23 mei '20 t/m 29 mei '20

Medea

ITA–Ensemble
Bestel kaarten
3e rang va €22 - 1e rang va €34,50

Vierentwintig eeuwen lang al vertellen schrijvers en theatermakers het verhaal van de koningsdochter die door haar man wordt verstoten en vervolgens haar kinderen doodt. Is Medea de populairste van alle Griekse tragedies? Ze is in elk geval de huiveringwekkendste.

Dit seizoen in ITA en in Rusland

Duur 80 minuten, zonder pauze
Genre Theater
Taal Nederlands + Engelse boventitels op donderdagen

Over de voorstelling

Vierentwintig eeuwen lang al vertellen schrijvers en theatermakers het verhaal van de koningsdochter die door haar man wordt verstoten en vervolgens haar kinderen doodt. Is Medea de populairste van alle Griekse tragedies? Ze is in elk geval de huiveringwekkendste.

Simon Stone vermengt het treurspel van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een kindermoordenares in de Verenigde Staten in de jaren negentig. Het resultaat is pakkend. Van onder de opper-vlakte van een uit de krant geplukt verhaal komt de niet te vatten kern van de oude mythe tevoorschijn.

Medea is in Stones versie Anna geworden, een succesvolle arts die na een gedwongen internering haar leven weer op de rails probeert te krijgen. Maar haar ex heeft andere plannen dan zijzelf. Anna dreigt alles te verliezen. Niet alleen haar baan maar ook haar kinderen. In het nauw gedreven ziet zij maar één uitweg. Simon Stone: ‘De situatie waarin Green zit, kan zoveel middle class-vrouwen overkomen: succesvol willen zijn, maar overschaduwd worden door een echtgenoot. In het dagelijks leven hoor je de echo van de oudheid. We voeren al duizenden jaren dezelfde gesprekken.’

Marieke Heebink won de Theo d’Or voor haar vertolking van de hoofdrol. De voorstelling werd in 2015 geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival.

Simon Stone: ‘Als je iets wilt zien dat zo oud is als de tweeduizend jaar geleden dat het geschreven is, en tegelijkertijd zo modern is als het moment waarin jij leeft, als je de geschiedenis van de tijd en van het menselijk bestaan wilt verbinden, kom naar het theater.’

Recensies

'Gepassioneerd, kleintjes, grillig, ontredderd, vrijmoedig. En aldoor schemert die haar tot fatale actie dwingende wanhoop in haar ogen. Hartverscheurend.' - Trouw ****

'Heebink en Greidanus spelen uitmuntend toneel. Haar hoopvolle blik en verlegen, verzoenend lachje bij de vereniging zijn prachtig. De broze momenten van herstellend gezinsgeluk roerend en schrijnend. En het ontwapenende vertrouwen waarmee de kinderen hun moeder terug ontvangen hartverscheurend en huiveringwekkend.' - NRC ****

'weergaloos spel van Marieke Heebink' - Volkskrant ***

'deze Medea laat je niet meer los' - Telegraaf *****

'Heebink magistraal als Medea' - Haarlems Dagblad

'Deze Medea geeft een inkijkje in een doorsnee gezin in hun meest duistere dagen. Vormgeving is simpel, kaal en doeltreffend. Marieke Heebink zet een weergaloos subtiel waanzinnige Medea neer die zo je buurvrouw had kunnen zijn.' - Jury Theater Festival

'Het werk van Stone zit dicht op de huid van het publiek, het maakt zijn stukken uiterst toegankelijk. (...) Alles draait om de acteurs en hun hyperrealistische, ingeleefde spel, een stijl die de acteurs van Toneelgroep Amsterdam naadloos past.' - Theaterkrant

'Espace épuré, acteurs magistraux (...) la comédienne Marieke Heebink est géniale dans les ruptures de ton et dans la manière de laisser filer la violence' - Libération

'Les enfants sont remarquables, qui instillent une légèreté, un humour qui délivrent des violences adultes. Eva Heijnen, Jip Smit, Bart Slegers, Fred Goessens sont d'une sobriéte, d'une densité impressionnantes. Mais c'est le duel des cerveaux et des corps de Aus Greidanus jr. et la fabuleuse Marieke Heebink qui saisit. La haine attise l ámour, la passion sexuelle décuple le désir de mort. C'est atrocement quotidien et épuvantablement mythique.' - Le Figaro

'Mais, ce qui domine tout, c’est elle: Medea - Anna, telle que la joue Marieke Heebink. Impossible de la lâcher des yeux. A cause des siens, d’abord, qui semblent trouer l’espace comme un puits sans fond, et passent de l’éclat d’espoir au désespoir définitif. A cause de son corps, ensuite, affiché et nié comme le souvenir du désir et de l’enfantement. A cause de sa présence, enfin, qui unit ce corps et ces yeux dans la laideur de la rage et la beauté de la vie, quoi qu’il en coûte. Parce qu’elle incarne sans férir et sans coquetterie d’actrice cet ultime élan d’une femme au bord du gouffre, Marieke Heebink est une actrice et une Médée magnifiques.' - Le Monde

Simon Stone over Medea

‘Het verhaal van Medea is van alle tijden. Bij de strijd om het ouderlijk gezag na een echtscheiding gaat een ouder soms zover dat hij de ex-geliefde wil kwetsen door het vernietigen van wat hem/haar het meest dierbaar is: de kinderen. In Medea ontneemt een vrouw haar kinderen het leven. Wat drijft iemand tot zulk een daad? Misschien het besef dat zij vroeger, als geliefde, alles voor de man betekende en nu wordt weggezet, wordt ingeruild voor een jongere vrouw, een meisje nog. Medea was ooit Jasons muze, de vrouw die hem leidde, betoverde. De heks. Nu ze ouder is en niet langer vruchtbaar, laat hij haar achter. Zij vormt geen deel meer van zijn verdere plannen en ambities. Hij sluit haar buiten en ontneemt haar zo de zin van haar leven. Zij trekt een grens. Ze weigert afstand te doen van haar kinderen en is bereid daartoe tot het uiterste te gaan. Wil ze hem treffen? Zoekt ze vergelding voor zijn verraad, is het pure toewijding of ‘doodgewone’ waanzin? Medea gaat over de kracht van een vrouw die weer de uitsluiting voelt uit een ver verleden.’

Simon Stone
Regisseur
Simon Stone

Op zijn dertigste is de Australische regisseur, acteur en schrijver Simon Stone één van de meest gevraagde en bejubelde theatermakers in het internationale circuit.

Bekijk Profiel

Cast

Language NP Language no problem Evgenia Brendes Evgenia Brendes
Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink
Language NP Language no problem Eva Heijnen Eva Heijnen
Language NP Language no problem Titus Theunissen Titus Theunissen
Language NP Language no problem Sonny van Utteren Sonny van Utteren
Language NP Language no problem Leon Voorberg Leon Voorberg

Credits

naar Euripides
tekst & regie Simon Stone
vertaling Vera Hoogstad, Peter van Kraaij
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie Bob Cousins
lichtontwerp Bernie van Velzen
geluidsontwerp Stefan Gregory
kostuums An D'Huys
fotografie Sanne Peper
particulier producent Joost en Marcelle Kuiper

Educatie – met uw klas naar deze voorstelling

Onze afdeling Educatie maakt elk seizoen een selectie van voorstellingen die bijzonder geschikt zijn voor jongeren. Deze voorstelling is opgenomen in ons educatieaanbod.
Wilt u met uw groep bij ons een voorstelling bezoeken, neem dan alstublieft contact op met onze afdeling educatie. Zij kunnen u informeren over het gehele aanbod en bijbehorend educatief materiaal. In samenspraak stemmen we uw wensen en onze mogelijkheden zo goed mogelijk af.

uit 431 v. chr. / 2015 | van simon stone | naar euripides | regie simon stone | door ita ensemble | duur 1:20 | niveau havo 4+, vwo 3+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, geschiedenis, klassieke talen, kunstvakken, maatschappijleer | thema’s schuld en boete, lot, invloed, familie, tragedie | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vraag: welke invloed heb je op je eigen levensloop? | kosten alleen voorstelling € 17,50 p.p., voorstelling bij afname workshop € 11 p.p., workshop € 150 voor 2 uur voor 22 personen | informatie en reserverenmarije@ita.nl

Meer van het ITA-ensemble

Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Sluiten Oedipus ITA–Ensemble
13 jan '20 t/m 08 feb '20
Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.
Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Sluiten Oedipus ITA–Ensemble
13 jan '20 t/m 08 feb '20
Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.
Language NP Language no problem La voix humaineTheater ITA–Ensemble La voix humaine
Sluiten La voix humaine ITA–Ensemble
11 sep '19 t/m 21 dec '19
Halina Reijn laveert in haar vertolking hartverscheurend tussen gesprek en ingebeelde dialoog. La voix humaine is een schreeuw om aandacht en een gevecht met de dreigende leegte.

Met dank aan

Fonds 21