Freud

ITA–Ensemble / Ivo van Hove
Sluiten

Freud

ITA–Ensemble / Ivo van Hove

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Freud staat bekend als de grondlegger van de psychoanalyse. Als geen ander heeft hij bepaald hoe wij in de twintigste eeuw zijn gaan denken over wat het betekent om mens te zijn. Literatuur, film en toneel zijn diepgaand door hem beïnvloed. Maar hoe is Freud tot zijn theorieën gekomen?

Rabozaal
Duur: 2u15, zonder pauze
English surtitles on Thursdays
Première 22 september 2019

Over de voorstelling


Eind jaren vijftig schrijft de Franse filosoof Jean-Paul Sartre op verzoek van de Amerikaanse regisseur John Huston het scenario voor een film over Freud. Sartre portretteert de jonge psychiater als een getormenteerde persoonlijkheid die de psychoanalyse haast tegen zijn wil in ontdekte. De filosoof gaat zo op in de materie dat hij een script aflevert dat goed is voor zeven uur film. Huston herleidt de vele honderden bladzijden tot een film van twee uur. Daarop laat Sartre zijn naam van de credits verwijderen. Sindsdien is dit uitdagende script onaangeroerd gebleven.

Ivo van Hove is de eerste die het omvangrijke script van Sartre in zijn totaliteit ensceneert. Freud is daarmee een wereldcreatie. In deze coproductie met het Toneelhuis (Antwerpen) zullen naast acteurs van het ITA-ensemble ook de leden van het Antwerpse theatercollectief FC Bergman spelen.

Ivo van Hove: ‘Het stuk gaat over innovatie. We volgen Freud op jonge leeftijd, als hij zich tegen de opvattingen van zijn gezaghebbende leermeesters in ontwikkelt, en met vallen en opstaan tot de ontdekking van de droomanalyse komt. Freud was in staat out of the box te denken, creatief en innovatief te zijn. Heel bijzonder is dat hij dat niet alleen doet door de observatie van zijn patiënten, maar ook door de confrontatie met zichzelf. Freuds onderzoek naar de mens is ook een zelfonderzoek dat vanuit een hoge persoonlijke nood tot stand komt. Hij is iemand die zichzelf in de waagschaal werpt met alles wat hij heeft. Niet alleen zijn overtuigingen maar ook zijn twijfels, niet alleen zijn verstand maar ook zijn hart.’

"ITA en Toneelhuis bewijzen met de productie Freud, over de bekendste psychiater ter wereld, dat het Nederlands theaterlandschap schittert. De voorstelling onder regie van Ivo van Hove geeft zelfinzicht, diepte en legt de kracht van de menselijke ziel bloot in de jonge jaren van deze baanbrekende en bijzondere denker. Stef Aerts speelt een bezielende hoofdrol met sterke klankbeelden van componist George Dhauw." – De Telegraaf ★★★★★

"Van Hove heeft de jonge, anarchistische groep FC Bergman (nu onderdeel van het Toneelhuis in Antwerpen) gevraagd een bewerking van de tekst te maken en die is zeer geslaagd. Jonge spelers van deze groep spelen de hoofdrollen naast mensen van ITA. Maar ik was er niet op voorbereid dat ik het stuk zo ontroerend, ja, aangrijpend zou vinden. Dat het vooral zo veel te vertellen zou hebben over de ambivalente relaties tussen ouders en kinderen." – Theatermaker

"Pas na een uur maakt Cäcilie ­(Hélène Devos), met rode sokjes, haar opwachting. Meteen zuigt Devos alle aandacht naar zich toe met haar intense, doorleefde spel en perfecte timing, schipperend tussen ­helderheid en hysterie. In de scènes met Freud/Stef Aerts knettert het."
De Standaard ★★★

"Fraaie regie van te oude ideeën. [...] De 'Freud' die Ivo van Hove op de planken zet, is niettemin een genot om naar te kijken"
Noordhollands Dagblad ★★★

"Het spannendst zijn de scènes waarin Freud met hypnose experimenteert op patiënten. Als in een thriller worden hun ‘neurose’ en 'hysterie' gefileerd tot de traumatische bron: de relatie van het kind tot zijn ouders. Deze dramaturgische lijn zet zich geraffineerd voort: van de ‘surrogaatvaders’ in Freuds leven, zijn leermeesters tegen wie hij opkeek en zich afzette, worden we naar zijn eigen vader en het trauma uit zijn joodse jeugd in een antisemitische omgeving geleid – de motor achter zijn handelen."
Trouw ★★★

"De energiek door elkaar gemonteerde spelscènes, die zich grotendeels afspelen in één majestueuze ruimte waar soepeltjes in tijd en plaats wordt versprongen, geven de voorstelling een verfrissende vaart. [...] Mooi aan de vertelsnelheid is hoe de voorstelling in de uitbeelding van de patiënten de historische ontwikkeling schetst van hun emancipatie: van fysiek getormenteerde objecten veranderen zij mede dankzij de inzichten van Freud gaandeweg in individuen die – net als hij – lijden onder gebeurtenissen uit hun verleden. Indrukwekkend zijn Hélène Devos als Cäcilie Körtner en Chris Nietvelt als haar moeder in de scène waarbij Freud de pijnlijke redenen van hun onderlinge haat naar boven brengt."
Groene Amsterdammer

Cast

Language NP Language no problem Stef Aerts Stef Aerts
Language NP Language no problem Hélène Devos Hélène Devos
Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Language NP Language no problem Chris Nietvelt Chris Nietvelt
Language NP Language no problem Ilke Paddenburg Ilke Paddenburg
Language NP Language no problem Joep Paddenburg Joep Paddenburg
Language NP Language no problem Matteo Simoni Matteo Simoni
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Marie Vinck Marie Vinck
Language NP Language no problem Steven Van Watermeulen Steven Van Watermeulen
Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

In seizoen 19|20 regisseert hij Freud (coproductie FC Bergman) en Wie heeft mijn vader vermoord (Edouard Louis) en gaan zijn producties Een klein leven, Dood in Venetië, Na de repetitie / Persona, La voix humaine, Kings of war en Romeinse tragedies in reprise.

Bekijk Profiel

Credits

naar Le Scénario Freud
van Jean-Paul Sartre © Éditions Gallimard
regie Ivo van Hove
vertaling Gerardjan Rijnders
bewerking FC Bergman i.s.m. Koen Tachelet
dramaturgie Koen Tachelet
scenografie & lichtontwerp Jan Versweyveld
muziekGeorge Dhauw
kostuums An D’Huys
coproductie Toneelhuis
particulier producent Helga Lasschuijt en Dirk Raes, Anna Wouters en Esther Kwaks
ondersteund door Ammodo

assistentie regie Olivier Diepenhorst, Zorba Huisman (stage)
assistentie scenografie Bart van Merode
assistentie dramaturgie Ilske Lutter
assistentie kostuumontwerp Eleftheria Lavdaki
hoofd techniek ensemble Götz Schwörer
productieleiding Michiel van Schijndel
techniek Joost Verlinden (1e inspicient), Pepijn van Beek, Timo Merkies, Peter Pieksma, Stephan Pot, Pieter Roodbeen, Dennis van Scheppingen, Eva Sol, Jordi Wolswijk, Paul van der Zouwe, Luc Huisman (stage)
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh
kap en grime David Verswijveren
toneelbeeld Decoratelier Nationale Opera en Ballet, Levtec
castingadviezen Hans Kemna
fotografie Jan Versweyveld, Henri Verhoef
beeldbewerking Henri Verhoef, Dim Balsem
ontwerp Serena Kloet, Studio ITA
communicatie Ewa Chojecka
drukwerk SSP
dank aan Nesoptiek, Labels Inc. Antwerpen

Educatie – met uw klas naar deze voorstelling

Onze afdeling Educatie maakt elk seizoen een selectie van voorstellingen die bijzonder geschikt zijn voor jongeren. Deze voorstelling is opgenomen in ons educatieaanbod. Wilt u met uw groep bij ons een voorstelling bezoeken, neem dan alstublieft contact op met onze afdeling educatie. Zij kunnen u informeren over het gehele aanbod en bijbehorend educatief materiaal. In samenspraak stemmen we uw wensen en onze mogelijkheden zo goed mogelijk af.

van Jean Paul Sartre | uit 1984 | door ITA ism Toneelhuis | regie Ivo van Hove | periode sep, okt 2019 | niveau 16+ havo/vwo | thema’s innovatie, psycholanalyse, hypnose, Freud, zelfonderzoek | duur nnb (première) | educatieaanbod voorbereidende workshop die ingaat op de vraag: wat betekent het om mens te zijn? | kosten voorstelling € 17,50 pp / voorstelling + workshop va € 11 pp | informatie en reserveren voor onderwijs marije@ita.nl

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem De rattenvangerTheater Toneelgroep Oostpool / Sarah Moeremans De rattenvanger
Sluiten De rattenvanger Toneelgroep Oostpool / Sarah Moeremans
24 feb '20 t/m 25 feb '20
In het drieluik What’s in a fairytale?! worden sprookjes met hedendaagse ogen bekeken. Na Robin Hood (2018) en Bambi (2019) is het tijd voor een remake van De rattenvanger. Sarah Moeremans en Joachim Robbrecht maken een satire over de opvoeding van onze kinderen in deze maatschappij.
Language NP Language no problem M!ndf#ck jr.Theater ITA-Educatie / Junadry Leocaria / Nina Haanappel M!ndf#ck jr.
Sluiten M!ndf#ck jr. ITA-Educatie / Junadry Leocaria / Nina Haanappel
20 feb '20 t/m 13 mrt '20
In M!ndf#ck jr. maken we een reis door het chaotische brein en het onrustige lichaam van een mens in wording. Met een mix van dans en toneel laten 27 jonge mensen zien hoe hun brein in elkaar zit.
Language NP Language no problem Verboden Gebied: Vrouw in NiemandslandTheater Theaterfestival Boulevard / Johan Simons Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland
Sluiten Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland Theaterfestival Boulevard / Johan Simons
26 feb '20 t/m 27 feb '20
In Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland geeft actrice Elsie de Brauw een stem aan de vrouwen in de Eerste Wereldoorlog. De voorstelling ging eerder in première op Theaterfestival Boulevard en ontving jubelende recensies.
Language NP Language no problem Who is Afraid of Virginia Woolf?Theater KVS & Platform 0090 / Mesut Arslan / Edward Albee Who is Afraid of Virginia Woolf?
Sluiten Who is Afraid of Virginia Woolf? KVS & Platform 0090 / Mesut Arslan / Edward Albee
28 feb '20 t/m 29 feb '20
Een van de beroemdste relatiekomedies uit de toneelgeschiedenis wordt een politiek stuk met zestien acteurs in de eigenzinnige versie van Mesut Arslan.
Language NP Language no problem Een oprechte ode aan de IronieTheater De Warme Winkel Een oprechte ode aan de Ironie
Sluiten Een oprechte ode aan de Ironie De Warme Winkel
14 mrt '20 t/m 19 apr '20
Na het grote succes van De Warme Winkel speelt De Warme Winkel vinden de makers het hoog tijd voor een vervolg in de serie ‘Obscuur elitair intellectuele thema’s op grote zaal-niveau’.
Language NP Language no problem Juffenballet (6+)Dans Maas theater en dans / BonteHond / René Geerlings Juffenballet (6+)
Sluiten Juffenballet (6+) Maas theater en dans / BonteHond / René Geerlings
01 apr '20
Een familievoorstelling met veel dans, decorwisselingen, humor en liedjes.
Language NP Language no problem BruegelTheater Toneelhuis / Lisaboa Houbrechts / P.U.L.S. Bruegel
Sluiten Bruegel Toneelhuis / Lisaboa Houbrechts / P.U.L.S.
06 apr '20
Toneelhuis Antwerpen produceert Bruegel in het kader van het talentenpodium P.U.L.S.: Project for Upcoming artists for the Large Stage. Durf en spelplezier kenmerken de regies van de jonge theatermaker Lisaboa Houbrechts.
Language NP Language no problem Het huwelijkTheater Tibaldus / Toneelhuis / Timeau De Keyser / P.U.L.S. Het huwelijk
Sluiten Het huwelijk Tibaldus / Toneelhuis / Timeau De Keyser / P.U.L.S.
07 apr '20
Met P.U.L.S. - Project for Upcoming artistis for the Large Stage – geeft Toneelhuis Antwerpen een podium aan getalenteerde makers die klaar zijn voor de grote zaal.
Language NP Language no problem Trojan Wars (14+)Theater HNTjong / Noël Fischer Trojan Wars (14+)
Sluiten Trojan Wars (14+) HNTjong / Noël Fischer
13 apr '20 t/m 15 apr '20
Een spannende bingewatch-marathon op het strijdtoneel van Grieken en Trojanen.
Language NP Language no problem Leedvermaak trilogieTheater Het Nationale Theater / Asko Schönberg / Eric de Vroedt Leedvermaak trilogie
Language NP Language no problem YELLOW (The Sorrows of Belgium II: Rex)Theater NTGent / Luk Perceval YELLOW (The Sorrows of Belgium II: Rex)
Sluiten YELLOW (The Sorrows of Belgium II: Rex) NTGent / Luk Perceval
06 mei '20 t/m 07 mei '20
De Vlaming Luk Perceval maakt drie delen theater over de donkere episodes uit de Belgische geschiedenis. Yellow gaat over het fascisme in de jaren ‘30 en de collaboratie tijdens WO II, in de voetsporen van de beruchte Léon Degrelle.
Language NP Language no problem Revolutionary RoadTheater Theater Rotterdam / Toneelschuur Producties / Erik Whien Revolutionary Road
Sluiten Revolutionary Road Theater Rotterdam / Toneelschuur Producties / Erik Whien
09 mei '20 t/m 10 mei '20
Het jonge echtpaar Frank en April Wheeler is totaal vastgelopen in hun burgerlijke bestaan in de buitenwijken van een grote stad. Terwijl ze hun leven steeds meer beginnen te haten, valt hun huwelijk langzaam uit elkaar. Het succesvolle Revolutionary Road is terug.