11 sep '19 t/m 21 dec '19

La voix humaine

ITA–Ensemble
Koop uw kaarten
Externe verkoop

Jean Cocteau schreef met La voix humaine de ultieme afscheidsmonoloog. Een vrouw belt haar ex in een laatste poging om de breuk tussen hen ongedaan te maken. Tijdens het gesprek groeit het besef dat hij voorgoed voor een ander heeft gekozen.

Dit seizoen in ITA, in DeLaMar én door het land
Duur 70 minuten, zonder pauze
Genre Theater
Taal Nederlands
Met Halina Reijn

De telefoon fungeert als een genadeloos instrument: elke zin kan de laatste zijn. Eerst houdt de vrouw zich nog sterk, vervolgens wordt ze wanhopig en zelfdestructief. Halina Reijn laveert in haar vertolking hartverscheurend tussen gesprek en ingebeelde dialoog. La voix humaine is een schreeuw om aandacht en een gevecht met de dreigende leegte.

Halina Reijn: ‘De tekst bleek zo herkenbaar en toegankelijk dat ik vanaf de eerste repetitiedag werd meegezogen in het verhaal van deze vrouw. Veel leek uit mijn eigen leven te zijn gegrepen. Het is niet alleen een liefdesverhaal maar vooral een wanhopige schreeuw om bestaansrecht.’

Sinds 2009 staat La voix humaine op het repertoire van ITA. Het stuk speelt in 2019 opnieuw in Amsterdam, na meer dan 150 voorstellingen en meer dan 40.000 bezoekers in o.a. New York, Sint-Petersburg, Toronto, Dublin, Polen, Sydney, China, Barcelona en Hong Kong.

Cast

Language NP Language no problem Halina Reijn Halina Reijn

Uit de pers

'Halina Reijn is doorgaans een bijzonder extraverte actrice. In 'La voix humaine' speelt ze verrassend ingetogen. Het is of er een heel nieuwe kant van haar talent is opgebloeid.'- Trouw

'A spare, raw, enormously affecting production, brought to incisive life by Halina Reijn.'- Village Voice

'Van Hove’s staging begins and ends with the inspired set, inside which Reijn unfurls a physical performance as unselfconscious as it is uncompromising'- New York Post

‘Halina Reijn’s performance of Cocteau’s tragic heroine is a scream into the existential abyss.’- Time Out Sydney

'Halina Reijn speelt de pannen van het dak'- Knack

'Halina Reijn koppelt in haar rijke, indringende spel de stadia die de vrouw doormaakt, aan evenzoveel spelregisters die iedere keer weer verrassen.'- NRC *****

'Ingehouden Halina Reijn in mooie, droevige monoloog.'- Volkskrant ****

ITA steunt Stichting Gilat

‘De grote theaters van Amsterdam voor het kleinste theater van Amsterdam’. Op 4 november zet ITA zich in voor het kleinste theater van Amsterdam: het Gilat Theater in het Emma Kinderziekenhuis. Per verkochte kaart van de voorstelling La voix humaine met Halina Reijn – ambassadeur bij Stichting Gilat – doneren de bezoeker, het theater en de artiest ieder 1 euro. Zo wordt er per verkochte kaart 3 euro opgebracht voor de voorstellingen in het Gilat Theater.

Dit initiatief komt voort uit een samenwerking tussen Stichting Gilat en Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis. Stichting Gilat is opgericht ter nagedachtenis aan de in 2008 op 11-jarige leeftijd overleden Gilat Eisenmann. Gilat heeft een groot deel van haar leven in het ziekenhuis doorgebracht en zij beleefde altijd veel vreugde, ontspanning en afleiding aan de theatervoorstellingen die daar soms werden opgevoerd. Ze kon even vergeten dat ze ziek was en gewoon kind zijn zoals alle kinderen dat zouden moeten zijn. Daarom zet de Stichting Gilat zich in om alle kinderen in ziekenhuizen in Nederland te laten genieten van voorstellingen.

Halina Reijn: ‘Ik vind het heel mooi dat Stichting Gilat met theater en creativiteit de kinderen af wil leiden van de dagelijkse zorgen, onzekerheden en pijn waar ze mee te maken krijgen’.

Het eerste project van de Stichting Gilat was het adopteren van het toen nog nieuw te bouwen kindertheater in het Emma Kinderziekenhuis. Dankzij vele donateurs en sponsoren is het Gilat Theater eind 2015 als onderdeel van het nieuwe Emma Kinderziekenhuis AMC door koning Willem-Alexander geopend. Nu worden er wekelijks theater voorstellingen gegeven. Er zijn speciaal ontwikkelde theatervoorstellingen van de karakters Max & Jet, maar er worden ook andere voorstellingen en workshops gegeven zoals dans, muziek, schilderen en goochelen.

Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

In seizoen 19|20 regisseert hij Freud (coproductie FC Bergman) en Wie heeft mijn vader vermoord (Edouard Louis) en gaan zijn producties Een klein leven, Dood in Venetië, Na de repetitie / Persona, La voix humaine, Kings of war en Romeinse tragedies in reprise.

Bekijk Profiel

Credits

Jean Cocteau
regie Ivo van Hove
met Halina Reijn
vertaling Peter van Kraaij, Halina Reijn
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie, lichtontwerp Jan Versweyveld
fotografie Jan Versweyveld

avec l’aimable autorisation de M. Pierre Bergé, président du Comité Jean Cocteau

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem De kersentuinTheater ITA–Ensemble De kersentuin
Sluiten De kersentuin ITA–Ensemble
22 aug '19 t/m 19 jan '20
Tsjechovs De kersentuin, over de vergeefse hunkering naar iets dat niet meer bestaat, is een van de geliefdste stukken uit het wereldrepertoire.
Language NP Language no problem La voix humaineTheater ITA–Ensemble La voix humaine
Sluiten La voix humaine ITA–Ensemble
11 sep '19 t/m 21 dec '19
Halina Reijn laveert in haar vertolking hartverscheurend tussen gesprek en ingebeelde dialoog. La voix humaine is een schreeuw om aandacht en een gevecht met de dreigende leegte.
Language NP Language no problem FreudTheater ITA–Ensemble Freud
Sluiten Freud ITA–Ensemble / Ivo van Hove
18 sep '19 t/m 30 nov '19
Freud staat bekend als de grondlegger van de psychoanalyse. Als geen ander heeft hij bepaald hoe wij in de twintigste eeuw zijn gaan denken over wat het betekent om mens te zijn. Literatuur, film en toneel zijn diepgaand door hem beïnvloed. Maar hoe is Freud tot zijn theorieën gekomen?