ITA–Ensemble

flight 49

flight 49
25 sep '20 t/m 27 feb '21
ITA-ensemble / Simon Stone

ITA brengt een nieuw stuk van de Australische regisseur Simon Stone: Flight 49. Stone liet zich voor zijn nieuwe stuk inspireren door motieven van de toneelklassieker Op hoop van zegen van Herman Heijermans.

‘In Flight 49 pelt regisseur Simon Stone de impact van een nationale ramp laag voor laag af’. – NRC

‘Over de gehele linie wordt sterk geacteerd’. – Volkskrant

‘Een uitwaaierende staalkaart van verdriet en rouw’. – Theaterkrant

Duur 3 uur (incl pauze)
Genre Theater
Taal Nederlands, op donderdag met Engelse boventiteling
Première 26 september 2020

Hans Kesting is kort voor de première toegevoegd aan de cast van Flight 49. Hij vervangt een van de acteurs die door ziekte (geen Covid-19) is uitgevallen. Hij heeft de rollen vier dagen voor de eerste voorstelling overgenomen.

maria kraakman achraf koutet chris nietvelt flight 49 op hoop van zegen
simon stone maarten heijmans flight 49 op hoop van zegen

Simon Stone schrijft zijn teksten tijdens het repetitieproces. Het schrijven bracht Stone stap voor stap tot een volledig nieuwe tekst, waarin hij de oer-Hollandse klassieker in de 21e eeuw plaatst. In de aankomsthal van een luchthaven verzamelen zich familieleden en vrienden van passagiers op het ogenblik dat een vliegtuig van de radar gaat. De uitgangssituatie is nog steeds ontleend aan Heijermans, maar alle personages en hun ontwikkeling zijn volstrekt nieuw. Omdat het gaat om een geheel nieuwe tekst heeft ITA besloten de titel van de voorstelling aan te passen. Bij Heijermans was de titel de naam van het schip, bij Stone de naam van het vliegtuig: Flight 49.

In Op hoop van zegen, het stuk van Herman Heijermans uit 1900, staat een vissersdorp centraal, een traditionele gemeenschap gevormd door gezamenlijke arbeid en een gedeeld geloof. Het dorp stuurt sinds mensenheugenis haar vaders en zonen de zee op en heeft leren leven met de slachtoffers en de doden die de visserij en de duistere praktijken van sommige reders eisen. De families zoeken steun en troost bij elkaar en voegen zich naar het lot en de wil van God. ‘God neemt ons en wij nemen de vissen.’

Het stuk van Heijermans is een sociale aanklacht tegen een maatschappij waarin het kille winstprincipe mensen de dood injaagt maar het is vooral ook een ode aan de weerbaarheid van een dorpsgemeenschap die leert leven met de dood in haar midden.

In Flight 49 van Simon Stone gaat het niet langer over een dorp waarin families elkaar steunen in hun verlies maar over een gemeenschap van vreemden die gevormd wordt door het noodlot en de rouw: in de aankomsthal van een luchthaven verzamelen zich een aantal familieleden en vrienden van passagiers op het ogenblik dat een vliegtuig van de radar gaat. Zij worden samengebracht wanneer hun ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt en het vliegtuig neerstort. Stone volgt de nabestaanden maar laat in flashbacks het publiek ook kennis maken met de slachtoffers. Er ontstaat een caleidoscopische reis in de levens van tientallen mannen, vrouwen en kinderen. In het laatste deel vinden de nabestaanden elkaar terug tijdens een nationale memorial.

In een hyper-individualistische samenleving is er geen god en geen gemeenschap die de eerste klappen opvangt. De dood is naar de uiterste grenzen van de samenleving verwezen. De mens vertoeft in de illusie van maakbaarheid, controle en vrijheid. Stone laat zien hoe de mens anno 2020 vecht met het noodlot en de woede en radeloosheid probeert in te dijken. Maar hij toont ook momenten van empathie, troost en weerbaarheid. Erkenning van wat ons allen bindt: een behoefte aan liefde en het leven als een oefening in afscheid nemen. Zoals altijd bij Simon Stone is ook nu de recente geschiedenis nooit ver weg: echo’s van MH17, Covid19 en de doofpotoperaties bij vliegtuigbouwer Boeing klinken mee in zijn radicale rewrite van een literair monument. Hijzelf noemt zijn stuk ‘a catalog of grief’: een versplinterd verhaal waarin de brokstukken van levens worden samengevoegd in de hoop zin te creëren uit het verlies en de chaos.

De ruimte transformeert van een aankomsthal in deel I naar een mentale ruimte waarin herinneringen en levensflarden worden afgewisseld (II) om tenslotte te eindigen in een lege zwarte doos: de ruimte van de memorial, maar ook de ruimte van het theater in zijn puurste vorm, die van de verbeelding, de schoonheid en de troost.

Stone stript in zijn bewerkingen het origineel tot zijn essentie en plaatst de morele dilemma’s en thema’s binnen een hedendaagse context. Zijn personages zijn herkenbare, twijfelende, zoekende mensen in extreme omstandigheden. Simon Stone wordt geroemd om zijn messcherpe dialogen, zijn humor, de intensiteit van het acteren en zijn vindingrijke regiestijl waarin abstractie en hyperrealisme op een spannende manier hand in hand gaan.

In de pers

‘Op een gegeven moment valt de theatrale werkelijkheid mooi samen met de werkelijke ruimte: in een herdenkingsceremonie in de Amsterdamse schouwburg memoreren de nabestaanden hun overleden familieleden. Dan zien we ineens hoe de wereld binnen en buiten het theater met elkaar verweven zijn. Rouwen is ook: al zoekende vorm en taal proberen te geven aan abstracties, onmogelijk maar noodzakelijk’. – NRC

‘Dat levert schitterende scènes op – hoe een stuurse Hans Kesting haperend van rouw koppig blijft staren naar de zee waarin zijn dochter is verdwenen; of het zielroerende getouwtrek tussen moeder Christina (Chris Nietvelt) en schoondochter Jo (Maria Kraakman) over wie Daniël het beste kende’. – Volkskrant

‘Een uitwaaierende staalkaart van verdriet en rouw’. – Theaterkrant

‘Naarmate de voorstelling vordert wordt het toneelbeeld abstracter; met het verstrijken van de tijd vervreemden de nabestaanden zich steeds meer van de dagelijkse realiteit. We zien hun herinneringen aan de overledenen en hoe ze vervolgens omgaan met hun verdriet. Het levert prachtig emotioneel toneelspel op van onder anderen Chris Nietvelt, Hugo Koolschijn en Maarten Heijmans’. – NRC

‘Anneke, een mooie rol van Janni Goslinga. Haar leren we kennen als een labiele vrouw, bang voor alles. Maar als haar dan het allerergste overkomt, en ze blijkt dat aan te kunnen, verleent het haar een ongekende kracht. Fraai transformeert zij van huilerig kindvrouwtje tot soevereine, sterke vrouw, juist als gevolg van het verlies. Een verrassende, bitterzoete chute’. – Volkskrant

‘In Flight 49 pelt regisseur Simon Stone de impact van een nationale ramp laag voor laag af’. – NRC

‘Over de gehele linie wordt sterk geacteerd’. – Volkskrant

Cast

Language NP Language no problem Ilke Paddenburg Ilke Paddenburg
Language NP Language no problem Maarten Heijmans Maarten Heijmans
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Joy Delima Joy Delima
Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Language NP Language no problem Chris Nietvelt Chris Nietvelt
Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Simon Stone
Regisseur
Simon Stone

De Australische regisseur, acteur en schrijver Simon Stone (1984) is één van de meest gevraagde en bejubelde theatermakers in het internationale circuit.

Bekijk Profiel

Credits

naar Herman Heijermans
tekst en regie Simon Stone
story Simon Stone, Peter van Kraaij
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie Bob Cousins
lichtontwerp James Farncombe
compositie Rutger Reinders
kostuumontwerp An D'Huys
assistentie regie Daniel ’t Hoen, Sally Merres
assistentie dramaturgie Goya van den Berg (stage)
assistentie scenografie Ramón Huijbrechts
assistentie kostuumontwerp Daphne Karstens
coproductie deSingel Antwerpen, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
particulier producent Rob en Mirjam van den Bergh, Hendrik Jan ten Have en Gabriella de Rooij, Willem en Paula van der Schoot-van Voorst
productiepartner Ammodo

hoofd techniek Reyer Meeter
productie Michiel van Schijndel, Eva Sol
technisch producentJoost Verlinden
techniekSebastiaan Kruijs (1e inspiciënt), Pepijn van Beek, Bart Coenen, Sander van Elteren, Caroline de Jong, Peter Pieksma, Pieter Roodbeen, Michel Smouter, Mark Thewessen, Casper Verberg (stage), Jeffrey van Vloten, Jordi Wolswijk, Paul van der Zouwe
uitvoering decor Levtec, Kloosterboer en Polyvision
camera Boris de Ruijter (film), Dim Balsem (foto)
kostuumatelier Farida Bouhbouh, Wim van Vliet (hoofd)
kleedwerkClaudia Pellegrini
kap & grime Mirjam Venema
castingadviezenHans Kemna
fotografie Jan Versweyveld
grafisch ontwerp Serena Kloet, studio ITA
publiciteit Joris van den Ring-Bax
acteurs film Omar Ahaddaf, Mouad Ben Chaib, Jip van den Dool, Daniël ’t Hoen, Anna Keuning, Lykele Muus
figuranten Mohanad Abukhadra, Garmt Koopmans, Jan van Lijssel, Thomas van der Son
met dank aan Stedelijk Museum, Elias Eden van Kraaij, Daan Hazendonk, Ben Streek, Dennis Slot, Arjen Klerkx

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem medeaITA–EnsembleTheater medea
Sluiten medea ITA-ensemble / Simon Stone
10 okt '20 t/m 30 okt '20
De Australische regisseur Simon Stone vermengt Medea van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.
Language NP Language no problem de stille krachtITA–EnsembleTheater de stille kracht
Sluiten de stille kracht ITA-ensemble / Ivo van Hove
14 nov '20 t/m 28 nov '20
De stille kracht is een meeslepend verhaal over de misverstanden en het onbegrip tussen culturen, en ook tussen naaste familieleden. De ondergang van Otto van Oudijck maakt ons pijnlijk bewust van de onmogelijkheid om de ander volledig te doorgronden.
Language NP Language no problem freud
ITA–EnsembleTheater freud
Sluiten freud ITA-ensemble / Toneelhuis / Ivo van Hove
21 okt '20 t/m 31 okt '20
Freud staat bekend als de grondlegger van de psychoanalyse. Als geen ander heeft hij bepaald hoe wij in de twintigste eeuw zijn gaan denken over wat het betekent om mens te zijn. Literatuur, film en toneel zijn diepgaand door hem beïnvloed. Maar hoe is Freud tot zijn theorieën gekomen?
Language NP Language no problem een klein levenITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA-ensemble / Ivo van Hove
11 dec '20 t/m 24 dec '20
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zozeer in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. Ivo van Hove maakte een vertaling naar theater en creëerde een indringende voorstelling.
Language NP Language no problem Romeo en JuliaITA–EnsembleTheater Romeo en Julia
Sluiten Romeo en Julia ITA-ensemble / Michiel van Erp
14 nov '20 t/m 28 nov '20
Ook wie Shakespeares bekendste liefdesdrama nooit op de planken heeft gezien, kent het verhaal van de onstuimige liefde van de ‘star crossed lovers’, en zijn fatale afloop.
Language NP Language no problem Kinderen van NoraITA–EnsembleTheater Kinderen van Nora
Sluiten Kinderen van Nora ITA–Ensemble
01 sep '20 t/m 10 jan '21
Iedereen kent wel die ruzie – die grote, woedende, laatste ruzie, die leidt tot het einde van de relatie. Waarmee een beslissing wordt genomen, iemand weggaat en de deur achter zich dichtslaat. Maar het dichtslaan van déze deur is de beroemdste in de toneelliteratuur.