Het jaar van de kreeft

ITA–Ensemble / Luk Perceval
Sluiten

Het jaar van de kreeft

ITA–Ensemble / Luk Perceval

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Luk Perceval bewerkte voor ITA een van zijn lievelingsromans, Het jaar van de kreeft. Met deze bestseller uit 1972 slaagde Hugo Claus er in om een roman over de liefde te schrijven die zowel het diepzinnige als het banale omvat. In korte hoofdstukken schetst hij het portret van twee geliefden die niet met en niet zonder elkaar kunnen. Wat is het dat twee mensen samenbrengt als er niets lijkt te kloppen? 'Als u niet gaat kijken, bent u een dief van uw eigen geluk.' - NRC *****

Rabozaal
duur 1:45
première 26 mrt 2016
NL gesproken
English surtitles on 15 and 22 nov

Over de voorstelling

Het jaar van de kreeft gaat over een stormachtige relatie. De voorstelling is een aaneenschakeling van absurde, tragikomische en fysiek uitputtende scènes tussen twee reddeloze mensen die niet met, maar ook niet zonder elkaar kunnen. Beide geliefden zitten gevangen in een onontkoombare spiraal van intimiteit en afstandelijkheid, trots en overgave, leven en dood. Een verhaal zonder romantiek, over twee mensen die de liefde ervaren als een noodlot en een missie.

De roman van Claus is een rollercoaster. In korte hoofdstukken schetst hij het portret van twee mensen die niet met, noch zonder elkaar kunnen. In provocerende, ontroerende en poëtische scènes zijn we getuige van de ontreddering die een grote passie veroorzaakt. Claus slaagt erin om een verhaal dat in de handen van mindere schrijvers een pulproman zou opleveren, op te tillen tot een existentieel drama over levensangst en doodsdrift. Balancerend tussen pathos en humor creëert hij twee onvergetelijke personages in een liefdesverhaal dat van alle tijden is.

Perceval stripte het boek van zijn Amsterdamse en vroege jaren zeventig context. Enkel de harde kern bleef over: een vrouw die zich niet kan binden omdat het besef van het verval als een sluier om haar leven hangt. Een man die haar niet kan redden omdat hij haar schreeuw om liefde onterecht begrijpt als een afwijzing.

Maria Kraakman en Gijs Scholten van Aschat spelen en dansen in een fysiek uitputtende voorstelling de verrukking van de verliefdheid én de achterhoedegevechten na de breuk. De dwangmatigheid van de relatie klinkt door in de door Jeroen van Veen gecomponeerde en live gespeelde pianomuziek. Zij stuwt de twee geliefden voort in een dodendans richting het einde, waar geen van beiden de afloop definitief wil inluiden.

Recensies

'Wondermooi is die uitbeelding van de aantrekkingskracht en verkennende erotische handelingen tussen deze man en vrouw in de openingsscènes. Vanaf dat moment weet je dat Het jaar van de kreeft, de vertoneling van de roman van Hugo Claus, een traktatie zal zijn. Vederlicht, frapperend en vloeiend, in de vaste hand van regisseur Luk Perceval. Hij had een idee, een gewaagd idee: niet imiteren, maar transformeren; de geest, de ziel van het werk van een ander genie eren door de schoonheid van het lichaam op de plaats van de woorden te zetten. Die operatie is volmaakt geslaagd.' -NRC *****

'Maria Kraakman en Gijs Scholten van Aschat hebben zich de afwijkende, uiterst fysieke speelstijl magnifiek eigen gemaakt. Ze slepen je mee in hun rauwe, intense. maar bovenal kwetsbare spel van aantrekken en afstoten. Hun destructieve gedrag schuurt bovendien prachtig met de zachtzoete melodieën van pianist Jeroen van Veen.' - de Telegraaf

'Het is fascinerend om twee van de beste tekstacteurs van Nederland zich zo schaamteloos fysiek op hun rol te zien werpen. Zeker Kraakman weet fenomenaal een verward, gelaagd en ongrijpbaar personage neer te zetten dat je gevoelsmatig wel degelijk begrijpt. Haar geliefde moet haar kwikzilveren lichaam en emoties zien bij te benen, maar blijkt daar niet toe in staat. Dat levert een van de mooiste beelden van de voorstelling op: hij probeert onhandig een kapotte sekspop op te blazen, terwijl zij als een krankzinnige rondjes fietst op het kinderfietsje om zijn aandacht te trekken. Een beeld waarvan je de betekenis niet precies in woorden kan vatten. Maar dat je wel bijna fysiek aan je hart voelt trekken.' - Trouw ****

‘Gijs Scholten van Aschat en Maria Kraakman trekken alle registers van hun grote toneelspelerstalenten wijd open. (...) Luk Perceval laat met Het jaar van de kreeft opnieuw zien wat een groot kunstenaar hij is.’ - De Groene Amsterdammer

Cast

Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Jeroen van Veen Jeroen van Veen
Luk Perceval
Regisseur
Luk Perceval

Luk Perceval (Lommel, 1957) is een Vlaamse acteur en regisseur. Na zijn studie aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen ging hij aan het werk als acteur bij de Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS). Vervolgens richtte hij samen met Guy Joosten in 1984 in Gent de Blauwe Maandag Compagnie op (BMC). In 1998 stichtte Perceval Het Toneelhuis: een fusie tussen de Gentse BMC en de Antwerpse KNS. Sinds 2005 is hij voornamelijk in Duitsland actief: eerst als huisregisseur van de Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn en sinds 2009 is hij leidend regisseur bij het Thalia theater in Hamburg.

In 1991 won hij de Jan Oscar De Gruyter-prijs voor zijn regiewerk in de stukken Strange Interlude en De voader. In 1998 werden Percevals theaterkritieken met een prijs bekroond door verschillende theatercritici. Voor het theaterstuk Ten Oorlog (1999) ontvingen Tom Lanoye en Perceval de Thalia-prijs. De Duitse versie van het stuk Schlachten! werd in 2000 geselecteerd voor het prestigieuze Theatertreffen in Berlijn en ontving er de Innovationsprijs. In 2001 kregen Peter Verhelst en Perceval de Taalunie Toneelschrijfprijs uitgereikt voor Aars!

Bekijk Profiel

Perceval over Het jaar van de kreeft

Het jaar van de kreeft is een meedogenloos boek. Meedogenloos omdat het de liefde toont in haar vergankelijkheid. Het verhaal laat zien hoe de liefde na de eerste verrukking al snel overgaat in valse verwachtingen en onverdraaglijke ontgoocheling. In de toneelbewerking staat die breuk tussen verwachting en realiteit in de liefde centraal.

Wat mij interesseert, is de vage scheidingslijn tussen waan en werkelijkheid, de liefde als verslaving en zelfbedrog. Of om het met James Joyce te zeggen: Love loves to love love.’

Credits

director, adaptation Luk Perceval
author Hugo Claus
adaptation, dramaturge Peter Van Kraaij
scenographer Katrin Brack
light design Mark Van Denesse
music Jeroen van Veen
choreographer Ted Stoffer
costumes Annelies Vanlaere
assistant director Tatiana Pratley
assistant scenographer Ramón Huijbrechts
casting advice Hans Kemna
privat producer Van Meeuwen Kan Fonds, Mies en Jaap Kamp
head of technique & production department Wolf-Götz Schwörer
publicity Joris van den Ring-Bax
with thanks Macbike, Claartje Chajes, Joukje de Boer, Martha Mojet

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem Een klein levenTheater ITA–Ensemble Een klein leven
Sluiten Een klein leven ITA–Ensemble / Ivo van Hove
06 dec '19 t/m 22 feb '20
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zozeer in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. In deze wereldwijde bestseller volgen we vier mannen over een periode van meer dan dertig jaar: de advocaat Jude, de acteur Willem,...
Language NP Language no problem Een klein levenTheater ITA–Ensemble Een klein leven
Sluiten Een klein leven ITA–Ensemble / Ivo van Hove
18 apr '19 t/m 19 mei '19
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zozeer in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. In deze wereldwijde bestseller volgen we vier mannen over een periode van meer dan dertig jaar: de advocaat Jude, de acteur Willem,...
Language NP Language no problem Husbands and wivesTheater ITA–Ensemble Husbands and wives
Sluiten Husbands and wives ITA–Ensemble / Simon Stone
Jack en Sally gaan scheiden. ‘Het is een gedeelde beslissing’, zeggen ze. Maar voor hun vrienden Gabe en Judy is het een ontzettende schok. Is ons huwelijk wel zo goed als we denken dat het is, vragen ze zich af. De beslissing van Jack en Sally zet een keten van gebeurtenissen in gang die het l...
Language NP Language no problem De kersentuinTheater ITA–Ensemble De kersentuin
Sluiten De kersentuin ITA–Ensemble / Simon McBurney
13 jun '19 t/m 23 jun '19
Na een jarenlang verblijf in Parijs keert de weduwe Ranjevskaja terug naar haar geboortegrond in Rusland. Zij treft er een veranderde wereld aan. De schulden van de familie zijn zo hoog opgelopen dat het huis en het bijhorende landgoed bij opbod zullen worden verkocht. De zakenman Lopachin ziet...
Language NP Language no problem In wankel evenwichtTheater ITA–Ensemble In wankel evenwicht
Sluiten In wankel evenwicht ITA–Ensemble / Maren E. Bjørseth
27 mrt '19 t/m 12 apr '19
Wat als op een avond een bevriend stel bij u aanbelt en om onderdak vraagt? In hun ogen staat angst te lezen. Ze kunnen niet zeggen waarvoor. U vindt het een vreemde situatie maar goed, het zijn vrienden en de oude kamer van uw dochter staat leeg. Dus u geeft hen onderdak.
Language NP Language no problem Scènes uit een huwelijkTheater ITA–Ensemble Scènes uit een huwelijk
Sluiten Scènes uit een huwelijk ITA–Ensemble / Ivo van Hove
06 feb '19 t/m 31 mrt '19
Sinds de première in 2005 is de eerste voorstelling die Ivo van Hove op een tekst van Ingmar Bergman regisseerde uitgegroeid tot een evergreen. In deze overrompelende dissectie van het huwelijk worden het stel Johan en Marianne gespeeld door drie acteurskoppels van verschillende leeftijden. De ...
Language NP Language no problem Het houtTheater ITA–Ensemble Het hout
Sluiten Het hout ITA–Ensemble / Michiel van Erp
17 apr '19 t/m 25 apr '19
Jeroen Brouwers verblijft als kind in een jappenkamp in Indonesië. Na de oorlog komt hij in Nederland in een pensionaat terecht. Het is strafkamp en concentratiekamp in één. In zijn vroege roman Bezonken rood schrijft hij: ‘Ik begrijp het principiële verschil niet tussen een Japanse kampbewaker...
Language NP Language no problem Vallende manTheater ITA–Ensemble Vallende man
Sluiten Vallende man ITA–Ensemble / Julien Gosselin
14 mrt '19 t/m 30 mrt '19
Met Falling Man (2007) schreef Don DeLillo een reflectie op het mondiale terrorisme en het effect ervan op een New Yorks gezin in de nasleep van 9/11. Keith Neudecker ontkomt lichtgewond en verward uit de Twin Towers. Zonder te weten waarom gaat hij naar het huis van zijn ex-vrouw en zoontje, v...
Language NP Language no problem Dagboek van een verdweneneMuziektheater ITA–Ensemble Dagboek van een verdwenene
Sluiten Dagboek van een verdwenene ITA–Ensemble / Ivo van Hove
01 feb '19 t/m 08 jun '19
De vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano wordt in het midden aangevuld met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en een mezzosopraan die het zigeunermeisje Zefka uitbeeldt. Ivo van Hove regisseert topzangers Ed Lyon, Peter Gijsbertsen en Marie Hamard en IT...
Language NP Language no problem De stille krachtTheater ITA–Ensemble De stille kracht
Sluiten De stille kracht ITA–Ensemble / Ivo van Hove
04 apr '19 t/m 11 apr '19
De stille kracht is een meeslepend verhaal over de misverstanden en het onbegrip tussen culturen, en ook tussen naaste familieleden. De ondergang van Otto van Oudijck maakt ons pijnlijk bewust van de onmogelijkheid om de ander volledig te doorgronden.
Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Sluiten Oedipus ITA–Ensemble / Robert Icke
01 mei '19 t/m 10 mei '19
Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.
Language NP Language no problem MedeaTheater ITA–Ensemble Medea
Sluiten Medea ITA–Ensemble / Simon Stone
In de loop van de geschiedenis hebben weinig vrouwen meer inkt doen vloeien dan Medea. Simon Stone mengt in zijn versie de tragedie van Euripides met het waargebeurde verhaal van een Amerikaanse vrouw die in de jaren negentig haar kinderen ombrengt. Een rauw, enerverend, maar ook duister-humori...
Language NP Language no problem Ibsen huisTheater ITA–Ensemble Ibsen huis
Sluiten Ibsen huis ITA–Ensemble / Simon Stone
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans won de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan. De voorstelling werd geselecteerd voor h...
Language NP Language no problem Dood in VenetiëTheater ITA–Ensemble Dood in Venetië
Sluiten Dood in Venetië ITA–Ensemble / Koninklijk Concertgebouworkest / Ivo van Hove
04 apr '19 t/m 13 apr '19
Thomas Mann is 36 als hij tijdens een vakantie in Venetië een jonge knaap ontmoet. Het voorval inspireert hem tot een van zijn bekendste werken, De dood in Venetië. Daarin komt de schrijver Gustav von Aschenbach in de bekoring van de jonge Tadzio, die met zijn moeder aan het Lido de vakantie do...