ITA–Ensemble

wie heeft mijn vader vermoord

wie heeft mijn vader vermoord
19 sep '21 t/m 21 nov '21
ITA-ensemble / deSingel / Ivo van Hove

‘Hans Kesting overweldigt in theaterversie ‘Wie heeft mijn vader vermoord’ - NRC ★★★★


Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van literaire sensatie Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.

Genre Theater
Duur 1 uur 25 minuten
Tour in Nederland

Ivo van Hove over Wie heeft mijn vader vermoord

‘Een aangrijpend verhaal over een vader die op zijn vijftigste fysiek en mentaal een wrak is door het harde werk in de zware industrie van Noord-Frankrijk. Het is tegelijk een woedende aanklacht tegen de politieke elite als de liefdesbetuiging van een zoon aan zijn vader. Ook schrijft Édouard Louis over hoe hij als jonge homoseksueel door zijn eigen arbeidersfamilie tot outcast werd verdoemd. Met deze brutale, schitterende tekst maak ik een monoloog voor Hans Kesting.’

wie heeft mijn vader vermoord Ivo van Hove ita
wie heeft mijn vader vermoord Ivo van Hove ita

'Genadeloos en roerend portret' - de Volkskrant ★★★★

Wie heeft mijn vader vermoord is een brief van Édouard Louis aan zijn vader. Hij vond de aanleiding hiervoor in een bezoek dat hij na enige afwezigheid aan zijn vader bracht, die hij bijna onherkenbaar terugvond. De man is vroegtijdig oud en ziek geworden; het gevolg van een leven dat werd getekend door alcohol, sociale achterstelling, zwaar werk en een bedrijfsongeval. Louis legt de oorzaak bij de elite voor wie politiek vooral een ‘esthetische kwestie’ is: zij doet aan politiek die zo goed als geen invloed op hun leven heeft. De onderklasse daarentegen gaat krom onder de bezuinigingen op uitkeringen.

Volgens het Franse weekblad L’Opinion wordt het boek in het Élysée – de ambtswoning van de Franse president – druk gelezen. De diagnose die Louis stelt zou perfect aansluiten op die van Emmanuel Macron. De schrijver zelf ziet het heel anders. ‘Mijn boek verzet zich tegen wie u bent en wat u doet,’ twitterde hij aan Macron. ‘Ik schrijf om u te schande te maken.’

auteur

Édouard Louis

De jonge schrijver Édouard Louis (1992) is in Frankrijk de grootste literaire sensatie sinds Michel Houellebecq. Met zijn autobiografische romandebuut Weg met Eddy Bellegueule keek hij terug op zijn getormenteerde jeugd als jonge gay in de vergeten onderklasse van de samenleving: het door werkloosheid geteisterde Noord-Frankrijk. Daarna volgde Geschiedenis van geweld waarin hij vertelt over de nacht dat hij door de Algerijnse Reda verkracht wordt en vervolgens weigert een klacht in te dienen. Een roman die de oorzaken en gevolgen van geweld op een intieme, persoonlijke en politiek gedreven manier doorgrondt. Met zijn werk zwengelt Louis discussies aan over klassenverschillen, racisme en homofobie. De auteur deinst er niet voor terug om zich politiek uit te spreken: hij schaarde zich demonstratief achter de gele hesjes beweging en ging de strijd aan met de Franse president Macron: ‘Mijn boek verzet zich tegen wie u bent en wat u doet.’

In de pers

'Wie heeft mijn vader vermoord is een genadeloos en roerend portret van een kansarme man, in een milieu waar armoede en drankzucht van vader op zoon worden doorgegeven.' - De Volkskrant ★★★★

‘Intens en prachtig gespeeld door Kesting die moeiteloos schakelt van een zieke oude man naar een naar de aandacht van zijn vader hunkerend jongetje.’ - Telegraaf ★★★★

'Kesting speelt zijn personage trefzeker, kwetsbaar en gekweld. Treffend is bovendien de fysieke transformatie als hij de vader speelt – kromgebogen rug, uitgezakte buik en rochelend in dichte sigarettenrook. Even daarvoor danste hij verwachtingsvol als een jong kind op ‘Barbie Girl’ van Aqua.’ - NRC ★★★★

-|-‘Hans Kesting speelt afwisselend zoon, vader en moeder. Zijn spel is naturel, indringend geloofwaardig en hij wisselt pijlsnel van kwetsbaar, zachtaardig en ingetogen naar agressief, wanhopig of beangstigend. Om even later met berusting terug te blikken op de gebeurtenissen in het leven van zijn personages. Het verhaal is hem letterlijk op het lijf geschreven.’ - Trouw ★★★★

‘De voorstelling laat zien dat één acteur met een sterke tekst op een nagenoeg kaal toneel meedogenloos onder de huid van het publiek kan kruipen.’ - Trouw ★★★★

‘Kwetsbare en sterk gespeelde solo.’ - Theaterkrant

‘Hans Kesting brengt vader én zoon met ruime gebaren tot leven.’ - Parool

'Met zijn kristalheldere, indrukwekkende spel toont Hans Kesting zich in Wie heeft mijn vader vermoord een van de meest toonaangevende acteurs van dit moment. Schakelend tussen verschillende perspectieven legt Kesting alle uiteenlopende verschijningsvormen van
kwetsbaarheid aan de dag.' - Nominatie Louis d'Or VSCD Toneeljury

hans kesting wie heeft mijn vader vermoord ita Ivo van Hove
hans kesting wie heeft mijn vader vermoord ita Ivo van Hove
Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

In seizoen 21|22 regisseert hij Gevechten en metamorfosen van een vrouw (Édouard Louis) en The Damned (naar Medioli, Visconti, Badalucco) bij ITA en gaan zijn regies van Age of Rage, Een klein leven, Dood in Venetië, Wie heeft mijn vader vermoord en Dagboek van een verdwenene in reprise.

Bekijk Profiel
hans kesting wie heeft mijn vader vermoord
Hans Kesting
Acteur
Hans Kesting

Hans Kesting (1960) speelt sinds 1987 bij het ITA-ensemble.

In seizoen 21|22 speelt Kesting in de premières van Judas (regie Robert Icke) en The damned (regie Ivo van Hove) en in de reprises van Wie heeft mijn vader vermoord (nominatie Louis d'Or), Een klein leven, Ibsen huis en Age of rage.

Bekijk Profiel

Credits

naar het boek van Édouard Louis
vertaling, bewerking en regie Ivo van Hove
met Hans Kesting
scenografie en licht Jan Versweyveld
kostuums An D’Huys
muziek George Dhauw
coproducent deSingel Antwerpen
particulier producent Jeroen van Ingen en Jaap Kooijman, Bertil van Kaam

assistentie regie Olivier Diepenhorst
assistentie scenografie Bart van Merode
productie Inge Zeilinga, Edith den Hamer (hoofd)
hoofd techniek Reyer Meeter
techniek Kevin Cuijvers, Bart Coenen, Zinzi Kemper, Manon van den Nouland, Dennis van Scheppingen
kostuumatelier Farida Bouhbouh, Wim van Vliet (hoofd)
fotografie Jan Versweyveld

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouwITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 24 feb '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem Cliënt E. BuskenITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
13 sep '21 t/m 25 mei '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem een klein leven
on Tour
ITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA-ensemble / Ivo van Hove
29 sep '21 t/m 02 okt '21
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. Ivo van Hove maakte een vertaling naar theater en creëerde een indringende voorstelling.
Language NP Language no problem age of rageITA–EnsembleTheater age of rage
Sluiten age of rage ITA-ensemble / Ivo van Hove
08 dec '21 t/m 23 dec '21
In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.
Language NP Language no problem ibsen huisITA–EnsembleTheater ibsen huis
Sluiten ibsen huis ITA–Ensemble
05 nov '21 t/m 13 nov '21
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans won de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan.
Language NP Language no problem de urenITA–EnsembleTheater de uren
Sluiten de uren ITA–Ensemble
20 okt '21 t/m 20 feb '22
De uren speelt zich af op telkens één dag in het leven van drie vrouwen, op drie verschillende momenten in de 20ste eeuw: een uitgever van boeken, een huisvrouw en de schrijfster Virginia Woolf. Alle drie worstelen ze met de vraag hoe je jezelf kunt zijn in een wereld die knelt als een keurslijf.
Language NP Language no problem flight 49ITA–EnsembleTheater flight 49
Sluiten flight 49 ITA-ensemble / Simon Stone
Flight 49 brengt de nabestaanden van een vliegtuigramp samen. Vreemden zoeken steun bij elkaar na het verlies van hun geliefden, vrienden, familie. De Australische regisseur Simon Stone liet zich voor zijn stuk inspireren door motieven van de toneelklassieker Op hoop van zegen (Herman Heijermans).
Language NP Language no problem de dokterITA–EnsembleTheater de dokter
Sluiten de dokter ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 22 mei '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem Stamboom MonologenITA–EnsembleTheater Stamboom Monologen
Sluiten Stamboom Monologen ITA–Ensemble
06 okt '21 t/m 16 okt '21
Joy Delima speelt een monoloog over haar politieke bewustwording op het gebied van racisme en uitsluiting. In een serie snel gesneden, korte, komische en persoonlijke monologen vertelt ze over haar zoektocht naar haar roots en over haar ervaringen als jonge zwarte vrouw in Nederland.
Language NP Language no problem medeaITA–EnsembleTheater medea
Sluiten medea ITA-ensemble / Simon Stone
08 dec '21 t/m 23 dec '21
De Australische regisseur Simon Stone vermengt Medea van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.