Lam Gods

NTGent / Milo Rau
Sluiten

Lam Gods

NTGent / Milo Rau

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Lam Gods is geïnspireerd door het beroemde altaarstuk van de Gebroeders Van Eyck, dat in de Gentse Sint-Baafskathedraal hangt. In zijn theaterversie vertaalt Rau de Bijbelse personages naar mensen van nu. Zij vertellen op het podium hun verhalen. Over de erfzonde en lijden, over geloof en tragedie, dood en verlossing. Wie is de Kaïn van Gent, wie de Abel? Wie speelt Adam en wie Eva? De kruisvaarders en de rechtvaardige rechters?

Brandhaarden 2019
Grote Zaal
duur: 1 uur 40 min zonder pauze
Nederlands gesproken, Engelse boventitels

Wie zijn de Bijbelse figuren van vandaag?

Adam en Eva, Kaïn en Abel, martelaars en engelen: de motieven zijn christelijk en spiritueel. Maar de gezichten van de figuren zijn realistisch, ze tonen gezichten uit Gent. De gebroeders Van Eyck vereeuwigden hun mecenassen en opdrachtgevers, maar evengoed hun buren en collega’s. Zo was een van de eerste werken van de moderne realistische kunst tegelijk documentair en mythisch, gewoon en universeel.

Milo Rau houdt zich al een decennium lang bezig met het ‘theater van het reële’. Met Lam Gods verbindt hij net zoals indertijd de gebroeders Van Eyck het alledaagse met het spirituele: zoals het altaarstuk uit verschillende lagen bestaat die elkaar overlappen, zoals het reële zich met het symbolische vermengt, net zo zullen mensen uit Gent op het podium vertellen over hun leven.

Na een casting die maanden in beslag nam, stort dit project zich in het hier en nu van een stadsgemeenschap: wie is de Kaïn van Gent, wie de Abel? Wie speelt Adam en wie Eva? Wie zijn de martelaren van de eenentwintigste eeuw? De kruisvaarders en de rechtvaardige rechters? De mecenassen? Wat vertellen zij over de thema’s van dit schilderij, over de erfzonde en het menselijk lijden, over geloof en tragedie, dood en verlossing?

In de reconstructie van Het Lam Gods op het toneel ontstaat als het ware een panorama van onze huidige wereld tussen traditie en onzekere toekomst – en tegelijk een manifest voor de betekenis van kunst en spiritualiteit voor een mensenleven.

Lees hier het programmaboek van NTGent.

The Golden Books: een reeks over de theorie én de praktijk van een ‘stadstheater van de toekomst’.
Samen met Verbrecher Verlag lanceert NTGent The Golden Books: een reeks met programmateksten over theater, esthetiek en politiek, en met achtergrondteksten over producties en projecten van NTGent. Een reeks over de theorie én de praktijk van een ‘stadstheater van de toekomst’. Het tweede deel van deze reeks verscheen eind september naar aanleiding van de première van Lam Gods. Lam Gods/The Ghent Altarpiece verzamelt in het Nederlands en Engels materiaal en interviews rond Milo Rau’s performatieve video-installatie waarmee hij het beroemdste schilderij in België, Het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck uit 1432, naar het heden vertaalt. Te koop à € 9 tijdens het festival Brandhaarden.

In de pers

‘15e eeuwse polyptiek magistraal tot leven gewekt.’ en ‘Een absolute aanrader.’ Theaterkrant

‘Een instant klassieker.’ en ‘Een waar gesamtkunstwerk met live spel en muziek en videowalls.’ De Standaard

‘Je kan alleen maar bewondering opbrengen voor de indrukwekkende getuigenissen die de performers met je delen.’ Etcetera

‘Een serene en slimme voorstelling.’ De Standaard

‘De miniaturen zijn afwisselend vertederend, huiveringwekkend, melancholisch.’ Cutting Edge

‘Rau schrijft geschiedenis met dit stuk. Dit is stadstheater zoals stadstheater hoort te zijn. Met twaalf levende panelen, die zo veel emotionele en artistieke waarde hebben dat ze om te stelen zijn.’ Het Nieuwsblad

‘Hij weet van theater een daad te maken.’ De Morgen

Milo Rau
Regisseur
Milo Rau

De Zwitser Milo Rau bewijst dat theater niet losgezongen hoeft te zijn van de samenleving. Dat het geen hobby is, maar een noodzakelijke bijdrage aan politiek, cultuur en maatschappij. Een plek om waargebeurde verhalen te vertellen die onze samenleving hebben vormgegeven. Handelsmerk van Rau: zijn ‘re-enactments’, theatrale reconstructies van historische gebeurtenissen, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, vaak gespeeld door direct betrokkenen.

‘Het gaat er niet alleen meer om de wereld voor te stellen, het gaat erom de wereld te veranderen.’ – Milo Rau

Speciaal voor Brandhaarden maakten we dit mooie videoprotret. Bekijk het via youtube.

Bekijk Profiel

Mede mogelijk gemaakt door

Creative Europe

(B)randprogramma

Language NP Language no problem Inleidingen en Nagesprekken Inleidingen en Nagesprekken
Language NP Language no problem FAQ-room FAQ-room
Language NP Language no problem Maak uw avond compleet Maak uw avond compleet
Language NP Language no problem Meer zien voor minder Meer zien voor minder

Meer NTGent

Language NP Language no problem Histoire(s) du Théâtre IITheater NTGent / Faustin Linyekula Histoire(s) du Théâtre II
Sluiten Histoire(s) du Théâtre II NTGent / Faustin Linyekula
Deze voorstelling van de Congolese Faustin Linyekula komt helaas te vervallen wegens uitblijven van Visa voor de dansers. Kaartkopers worden z.s.m. op de hoogte gebracht.
Language NP Language no problem BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)Theater NTGent / Luk Perceval BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)
Sluiten BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo) NTGent / Luk Perceval
In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Respectievelijk: de exploitatie van Congo onder Leopold II in Black, de collaboratie met de Duitse bezetter tijde...
Language NP Language no problem La Reprise - Histoire(s) du théâtre (I)Theater IIPM / Milo Rau La Reprise - Histoire(s) du théâtre (I)
Sluiten La Reprise - Histoire(s) du théâtre (I) IIPM / Milo Rau
‘Sterker dan een monument voor de dode.’ – Hassan Jarfi, de vader van het slachtoffer