Ibsen huis

ITA–Ensemble
Sluiten

Ibsen huis

ITA–Ensemble

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans won de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan. De voorstelling werd geselecteerd voor het TheaterFestival 2018.

Buitenlandse tournee; Lissabon (oktober 2019) en Beijing (juli 2020)
Duur: 3 uur en 35 minuten, met pauze

Over de voorstelling

Na zijn ensceneringen van een geheel eigentijdse Medea en Husbands and wives van Woody Allen, grijpt Simon Stone terug naar Ibsen. Eerder al maakte hij internationaal ophef met zijn eigenzinnige adaptatie van De wilde eend, die enkele jaren geleden in het Holland Festival te zien was. Die bewerking was het vertrekpunt voor Stones eerste en gelauwerde langspeelfilm The Daughter (2016). In Ibsen huis brengt Stone elementen samen uit de minder bekende stukken van Ibsen en bewerkt hij ze tot een nieuw geheel.

In Ibsen huis staat het vakantiehuis, ontworpen door de gevierde architect Cees Kerkman, centraal waarin de verschillende gezinsleden elkaar op cruciale momenten in hun leven ontmoeten. We volgen de familie van 1964, het ogenblik waarop het huis in de steigers staat tot 2016 het moment waarop het definitief in vlammen opgaat. In de beste Ibsen-traditie zijn er nogal wat geheimen en trauma’s die een fatale invloed uitoefenen op de levens van de verschillende generaties. Er ontstaat een intrigerend spel van verdringing, leugens en afrekeningen waarin het huis de enige getuige is van de hele familietragedie.

Stone heeft Ibsen totaal in zich opgenomen en schreef een volledig nieuw toneelstuk in nauwe dialoog met het ensemble. ‘Repeteren en schrijven zijn beide één ononderbroken dialoog met de acteurs en medewerkers. Het belangrijkste is voortdurend meer te weten te komen over de personages zodat ze complex en waarachtig maar ook zo speels en lachwekkend mogelijk worden.’

In niet-chronologische volgorde reconstrueert hij de cruciale scènes uit het familiealbum. In zijn enscenering is hij op zoek naar een vorm van hyperrealisme waarin de acteurs voortdurend door elkaar heen praten, en er een gevoel van reële tijd ontstaat. Zijn aanpak verraadt zijn passie voor film. Het ronddraaiende huis stelt hem in staat scènes en periodes door elkaar heen te snijden maar ook het beeldkader voortdurend te wijzigen. Stone houdt ervan het toeval uit te nodigen binnen zijn repetitieproces en de theatrale middelen zo in te zetten dat er een grote waarachtigheid ontstaat. Het leven op zijn complexiteit en banaliteit betrappen, dat is waar hij telkens weer naar streeft. In zijn dialogen wisselen diepe tragiek en humor elkaar in snel tempo af in een verhaal over een familie die probeert het verleden achter zich te laten maar telkens weer de fouten van vorige generaties herhaalt.

Recensies

'Stone maakt een intrigerende en rijke hertaling van het werk van de Noorse toneelschrijver. (...) het spel is zonder uitzondering ijzersterk (...) Ibsen huis dringt zich op aan de actualiteit en zet zijn nagels daar diep in.'- Parool ****

’Ibsen huis is een meeslepende voorstelling die de aandacht niet alleen de volle vier uur weet vast te houden, maar ook daadwerkelijk ontroert. (...) mooie, intense rol van Hans Kesting, die hartverscheurend is als de oud en dement geworden Cees (...) Een grote groep acteurs geeft dit intense familiedrama gestalte. En stuk voor stuk excelleren zij. Janni Goslinga verrast als een woeste, aan drugs en drank verslaafde dochter. Claire Bender is een gelaagde dochter Lena. Maria Kraakman is - heel veel ellende later - een uitgebluste oudere Lena, wiser and sadder, en maakt ook als Johanna, de vrouw van Kerkman, indruk met haar verstilde machteloosheid. En Maarten Heijmans weet tot tranen toe te ontroeren als de ouder geworden zoon Sebastiaan. (...) Een absolute topprestatie.' - Leidsch Dagblad

'Niemand was voorbereid op deze vloedgolf van intelligentie, virtuositeit en spanning – met hier en daar zelfs een vleugje machiavellisme – die gisteren het podium overspoelde.' - France Culture

'Simon Stone zet samen met de fantastische Toneelgroep Amsterdam een buitengewoon intelligente en gevoelige voorstelling op de planken.' -Sceneweb

'Dit 21e-eeuwse drama zou door Henrik Ibsen zelf kunnen zijn geschreven.' - TouteLaCulture

'Een enscenering die niet onderdoet voor die van de beste HBO-series.' - Libération

'Meeslepend en groots' - La Croix

Cast

Language NP Language no problem Claire Bender Claire Bender
Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Maarten Heijmans Maarten Heijmans
Language NP Language no problem Eva Heijnen Eva Heijnen
Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Celia Nufaar Celia Nufaar
Language NP Language no problem David Roos David Roos
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers

Simon Stone over Ibsen huis

‘Hoe meer ik de stukken van Ibsen lees, hoe meer ik zie dat personages terugkeren. Ze hebben weliswaar andere namen maar zijn wel drager van dezelfde kenmerken. Alsof ze neven, zussen, dochters, zonen zijn van een enkel personage, door Ibsen ooit bedacht. De jonge, idealistische dromer; de bankroete industrieel die vecht voor zijn nalatenschap; de vrouw die sterker is dan haar man, die op zoek is naar betekenis; de man die zijn leven lang wordt achtervolgd door de daden van zijn vader; het stel van wie de relatie uit elkaar valt in een warboel van seks, dood en wederzijdse beschuldigingen. In Ibsen huis verwerk ik dit materiaal tot een verhaal over verschillende generaties in één huis.

De kamers in dit huis zijn plaatsen van trauma en confrontatie maar ook van vreugdevolle herinnering. Het huis herbergt de herinnering aan ieder hoofdstuk uit de geschiedenis van deze familie in de manier waarop het verspringt van het ene naar het andere meesterwerk van Ibsen. Zijn hele werk is doortrokken van een diep inzicht in families in tijden van crisis. Van wonden die niet helen. Het gaat over hoe we worstelen om door kunnen te gaan. Over hoe we proberen om opnieuw tot een gevoel van normaliteit te komen nadat de dingen veel te lang ver van normaal zijn geweest.’

Simon Stone
Regisseur
Simon Stone

Op zijn dertigste is de Australische regisseur, acteur en schrijver Simon Stone één van de meest gevraagde en bejubelde theatermakers in het internationale circuit.

Bekijk Profiel

credits

auteur Henrik Ibsen
vertaling, dramaturgie Peter Van Kraaij
scenografie Lizzie Clachan
lichtontwerp James Farncombe
muziek Stefan Gregory
kostuums An D'Huys
assistentie regie Nina de la Parra
assistentie scenografie Bart Van Merode
assistentie kostuums Fauve Ryckebusch
castingadviezen Hans Kemna
particulier producent Gert-Jan en Corinne van den Bergh
hoofd techniek & productie Wolf-Götz Schwörer
eerste inspiciënt Joost Verlinden, Kevin Cuyvers
inspiciënt Bart Coenen, Daan Westendorp, David Logger, Emile Bleeker, Paul van der Zouwe, Pieter Roodbeen, Sander van Elteren, Stephan Pot
kap & grime David Verswijveren

hoofd kostuumatelier Wim van Vliet
kostuumatelier Farida Bouhbouh
fotografie Jan Versweyveld
publiciteit Joris van den Ring-Bax
met dank aan Nesoptiek

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem Vallende manTheater ITA–Ensemble Vallende man
Sluiten Vallende man ITA–Ensemble
18 mrt '20 t/m 05 apr '20
Vallende man is het schrijnende portret en rouwproces van een overlevende en zijn naasten in de nasleep van 9/11. Ze hebben het moeilijk om in een voorgoed veranderde<br /> wereld de weg nog te vinden.
Language NP Language no problem Op hoop van zegenTheater ITA–Ensemble Op hoop van zegen
Sluiten Op hoop van zegen ITA–Ensemble
13 mei '20 t/m 21 jun '20
Simon Stone verplaatst het vissersdorp dat centraal staat in Op hoop van zegen naar de aankomsthal van een luchthaven. Hier wachten familie en vrienden op de terugkeer van hun dierbaren.
Language NP Language no problem MedeaTheater ITA–Ensemble Medea
Sluiten Medea ITA–Ensemble
16 okt '19 t/m 29 mei '20
Vierentwintig eeuwen lang al vertellen schrijvers en theatermakers het verhaal van de koningsdochter die door haar man wordt verstoten en vervolgens haar kinderen doodt. Is Medea de populairste van alle Griekse tragedies? Ze is in elk geval de huiveringwekkendste.
Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Sluiten Oedipus ITA–Ensemble
14 aug '19 t/m 08 feb '20
Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.
Language NP Language no problem La voix humaineTheater ITA–Ensemble La voix humaine
Sluiten La voix humaine ITA–Ensemble
10 sep '19 t/m 21 dec '19
Halina Reijn laveert in haar vertolking hartverscheurend tussen gesprek en ingebeelde dialoog. La voix humaine is een schreeuw om aandacht en een gevecht met de dreigende leegte.
Language NP Language no problem Kinderen van NoraTheater ITA–Ensemble Kinderen van Nora
Sluiten Kinderen van Nora ITA–Ensemble
01 apr '20 t/m 17 mei '20
Iedereen kent wel het argument – het grote, woedende, laatste argument, dat leidt tot het einde van de relatie. Waarmee de beslissing wordt genomen, iemand weggaat en de deur wordt dicht gegooid. Maar het dichtslaan van déze deur is de beroemdste in de toneelliteratuur.
Language NP Language no problem Het houtTheater ITA–Ensemble Het hout
Sluiten Het hout ITA–Ensemble
04 dec '19 t/m 30 jan '20
Het hout gaat over het verzwijgen van wantoestanden binnen de katholieke kerk. Over de dilemma’s waar je als individu voor komt te staan als je er wat tegen wilt doen en over de moed die nodig is om naar voren te stappen.
Language NP Language no problem De thuiskomstTheater ITA–Ensemble De thuiskomst
Sluiten De thuiskomst ITA–Ensemble
09 okt '19 t/m 30 nov '19
Na Uit het leven van marionetten regisseert Nanouk Leopold nu het ITA-ensemble in De thuiskomst, een van de meest gespeelde stukken van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Harold Pinter. Nog altijd hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.
Language NP Language no problem Husbands and WivesTheater ITA–Ensemble Husbands and Wives
Sluiten Husbands and Wives ITA–Ensemble
24 okt '19 t/m 31 okt '19
Jack en Sally gaan scheiden. ‘Het is een gedeelde beslissing’, zeggen ze. Maar voor hun vrienden Gabe en Judy is het een ontzettende schok. Is ons huwelijk wel zo goed als we denken dat het is, vragen ze zich af. De beslissing van Jack en Sally zet een keten van gebeurtenissen in gang die het l...