13 feb '20 t/m 15 feb '20

Hoe ik talent voor het leven kreeg

WAT WE DOEN / Amsterdams Andalusisch Orkest / George & Eran Producties / ICK Amsterdam / Floris van Delft
Koop uw kaarten
5e rang va €10 – 1+ rang va €31,50
Sluiten
13 feb '20 t/m 15 feb '20

Hoe ik talent voor het leven kreeg

WAT WE DOEN / Amsterdams Andalusisch Orkest / George & Eran Producties / ICK Amsterdam / Floris van Delft

Hoe ik talent voor het leven kreeg is een theaterbelevenis op het toneel en in de foyerS, over het AZC als een dorp met eigen wetten en regels. In deze kleurrijke, humoristische en indringende voorstelling komen theater, muziek en dans samen in een groots opgezet theaterspektakel.

Duur NNB
Genre Theater
Grote Zaal

Hopeloos dromen in het AZC

Rodaan al Galidi schreef over de negen jaar die hij in een AZC zat het veelgeprezen boek Hoe ik talent voor het leven kreeg. Een indringend én humoristisch verhaal over Semmier Kariem, die asiel aanvraagt in Nederland. Semmier droomt van een nieuw leven, maar het AZC wordt voor hem een bijna magisch dorp waar hij eindeloos wacht. Al Galidi schetst in Hoe ik talent voor het leven kreeg op een rauwe en verrassend grappige manier niet alleen een beeld van het asielbeleid maar ook van de Nederlandse samenleving.

‘Nederland had mij drie dingen geleerd: niet meer respect hebben voor Europa dan voorzichtigheid. Een nette leugen is beter dan de rommelige waarheid. En ik kende nu het verschil tussen een omafiets en een vrouwenfiets.’ – uit: Hoe ik talent voor het leven kreeg.

In deze kleurrijke, humoristische en indringende voorstelling komen theater, muziek en dans samen in een groots opgezet theaterspektakel. Een prachtige cast van acteurs en musici samen met tientallen statushouders vertellen dit bijzondere verhaal van Al Galidi in het theater. De gezelschappen WAT WE DOEN, het Amsterdams Andalusisch Orkest, George & Eran Producties en ICK Amsterdam bundelen hun krachten en zetten het AZC als een dorp met eigen wetten en regels op het toneel. Door de ogen van Semmier bezien, nemen de spelers het publiek mee de soms bizarre levens in van de mensen die er wonen en werken. Ze proberen vaak het goede voor zichzelf en anderen te doen, maar raken soms hopeloos verstrikt in het systeem.

De theaterbelevenis Hoe ik talent voor het leven kreeg, speelt zich af op het toneel en in de foyers. Na afloop is er door heel het theater eten, muziek en ruimte voor spelers en publiek om elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan.

De Karavaan
Het randprogramma De Karavaan zit vol verdieping en kleinere ontmoetingen. Met debatten, jeugdvoorstellingen, workshops en meer (kijk voor het actuele programma op www.watwedoen.nl). De Karavaan brengt mensen uit het AZC, statushouders, ondernemers, theaterliefhebbers, vrijwilligers en nog veel meer mensen samen om in gesprek te gaan over de vraag: hoe vangen we mensen op een menselijke manier op? En wat is dat dan, ‘menselijk’?

Lieve Stad,

Deze voorstelling is op 14 februari de openingsvoorstelling van Lieve Stad, het stadsfestival van Amsterdam. Tijdens Lieve Stad, presenteren we ontmoetingen met andere culturen die verfrissende perspectieven bieden. Het festival – geïnspireerd door de woorden van voormalig burgermeester Eberhard van der Laan – is ónze liefdesverklaring aan de stad Amsterdam en haar inwoners.

Bekijk de agenda

Bekijk ook

Language NP Language no problem De Drie MusketiersTheater De Warme Winkel / Het Amsterdamse Bostheater i.s.m. ITA De Drie Musketiers
Sluiten De Drie Musketiers De Warme Winkel / Het Amsterdamse Bostheater i.s.m. ITA
02 jul '19 t/m 31 aug '19
In de zomer, als de festivals als Holland Festival en Julidans zijn afgelopen en ons ensemble op internationale festivals speelt, wordt het wat stiller wordt op het Leidseplein. Net als voorgaande jaren sturen wij u dan graag het bos in. Sinds 2017 hebben wij ons verbonden aan de zomerproductie...
Language NP Language no problem De kersentuinTheater ITA–Ensemble De kersentuin
Sluiten De kersentuin ITA–Ensemble
22 aug '19 t/m 19 jan '20
Tsjechovs De kersentuin, over de vergeefse hunkering naar iets dat niet meer bestaat, is een van de geliefdste stukken uit het wereldrepertoire.