ITA–Ensemble

Stamboom Monologen

Stamboom Monologen
06 okt '21 t/m 16 okt '21
Joy Delima / Joeri Vos / ArTEZ Theaterschool / ITA-ensemble

“De voorstelling van Joy Delima vormt een indrukwekkend visitekaartje. De actrice vliegt met veelzijdig spel het onderwerp racisme aan.” – de Volkskrant ★★★★


Tijdens haar opleiding aan de ArtEZ Toneelschool schrijft Joy Delima, die vanaf dit seizoen lid is van het ITA-ensemble, een monoloog over haar politieke bewustwording op het gebied van racisme en uitsluiting. De voorstelling, waarin ze op zoek is naar het antwoord op de vraag ‘Wie ben ik?’.

Duur 1 uur

Genre Theater

In een serie snel gesneden, korte, komische en persoonlijke monologen vertelt ze over haar zoektocht naar haar roots en over haar ervaringen als jonge zwarte vrouw in Nederland. Ze traceert haar roots én haar eigen politieke bewustwording op het gebied van institutioneel racisme en uitsluiting.

“Ik blijk opeens zwart te zijn. Ja ik was het al, maar sinds ik naar Arnhem ben verhuisd word ik er steeds aan herinnerd. Ik hield me totaal niet bezig met zwartzijn toen ik in Rotterdam woonde. Ik was gewoon ik, en overal waar ik keek waren er mensen zoals ik. Maar nu ik de ‘enige’ ben, voel ik ineens de noodzaak om de verantwoordelijkheid voor de héle Black Community op me te nemen. Ik word een soort undercover superheld. Het gaat eigenlijk van de ene op de andere dag.”

“Ik blader wat in mijn vaders stamboomboek en kom ineens op een pagina die ik nooit eerder heb gezien. Het is een dubbel gevouwen bladzijde. Op deze kaart gaat de stamboom helemaal terug naar 1600….”

Stamboom monologen Joy Delima © Jan Versweyveld

credits

tekst en spel Joy Delima
regie en tekstbegeleiding Joeri Vos
i.s.m. ArtEZ Toneelschool Arnhem

Stamboom monologen Joy Delima © Jan Versweyveld
Joy Delima
Acteur
Joy Delima

Joy Delima is sinds seizoen 20|21 lid van het vaste ITA-ensemble.

In seizoen 21|22 speelt Delima in de premières van De dokter (regie Robert Icke) en Schone slaapsters (regie Julien Gosselin) en in de reprises van Stamboom monologen, Flight 49 en Medea.

Bekijk Profiel

In de pers

"De voorstelling van Joy Delima vormt een indrukwekkend visitekaartje. [...] Delima heeft genoeg aan haar veelzijdige spel. Moeiteloos vertolkt ze tenminste tien personages." – de Volkskrant★★★★

"Zo maakt Delima knap inzichtelijk dat institutioneel racisme geen overzichtelijk verhaal is, geen simpele kwestie van ‘goed of fout’, maar een veelomvattend, complex en vaak geraffineerd geheel, dat van alle kanten belicht dient te worden, wil het kunnen worden herkend, benoemd en bestreden." – de Volkskrant★★★★

“Delima werd voor haar rol in Onze straat van Daria Bukvić genomineerd voor een Colombina (voor een stageplek! Is dat een unicum? Weet iemand of dit een unicum is? Laten we het een unicum noemen), en ze toont zich ook in Stamboom monologen een begenadigd en charismatisch acteur. Met het grootste gemak laveert ze tussen verschillende speelstijlen zonder ooit het sterke gevoel van intimiteit met haar publiek te verliezen.” – Theaterkrant (Marijn Lems)

-|-“In korte, door elkaar versneden portretjes monteert Delima zichzelf door haar zoektocht naar haar afkomst heen. Door de sobere setting – er staat alleen een klein bankje – komt alle focus op haar spel te liggen. En dat imponeert: met minimale veranderingen in mimiek, fysiek en intonatie weet ze enorme transformaties tot stand te brengen. Zo speelt ze een grote keur aan varianten van zichzelf – van de onzekere Joy, de trotse Joy tot de Joy die zichzelf overschreeuwt. Met veel gevoel voor ironie speelt ze ook de uiteenlopende mensen die ze op haar zoektocht tegenkomt, dan weer onuitstaanbaar arrogant, dan weer domweg onbeschaamd.”Theaterkrant (Sander Janssens)

“Een aanstekelijke brok levensvreugde op een bedje van milde maatschappij-kritiek.” – Noordhollands Dagblad

“Delima ontkracht met groot enthousiasme de tweedeling in het denken over afkomst en kleur. En dat levert een heerlijke avond theater op”. – Gooi– en Eemlander

MET CORONATOEGANGSBEWIJS

Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.

LEES MEER

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem de dokterITA–EnsembleTheater de dokter
Sluiten de dokter ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 22 mei '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem Cliënt E. BuskenITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
13 sep '21 t/m 12 mrt '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouwITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 18 sep '21
Op een dag botst Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem age of rageITA–EnsembleTheater age of rage
Sluiten age of rage ITA-ensemble / Ivo van Hove
08 dec '21 t/m 23 dec '21
In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.
Language NP Language no problem de urenITA–EnsembleTheater de uren
Sluiten de uren ITA–Ensemble
20 okt '21 t/m 20 feb '22
De uren speelt zich af op telkens één dag in het leven van drie vrouwen, op drie verschillende momenten in de 20ste eeuw: een uitgever van boeken, een huisvrouw en de schrijfster Virginia Woolf. Alle drie worstelen ze met de vraag hoe je jezelf kunt zijn in een wereld die knelt als een keurslijf.
Language NP Language no problem ibsen huisITA–EnsembleTheater ibsen huis
Sluiten ibsen huis ITA–Ensemble
05 nov '21 t/m 13 nov '21
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans won de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan.
Language NP Language no problem medeaITA–EnsembleTheater medea
Sluiten medea ITA-ensemble / Simon Stone
08 dec '21 t/m 23 dec '21
De Australische regisseur Simon Stone vermengt Medea van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.
Language NP Language no problem schone slaapstersITA–EnsembleTheater schone slaapsters
Sluiten schone slaapsters ITA–Ensemble
19 jan '22 t/m 06 feb '22
Naar de roman van Nobelprijswinnaar Yasunari Kawabata. Een man genaamd Eguchi bezoekt meermaals een bijzonder bordeel: een plek waar je enkel kunt komen doordat iemand anders je erover heeft verteld. Oude, impotente mannen brengen er de nacht door naast in slaap gebrachte jonge, naakte vrouwen.
Language NP Language no problem judasITA–EnsembleTheater judas
Sluiten judas Robert Icke / ITA-ensemble
06 apr '22 t/m 23 apr '22
Wie Judas hoort, denkt aan verraad. Dat is de officiële versie. Maar er is ook een Evangelie van Judas waarin Jezus vraagt om hem te verraden, waarin Judas dus doet wat hij doet omdat Jezus zelf hem daar om vraagt.
Language NP Language no problem de toverbergITA–EnsembleTheater de toverberg
Sluiten de toverberg ITA–Ensemble
12 apr '22 t/m 01 mei '22
Begin 20e eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij wil er drie weken zijn, maar zal zeven jaar blijven. Door ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.