In wankel evenwicht

ITA–Ensemble / Maren E. Bjørseth
Sluiten

In wankel evenwicht

ITA–Ensemble / Maren E. Bjørseth

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Wat als op een avond een bevriend stel bij u aanbelt en om onderdak vraagt? In hun ogen staat angst te lezen. Ze kunnen niet zeggen waarvoor. U vindt het een vreemde situatie maar goed, het zijn vrienden en de oude kamer van uw dochter staat leeg. Dus u geeft hen onderdak. De volgende dag staat onverwacht uw dochter aan de deur. Zij is midden dertig en heeft net haar zoveelste relatie zien mislukken. Een zorgenkind dat niet volwassen wordt. Zij wil opnieuw bij u intrekken maar stelt vast dat haar oude kamer door uw vrienden is ingenomen. Wat doet u als uw dochter haar kamer opeist? Krijgt uw eigen kind voorrang op uw vrienden? 'puik acteerwerk' - de Telegraaf

Exclusief in Toneelschuur Haarem
Duur: 2 uur
première 30 mrt 2019

Over de voorstelling

Bovenstaand dilemma is waar Tobias en Agnes voor staan in de tragikomedie In wankel evenwicht van Edward Albee (1928–2016). Iedereen weet wat rechten en plichten zijn. Maar hoe gaan we er mee om als het er echt op aankomt? Dan blijkt dat mensen diep vanbinnen zijn getekend door een redeloze territoriumdrift.

In messcherpe dialogen laat Albee zien hoe een toch al wankel evenwicht tussen van elkaar afhankelijke mensen fel onder druk kan komen te staan. De steeds hoger oplopende emotionele temperatuur in hun discussies legt angsten en verlangens bloot, tekorten en frustraties.

In wankel evenwicht is een project in het kader van ITA-2, het platform voor de ontwikkeling van regietalent. Eerder regisseerde Maren E. Bjørseth Een bruid in de morgen (ism Frascati Producties) en Emilia Galotti (ism Toneelschuur Producties). In wankel evenwicht is exclusief te zien in de Toneelschuur in Haarlem.

‘Toen ik dit stuk een paar jaar geleden las, heeft het me meteen gepakt, omdat het gaat over het ontkennen van de olifant in de kamer. De personages in het stuk leven leven met elkaar in een wankel evenwicht, dat ze in stand houden door drankgebruik, verdringen of het constant praten over niets. Wat mij intrigeert aan dit stuk is de vraag wat mensen doen wanneer de balans wordt verstoord door buitenstaanders die hun intrede doen. Wanneer het gevaar van de buitenwereld naar binnen komt. Wat gebeurt er wanneer wij worden geconfronteerd met onze angst voor het onbekende?' - Maren E. Bjørseth

In wankel evenwicht is de jubileumproductie van Toneelschuur in het kader van hun vijftigjarig bestaan.

Recensies

“Soms zet Bjørseth de handelingen stil en ontstaan bijna Edward Hopper-achtige momenten van eenzaamheid. Dan weer gaan de remmen los, en wordt Albee’s taalbolwerk aangenaam onderbroken met licht- en geluidseffecten. Het decor is groots, wijds en open, heel anders dan Albee zelf voorschreef, namelijk een huis vol dichte deuren. [...]
Malou Gorter speelt Agnes meesterlijk, op laconieke, ondramatische wijze, maar ook verbeten in haar poging haar verdriet en ergernis te onderdrukken. Godallemachtig, wat is dat doeltreffend mooi en sterk gedoseerd acteren!” - de Volkskrant ****

In wankel evenwicht is, mede dankzij puik acteerwerk, een gebutst familieportret dat bij vlagen een beetje pijn doet.” - Telegraaf

“De angst van de buren is een absurdistisch gegeven in een superrealistisch stuk. Maar de angst voor het leven, voor ziekte en dood, voor vreemdelingen die je huis overnemen is herkenbaar genoeg. In wankel evenwicht toont een lachspiegel (ook letterlijk omdat in het glazen huis de spelers weerspiegeld worden), waarin we met enige huiver kijken.” - Haarlems Dagblad

Maren E. Bjørseth
Regisseur
Maren E. Bjørseth

Maren E. Bjørseth (1984, Noorwegen) studeerde Regie aan de Theaterschool Amsterdam en gaf in 2012 met haar afstudeervoorstelling Een Poppenhuis meteen haar visitekaartje af: een radicale, speelse en vormbewuste herlezing van Ibsens klassieker. Meteen daarna regisseerde ze het intrigerende Helling (Carl Frode Tiller), het rauwe Ten Liefde (Ko van den Bosch), het vrolijk-macabere Geloof Liefde Hoop (Ödon von Horváth) en Ibsens De wilde eend bij Frascati Producties. Ze kiest stukken over kleine mensen in een absurde, onoverzichtelijke wereld. Daarbij hanteert ze een absurde speelstijl en een abstracte vorm die net boven het realisme hangen. Bjørseth regisseert zowel in haar geboorteland als in Nederland omdat het haar de grootst mogelijke vrijheid geeft en ze zo ‘de voordelen van beide theaterculturen optimaal kan exploreren’.

Bekijk Profiel

Credits

regie Maren E Bjørseth
met Hajo Bruins, Thomas Cammaert, Malou Gorter,Emma Josten, Janneke Remmers, Carina de Vroome
auteur Edward Albee
vertaling Janine Brogt
dramaturgie Rob Klinkenberg
scenografie Juul Dekker
lichtontwerp Casper Leemhuis
geluidsontwerp Jorg Schellekens
kostuums Vita Mees
producent Internationaal Theater Amsterdam, Toneelschuur Producties
publiciteit Joris van den Ring-Bax
met dank aan Philip Loubser Foundation

Bekijk ook

Language NP Language no problem De wereld volgens JohnTheater Het Nationale Theater / Eric de Vroedt De wereld volgens John
Sluiten De wereld volgens John Het Nationale Theater / Eric de Vroedt
Na RACE en The Nation maakt Eric de Vroedt een spin-off van succesvoorstelling The Nation: De wereld volgens John. Het (im)populaire personage John Landschot uit The Nation (gespeeld door Bram Coopmans), de populistische politicus uit aflevering 2 van The Nation keert samen met een aantal perso...
Language NP Language no problem BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)Theater NTGent / Luk Perceval BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)
Sluiten BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) NTGent / Luk Perceval
In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Respectievelijk: de exploitatie van Congo onder Leopold II in Black, de collaboratie met de Duitse bezetter tijde...