04 dec '19 t/m 30 jan '20

Het hout

ITA–Ensemble
Koop uw kaarten
5e rang va €10 - 1+ rang va €37,50

Het hout gaat over het verzwijgen van wantoestanden binnen de katholieke kerk. Over de dilemma’s waar je als individu voor komt te staan als je er wat tegen wilt doen en over de moed die nodig is om naar voren te stappen. Het tekent een ontluisterend beeld van een jongenspensionaat, waarin een verziekte kloostergemeenschap straffeloos gaat in het misbruik van minderjarige leerlingen. De voorstelling is een regie van Michiel van Erp – de gevierde filmmaker van o.a. de tv-serie Ramses en de speelfilm Niemand in de stad.

Dit seizoen in ITA én door het land

Kaarten voor de tournee: externe kaartverkoop

Duur 110 minuten, zonder pauze
Genre Theater
Taal Nederlands + Engelse boventiteling op donderdagen

Het hout
Het hout

Over de voorstelling

Met zijn succesroman Het hout bewees Jeroen Brouwers zich opnieuw als één van de grootheden van de Nederlandse literatuur. Jeroen Brouwers verblijft als kind in een jappenkamp in Indonesië. Na de oorlog komt hij in Nederland in een pensionaat terecht. Het is een strafkamp en concentratiekamp in één. In zijn vroege roman Bezonken rood schrijft hij: ‘Ik begrijp het principiële verschil niet tussen een Japanse kampbewaker en een kloosterling.’ Vele jaren later schrijft hij met Het hout deze ervaringen van zich af. Brouwers doopt zijn pen in gif als hij het beeld schetst van een rooms klooster annex jongenspensionaat waarin een volkomen verziekte mannengemeenschap straffeloos haar gang kan gaan. Hij krijgt er in 2015 de prijs voor het beste Nederlandstalige literaire boek voor, de ECI-Literatuurprijs.

Jeroen Brouwers:‘Wat bezielde die mensen om te blijven en om te zwijgen? Dat was ook de uitdaging voor me: geloofwaardig maken dat Bonaventura niet weg kàn, niet spreken kàn. Vanuit die vraag regisseerde Michiel van Erp voor het eerst een theatervoorstelling in de grote zaal. Van Erp: ‘Het hout gaat over de mechanismen die schuil gaan achter het collectief verzwijgen van wantoestanden. En over de dilemma’s waar je als individu voor komt te staan als je er wat tegen wil doen, en over de moed die nodig is om naar voren te stappen.’

In Het hout kijkt de jonge broeder Bonaventura met lede ogen toe hoe de leerlingen door een aantal van de broeders systematisch worden gebrutaliseerd en zelfs seksueel misbruikt. Iedereen weet ervan maar niemand grijpt in. Bonaventura staat voor een verlammende keuze: weglopen uit protest of blijven zodat hij de jongens voor erger kan behoeden? Er is een vrouw in de wereld buiten het klooster voor nodig om die knoop te kunnen doorhakken. Tijdens een bezoek aan de tandarts ontmoet Bonaventura de jonge weduwe Patricia. Maar ook nadat zij een geheime liefde ontwikkelen, blijft hij nog lange tijd besluiteloos.

Uit de pers

'Het acteerwerk is zó overtuigend en de voorstelling zó indringend dat de gebeurtenissen op het toneel je bijblijven. Het celibaat als hogedrukpan die onvermijdelijk tot ontploffing komt.' - Theaterkrant

'Zo behoudt Het Hout ook op toneel knap het midden tussen huiveringwekkend en hoopvol. Tot de roerende slotscène, waarin de hoop uiteindelijk overwint.' - de Volkskrant ****

'Van Erp houdt zijn regie strak en ingetogen. Dat komt de zeggingskracht ten goede. Bart Slegers maakt met zijn indrukwekkend onderkoelde en daardoor des te dreigender interpretatie van broeder Mansuetus de dreiging knisperend tastbaar. Gijs Scholten van Aschat creëert een onvergetelijke broeder-overste Benedictus als een man die door zijn afstandelijke en ambtelijke benadering de illusie van onpartijdigheid en fatsoen probeert op te houden. Maria Kraakman maakt als de vlinderige weduwe Patricia de verliefdheid van Bonaventura volledig invoelbaar. Maar de kracht van het stuk ligt toch bij Aus Greidanus als Bonaventura. Hij vertelt zijn verhaal in flasbacks en onontkoombaar voel je zijn woede stijgen.' - Noordhollands Dagblad

'Aan de eerste, geslaagde theaterregie van documentairemaker Michiel van Erp is af te zien hoe goed hij in beelden kan denken.' - Trouw ****

Cast

Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Thomas Cammaert Thomas Cammaert
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Joep Paddenburg Joep Paddenburg
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Khaldoun Alexander Elmecky Khaldoun Alexander Elmecky
Language NP Language no problem Jules Croiset Jules Croiset
Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens

Credits

regie Michiel van Erp
auteur Jeroen Brouwers
bewerking Jibbe Willems
dramaturgie Johan Reyniers
scenografie & licht Andrew Lieberman
geluidsontwerp Daniel Freitag
kostuums Wojciech Dziedzic
regieassistent Olivier Diepenhorst
assistent dramaturgie Amber Visser
assistent scenografie Ramón Huijbrechts
casting advies Hans Kemna
particulier producent Peter Dorsman
hoofd techniek ensemble Wolf-Götz Schwörer
productie Edith den Hamer, Marjanne Wilmink
1e inspiciënt Joost Verlinden
technici Daan Westendorp, Dennis van Scheppingen, Emile Bleeker, Peter Pieksma, Pieter Roodbeen, Quincy Muller, Stephan Pot
kap en grime David Verswijveren
hoofd kostuumontwerp Wim van Vliet
kostuums Farida Bouhbouh
kleedwerk Jacolien Honders
fotografie Henri Verhoef
publiciteit Ewa Chojecka
repetitor Robert Joosten
decorontwerp Kloosterboer Decor bv, levtec

Bekijk de agenda

Bekijk ook

Language NP Language no problem Het jaar van de kreeftTheater ITA–Ensemble Het jaar van de kreeft
Sluiten Het jaar van de kreeft ITA–Ensemble
13 aug '19 t/m 17 aug '19
Luk Perceval bewerkte voor ITA Amsterdam een van zijn lievelingsromans, Het jaar van de kreeft. Met deze bestseller uit 1972 slaagde Hugo Claus er in om een roman over de liefde te schrijven die zowel het diepzinnige als het banale omvat.
Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Sluiten Oedipus ITA–Ensemble
14 aug '19 t/m 08 feb '20
Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.
Language NP Language no problem De kersentuinTheater ITA–Ensemble De kersentuin
Sluiten De kersentuin ITA–Ensemble
22 aug '19 t/m 19 jan '20
Tsjechovs De kersentuin, over de vergeefse hunkering naar iets dat niet meer bestaat, is een van de geliefdste stukken uit het wereldrepertoire.