Het hout

ITA–Ensemble / Michiel van Erp
Sluiten

Het hout

ITA–Ensemble / Michiel van Erp

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Jeroen Brouwers verblijft als kind in een jappenkamp in Indonesië. Na de oorlog komt hij in Nederland in een pensionaat terecht. Het is strafkamp en concentratiekamp in één. In zijn vroege roman Bezonken rood schrijft hij: ‘Ik begrijp het principiële verschil niet tussen een Japanse kampbewaker en een kloosterling.’

Première 04 november 2018

Duur 110 minuten, zonder pauze

English surtitles on Thursdays

Voor theaterliefhebbers

Over de voorstelling

Vele jaren later schrijft hij met Het hout deze ervaringen van zich af. Brouwers doopt zijn pen in gif als hij het beeld schetst van een Rooms klooster annex jongenspensionaat waarin een volkomen verziekte mannengemeenschap straffeloos haar gang kan gaan. Hij krijgt er in 2015 de prijs voor het beste Nederlandstalige literaire boek voor, de ECI-Literatuurprijs.

Niet alleen worden de leerlingen door de kloosterlingen vernederd en gebrutaliseerd, ze worden ook seksueel misbruikt. Dit alles vindt plaats onder de verhullende mantel van een kerk die de naastenliefde propageert. De jonge broeder Bonaventura ziet zich voor een dilemma geplaatst. Verkiest hij de zwijgende medeplichtige te zijn die de slachtoffers zo goed als mogelijk helpt? Of besluit hij weg te gaan, waardoor hij ze aan hun lot overlaat?

Er is een vrouw in de wereld buiten het klooster voor nodig om die knoop te kunnen doorhakken. Tijdens een bezoek aan de tandarts ontmoet Bonaventura de jonge weduwe Patricia. Maar ook nadat zij een geheime liefde ontwikkelen, blijft hij nog lange tijd besluiteloos.

Jeroen Brouwers: ‘Wat bezielde die mensen om te blijven en om te zwijgen? Dat was ook de uitdaging voor me: geloofwaardig maken dat Bonaventura niet weg kàn, niet spreken kàn.’ Vanuit die vraag regisseert Michiel van Erp – de gevierde filmmaker van o.a. de tv-serie Ramses – voor het eerst een theatervoorstelling in de grote zaal.

Uit de pers

'Het acteerwerk is zó overtuigend en de voorstelling zó indringend dat de gebeurtenissen op het toneel je bijblijven. Het celibaat als hogedrukpan die onvermijdelijk tot ontploffing komt.'- Theaterkrant

'Zo behoudt Het Hout ook op toneel knap het midden tussen huiveringwekkend en hoopvol. Tot de roerende slotscène, waarin de hoop uiteindelijk overwint.' - de Volkskrant ****

'Van Erp houdt zijn regie strak en ingetogen. Dat komt de zeggingskracht ten goede. Bart Slegers maakt met zijn indrukwekkend onderkoelde en daardoor des te dreigender interpretatie van broeder Mansuetus de dreiging knisperend tastbaar. Gijs Scholten van Aschat creëert een onvergetelijke broeder-overste Benedictus als een man die door zijn afstandelijke en ambtelijke benadering de illusie van onpartijdigheid en fatsoen probeert op te houden. Maria Kraakman maakt als de vlinderige weduwe Patricia de verliefdheid van Bonaventura volledig invoelbaar. Maar de kracht van het stuk ligt toch bij Aus Greidanus als Bonaventura. Hij vertelt zijn verhaal in flasbacks en onontkoombaar voel je zijn woede stijgen.' - Noordhollands Dagblad

'Aan de eerste, geslaagde theaterregie van documentairemaker Michiel van Erp is af te zien hoe goed hij in beelden kan denken.' - Trouw ****

Cast

Language NP Language no problem Khaldoun Alexander Elmecky Khaldoun Alexander Elmecky
Language NP Language no problem Thomas Cammaert Thomas Cammaert
Language NP Language no problem Jules Croiset Jules Croiset
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Joep Paddenburg Joep Paddenburg
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Michiel van Erp
Regisseur
Michiel van Erp

Filmer des vaderlands. Zo werd Michiel van Erp getypeerd in 2016, het jaar dat hij vijfentwintig jaar als documentairemaker actief was.

Van Erp (1963) realiseerde meer dan vijftig documentaires, zowel voor de televisie als voor de bioscoop. In de jaren negentig maakte hij naam met Lang leve…, een langlopende serie waarin gewone Nederlanders op een bijzondere manier werden geportretteerd, vaak met een dosis ironie (het wordt zijn handelsmerk genoemd) én tegelijk vol mededogen.

Hij draaide portretten van bekende Nederlanders zoals schrijver Connie Palmen en fotograaf Erwin Olaf, maar ook van koningin Beatrix en de Zangeres Zonder Naam. Hij maakte films over zowel de uitvaart van prins Claus als over de nabestaanden van de MH17-vliegtuigramp. Een terugkerend thema is (seksuele) identiteit. In I Am a Woman Now portretteerde Van Erp vijf vrouwen die meer dan vijftig jaar geleden een geslachtsoperatie ondergingen. Op de vraag ‘wie is de opvolger van Bert Haanstra?’ antwoordde Kees Hin, oud-cameraman van Haanstra: ‘Michiel van Erp’.

Bekijk Profiel

Michiel van Erp over Het hout

‘Voor mij staat het jongenspensionaat waar het verhaal van Het hout zich afspeelt voor veel meer gesloten gemeenschappen. We leven in een wereld waar onthullingen over machtsmisbruik en seksuele intimidatie aan de orde van de dag zijn. Het hout gaat over de mechanismen die schuil gaan achter het collectief verzwijgen van wantoestanden. Over de dilemma’s waar je als individu voor komt te staan als je er wat tegen wilt doen en over de moed die nodig is om naar voren te stappen. En dat uiteindelijk liefde overwint.

Het hout is ook een ode aan het schrijverschap van Jeroen Brouwers. In de theaterbewerking door Jibbe Willems is zijn taal in stand gebleven. De woorden van Brouwers schieten als kogels door de kerk.’

Credits

regie Michiel van Erp
auteur Jeroen Brouwers
bewerking Jibbe Willems
dramaturgie Johan Reyniers
scenografie & licht Andrew Lieberman
geluidsontwerp Daniel Freitag
kostuums Wojciech Dziedzic
regieassistent Olivier Diepenhorst
assistent dramaturgie Amber Visser
assistent scenografie Ramón Huijbrechts
casting advies Hans Kemna
particulier producent Peter Dorsman
hoofd techniek ensemble Wolf-Götz Schwörer
productie Edith den Hamer, Marjanne Wilmink
1e inspicient Joost Verlinden
technici Daan Westendorp, Dennis van Scheppingen, Emile Bleeker, Peter Pieksma, Pieter Roodbeen, Quincy Muller, Stephan Pot
kap en grime David Verswijveren
hoofd kostuumontwerp Wim van Vliet
kostuums Farida Bouhbouh
kleedwerk Jacolien Honders
fotografie Henri Verhoef
publiciteit Ewa Chojecka
repetitor Robert Joosten
decorontwerp Kloosterboer Decor bv, levtec


Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem FreudTheater ITA–Ensemble Freud
Sluiten Freud ITA–Ensemble / Ivo van Hove
18 sep '19 t/m 30 nov '19
Freud staat bekend als de grondlegger van de psychoanalyse. Als geen ander heeft hij bepaald hoe wij in de twintigste eeuw zijn gaan denken over wat het betekent om mens te zijn. Literatuur, film en toneel zijn diepgaand door hem beïnvloed. Maar hoe is Freud tot zijn theorieën gekomen?
Language NP Language no problem Een klein levenTheater ITA–Ensemble Een klein leven
Sluiten Een klein leven ITA–Ensemble / Ivo van Hove
06 dec '19 t/m 22 feb '20
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zozeer in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. In deze wereldwijde bestseller volgen we vier mannen over een periode van meer dan dertig jaar: de advocaat Jude, de acteur Willem,...
Language NP Language no problem De kersentuinTheater ITA–Ensemble De kersentuin
Sluiten De kersentuin ITA–Ensemble / Simon McBurney
13 jun '19 t/m 23 jun '19
Tsjechovs De kersentuin, over de vergeefse hunkering naar iets dat niet meer bestaat, is een van de geliefdste stukken uit het wereldrepertoire. Nu in een nieuwe enscenering door de internationaal gevierde Engelse regisseur Simon McBurney samen met het ITA-ensemble.
Language NP Language no problem Het houtTheater ITA–Ensemble Het hout
Sluiten Het hout ITA–Ensemble / Michiel van Erp
Jeroen Brouwers verblijft als kind in een jappenkamp in Indonesië. Na de oorlog komt hij in Nederland in een pensionaat terecht. Het is strafkamp en concentratiekamp in één. In zijn vroege roman Bezonken rood schrijft hij: ‘Ik begrijp het principiële verschil niet tussen een Japanse kampbewaker...
Language NP Language no problem Dood in VenetiëTheater ITA–Ensemble Dood in Venetië
Sluiten Dood in Venetië ITA–Ensemble / Koninklijk Concertgebouworkest / Ivo van Hove
Thomas Mann is 36 als hij tijdens een vakantie in Venetië een jonge knaap ontmoet. Het voorval inspireert hem tot een van zijn bekendste werken, De dood in Venetië. Daarin komt de schrijver Gustav von Aschenbach in de bekoring van de jonge Tadzio, die met zijn moeder aan het Lido de vakantie do...
Language NP Language no problem De stille krachtTheater ITA–Ensemble De stille kracht
Sluiten De stille kracht ITA–Ensemble / Ivo van Hove
De stille kracht is een meeslepend verhaal over de misverstanden en het onbegrip tussen culturen, en ook tussen naaste familieleden. De ondergang van Otto van Oudijck maakt ons pijnlijk bewust van de onmogelijkheid om de ander volledig te doorgronden.
Language NP Language no problem In wankel evenwichtTheater ITA–Ensemble In wankel evenwicht
Sluiten In wankel evenwicht ITA–Ensemble / Maren E. Bjørseth
Wat als op een avond een bevriend stel bij u aanbelt en om onderdak vraagt? In hun ogen staat angst te lezen. Ze kunnen niet zeggen waarvoor. U vindt het een vreemde situatie maar goed, het zijn vrienden en de oude kamer van uw dochter staat leeg. Dus u geeft hen onderdak.
Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Sluiten Oedipus ITA–Ensemble / Robert Icke
Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.
Language NP Language no problem Dagboek van een verdweneneMuziektheater ITA–Ensemble Dagboek van een verdwenene
Sluiten Dagboek van een verdwenene ITA–Ensemble / Ivo van Hove
04 apr '19 t/m 08 jun '19
De vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano wordt in het midden aangevuld met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en een mezzosopraan die het zigeunermeisje Zefka uitbeeldt. Ivo van Hove regisseert topzangers Ed Lyon, Peter Gijsbertsen en Marie Hamard en IT...