddenburg Ilke Paddenburg
Language NP Language no problem Maarten Heijmans Maarten Heijmans
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Joy Delima Joy Delima
Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Language NP Language no problem Chris Nietvelt Chris Nietvelt
Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Simon Stone
Regisseur
Simon Stone

De Australische regisseur, acteur en schrijver Simon Stone (1984) is één van de meest gevraagde en bejubelde theatermakers in het internationale circuit.

Bekijk Profiel

Credits

naar Herman Heijermans
tekst en regie Simon Stone
story Simon Stone, Peter van Kraaij
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie Bob Cousins
lichtontwerp James Farncombe
compositie Rutger Reinders
kostuumontwerp An D'Huys
assistentie regie Daniel ’t Hoen, Sally Merres
assistentie dramaturgie Goya van den Berg (stage)
assistentie scenografie Ramón Huijbrechts
assistentie kostuumontwerp Daphne Karstens
coproductie deSingel Antwerpen, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
particulier producent Rob en Mirjam van den Bergh, Hendrik Jan ten Have en Gabriella de Rooij, Willem en Paula van der Schoot-van Voorst
productiepartner Ammodo

hoofd techniek Reyer Meeter
productie Michiel van Schijndel, Eva Sol
technisch producentJoost Verlinden
techniekSebastiaan Kruijs (1e inspiciënt), Pepijn van Beek, Bart Coenen, Sander van Elteren, Peter Pieksma, Pieter Roodbeen, Casper Verberg (stage), Jeffrey van Vloten, Jordi Wolswijk, Paul van der Zouwe
uitvoering decor Levtec, Kloosterboer en Polyvision
camera Boris de Ruijter (film), Dim Balsem (foto)
kostuumatelier Farida Bouhbouh, Wim van Vliet (hoofd)
kleedwerkClaudia Pellegrini
kap & grime Mirjam Venema
castingadviezenHans Kemna
fotografie Jan Versweyveld
grafisch ontwerp Serena Kloet, studio ITA
publiciteit Joris van den Ring-Bax
acteurs film Omar Ahaddaf, Mouad Ben Chaib, Jip van den Dool, Daniël ’t Hoen, Anna Keuning, Lykele Muus
figuranten Andrea van der Mee, Azra Golbach, Babette Englebert, Bo Bruijs, Bram Bots, Caesár van Daal, Chris Boots, Dana Salinas, Dania ten Hoopen, Destyno de Leon Agramonte, Else de Jonge, Emma Bruijs, Emma Ephraim, Erik-Jan Kamerbeek, Esther van Doesburg, Eva Jansen, Fien le Feber, Garmt Koopmans, Gepke Andringa, Gijs de Later, Ginger Meeter, Hannah Bruijs, IJsbrand Meeter, Inge Kouwets, Ingrid Bouwman, Jan van Lijssel, Jeltje Stegenga, Jenny Kramer, Jeroen van der Gugten, Joeke Brouwer, Joselien Berings, Judith Corbey, Julie Schoorl, Juliette Voorhoeve, Kees Oudheusden, Kiki Meijerhoven, Koen van der Molen, Kyra Prins, Lily Kurver, Lola, Lotta Bruijs, Lou Mertens, Lou van Gogh, Manon Vos, Max Terpstra, Meike van Dijk, Merlijn Modderman, Michiel le Feber, Michiel van Schijndel, Mieke Wenekes, Mohanad Abukhadra, Nele Brom, Nickolas Bruinink, Nino Westendorp, Noor le Feber, Pyet van Brink, Renee Roetman, Renzo Schipper, Rijk Landsmeer, Robin van Els, Roeland Endtz, Rogier Baris, Silke Drieman, Sophie van den Heuvel, Sophie van ’t Hoff, Taeke Sodderland, Tal van den Berg, Thom de Haan, Thomas van der Son, Tijl Hijlkema, Toon van Schijndel, Wieneke ’t Hoen, Wiske Grünwald, Yvette Pietersma, Zara de Booij, Zoë de Ruijter, Zora Modderman, Zsuzsa Kobus
met dank aan Daan Hazendonk en Ben Streek

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem medeaITA–EnsembleTheater medea
Sluiten medea ITA–Ensemble
10 okt '20 t/m 17 okt '20
De Australische regisseur Simon Stone vermengt Medea van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.
Language NP Language no problem de stille krachtITA–EnsembleTheater de stille kracht
Sluiten de stille kracht ITA–Ensemble
14 nov '20 t/m 28 nov '20
De stille kracht is een meeslepend verhaal over de misverstanden en het onbegrip tussen culturen, en ook tussen naaste familieleden. De ondergang van Otto van Oudijck maakt ons pijnlijk bewust van de onmogelijkheid om de ander volledig te doorgronden.
Language NP Language no problem freudITA–EnsembleTheater freud
Sluiten freud ITA–Ensemble
21 okt '20 t/m 31 okt '20
Freud staat bekend als de grondlegger van de psychoanalyse. Als geen ander heeft hij bepaald hoe wij in de twintigste eeuw zijn gaan denken over wat het betekent om mens te zijn. Literatuur, film en toneel zijn diepgaand door hem beïnvloed. Maar hoe is Freud tot zijn theorieën gekomen?
Language NP Language no problem Kinderen van NoraITA–EnsembleTheater Kinderen van Nora
Sluiten Kinderen van Nora ITA–Ensemble
01 sep '20 t/m 10 jan '21
Iedereen kent wel die ruzie – die grote, woedende, laatste ruzie, die leidt tot het einde van de relatie. Waarmee een beslissing wordt genomen, iemand weggaat en de deur achter zich dichtslaat. Maar het dichtslaan van déze deur is de beroemdste in de toneelliteratuur.
Language NP Language no problem een klein levenITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA–Ensemble
11 dec '20 t/m 24 dec '20
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zozeer in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. Ivo van Hove maakte een vertaling naar theater en creëerde een indringende voorstelling.
Language NP Language no problem Romeo en JuliaITA–EnsembleTheater Romeo en Julia
Sluiten Romeo en Julia ITA–Ensemble
14 nov '20 t/m 05 dec '20
Ook wie Shakespeares bekendste liefdesdrama nooit op de planken heeft gezien, kent het verhaal van de onstuimige liefde van de ‘star crossed lovers’, en zijn fatale afloop.