Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland

Theaterfestival Boulevard / Johan Simons
Sluiten

Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland

Theaterfestival Boulevard / Johan Simons

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

In Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland geeft actrice Elsie de Brauw een stem aan de vrouwen in de Eerste Wereldoorlog. Hun verhalen komen tot leven in een aangrijpende monoloog. De voorstelling ging eerder in première op Theaterfestival Boulevard en ontving jubelende recensies.

aanvang 19:30
duur 60 minuten
locatie Grote Zaal
genre theater

In de pers

‘In deze soms hallucinerend mooie tekst van Erwin Mortier <…> toont De Brauw haar zeldzame klasse door van die woorden bijna een klankspel te maken.’ - de Volkskrant ★★★★
'Staat Elsie de Brauw al niet bekend als de freule van de Hollandse spelersgild, met haar vertolking als vrouw in veelvoud toont zij aan dat zij de Helen Mirren van de Lage Landen is.’ - KnackFocus
‘Dit is niet zomaar een tekst opzeggen, dit is hoge voordrachtskunst en performance tegelijk.’ - de Volkskrant ★★★★
'De veelvuldigheid aan rollen die De Brauw vertolkt maakt Verboden Gebied tot meer dan een monoloog: het is een indrukwekkend en aangrijpend stemmenspel met telkens nieuwe, wisselende perspectieven.’ - Theaterkrant ★★★★
‘Haar woorden knallen als mittrailleur-schoten over het toneel, om daarna bedachtzaam te fladderen.’ - NRC ★★★★
‘Het is een indrukwekkend en aangrijpend stemmenspel met telkens nieuwe, wisselende perspectieven.’ – Theaterkrant
★★★★

De ontreddering en de zinloosheid van een oorlog

Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland toont de ontreddering en de zinloosheid van een oorlog. Nelly, gespeeld door tweevoudig Theo d’Or winnares Elsie de Brauw, is hulpverleenster in de Eerste Wereldoorlog. Dag in dag uit moet ze gewonde soldaten van de loopgraven naar de hospitalen in het achterland vervoeren. Haar vracht bestaat uit verminkte soldaten, die zich halfdood hebben gevochten aan het front. Langzaam maar zeker beseft de vrouw dat niet alleen het slagveld, maar haar hele bestaan is veranderd in een niemandsland. ‘Wat moet het worden als het vrede is, denken ze dat we dan weer gaan borduren?’ zegt ze als ze de verminkte mannen in haar auto vervoert. Alles wat vertrouwd was, is onttakelt door de oorlog. Het gewone alledaagse leven lijkt mijlenver weg.

Erwin Mortier schreef een poëtische tekst op basis van brieven en dagboeken van veelal anoniem gebleven oorlogsvrijwilligsters uit de Eerste Wereldoorlog. In deze aangrijpende monoloog laat Elsie de Brauw de stemmen van deze vergeten vrouwen horen. Verboden Gebied: Vrouw in Niemandsland werd in 2015 geregisseerd door Johan Simons, de voorstelling speelde toen slechts eenmaal in België, op een herdenkingsbijeenkomst. In 2018 ging de monoloog in première op Theaterfestival Boulevard in Den Bosch en werd lovend ontvangen door de pers.

Credits

tekst Erwin Mortier
regieJohan Simons
spel Elsie de Brauw
kind op video Alexandra Greidanus
dramaturgie Koen Tachelet
video & fotografieLennart Laberenz
licht/geluid Marc Swaenen


Bekijk ook

Language NP Language no problem BruegelTheater Toneelhuis / Lisaboa Houbrechts / P.U.L.S. Bruegel
Sluiten Bruegel Toneelhuis / Lisaboa Houbrechts / P.U.L.S.
06 apr '20
Toneelhuis Antwerpen produceert Bruegel in het kader van het talentenpodium P.U.L.S.: Project for Upcoming artists for the Large Stage. Durf en spelplezier kenmerken de regies van de jonge theatermaker Lisaboa Houbrechts.
Language NP Language no problem Het huwelijkTheater Tibaldus / Toneelhuis / Timeau De Keyser / P.U.L.S. Het huwelijk
Sluiten Het huwelijk Tibaldus / Toneelhuis / Timeau De Keyser / P.U.L.S.
Toneelhuis Antwerpen geeft jong talent een groter podium met het project P.U.L.S.. Samen met Frascati en de Brakke Grond presenteren wij een selectie van deze jonge theatermakers, waaronder het collectief Tibaldus.
Language NP Language no problem Kinderen van NoraTheater ITA–Ensemble Kinderen van Nora
Sluiten Kinderen van Nora ITA–Ensemble
01 apr '20 t/m 17 mei '20
Iedereen kent wel die ruzie – die grote, woedende, laatste ruzie, die leidt tot het einde van de relatie. Waarmee een beslissing wordt genomen, iemand weggaat en de deur achter zich dichtslaat. Maar het dichtslaan van déze deur is de beroemdste in de toneelliteratuur.