Standalone
Initially brought to life to feed the first company with young talent, NDT 2 has grown into its full autonomous potential with its own repertoire over the years. Standalone celebrates makers that adhere to this level of independence.
Young talents dance old and new work by four top choreographers.
For this programme Johan Inger will present a world premiere. Inger has created numerous choreographies for the company and blossomed into an inventive creator, whose style varies from comical and theatrical to earthy and organic. Standalone also presents two creations by the world-renowned choreographer Ohad Naharin. Black Milk (1985), was originally created for five women but is now danced by five men. George & Zalman (2006), a statement of Naharin’s perception of humanity, will be performed by five female dancers. Naharin’s influence on NDT has been of great importance ever since the company performed his piece Chameleon Dances in 1987.
Lastly, Standalone offers Postscript (2005) by house choreographers Sol León and Paul Lightfoot. The piece shows pure yet emotional, poetic studies in the forms of a pas-de-trois and two duets that seemingly take place in separate worlds that never meet. Postscript is set to music by Philip Glass which will be performed live on stage with the dancers.
NDT steunt strijd tegen spierziekten
Tijdens de Nederlandse tournee van Standalone
gaat NDT de strijd tegen spierziekten aan met ‘dans tegen spierziekten’. Dansen symboliseert de ultieme vrijheid van bewegen: een vrijheid die voor mensen met een spierziekte niet vanzelfsprekend is. Toch is er één duidelijke overeenkomst: doorzettingsvermogen. Dansers trainen elke dag intensief om hun spieren in topconditie te houden, terwijl mensen met een spierziekte elke dag het uiterste van hun lichaam vragen. Op uitnodiging van Holland Dance Festival en het Prinses Beatrix Spierfonds vraagt NDT met de Nederlandse tournee van Standalone daarom aandacht voor de missie van het Prinses Beatrix Spierfonds: alle spierziekten de wereld uit! Gezicht van de samenwerking zijn Nynke Mentink, die dankzij een medicijn voor haar spierziekte goed kan functioneren en zelfs kan dansen, en Toon Lobach, professioneel danser bij NDT 2. Bekijk hier de video, waarin Nynke een bezoek brengt aan de studio’s van NDT.
Er zijn zo’n 600 spierziekten waar nog geen behandeling voor is. Daarom financiert het Prinses Beatrix Spierfonds wetenschappelijk onderzoek naar (de genezing van) spierziekten. Daarbij heeft het uw steun hard nodig. Helpt u mee? Dat kan door op de avond van de voorstelling een donatie te doen bij de collectant of via het digitale donatieformulier.
Programma
Aanvang
Postscript 25 min
Pauze 20 min
Black Milk + George & Zalman 32 min
Pauze 20 min
Wereldpremière Johan Inger 24 min
Anniversary
The
Nederlands Dans Theater (NDT) will celebrate its sixtieth anniversary in
the 2019/2020 season. For the company, it is a time to reflect on its
modest beginnings, impressive present and promising future. That is why
this season, NDT is celebrating the work of the great makers who have
given the company its creative signature. It proudly presents a series
of (new) contemporary choreographers who make the company what it is
today.
In de pers
“De lijn tussen voortuitgang en achteruitgang is dun. Een eclectisch feest dat verschillende mensen bij elkaar brengt, kan zomaar uitmonden in een ruzie tussen twee kampen. En daar waar verschillende kunststromingen bij elkaar komen en iets nieuws ontstaat, kan dat ook zomaar een achteruitgang betekenen.” – Theaterkrant over Standalone
“The world première of Johan Inger’s Impasse was a wonderful kaleidoscope of images and influences which had a very American feel to it. [...] In fact, the choreography for Impasse was very Broadway musical and became even more so when the innocent young trio were interrupted by six jazzy intruders dressed in black. And if that wasn’t enough, a group of carnival revellers burst onto the scene. […] So much fun were they all having that they refused to stop partying, daring the curtain to descend upon them. Finally, the three youngsters were left alone in front of the curtain, the building shrunk to the size of a doll’s house and all innocence lost. Great stuff.” – Arts Talk Magazine over IMPASSE door Johan Inger
“Postscript
(2005) van Sol León & Paul Lightfoot op de minimalistische muziek
van Philip Glass, vormt een betoverend minimalistisch en repetitief
werk. Pianist Jan Schouten blies de dansers bijna weg met zijn trillende
tonen en zachte, trefzekere spel. Of althans, dat had gekund, ware het
niet dat de dansers met evenveel muzikaliteit elke aanslag een extra
vibratie geven via hun lijven. Zoals wanneer twee benen als de wijzers
van een klok draaien voor het lijf van één van de dansers, dat rechtop
staat, oftewel zes uur aangeeft. De tijd vertraagt, versnelt en
vertraagt, zodat je uiteindelijk bijna meditatief staart naar die armen
en benen, die zomaar de tijd vereeuwigen.”
– Theaterkrant over Postscript van Sol León & Paul Lightfoot
“George & Zalman, de nieuwe choreografie van Ohad Naharin
voor Nederlands Dans Theater 2, laat zien hoe het creatieve proces werkt
bij een korte voorstelling. Het is fascinerend.” – NRC **** over George & Zalmen van Ohad Naharin