ITA–Ensemble

romeinse tragedies

Sluiten

romeinse tragedies

ITA–Ensemble

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
romeinse tragedies
ITA-ensemble / Ivo van Hove

'Shakespeare as never before' – The Independent *****

In Romeinse tragedies hebben Ivo van Hove en Jan Versweyveld een unieke arena gecreëerd waarin Shakespeare meer dan ooit over onze tijd spreekt en waarin u thuis betrokken wordt bij het politieke spel in al zijn facetten. Zes uur lang theater van het hoogste niveau. Op zondag 14 februari is deze marathon te zien via ITALive.

Livestream
zondag 14 februari
starttijd
15.00 uur
eindtijd
21.00 uur
taal Nederlands
Met Engelse & Franse ondertiteling

Romeinse tragedies


De drie Romeinse tragedies ademen politiek. Coriolanus speelt zich af tijdens de opkomst van de Romeinse Republiek. De titelheld weigert zich te neer te leggen bij de veranderde politieke constellatie. Hij trotseert het volk en zijn nieuwe vertegenwoordigers en wordt verbannen. Hij trekt uiteindelijk ten strijde tegen zijn moederstad Rome.

Julius Caesar verwerft zijn macht juist omdat hij de massa virtuoos weet te bespelen. Een aantal politici vreest de dictatuur en ruimt hem uit de weg om de democratie te redden, maar dan is het al te laat om het veranderde politieke klimaat te keren.

In Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius en de Egyptische Cleopatra door elkaar. Antonius’ verscheurdheid tussen publieke verantwoordelijkheid en de wil van het hart leidt tot een bloedbad. -|-De arena waar dit alles plaatsvindt is een non-stop gefilmde en uitgezonden liveshow waarin de politici met elkaar in de clinch gaan, maar ook de achterkant van het politieke bedrijf wordt getoond in al zijn dubbelzinnigheid.

Chris Nietvelt werd voor haar rol als Cleopatra bekroond met de Theo d’Or 2008. Hans Kesting en Frieda Pittoors ontvingen nominaties voor respectievelijk de Louis d’Or en de Colombina. Romeinse tragedies werd voor het Nederlands Theater Festival geselecteerd en reist sindsdien de hele wereld over. Van Amsterdam naar Wenen, Avignon, Antwerpen, Zürich, Wroclaw, Londen (2x), Montreal, Quebec, New York, Barcelona, Adelaide, Parijs naar Seoul.

Wie is wie?

- CORIOLANUS -

Coriolanus - Succesvol generaal uit een oud patriciërsgeslacht. De politiek is een logische volgende stap in een veelbelovende carrière. Hij kan rekenen op de steun van invloedrijke vrienden, maar door zijn ongezouten uitspraken maakt hij zich ongeliefd bij het gewone volk en haar vertegenwoordigers.

Volumnia - Moeder van Coriolanus. Zij heeft haar leven gewijd aan de vooraanstaande positie en status van haar familie in dienst van het vaderland. Nu concentreert ze haar ambitie op haar zoon, die alles mee heeft om geschiedenis te schrijven.

Virgilia
- Vrouw van Coriolanus. Hoewel hun band het resultaat is van een weloverwogen huwelijkspolitiek, houden Coriolanus en zij innig van elkaar. Maar Virgilia weet dat zij de eeuwige tweede is: de ambitie van Volumnia heerst ongenaakbaar in Coriolanus’ hart.

Menenius
- Een door de wol geverfde politicus uit een patriciersgeslacht dat al generaties lang de Romeinse politiek beheerst. Een politieke crisis heeft hem nog nooit een maaltijd doen overslaan. Zijn charisma is zijn beste bondgenoot. Als partijgenoot verdient Coriolanus zijn steun, maar veel meer nog is de jonge militair een dierbare vriend die bij Menenius vaderlijke gevoelens opwekt.

Cominius
- Politieke medestander en vriend van Coriolanus. Als consul is hij de legeraanvoerder in de expansieoorlog tegen de Volscen. Hij erkent graag de doorslaggevende verdiensten van Coriolanus in de strijd en geeft hem zo een voorzetje bij zijn toekomstige politieke carrière.

Sicinius
en Brutus - Volkstribunen, die een bredere politieke inspraak van het volk in de Romeinse Republiek mogelijk moeten maken. Zij zijn benoemd om een dreigende burgeroorlog te voorkomen. Als politieke nieuwkomers profileren zij zich tegenover het elitaire politieke establishment. Coriolanus’ openlijke minachting voor het volk is koren op hun molen.

Aufidius
- Militair leider van de Volscen, een volk dat zich met de moed der wanhoop probeert te verzetten tegen de agressieve expansiepolitiek van Rome. Coriolanus heeft hem al meermaals verslagen en is voor Aufidius hét symbool van de Romeinse vernedering van zijn volk.

- JULIUS CAESAR -

Brutus
-Denker voor wie het politieke bedrijf een ethische aangelegenheid is. Als consul vreest hij de machtsconcentratie rond zijn vriend Caesar die een bedreiging vormt voor de republiek. Een politieke moord lijkt de enige uitweg, maar in zijn overpeinzingen zoekt Brutus naarstig naar een rechtvaardiging voor de moord op de mens

Caesar Cassius
- Vriend en bondgenoot van Brutus. Een pragmaticus voor wie politiek handelen is. Cassius overtuigt Brutus ervan dat een moord op Caesar onvermijdelijk is. Zijn motieven zijn dubbel: de redding van de republiek en een persoonlijke afkeer van Caesar. (In deze enscenering is Cassius een vrouw.)

-|- Julius Caesar - Charismatisch leider die feilloos inspeelt op de behoeften van het volk. Zijn ambitie is grenzeloos en door zijn buitenlandse veroveringstochten heeft hij Rome een enorme rijkdom bezorgd.

Portia - Vrouw van Brutus. Zij eist een plek op in zijn politieke leven, dat hij volledig gescheiden van het huwelijk ziet. Voor Portia is de scheiding tussen privé en politiek echter onacceptabel.

Calpurnia - Vrouw van Caesar, voor wie huwelijk en privéleven boven politieke aangelegenheden staan. Zij kan tot Caesars menselijke kern doordringen, maar verliest het uiteindelijk van zijn politieke ambitie. Voelt feilloos aan dat het politieke klimaat zeer bedreigend wordt voor haar echtgenoot.

Antonius - Rolt de politiek in door de moord op zijn vriend Caesar. Wordt politicus van de grote emoties. Op ongeëvenaarde wijze bespeelt hij de gevoelens en sentimenten van de massa. Vormt na Caesars dood met Octavius Caesar en Lepidus het triumviraat dat de macht over Rome overneemt.

Octavius Caesar
- Neef en adoptiefzoon van Julius Caesar, die zich ook Caesar laat noemen. (In deze enscenering is Octavius Caesar een vrouw.)

- ANTONIUS & CLEOPATRA -

Cleopatra - Koningin van Egypte en Antonius’ geliefde. Zij ís Egypte. In haar leiderschap paart ze het politieke aan het persoonlijke, waardoor haar missie voor een autonoom Egypte gelijk opgaat met de liefde voor Antonius. Ze opereert vanuit passie en een rotsvast geloof.

Antonius - Na de dood van Julius Caesar één van de drie machthebbers van Rome. In Egypte verwaarloost hij zijn staatkundige verplichtingen om bij zijn minnares Cleopatra te zijn. Hij wil zijn eer als Romeins staatsman herstellen, gaat daarvoor zelfs een huwelijk aan, maar zijn liefde voor de Egyptische koningin blijkt sterker.

Octavius Caesar - Vormt na Caesars dood met Antonius en Lepidus het triumviraat dat de macht over Rome overneemt. Leidt de wereld op basis van zijn managementpolitiek, waarin tegenstanders zowel strategisch als tactisch uitgeschakeld worden. (In deze enscenering is Octavius Caesar een vrouw.)

lepidus
- Derde en oudste lid van het triumviraat. Zijn pogingen om Antonius met Octavius Caesar te verzoenen – teneinde de vrede in het Romeinse Rijk te bewaren – worden de goedgelovige Lepidus snel noodlottig.

Charmian
- Eerste adviseur van Cleopatra, kritisch en een vrijgevochten geest. Ze is een belangrijk klankbord voor de koningin, bemiddelt en geeft raad. Charmian identificeert zich volledig met haar meesteres.

Enobarbus
- Eerste adviseur van Antonius. Hij is loyaal, toegewijd en eerlijk. Zelfs wanneer Antonius in zijn ogen kapitale militaire en politieke fouten begaat, blijft hij in zijn positie als topadviseur tot de gevolgen onomkeerbaar blijken.

Iras
- Tweede adviseur van Cleopatra. Maakt onderdeel uit van de grandeur van Egypte. Zij ondersteunt en verzorgt Cleopatra onvoorwaardelijk.

Octavia
- Zus van Octavius. Een politiek huwelijk tussen Octavia en Antonius moet de breuk in het driemanschap repareren. Octavia wordt het symbool van nationale eenheid, maar het showhuwelijk houdt zeer kort stand.

Rolverdeling Coriolanus

Brutus
Alwin Pulinckx
Aufidus
Bart Slegers
Anchorman
Chris Nietvelt
Menenius
Steven Van Watermeulen
Volumnia
Frieda Pittoors
Coriolanus
Gijs Scholten van Aschat
Secinius
Majd Mardo
Virgilia
Janni Goslinga
Cominius
Maria Kraakman
Eerste Senator
Marieke Heebink

Rolverdeling Julius Caesar

Metellus
Alwin Pulinckx
Julius Caesar
Hugo Koolschijn
Anchorman, Cinna
Bart Slegers
Caska
Chris Nietvelt
Brutus
Roeland Fernhout
Antonius
Hans Kesting
Decius
Achraf Koutet
Portia
Ilke Paddenburg
Calpurnia
Janni Goslinga
Octavius
Maria Kraakman
Cassius
Marieke Heebink

Rolverdeling Antonius & Cleopatra

Dolabella
Alwin Pulinckx
Proculeius
Hugo Koolschijn
Enobarbus
Bart Slegers
Cleopatra
Chris Nietvelt
Thidias
Roeland Fernhout
Lepidus
Steven Van Watermeulen
Iras
Frieda Pittoors
Agrippa
Gijs Scholten van Aschat
Antonius
Hans Kesting
Ventidius
Achraf Koutet
Octavia
Ilke Paddenburg
Diomedes
Janni Goslinga
Caesar
Maria Kraakman
Charmian
Marieke Heebink

Livestream in 359 minuten


CORIOLANUS

00 Oorlog
05 Coriolanus gelauwerd
15 Triomfantelijke intocht in Rome
18 Ombouw 1*
21 Coriolanus wordt voorgedragen als consul
31 Coriolanus wordt verwijderd uit de senaat (wegens geweld)
42 Coriolanus maakt publieke excuses
46 Verbanning van Coriolanus
49 Ombouw 2*
53 Coriolanus loopt over naar de vijand
62 Oorlog
80 Coriolanus zwicht voor zijn moeder
80 Ombouw 3*
88 Dood van Coriolanus

JULIUS CAESAR

90 Brutus vreest dat Caesar door volk tot koning wordt gekroond
107 Ombouw 4*
114 Samenzweerders ontmoeten elkaar ’s nachts
125 Portia wil Brutus’ zorg kennen. Calpurnia wil niet dat Caesar naar Capitool gaat
138 Dood van Julius Caesar

-|-

150 Ombouw 5*
153 Brutus en Antonius spreken tot de massa
161 Ombouw 6*
165 Twist en verbroedering tussen Brutus en Cassius
181 Oorlog
185 Dood van Brutus
187 Ombouw 7*

ANTONIUS EN CLEOPATRA

212 Aanwezigheid van Antonius in Rome is noodzakelijk
226 Spoedvergadering triumviraat: herstel van eenheid van driemanschap
243 Antonius verlaat Rome met zijn echtgenote Octavia
256 Caesar heeft wapenstilstand met Pompeius verbroken. Octavia stelt voor te bemiddelen
259 Oorlog
261 Caesar heeft Pompeius verslagen en verbreekt triumviraat
280 Ombouw 8*
290 Oorlog
297 Antonius en Cleopatra schatten verlies in
332 Dood Marcus Antonius
339 Caesar plant triomfantelijke intrede in Rome met Cleopatra
355 Dood Cleopatra
359 Einde

(*) Tijdens de ombouwen krijgt u aanvullende informatie van de master of ceremony, Noraly Beyer.

Cast

Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Language NP Language no problem Chris Nietvelt Chris Nietvelt
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Roeland Fernhout Roeland Fernhout
Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Majd Mardo Majd Mardo
Language NP Language no problem Ilke Paddenburg Ilke Paddenburg
Language NP Language no problem Frieda Pittoors Frieda Pittoors
Language NP Language no problem Alwin Pulinckx Alwin Pulinckx
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Steven Van Watermeulen Steven Van Watermeulen

Backstage met Chris Nietvelt

Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

In seizoen 20|21 regisseert hij Age of Rage en gaan zijn producties Wie heeft mijn vader vermoord, Freud, Een klein leven, De stille kracht, De dingen die voorbijgaan en Dagboek van een Verdwenene in reprise.

Bekijk Profiel

De pers over Romeinse tragedies

‘De voorstelling duurt zes uur, maar je wilt er geen minuut van missen, zo goed spelen de acteurs. Een slopende en virtuoze toneelgebeurtenis.’ -Groene Amsterdammer

‘One word: go.’ - New York Post

'Zelden voelde theater zo relevant. Romeinse tragedies toont politiek als wankele oefening tussen persoonlijke drijfkracht en landsbelang. Je raakt er achteraf niet over uitgepraat.’ - De Morgen

'Huiveringwekkende multimediashow. Ivo van Hove en Jan Versweyveld hebben met dit project een nieuw en indrukwekkend hoofdstuk geschreven in hun voortdurende zoektocht naar een nieuwe theatertaal.' - Volkskrant

'Ovaties voor huzarenstukje. Het spel reikt naar aangename hoogte.' - Telegraaf

'Roman Tragedies is a theatrical triumph, and more than deserving of the standing ovation and multiple curtain calls it received on opening night. Without doubt, one of the very best productions of the year.' - artshub Australia

'Roman Tragedies is a Dutch triumph. No doubt about it.' - The Adelaide Review *****

'The Roman marathon has a singularity of purpose that holds your attention from the opening blow to the very last asp.' - The Guardian ****

‘Zes uur Shakespeariaanse taalpracht in NOVA-sfeer. Volstrekt ongekunsteld verstrekt een flitsende, eigentijdse vormgeving een inhoud die zo oud is als de weg naar Rome.' - AD *****

-|-

'Magistrale krachttoer van Van Hove, (…) één van zijn indrukwekkendste voorstellingen.' -Parool

'Een toneelbelevenis zonder weerga, het theater van de toekomst; inventief, zinnenprikkelend, technisch hoogstaand, dicht op de huid. Een voorstelling die nu al legendarisch mag heten.' - Elsevier *****

'Prachtig acteerwerk (...) voor de Antoniusmonoloog van Hans Kesting moet je afspraken afzeggen.'GPD

'Van Hove en Versweyveld scheppen nieuwe theaterkosmos' - Theatermaker

'Romeinse tragedies is een grensverleggende voorstelling voor het nieuwe millennium waarbij het podium een politieke totaalervaring wordt.' - De Standaard

‘Un spectacle époustouflant de six heures, qui mêle théâtre, musique et vidéo.’- Télérama

‘This is an exhilarating pleasure. Director Ivo van Hove gleefully reinvents these tragedies of private obsessions and passions, political ambitions and expediency to make it seem as if Shakespeare is not only our contemporary but only finished writing the plays this morning. The final hour of the final play, Antony and Cleopatra, is about as good as theatre gets; combining astonishingly inventive stagecraft with glorious acting, raw as an open wound, totally invested and decidedly unpretty.’ - The Guardian


Deze Livestream wordt mede mogelijk gemaakt door:

Fonds 21