Na de repetitie / Persona

ITA–Ensemble / Ivo van Hove
Sluiten

Na de repetitie / Persona

ITA–Ensemble / Ivo van Hove

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Na de repetitie / Persona zijn twee korte, sublieme stukken die een kijk geven achter de schermen van het theater. Voor hun rollen in Persona sleepten zowel Marieke Heebink, als Karina Smulders een nominatie voor de Theo d'Or 2013 in de wacht. Na de repetitie / Persona werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2013.

duur 2 uur en 50 min, incl. 1 pauze
première 06 dec 2012

Seizoen 19/20


Hong Kong - China
5, 6 & 7 mrt 2020

Over de voorstelling

In Na de repetitie maken we kennis met Henrik Vogler, die Droomspel van Strindberg regisseert. Na de repetitie treft hij de jonge en ambitieuze hoofdrolspeelster Anna. Ze praten over het stuk en over het leven en de prominente plaats die de leugen daarin bekleedt. Wanneer Henrik herinneringen ophaalt aan Anna's overleden moeder Rakel - met wie hij een overspelige relatie had - verschijnt ze ineens ten tonele, als een spookbeeld uit het verleden.

In Persona stopt een steractrice midden in een voorstelling abrupt met spelen. Ze weigert nog een woord te spreken. Voor haar is acteren totaal zinloos geworden. Op doktersadvies trekt ze naar een verlaten eiland waar een jonge verpleegster haar terug lust in het leven geeft.

Recensies

'Passion is messy, and passion is what we were witnessing on Thursday night at the 23rd Street Armory, both in the audience — where theatergoers sat for nearly three hours, wielding hand-held fans against the roasting heat — and onstage, where the superb actors of Ivo van Hove’s Toneelgroep Amsterdam banished every last remnant of Ingmar Bergman’s perpetual chill from a pair of plays about art, delusion and the ravages of devotion.' - The New York Times

'schrijnend, levensecht theater' - de Volkskrant *****

'De overgang van filmbeelden naar levende personages op het podium blaast je hier haast nog meer van je sokken dan de films zelf. (...) De acteurs verrichten hier wonderen.' - De Morgen *****

'een tweeluik dat je pakt' - de Telegraaf ****

'Hoe verbeelding en realiteit met elkaar aan de haal kunnen gaan, beheersen Heebink, Scholten van Aschat en Smulders tot in hun vingertoppen. Spits, genuanceerd, transparant en tegelijk blijft er genoeg te raden over om de geest van de toeschouwer te prikkelen.' - Trouw ****

'une mise en scène splendide' - Télérama

'Grandes y conmovedoras actuaciones, una puesta en escena precisa en la primera y notable en la segunda, con un formato relativamente convencional que el público reconoció con grandes aplausos con muchas personas de pie.' - 24 Horas

Cast

Language NP Language no problem Gaite Jansen Gaite Jansen
Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Frieda Pittoors Frieda Pittoors
Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

In seizoen 19|20 regisseert hij Freud (coproductie FC Bergman) en Wie heeft mijn vader vermoord (Edouard Louis) en gaan zijn producties Een klein leven, Dood in Venetië, Na de repetitie / Persona, La voix humaine, Kings of war en Romeinse tragedies in reprise.

Bekijk Profiel

Van Hove over Na de repetitie / Persona

Na de repetitie gaat over een toneelregisseur die in zijn persoonlijke leven zoveel ontgoochelingen heeft meegemaakt dat hij helemaal in de verbeelding van het theater is gaan leven. Hij is gaan geloven in de illusie van het repetitielokaal. Daartegenover spelen we Persona, over een actrice die juist vastloopt in haar vak. Vanwege een moeilijke relatie met haar kind stopt ze met acteren – ze kan het toneelspelen niet meer met het moederschap combineren, het kunstmatige van het toneel voldoet niet meer in haar realiteit. In het eerste geval gaat het over iemand die helemaal voor en in de kunst leeft, in het tweede juist over iemand die het belang ervan ter discussie stelt. Dat is juist in deze tijd, waarin we voortdurend over het belang van kunst in de samenleving discussiëren, en dat belang ook steeds vaker moeten verdedigen, voor mij als persoon en als theatermaker zeer interessant.’

Credits

Ingmar Bergman
vertaling Karst Woudstra
vertaling, dramaturgie Peter Van Kraaij
scenografie, licht Jan Versweyveld
geluidsdesing Roeland Fernhout
kostuums An D'Huys
coproducer Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Maison des arts de Créteil, Théâtre de la place
met dank aan agnès b. , Nesoptiek, Kitty Courbois

Mogelijk gemaakt door

De productie kwam tot stand met medewerking van Auteursbureau ALMO bvba in opdracht van Josef Weinberger Ltd, Londen en de Ingmar Bergman Foundation.
Ingmar Bergman Foundation