oedipus - Edinburgh 19/20

ITA–Ensemble
Sluiten

oedipus - Edinburgh 19/20

ITA–Ensemble

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.

Buitenlandse & Nederlandse tournee
Duur: 2 uur, zonder pauze
Genre: Theater
Taal: Nederlands

Oedipus
Oedipus

Over de voorstelling

Het is de avond van de verkiezingen. De stemmen worden geteld. Oedipus staat op het punt een gigantische overwinning te boeken. Sinds de dood van Laius heeft het land vele jaren geen leider gekend. De ambities zijn groot. Oedipus wil een toekomst scheppen, een nieuwe manier van leven creëren. Ook staat hij erop om, als hij wordt gekozen, het onderzoek naar de dood van zijn voorganger te heropenen. Dit is zeer tegen de zin van zijn campagneleider Creon. Ook Tiresias maakt zijn opwachting. De blinde ziener doet enkele onheilspellende prognoses: de toekomst heeft altijd begraven gelegen in het verleden.

Oedipus vermoedt een complot en keert hun de rug toe. In het ondertussen half leeggehaalde campagnehoofdkwartier wordt Oedipus door zijn familie – moeder, vrouw en kinderen – verrast met een diner. Daarbij wordt een oud voorval opgerakeld. Langzamerhand komt Oedipus tot de ontdekking dat zijn verleden heel anders is dan hij altijd heeft gedacht. Gedurende zijn onderzoek vallen de puzzelstukken in elkaar. Oedipus probeert zijn lot in eigen hand te houden, maar komt tot de ontdekking dat hij al die tijd ziende blind is geweest. De gevolgen zijn catastrofaal.

Oedipus’ zoektocht zit vol verrassende wendingen. Dat maakt de afwikkeling ervan tot een bloedstollende thriller. Wie kijkt onbewogen toe als iemand die onverzettelijk naar de waarheid graaft zijn eigen ondergang tegemoet gaat? Oedipus is veel meer dan het verhaal van een man die ziende blind is geweest. De eeuwenlange aantrekkingskracht is en blijft de herkenbaarheid van zijn lot: het bestaan is kwetsbaar. En dat het bijna onmogelijk is ons leven en geluk in eigen hand te houden.

Oedipus

Recensies

'Briljante regie van Robert Icke. Hij creëert een nieuw verhaal dat volkomen consistent is, met welhaast klassiek ingeleefd spel. Bij Icke komt de modernisering van binnenuit en is er niet van buitenaf opgelegd.' - NRC ****

'Het actualiseren is met veel gevoel voor menselijk detail gedaan... Maar wow, die acteurs!' - Trouw ****

'Schitterend spel van Kesting als Oedipus en vooral Marieke Heebink als Jocaste. De scènes waarin het paar steeds dichter de kennis nadert die hun geluk zal vernietigen, snoeren je de keel. IJzingwekkend is Jocastes ontzetting als ze ontdekt wie haar echtgenoot is. Het verklaart haar astronomische liefde voor hem, en maakt die ook meteen onmogelijk.' - de Volkskrant ***

'perfect spel' - Noordhollands Dagblad

'De dialogen zijn scherp, geestig en worden met een naturelle speelsheid gebracht door het ensemble.' - Theaterkrant ***

'Kesting en Heebink, die twee zijn elkaar gewaagd. Hij jongensachtig maar vervaarlijk, soms speels en soms bedachtzaam; zij emotioneel, vurig en doorleefd.' - Parool

'Een waanzinnig sterk Oedipus dat er een rotvaart op nahoudt én verschillende lagen aanboort. Een gigantisch sterk debuut van Icke buiten het Verenigd Koninkrijk als regisseur dus. Wat een moderne adaptatie van een klassieker!' - Concertzender *****

'Regisseur Robert Icke maakt met deze Oedipus een Griekse tragedie die de moderne tijd vormgeeft. Door enkele subtiele verschuivingen in het plot gaat het stuk over waarheidsbevinding, wat het actueel maakt zonder dat het opdringerig op de tijd geplakt is. Door een verfrissend nieuw perspectief ga je anders naar Oedipus kijken, wat een toegevoegde waarde geeft aan het stuk. Mooi hoe door middel van tekst en vormgeving de focus inzoomt op de menselijke maat. De bewerking vanuit het hart van het stuk maakt deze Oedipus uniek en voegt iets toe aan alle eerdere stukken.' - jury Nederlands Theater Festival

Cast

Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink
Language NP Language no problem Gaite Jansen Gaite Jansen
Language NP Language no problem Violet Braeckman Violet Braeckman
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Hélène Devos Hélène Devos
Language NP Language no problem Harm Duco Schut Harm Duco Schut
Language NP Language no problem Bart Bijnens Bart Bijnens
Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Eva Heijnen Eva Heijnen
Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Language NP Language no problem Frieda Pittoors Frieda Pittoors
Language NP Language no problem Alexander Elmecky Alexander Elmecky
bio oedipus robert icke
Robert Icke
Regisseur
Robert Icke

Robert Icke besloot toneelschrijver en regisseur te worden nadat hij als tiener door zijn vader vanachter zijn PlayStation werd gesleurd en een voorstelling van Richard III zag met Kenneth Branagh in de titelrol. Nu – pas dertig jaar oud – wordt hij beschouwd als hét grote talent van het jonge Britse toneel. Sinds enige tijd is hij associate director bij het Almeida in Londen, het befaamde Londense theaterhuis dat door Pierre Audi werd geleid voor hij naar Amsterdam kwam.

Bekijk Profiel
bio hildergard bechtler oedipus
Hildegard Bechtler
Scenograaf
Hildegard Bechtler

Hildegard Maria Bechtler (1951) is een Duitse kostuumontwerper en scenograaf. Ze werd geboren in Baden en groeide op in Stuttgart. In de jaren 70 verhuisde ze naar Londen, waar ze sindsdien talloze scenografieën voor opera en theater ontwierp. In 2011 won ze de Olivier Award for Best Costume Design voor de reprise van After the Dance bij het National Theatre.

Bekijk Profiel

Robert Icke over Oedipus

‘Al sinds het begin zijn zowel publiek als kunstenaars gefascineerd door Oedipus: het verhaal van een man die in zijn succes limieten overschreed om vervolgens tot de ontdekking te komen dat hij daarbij over de meest fundamentele grenzen was heen gegaan. Ik ben gefascineerd door hoe stukken genres doen ontploffen net zoals gebeurtenissen levens doen ontploffen. Aristoteles’ notie van de ‘hamartánein’ – dat waardoor de protagonist ten onder gaat – wordt vaak vertaald als een tragisch gebrek. Maar misschien kan het beter en eenvoudiger worden vertaald als een misstap of een fout?

Iedereen maakt wel eens een fout. Iedereen wijkt af van het plan. Maar wat doen we als onze fouten al eerder zijn begaan? Wat als die fouten het plan zijn? Wat als die fouten niet meer ongedaan kunnen worden gemaakt? Wat is ons lot? Zijn wij slechts de acteurs in een script dat al geschreven werd? Door onze ouders? Door de goden? Door onze eigen lichamen? Hoe kunnen we onszelf genoeg doorzien om te stoppen voor het te laat is? Hoe kunnen we onszelf ooit goed genoeg kennen?’

Credits

naar Sophocles
regie & bewerking
Robert Icke
scenografie
Hildegard Bechtler
vertaling
Rob Klinkenberg
licht
Natasha Chivers
video
Tal Yarden
geluid
Tom Gibbons
kostuums
Wojciech Dziedzic
fotografie Jan Versweyveld
particulier producent Joost and Marcelle Kuiper, Harry and Marijke van den Bergh, Joachim Fleury

Meer ITA-ensemble

Language NP Language no problem De thuiskomstTheater ITA–Ensemble De thuiskomst
Sluiten De thuiskomst ITA–Ensemble
09 okt '19 t/m 30 nov '19
Na Uit het leven van marionetten regisseert Nanouk Leopold nu het ITA-ensemble in De thuiskomst, een van de meest gespeelde stukken van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar Harold Pinter. Nog altijd hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.
Language NP Language no problem OedipusTheater ITA–Ensemble Oedipus
Sluiten Oedipus ITA–Ensemble
14 jan '20
Koning Oedipus is de perfecte tragedie. In het spoor van vele voorgangers regisseert Robert Icke – die eerder in Londen op schitterende wijze de Oresteia herschreef – een eigentijdse, vrije bewerking van eigen hand.
Language NP Language no problem Het houtTheater ITA–Ensemble Het hout
Sluiten Het hout ITA–Ensemble
04 dec '19 t/m 30 jan '20
Het hout gaat over het verzwijgen van wantoestanden binnen de katholieke kerk. Over de dilemma’s waar je als individu voor komt te staan als je er wat tegen wilt doen en over de moed die nodig is om naar voren te stappen.