05 aug '20 t/m 22 aug '20

Stamboom Monologen

Joy Delima / Joerie Vos / ArTEZ Theaterschool / Internationaal Theater Amsterdam

“De voorstelling van Joy Delima vormt een indrukwekkend visitekaartje. De actrice vliegt met veelzijdig spel het onderwerp racisme aan.” – de Volkskrant ★★★★

Tijdens haar opleiding aan de ArtEZ Toneelschool schrijft Joy Delima, die vanaf augustus toetreed aan het ITA-ensemble, een monoloog over haar politieke bewustwording op het gebied van racisme en uitsluiting. De voorstelling, waarin ze op zoek is naar het antwoord op de vraag ‘Wie ben ik?’, is in augustus opnieuw te zien.

Duur 1 uur
Genre Theater

In een serie snel gesneden, korte, komische en persoonlijke monologen vertelt ze over haar zoektocht naar haar roots en over haar ervaringen als jonge zwarte vrouw in Nederland. Ze traceert haar roots én haar eigen politieke bewustwording op het gebied van institutioneel racisme en uitsluiting.

“Ik blijk opeens zwart te zijn. Ja ik was het al, maar sinds ik naar Arnhem ben verhuisd word ik er steeds aan herinnerd. Ik hield me totaal niet bezig met zwartzijn toen ik in Rotterdam woonde. Ik was gewoon ik, en overal waar ik keek waren er mensen zoals ik. Maar nu ik de ‘enige’ ben, voel ik ineens de noodzaak om De Verantwoordelijkheid voor De Héle Black Community op me te nemen. Ik word een soort undercover superheld. Het gaat eigenlijk van de ene op de andere dag.”

“Ik blader wat in mijn vaders stamboomboek en kom ineens op een pagina die ik nooit eerder heb gezien. Het is een dubbel gevouwen bladzijde. Op deze kaart gaat de stamboom helemaal terug naar 1600….”

credits

tekst en spel Joy Delima
regie en tekstbegeleiding Joeri Vos
fotografie Isabelle Renate La Poutré
i.s.m. ArtEZ Toneelschool Arnhem

In de pers

"De voorstelling van Joy Delima vormt een indrukwekkend visitekaartje. [...] Delima heeft genoeg aan haar veelzijdige spel. Moeiteloos vertolkt ze tenminste tien personages." – de Volkskrant★★★★

"Zo maakt Delima knap inzichtelijk dat institutioneel racisme geen overzichtelijk verhaal is, geen simpele kwestie van ‘goed of fout’, maar een veelomvattend, complex en vaak geraffineerd geheel, dat van alle kanten belicht dient te worden, wil het kunnen worden herkend, benoemd en bestreden." – de Volkskrant★★★★

“Delima werd voor haar rol in Onze straat van Daria Bukvić genomineerd voor een Colombina (voor een stageplek! Is dat een unicum? Weet iemand of dit een unicum is? Laten we het een unicum noemen), en ze toont zich ook in Stamboom monologen een begenadigd en charismatisch acteur. Met het grootste gemak laveert ze tussen verschillende speelstijlen zonder ooit het sterke gevoel van intimiteit met haar publiek te verliezen.” – Theaterkrant (Marijn Lems)

“In korte, door elkaar versneden portretjes monteert Delima zichzelf door haar zoektocht naar haar afkomst heen. Door de sobere setting – er staat alleen een klein bankje – komt alle focus op haar spel te liggen. En dat imponeert: met minimale veranderingen in mimiek, fysiek en intonatie weet ze enorme transformaties tot stand te brengen. Zo speelt ze een grote keur aan varianten van zichzelf – van de onzekere Joy, de trotse Joy tot de Joy die zichzelf overschreeuwt. Met veel gevoel voor ironie speelt ze ook de uiteenlopende mensen die ze op haar zoektocht tegenkomt, dan weer onuitstaanbaar arrogant, dan weer domweg onbeschaamd.”Theaterkrant (Sander Janssens)

“Een aanstekelijke brok levensvreugde op een bedje van milde maatschappij-kritiek.” – Noordhollands Dagblad

“Delima ontkracht met groot enthousiasme de tweedeling in het denken over afkomst en kleur. En dat levert een heerlijke avond theater op”. – Gooi– en Eemlander

MEER IN AUGUSTUS

Language NP Language no problem Wie heeft mijn vader vermoordTheater ITA–Ensemble Wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten Wie heeft mijn vader vermoord ITA–Ensemble
01 jun '20 t/m 30 aug '20
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van literaire sensatie Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.