freud
freud
Voorstellingen
Freud staat bekend als de grondlegger van de psychoanalyse. Als geen ander heeft hij bepaald hoe wij in de twintigste eeuw zijn gaan denken over wat het betekent om mens te zijn. Literatuur, film en toneel zijn diepgaand door hem beïnvloed. Maar hoe is Freud tot zijn theorieën gekomen?
Duur: 2u15, zonder pauze
English surtitles on Thursdays
Première 22 september 2019
Over de voorstelling
In de jaren '50 schrijft de Franse filosoof Jean-Paul Sartre het filmscript Le Scénario Freud, in opdracht van Hollywoodregisseur John Huston. De twee krijgen echter ruzie en sindsdien is het uitdagende scenario onaangeroerd gebleven.
Tot nu! Sartre portretteert een rusteloze, getormenteerde visionair die op zoek gaat naar wie we zijn en wat ons drijft. Het is een zoektocht van een psychiater die alles op het spel zet om de waarheid te achterhalen, en die daarbij net zo meedogenloos is voor zichzelf als voor zijn patiënten. Het is een zelfonderzoek van Freud, een dokter die zelf ziek is en een gevecht voert met zijn demonen in een vijandig, antisemitisch Wenen.
Ivo van Hove is de eerste die het omvangrijke script van Sartre in zijn totaliteit ensceneert. Freud
is daarmee een wereldcreatie. In deze co-productie met het Toneelhuis
(Antwerpen) staan naast de acteurs van het ITA-ensemble ook de leden van
het Antwerpse theatercollectief FC Bergman op het toneel.
Ivo van Hove over Freud:
‘Het stuk gaat over innovatie. We volgen Freud op jonge leeftijd, als
hij zich tegen de opvattingen van zijn gezaghebbende leermeesters in
ontwikkelt, en met vallen en opstaan tot de ontdekking van de
droomanalyse komt. Freud was in staat out of the box te denken, creatief
en innovatief te zijn. Heel bijzonder is dat hij dat niet alleen doet
door de observatie van zijn patiënten, maar ook door de confrontatie met
zichzelf. Freuds onderzoek naar de mens is ook een zelfonderzoek dat
vanuit een hoge persoonlijke nood tot stand komt. Hij is iemand die
zichzelf in de waagschaal werpt met alles wat hij heeft. Niet alleen
zijn overtuigingen maar ook zijn twijfels, niet alleen zijn verstand
maar ook zijn hart.'
Uit de pers
"ITA en Toneelhuis bewijzen met de productie Freud, over de bekendste
psychiater ter wereld, dat het Nederlands theaterlandschap schittert.
De voorstelling onder regie van Ivo van Hove geeft zelfinzicht, diepte
en legt de kracht van de menselijke ziel bloot in de jonge jaren van
deze baanbrekende en bijzondere denker. Stef Aerts speelt een bezielende
hoofdrol met sterke klankbeelden van componist George Dhauw." – De Telegraaf ★★★★★
"Van
Hove heeft de jonge, anarchistische groep FC Bergman (nu onderdeel van
het Toneelhuis in Antwerpen) gevraagd een bewerking van de tekst te
maken en die is zeer geslaagd. Jonge spelers van deze groep spelen de
hoofdrollen naast mensen van ITA. Maar ik was er niet op voorbereid dat
ik het stuk zo ontroerend, ja, aangrijpend zou vinden. Dat het vooral zo
veel te vertellen zou hebben over de ambivalente relaties tussen ouders
en kinderen." – Theatermaker
"Pas
na een uur maakt Cäcilie (Hélène Devos), met rode sokjes, haar
opwachting. Meteen zuigt Devos alle aandacht naar zich toe met haar
intense, doorleefde spel en perfecte timing, schipperend tussen
helderheid en hysterie. In de scènes met Freud/Stef Aerts knettert
het."
– De Standaard ★★★
"Fraaie
regie van te oude ideeën. [...] De 'Freud' die Ivo van Hove op de
planken zet, is niettemin een genot om naar te kijken"
– Noordhollands Dagblad ★★★
"Het
spannendst zijn de scènes waarin Freud met hypnose experimenteert op
patiënten. Als in een thriller worden hun ‘neurose’ en 'hysterie'
gefileerd tot de traumatische bron: de relatie van het kind tot zijn
ouders. Deze dramaturgische lijn zet zich geraffineerd voort: van de
‘surrogaatvaders’ in Freuds leven, zijn leermeesters tegen wie hij
opkeek en zich afzette, worden we naar zijn eigen vader en het trauma
uit zijn joodse jeugd in een antisemitische omgeving geleid – de motor
achter zijn handelen."
– Trouw ★★★
"De
energiek door elkaar gemonteerde spelscènes, die zich grotendeels
afspelen in één majestueuze ruimte waar soepeltjes in tijd en plaats
wordt versprongen, geven de voorstelling een verfrissende vaart. [...]
Mooi aan de vertelsnelheid is hoe de voorstelling in de uitbeelding van
de patiënten de historische ontwikkeling schetst van hun emancipatie:
van fysiek getormenteerde objecten veranderen zij mede dankzij de
inzichten van Freud gaandeweg in individuen die – net als hij – lijden
onder gebeurtenissen uit hun verleden. Indrukwekkend zijn Hélène Devos
als Cäcilie Körtner en Chris Nietvelt als haar moeder in de scène
waarbij Freud de pijnlijke redenen van hun onderlinge haat naar boven
brengt."
– Groene Amsterdammer
Cast
Credits
naar Le Scénario Freud
van Jean-Paul Sartre © Éditions Gallimard
regie Ivo van Hove
vertaling Gerardjan Rijnders
bewerking FC Bergman i.s.m. Koen Tachelet
dramaturgie Koen Tachelet
scenografie & lichtontwerp Jan Versweyveld
muziek George Dhauw
kostuums An D’Huys
coproductie Toneelhuis
particulier producent Helga Lasschuijt en Dirk Raes, Anna Wouters en Esther Kwaks
ondersteund door Ammodo
assistentie regie Olivier Diepenhorst, Zorba Huisman (stage)
assistentie scenografie Bart van Merode
assistentie dramaturgie Ilske Lutter
assistentie kostuumontwerp Eleftheria Lavdaki
hoofd techniek Reyer Meeter
productieleiding Thomas van Son
techniek Joost Verlinden (1e inspicient), Pepijn van Beek, Timo Merkies, Peter Pieksma, Stephan Pot, Pieter Roodbeen, Dennis van Scheppingen, Eva Sol, Jordi Wolswijk, Paul van der Zouwe, Luc Huisman (stage)
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh
kap en grime Jacolien Honders, David Verswijveren
toneelbeeld Decoratelier Nationale Opera en Ballet, Levtec
castingadviezen Hans Kemna
fotografie Jan Versweyveld, Henri Verhoef
beeldbewerking Henri Verhoef, Dim Balsem
ontwerp Serena Kloet, Studio ITA
communicatie Iris Istha
drukwerk SSP
dank aan Nesoptiek, Labels Inc. Antwerpen