27 mrt '19 t/m 12 apr '19

In wankel evenwicht

ITA–Ensemble / Maren E. Bjørseth
Koop uw kaarten
Kaarten vanaf €25

Wat als op een avond een bevriend stel bij u aanbelt en om onderdak vraagt? In hun ogen staat angst te lezen. Ze kunnen niet zeggen waarvoor. U vindt het een vreemde situatie maar goed, het zijn vrienden en de oude kamer van uw dochter staat leeg. Dus u geeft hen onderdak. De volgende dag staat onverwacht uw dochter aan de deur. Zij is midden dertig en heeft net haar zoveelste relatie zien mislukken. Een zorgenkind dat niet volwassen wordt. Zij wil opnieuw bij u intrekken maar stelt vast dat haar oude kamer door uw vrienden is ingenomen. Wat doet u als uw dochter haar kamer opeist? Krijgt uw eigen kind voorrang op uw vrienden?

Exclusief in Toneelschuur Haarem
Duur: nnb
première 30 mrt 2019

Over de voorstelling

Bovenstaand dilemma is waar Tobias en Agnes voor staan in de tragikomedie In wankel evenwicht van Edward Albee (1928–2016). Iedereen weet wat rechten en plichten zijn. Maar hoe gaan we er mee om als het er echt op aankomt? Dan blijkt dat mensen diep vanbinnen zijn getekend door een redeloze territoriumdrift.

In messcherpe dialogen laat Albee zien hoe een toch al wankel evenwicht tussen van elkaar afhankelijke mensen fel onder druk kan komen te staan. De steeds hoger oplopende emotionele temperatuur in hun discussies legt angsten en verlangens bloot, tekorten en frustraties.

In wankel evenwicht is een project in het kader van ITA-2, het platform voor de ontwikkeling van regietalent. Eerder regisseerde Maren E. Bjørseth Een bruid in de morgen (ism Frascati Producties) en Emilia Galotti (ism Toneelschuur Producties). In wankel evenwicht is exclusief te zien in de Toneelschuur in Haarlem.

In wankel evenwicht is de jubileumproductie van Toneelschuur in het kader van hun vijftigjarig bestaan.

Maren E. Bjørseth
Regisseur
Maren E. Bjørseth

Maren E. Bjørseth (1984, Noorwegen) studeerde Regie aan de Theaterschool Amsterdam en gaf in 2012 met haar afstudeervoorstelling Een Poppenhuis meteen haar visitekaartje af: een radicale, speelse en vormbewuste herlezing van Ibsens klassieker. Meteen daarna regisseerde ze het intrigerende Helling (Carl Frode Tiller), het rauwe Ten Liefde (Ko van den Bosch), het vrolijk-macabere Geloof Liefde Hoop (Ödon von Horváth) en Ibsens De wilde eend bij Frascati Producties. Ze kiest stukken over kleine mensen in een absurde, onoverzichtelijke wereld. Daarbij hanteert ze een absurde speelstijl en een abstracte vorm die net boven het realisme hangen. Bjørseth regisseert zowel in haar geboorteland als in Nederland omdat het haar de grootst mogelijke vrijheid geeft en ze zo ‘de voordelen van beide theaterculturen optimaal kan exploreren’.

In Noorwegen regisseerde ze o.a. Reigen (Arthur Schnitzler), Een vijand van het volk (Henrik Ibsen) en Shakespeares Romeo en Julia waarmee ze een nominatie voor de Heddaprisen voor beste regie in de wacht sleepte. In oktober 2016 gaat De dagboek van de tweeling/Het dikke schrift van Agota Kristof in Trondheim in première. Haar regie van Hugo Claus’ Een bruid in de morgen bij TA-2 - het platform voor de ontwikkeling van jong regietalent van Toneelgroep Amsterdam - wordt in 2015 voor het Nederlands Theater Festival geselecteerd. ‘Ze levert een kraakheldere, licht-absurdistische voorstelling af, waarin de acteurs Claus’ personages stuk voor stuk laten flonkeren in al hun hoop en wanhoop.', aldus de Nederlandse Toneeljury.

Bekijk Profiel

Maren E. Bjørseth over In wankel evenwicht

‘Toen ik dit stuk een paar jaar geleden las, heeft het me meteen gepakt, omdat het gaat over het ontkennen van de olifant in de kamer. De personages in het stuk leven leven met elkaar in een wankel evenwicht, dat ze in stand houden door drankgebruik, verdringen of het constant praten over niets. Wat mij intrigeert aan dit stuk is de vraag wat mensen doen wanneer de balans wordt verstoord door buitenstaanders die hun intrede doen. Wanneer het gevaar van de buitenwereld naar binnen komt. Wat gebeurt er wanneer wij worden geconfronteerd met onze angst voor het onbekende?'

Credits

regie Maren E Bjørseth
acteur (ensemble) Hélène Devos
acteur (gast) Carina de Vroome, Emma Josten, Hajo Bruins, Malou Gorter, Thomas Cammaert
auteur Edward Albee
vertaling Janine Brogt
dramaturgie Rob Klinkenberg
scenografie Juul Dekker
lichtontwerp Casper Leemhuis
geluidsontwerp Jorg Schellekens
kostuums Vita Mees
producent Internationaal Theater Amsterdam, Toneelschuur Producties
publiciteit Joris van den Ring-Bax
met dank aan Philip Loubser Foundation

Bekijk ook

Language NP Language no problem HeisenbergTheater Theater Rotterdam / Johan Simons Heisenberg
Sluiten Heisenberg Theater Rotterdam / Johan Simons
15 mrt '19 t/m 17 mrt '19
Topacteurs Hans Croiset en Elsie de Brauw staan samen op het toneel in de eerste Nederlandstalige bewerking van Heisenberg. Johan Simons regisseert dit knetterend liefdesspel tussen twee onberekenbare deeltjes. Kan een liefdesrelatie op latere leeftijd onderzocht worden via een wetenschappelijk...
Language NP Language no problem The world according to KubrickTheater Het Zuidelijk Toneel / House Crying Yellow Tears / Suze Milius The world according to Kubrick
Sluiten The world according to Kubrick Het Zuidelijk Toneel / House Crying Yellow Tears / Suze Milius
20 mei '19
The world according to Kubrick draait om filmregisseur Stanley Kubrick, met name zijn bijna obsessieve interesse voor geweld als onvervreemdbaar onderdeel van de mens. In haar debuut in de grote zaal stelt regisseur Suze Milius (1986) de vraag: zijn we beesten, of worden we tot beesten gemaakt?...
Language NP Language no problem De wereld volgens JohnTheater Het Nationale Theater / Eric de Vroedt De wereld volgens John
Sluiten De wereld volgens John Het Nationale Theater / Eric de Vroedt
13 mei '19 t/m 15 mei '19
Na RACE en The Nation maakt Eric de Vroedt een spin-off van succesvoorstelling The Nation: De wereld volgens John. Deze voorstelling wordt een opzwepende mix van stand-up comedy, muziek, video en zelfs dans. De structuur lijkt op die van de film Trainspotting, waarbij de voorstelling start met ...
Language NP Language no problem Husbands and wivesTheater ITA–Ensemble Husbands and wives
Sluiten Husbands and wives ITA–Ensemble / Simon Stone
12 dec '18 t/m 24 feb '19
Jack en Sally gaan scheiden. ‘Het is een gedeelde beslissing’, zeggen ze. Maar voor hun vrienden Gabe en Judy is het een ontzettende schok. Is ons huwelijk wel zo goed als we denken dat het is, vragen ze zich af. De beslissing van Jack en Sally zet een keten van gebeurtenissen in gang die het l...
Language NP Language no problem The FountainheadTheater ITA–Ensemble The Fountainhead
Sluiten The Fountainhead ITA–Ensemble / Ivo van Hove
05 jan '19 t/m 19 jan '19
Ayn Rand schreef The Fountainhead – ideeënroman en meeslepend portret van de jonge, briljante architect Howard Roark - in 1943. The Fountainhead is het verslag van de strijd van de eigenzinnige architect Howard Roark met de wereld om hem heen. Roark weigert concessies aan opdrachtgevers te doen...
Language NP Language no problem Five Easy PiecesTheater CAMPO / IIPM / Milo Rau Five Easy Pieces
Sluiten Five Easy Pieces CAMPO / IIPM / Milo Rau
01 feb '19 t/m 02 feb '19
Dit is een van die zeldzame voorstellingen die al vóór de première de monden deed openvallen, die toeschouwers onthutst achterlaat, bedolven wordt onder prijzen en waar alle kranten lyrisch over schrijven (inclusief sterrenregen). Daar gebeurde iets op het toneel! Kinderen tussen de 8 en 13 jaa...
Language NP Language no problem BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)Theater NTGent / Luk Perceval BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)
Sluiten BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) NTGent / Luk Perceval
08 apr '19 t/m 09 apr '19
In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Het eerste deel Black is een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro...