Jogging

Jogging
25 feb '23 t/m 26 feb '23
Hanane Hajj Ali (Beirut)

Hanane Hajj Ali is een van Libanons bekendste artiesten en activisten. Als nu vijftiger oefent ze dagelijks om osteoporose, obesitas en depressie te voorkomen. In haar bekroonde toneelstuk Jogging neemt ze je mee door de straten van Beiroet en haar dromen, verlangens, hoop en de vele rollen die ze speelt als Libanese vrouw.

Een hilarische en soms zeer duistere voorstelling. Jogging volgt de verhalen van vier vrouwen: Hanane zelf, maar ook Medea, in zowel een oude als een hedendaagse versie, die haar eigen kinderen vermoordt of offert op het altaar van de oorlogen die het Midden-Oosten teisteren. Het is slechts een kwestie van hoe je er naar kijkt.

Festival Brandhaarden

Duur 90 minuten
Genre Theater
Taal Arabisch
Boventiteling Nederlands en Engels

Jogging

Als het publiek binnenkomt, staat Hanane Hajj Ali al op het podium. Volledig in het zwart gekleed rekt ze zich uit, warmt zich op, maakt haar stem klaar voor een one woman show... en begint te rennen. Jogging volgt in een hilarische en soms zeer donkere voorstelling de verhalen van vier vrouwen: Hanane zelf, maar ook Medea, in zowel een oude als een hedendaagse versie, die haar eigen kinderen doodt of offert op het altaar van de oorlogen die het Midden-Oosten teisteren. Het is maar hoe je het bekijkt. -|-Een werk geïnspireerd op het leven van de regisseur zelf als "vrouw, moeder, actrice, burger", terwijl ze elke dag door de steegjes van Beiroet rent om stress, depressie en osteoporose te bezweren. De effecten van Hananes dagelijkse routine zijn tegenstrijdig. In feite worden twee hormonen in haar lichaam gestimuleerd: dopamine en adrenaline. Twee hormonen die afwisselend destructief en constructief zijn te midden van de stad Beiroet die vernietigt om te bouwen en bouwt om te vernietigen.

In Jogging verandert ze gezondheidsoefening in een duik in de diepte van haar meest intieme dromen en angsten. Een radicale uitdaging aan de stereotypen en vooroordelen die de vrouwen van de Arabische wereld teisteren.

Hanane Hajj Ali over Jogging

... niemand "moet" Jogging zien, maar iedereen die geïnteresseerd is in het zien van een goed kunstwerk, in kritisch denken, en in het uitdagen van clichés en vooral zijn of haar eigen vooroordelen, wordt van harte uitgenodigd om de voorstelling te zien.
© AFP (Agence France Presse)

26 FEB - Artist Talk

Een blik achter de schermen en gesprekken met de makers maken het voorstellingsbezoek nog interessanter. Daarom organiseert ITA Academy tijdens Brandhaarden een reeks Artist Talks: verdiepende gesprekken met inspirerende makers over hun werk en werkwijze, drijfveren, inspiratiebronnen en fascinaties. Artist Talks vinden na een voorstelling van de betreffende maker plaats en bieden verdieping om in een bredere context naar het werk te kijken.

Op 26 februari gaat moderator Carolien Borgers in gesprek met Hanane Hajj Ali.

Aanmelden is gratis (en verplicht) via onderstaande link

Meer info

Credits


met Hanane Hajj Ali
tekst, concept Hanane Hajj Ali
dramaturgie Abdullah Alkafri
mise-en-scène Éric Deniaud
licht Sarmad Louis, Rayyan Nihawi
geluid Wael Kodeih
kostuums Kalabsha, Louloua Abdel-Baki

-|-
co-productie Arab Funds For Arts and Culture
met de steun van Heinrich Böll Stiftung – MENA Office (Beyrouth), the French Embassy in Lebanon, the French Institute in Lebanon, The British Council, SHAMS Association, Collectif Kahraba, Al Mawred Athaqafy (Cultural Ressource), Moussem Nomadic Arts Centre (Brussels), Zoukak – Focus Liban 2016, Artas Foundation, Vatech, Khalil Wardé SAL, Orient Productions

Female Voices

Brandhaarden

Hoe klinkt de vrouwelijke stem als ze op een festival wordt geconcentreerd in tijd en plaats? Tijdens de elfde editie van internationaal theaterfestival Brandhaarden gaan zes vrouwelijke makers de confrontatie aan met stukken en thema’s uit het klassieke repertoire, waarin vrouwelijke personages een leidende rol spelen. Brandhaarden: Female Voices vindt plaats van woensdag 22 februari t/m zaterdag 4 maart en toont voorstellingen van Elsa-Sophie Jach, Eline Arbo, Satoko Ichihara, Carme Portaceli, Hanane Hajj Ali en Ewelina Marciniak.

In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland)  en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre Bouffes du Nord.

Meer Brandhaarden

Language NP Language no problem Die Unerhörten Residenztheater (München) / Elsa-Sophie Jach Theater Die Unerhörten
Sluiten Die Unerhörten Residenztheater (München) / Elsa-Sophie Jach
22 feb '23 t/m 23 feb '23
Technoïde liefdesbrieven voor oude heldinnen
Language NP Language no problem Bovary KVS (Brussel) / Carme Portaceli Theater Bovary
Sluiten Bovary KVS (Brussel) / Carme Portaceli
27 feb '23 t/m 28 feb '23
De Catalaanse regisseur Carme Portaceli brengt Madame Bovary tot leven met een hedendaagse adaptatie die toont hoe relevant het verhaal ook vandaag nog is.
Language NP Language no problem Die Jungfrau von Orleans Nationaltheater Mannheim / Ewelina Marciniak Theater Die Jungfrau von Orleans
Sluiten Die Jungfrau von Orleans Nationaltheater Mannheim / Ewelina Marciniak
03 mrt '23 t/m 04 mrt '23
Gods strijder, boerenmeisje met hallucinaties of rebel? Wie is Jeanne D'Arc als we voorbij de mythe kijken?
Language NP Language no problem Madama Butterfly Q Theatre Company (Tokyo) / Theater Neumarkt (Zürich) / Satoko Ichihara Theater Madama Butterfly
Sluiten Madama Butterfly Q Theatre Company (Tokyo) / Theater Neumarkt (Zürich) / Satoko Ichihara
28 feb '23 t/m 01 mrt '23
In haar nieuwste werk neemt de jonge Japanse regisseur en schrijver Satoko Ichihara de opera Madama Butterfly van Puccini onder handen.
Language NP Language no problem Jane Eyre Nationaltheatret (Oslo) / Eline Arbo Theater Jane Eyre
Sluiten Jane Eyre Nationaltheatret (Oslo) / Eline Arbo
24 feb '23 t/m 25 feb '23
De klassieke roman in regie van Eline Arbo.