08 nov '19 t/m 10 nov '19

Romeinse tragedies

ITA–Ensemble

In Romeinse tragedies hebben Ivo Van Hove en vormgever Jan Versweyveld een unieke arena gecreëerd waarin Shakespeare meer dan ooit over onze tijd spreekt en waarin het publiek zich lijfelijk betrokken voelt bij het politieke spel in al zijn facetten.



De drie Romeinse tragedies tonen het politieke spel in al zijn facetten. Coriolanus speelt zich af tijdens de opkomst van de Romeinse Republiek. De titelheld weigert zich te neer te leggen bij de veranderde politieke constellatie. Hij trotseert het volk en zijn nieuwe vertegenwoordigers en wordt verbannen. Hij trekt uiteindelijk ten strijde tegen zijn moederstad Rome. Julius Caesar verwerft zijn macht juist omdat hij de massa virtuoos weet te bespelen. Een aantal politici vreest de dictatuur en ruimt hem uit de weg om de democratie te redden, maar dan is het al te laat om het veranderde politieke klimaat te keren. In Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius en de Egyptische Cleopatra door elkaar. Antonius’ verscheurdheid tussen publieke verantwoordelijkheid en de wil van het hart leidt tot een bloedbad.

Die arena - een non-stop gefilmde en uitgezonden liveshow waarin de politici met elkaar in de clinch gaan, maar ook de achterkant van het politieke bedrijf wordt getoond in al zijn dubbelzinnigheid - daagt het publiek uit om ook letterlijk standpunt in te nemen: de toeschouwers bewegen zich tussen de spelers en achter de schermen, eten en drinken op scène en reflecteren via social media op de voorstelling in real time.

Chris Nietvelt werd voor haar rol als Cleopatra bekroond met de Theo d’Or 2008. Hans Kesting en Frieda Pittoors ontvingen nominaties voor respectievelijk de Louis d’Or en de Colombina. Romeinse tragedies werd voor het Nederlands Theater Festival geselecteerd en reist sindsdien de hele wereld over: van Wenen, Avignon, Antwerpen, Zürich, Wroclaw, Londen, Montreal, Quebec, New York, Barcelona naar Adelaide.

Cast

Language NP Language no problem Alwin Pulinckx Alwin Pulinckx
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Chris Nietvelt Chris Nietvelt
Language NP Language no problem Eelco Smits Eelco Smits
Language NP Language no problem Fred Goessens Fred Goessens
Language NP Language no problem Frieda Pittoors Frieda Pittoors
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Language NP Language no problem Harm Duco Schut Harm Duco Schut
Language NP Language no problem Hélène Devos Hélène Devos
Language NP Language no problem Hugo Koolschijn Hugo Koolschijn
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink

Pers

'Shakespeare as never before' The Independent*****

‘De voorstelling duurt zes uur, maar je wilt er geen minuut van missen, zo goed spelen de acteurs van Toneelgroep Amsterdam. Een slopende en virtuoze toneelgebeurtenis.’ - Groene Amsterdammer

‘One word: go.’ - New York Post

'Zelden voelde theater zo relevant. Romeinse tragedies toont politiek als wankele oefening tussen persoonlijke drijfkracht en landsbelang. Je raakt er achteraf niet over uitgepraat.’ - De Morgen

'Huiveringwekkende multimediashow. Ivo van Hove en Jan Versweyveld hebben met dit project een nieuw en indrukwekkend hoofdstuk geschreven in hun voortdurende zoektocht naar een nieuwe theatertaal.' - Volkskrant

'Ovaties voor huzarenstukje (...) Het spel reikt naar aangename hoogte.' - Telegraaf

'Roman Tragedies is a theatrical triumph, and more than deserving of the standing ovation and multiple curtain calls it received on opening night. Without doubt, one of the very best productions of the year.' - artshub Australia

'Roman Tragedies is a Dutch triumph. No doubt about it.' - The Adelaide Review *****

'The Toneelgroep’s Roman marathon has a singularity of purpose that holds your attention from the opening blow to the very last asp.' - The Guardian ****

‘Zes uur Shakespeariaanse taalpracht in NOVA-sfeer. Volstrekt ongekunsteld verstrekt een flitsende, eigentijdse vormgeving een inhoud die zo oud is als de weg naar Rome.' - AD *****

'Magistrale krachttoer van Van Hove, (…) één van zijn indrukwekkendste voorstellingen.' - Parool

'Een toneelbelevenis zonder weerga, het theater van de toekomst; inventief, zinnenprikkelend, technisch hoogstaand, dicht op de huid. Een voorstelling die nu al legendarisch mag heten.' - Elsevier *****

'Prachtig acteerwerk (...) voor de Antoniusmonoloog van Hans Kesting moet je afspraken afzeggen.' GPD

'Van Hove en Versweyveld scheppen nieuwe theaterkosmos' - Theatermaker

'Romeinse tragedies is een grensverleggende voorstelling voor het nieuwe millennium waarbij het podium een politieke totaalervaring wordt.' - De Standaard

‘Faire entendre Shakespeare le mieux possible, telle est la feuille de route du Toneelgroep’ - Libération

‘Un spectacle époustouflant de six heures, qui mêle théâtre, musique et vidéo.’ - Télérama

‘This is an exhilarating pleasure. Director Ivo van Hove gleefully reinvents these tragedies of private obsessions and passions, political ambitions and expediency to make it seem as if Shakespeare is not only our contemporary but only finished writing the plays this morning. The final hour of the final play, Antony and Cleopatra, is about as good as theatre gets; combining astonishingly inventive stagecraft with glorious acting, raw as an open wound, totally invested and decidedly unpretty.’ - The Guardian