Het achtste leven
Met Het Achtste Leven (voor Brilka) brengt regisseur en artistiek directeur Daria Bukvić de theaterbewerking van de gelijknamige roman van de Georgische schrijfster Nino Haratischwili. Een monumentaal familie-epos dat zes generaties omspant tussen 1900 en nu.
Door onvoorziene omstandigheden kan deze voorstelling dit seizoen geen doorgang vinden.
Duur 270 minuten, incl. pauze
Genre theater
Taal Nederlands
Het achtste leven
Dit
verhaal, over acht levens uit één Georgische familie, begint in een kleine stad
tussen Georgië en Azerbeidzjan, waar een ambitieuze chocoladefabrikant zijn
dochters grootbrengt. Zijn verrukkelijke chocoladedrank brengt hem rijkdom en
aanzien, maar dat betekent in die tijd ook al spoedig gevaar. Nitsa,
de achterkleindochter van Stasia,
een van de dochters van de chocoladefabrikant, woont generaties later in
Berlijn en vertelt op meeslepende wijze, met veel ironie en humor, de
dramatische geschiedenis van haar familie. Een geschiedenis die onlosmakelijk
samenvalt met die van de ‘rode’ twintigste eeuw – een cruciale periode in de
Europese geschiedenis – met de opkomst en ondergang van de Sovjet-Unie en het
wegvallen van het IJzeren Gordijn.
-|-
Het
Achtste Leven (voor Brilka)
is een grootse en epische muziektheatervoorstelling. Een hartverscheurend en
tegelijk troostrijk drama verteld vanuit het perspectief van vrouwen uit
verschillende generaties, waarbij het publiek meegenomen wordt op een
emotionele, visuele en muzikale reis door de twintigste eeuw. Met live gezongen
en gespeelde muziek: van Kaukasische en Slavische folkloristische liederen tot
popnummers uit latere decennia. Daria Bukvić maakt deze voorstelling als ode
aan de sterke vrouwen uit haar familie, die middels hun veerkracht de
wreedheden van de geschiedenis met opgeheven hoofd hebben weten te doorstaan.
Credits
naar de roman van Nino Haratischwili
tekst Emilia Linda Heinrich, Julia Lochte en Jette Steckel
regie Daria Bukvić
spel Armand Rosbak, Chris Peters, Sinem Kavus, Marlies Heuer, Demira Jansen, Micheal Muller, Liz Snoijink, Sharlee Daantje, June Yanez, Sharon Harman, e.a.
vertaling Jantsje Post en Elly Schippers
dramaturgie Madelon Kooijman
scenografie Marloes & Wikke
kostuumontwerp Dymph Boss -|-
kostuumatelier Femke van Neerven
muziek Wilko Sterke
lichtontwerp Yuri Schreuders
techniek Hergen Verheul, Denson Batteké
productieleiding Jeroen Heinen
casting Emilie Pos
marketing Daniel Jaspers, Thijs Toonen en Femke Krijntjes
campagnebeeld Marijke de Gruyter en Nicolien de Jong
Meer theater
Durven we onze vooroordelen écht te bevragen? Of zijn we daar te politiek correct voor geworden? Hoe gaan we vooruit zonder elkaar kwijt te raken?