Brandhaarden 2022: Édouard Louis
Hij geldt als een van de meest gevierde schrijvers van zijn generatie. De tiende editie van het ITA-festival Brandhaarden, van 19 februari t/m 4 maart, focust op het werk van de nog maar 29-jarige en toont toneelbewerkingen van al zijn boeken.
DET NORSKE TEATRET / KJERSTI HORN
Valdens Historie
Kan een leven in vernedering verklaren waarom iemand eindigt als moordenaar? Valdens historie is de Noorse bewerking door Det Norske Teatret / Kjersti Horn, van Édouard Louis' Histoire de la violence. Hij koos Valdens Historie als een van zijn favoriete bewerkingen.
Édouard Louis en Milo Rau
Reading: The Interrogation
Édouard Louis en Milo Rau (Brandhaarden 2019) presenteren de theatertekst The Interrogation die zij in het voorjaar van 2021 samen schreven. De tekst wordt voorgedragen en gespeeld door Arne De Tremerie. Met daarna een gesprek tussen beiden op het podium.
ITA-ensemble / deSingel / Ivo van Hove
ITA on screen: Wie heeft mijn vader vermoord
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van Édouard Louis. Speciaal voor Hans Kesting maakte Van Hove van het zeer uitgesproken boek een monoloog.
'Genadeloos en roerend portret' - de Volkskrant ★★★★
ITA-ensemble / Ivo van Hove
Gevechten en metamorfosen van een vrouw
Édouard Louis gaf Ivo van Hove al in een vroeg stadium de kans om zijn meest recente werk over zijn moeder te lezen. Eerder dit jaar maakte van Hove Gevechten en metamorfosen van een vrouw met Marieke Heebink en Majd Mardo.
Théâtre de la Ville / Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn / Thomas Ostermeier
Qui a tué mon père
In een interview met de Volkskrant
zei Édouard Louis: ‘In een omgeving waar lezen als een zinloze en
verwijfde bezigheid werd gezien, waren klasse-uitjes naar toneelstukken
de enige manier om met verhalen in aanraking te komen.’ Nu staat hij op
het toneel als zichzelf in Qui a tué mon père.
‘Een serieuze politieke aanklacht en tegelijkertijd een prachtig monument voor zijn vader.’ – de Volkskrant over de roman ★★★★
Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn / Thomas Ostermeier
Im Herzen der Gewalt
‘Intense, involving production’ – New York Times
In zijn roman Geschiedenis van Geweld
reconstrueert Édouard Louis de nacht waarin het hoofdpersonage
verkracht en mishandeld werd. Maar de verkrachting houdt hier niet op.
Hij spiegelt dit voorval aan het geweld in de samenleving.
Met Édouard Louis
Sign of the Times
‘Wie vandaag de dag schrijver is, moet zich radicaal met het heden bezighouden.’
We gaan in gesprek met Édouard Louis over de scheidslijnen tussen de elite en arbeidersklasse, tussen de oppositie en het establishment. Hoe behoud je radicaliteit en onafhankelijkheid als schrijver als de wereld je werk omarmt?
Toneelschuur Producties / Eline Arbo
ITA on screen: Weg met Eddy Bellegueule
‘De absolute voorstelling van het jaar’ – NRC Handelsblad
Regisseur Eline
Arbo maakte een bejubelde theatrale en muzikale bewerking van autobiografische succesroman Weg met Eddy Bellegueule. Door veel recensenten bejubeld als het theatrale hoogtepunt van 2021.
Édouard Louis Special
In de openingsvoorstelling Qui a tué mon père (Wie heeft mijn vader vermoord?) speelt Édouard Louis zichzelf in regie van Thomas Ostermeier. Van diezelfde regisseur tonen we Im Herzen der Gewalt (Geschiedenis van geweld) door het gerenommeerde Duitse gezelschap Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn. Ook tonen we de Noorse bewerking van dit stuk, door Det Norske Teatret in regie van Kjersti Horn. Édouard Louis is vanaf het begin betrokken geweest bij de samenstelling van het festival en koos Valdens Historie als een van zijn favoriete bewerkingen. Louis gaf Ivo van Hove al in een vroeg stadium de kans om zijn meest recente werk over zijn moeder te lezen. Eerder dit jaar maakte van Hove Gevechten en metamorfosen van een vrouw met Marieke Heebink en Majd Mardo. Deze voorstelling is tijdens Brandhaarden voor het eerst in ITA te zien.
ITA-directeur Ivo van Hove: "Édouard Louis is niet alleen de belangrijkste Franse schrijver van de nieuwe generatie, hij is ook een mondiaal fenomeen. Overal raakt zijn werk een gevoelige snaar. Als jonge homosexueel die opgroeide in de vergeten arbeidersklasse in het verarmde industriële Noorden van Frankrijk weet hij als geen ander wat armoede en uitsluiting betekenen. Édouard Louis wil de wereld niet beschrijven maar veranderen. Zijn gepassioneerde en geëngageerde werk is noodzakelijk én urgent."-|- Édouard Louis is tevens de centrale gast in een speciale editie van Sign of the Times in samenwerking met de Balie.
Ook is hij te zien in een bijzondere samenwerking met Milo Rau (Brandhaarden 2019). Met een theatrale lezing presenteren Louis en Rau de theatertekst The Interrogation die zij in het voorjaar van 2021 samen schreven (in opdracht van Kunstenfestivaldesarts, IIPM & NTGENT). De lezing wordt gevolgd door een gesprek tussen Louis en Rau op het podium. De avond wordt afgesloten met de vertoning van film van Milo Rau naar keuze van Édouard Louis.
ITA on screen
Na het succes van de livestreams via ITALive breiden we het pallet uit met ITA on screen. Registraties van livestreams op het grote doek in één van de zalen van ITA. We presenteren Eline Arbo’s weergaloze productie van Weg met Eddy Bellegueule door Toneelschuur Producties en Hans Kestings solo Wie heeft mijn vader vermoord.
Dialogen over kunst & politiek
(B)randprogramma
Tijdens Brandhaarden ontvangen we ons publiek graag elke dag vóór de voorstelling in onze Salon voor het programma Dialogen over kunst & politiek, geïnspireerd door het gelijknamige boek waarin Édouard Louis en Ken Loach met elkaar in gesprek gaan. In dit programma reflecteren kunstenaars, politieke figuren en ‘gewone mensen’ op maatschappelijke kwesties. Net als in Louis’ werk, zullen in dit programma persoonlijke verhalen naast grote politieke systemen gelegd worden.
10e editie
Brandhaarden festival
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre Bouffes du Nord. In 2020 lag de focus van het festival voor het eerst op een regio, Zuid-Europa, en toonde het opvallende dans – en toneelproducties uit Portugal, Spanje, Italie en Griekenland.