Met referenties naar sciencefiction, classicisme en popcultuur wordt de toeschouwer meegevoerd naar plekken die uit het conventionele ruimte-tijdcontinuüm lijken te zijn losgescheurd.
In Stations gaat Louise Lecavalier op zoek naar de pure essentie van dans. De legendarische ‘Flame on legs’ maakt met deze nieuwe solo haar meest persoonlijke en delicate voorstelling ooit.
Met Skiagraphia, een spectaculaire mix van flamenco, hedendaagse dans, elektronische muziek en een ingenieus decor van bewegende sculpturen, bewijzen Siba Sahabi en Andrés Marín zich een match made in heaven.
Fúria is Portugees voor woede, enthousiasme, passie, bezieling. Van al die emoties is de gelijknamige voorstelling van de Braziliaanse choreograaf Lia Rodrigues doordrenkt. Alle heilige huisjes worden omver geschopt in een barokke voorstelling.
De Braziliaanse choreograaf Lia Rodrigues gaat in het kleurrijke Encantado op zoek naar riten en gebruiken die we jammerlijk uit het oog verloren zijn. Een betoverende viering van wonderbaarlijke individuen.
Met referenties naar sciencefiction, classicisme en popcultuur wordt de toeschouwer meegevoerd naar plekken die uit het conventionele ruimte-tijdcontinuüm lijken te zijn losgescheurd.
In Stations gaat Louise Lecavalier op zoek naar de pure essentie van dans. De legendarische ‘Flame on legs’ maakt met deze nieuwe solo haar meest persoonlijke en delicate voorstelling ooit.
Met Skiagraphia, een spectaculaire mix van flamenco, hedendaagse dans, elektronische muziek en een ingenieus decor van bewegende sculpturen, bewijzen Siba Sahabi en Andrés Marín zich een match made in heaven.
Fúria is Portugees voor woede, enthousiasme, passie, bezieling. Van al die emoties is de gelijknamige voorstelling van de Braziliaanse choreograaf Lia Rodrigues doordrenkt. Alle heilige huisjes worden omver geschopt in een barokke voorstelling.
De Braziliaanse choreograaf Lia Rodrigues gaat in het kleurrijke Encantado op zoek naar riten en gebruiken die we jammerlijk uit het oog verloren zijn. Een betoverende viering van wonderbaarlijke individuen.
A 24-Decade History of Popular Music is Macs subjectieve geschiedenis van Amerika sinds de oprichting in 1776. Deze verkorte versie van de show is een zeer meeslepende en schandalig onderhoudende spoedcursus in de 240 jaar (and counting) geschiedenis van de Amerikaanse cultuur en disfunctie.
Slavernij en industrialisering, oorlog en nieuw technologische ontwikkelingen: wat er ook gebeurt in Amerika en zelfs op wereldwijd vlak, de Lehmans weten telkens hoe ze er goed geld mee kunnen verdienen.
Gedreven door een onverwoestbare liefde gaan de bruid en haar minnaar er tijdens het feest vandoor. Een woeste klopjacht wordt ingezet. De afloop is fataal.
Als de Joodse Eitan en de Arabische Wahida elkaar toevallig ontmoeten in de bibliotheek van New York, worden ze op slag verliefd. Zijn zij een hedendaagse versie van de ‘star crossed lovers’ Romeo en Julia?
A 24-Decade History of Popular Music is Macs subjectieve geschiedenis van Amerika sinds de oprichting in 1776. Deze verkorte versie van de show is een zeer meeslepende en schandalig onderhoudende spoedcursus in de 240 jaar (and counting) geschiedenis van de Amerikaanse cultuur en disfunctie.
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Lichter dan ik biedt vanuit het perspectief van een vrouw een blik op de strijd die vele Indonesische vrouwen hebben gestreden tijdens de koloniale overheersing.
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Net als het succesvolle Don Caravaggio en Edward II – The Gay King is De Profundis een unieke vertaling van een literair meesterwerk naar het toneel, waarin belangrijke historische homoseksuele figuren een centrale rol spelen.
De naam Judas is bij veel van ons bekend. De verrader. Het scheldwoord. Een man die eeuw na eeuw voor zijn doortrapte lafheid is veroordeeld en tot op de dag van vandaag geen gratie verdient – of – is dat misschien een half verhaal?
Michael Pietsch (peaches&rooster) creëerde van opgezette dieren unieke poppen die door de dansers en acteurs uit het NITE-ensemble tot leven gebracht worden.
De Bananengeneratie is een mozaïekvertelling die aan de hand van verhalen van verschillende personages een portret vormt van deze bijzondere gemeenschap. Een gemeenschap die in deze voorstelling eindelijk een gezicht krijgt.
Slavernij en industrialisering, oorlog en nieuw technologische ontwikkelingen: wat er ook gebeurt in Amerika en zelfs op wereldwijd vlak, de Lehmans weten telkens hoe ze er goed geld mee kunnen verdienen.
Met referenties naar sciencefiction, classicisme en popcultuur wordt de toeschouwer meegevoerd naar plekken die uit het conventionele ruimte-tijdcontinuüm lijken te zijn losgescheurd.
Sjamanisme meets voguing meets drag in de multimediale dansperformance Yishun is Burning, een ultradynamische zoektocht naar de rituelen van onze tijd.
Femke Gyselinck onderzoekt de relatie tussen beweging en letterbeelden opnieuw. Letters 2 Dance ‘leest’ als een liefdesbrief aan de danskunst en aan het leven zelf.
Na een paar zware jaren is er behoefte aan lucht en licht, vindt choreograaf Ann Van den Broek. In Joy Enjoy Joy viert ze het leven, aards en dynamisch, met kostuums in alle kleuren van de regenboog en bruisende dans.
De club als microkosmos voor hedendaagse rituelen. Op het snijvlak van beeldende kunst en dans duiken veertien performers in REACHING in de ravecultuur op zoek naar nieuwe, verbindende rituelen.
Hoe zou de wereld eruitzien als er geen kolonisatie had bestaan? In D̶A̶R̶K̶MATTER weken Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés hun lichaam los uit vastgeroeste patronen en vooroordelen, en gaan ze op zoek naar een nieuwe, futuristische omgeving: het D̶A̶R̶K̶MATTER-universum.
In Stations gaat Louise Lecavalier op zoek naar de pure essentie van dans. De legendarische ‘Flame on legs’ maakt met deze nieuwe solo haar meest persoonlijke en delicate voorstelling ooit.
Een angstvisioen dat totaal uit de bocht vliegt. Als een David Lynch-film op speed. Dansers die de zwaartekracht tarten. Boeken, theekopjes en bloempotten leiden een eigen leven, raadselachtige wezens sluipen uit de schaduw.
Met Skiagraphia, een spectaculaire mix van flamenco, hedendaagse dans, elektronische muziek en een ingenieus decor van bewegende sculpturen, bewijzen Siba Sahabi en Andrés Marín zich een match made in heaven.
Fúria is Portugees voor woede, enthousiasme, passie, bezieling. Van al die emoties is de gelijknamige voorstelling van de Braziliaanse choreograaf Lia Rodrigues doordrenkt. Alle heilige huisjes worden omver geschopt in een barokke voorstelling.
Celebrate the body: Schweigman& en DOX vieren het vrouwenlichaam. In Eros gaan vijf vrouwen op zoek naar de kracht en het plezier van hun sensualiteit. In een eigentijds ritueel gaan de remmen los en wordt het vrouw-zijn in al zijn facetten gevierd.
Yasit en Gjoka creëren een fascinerende cocktail van stijlen en mogelijkheden in Neighbours, een emotioneel werk waarin de dansers verkennen wat buren bindt. En wat hen scheidt.
Een zomeravond. Een wandeling in het park. Een dans.
In het Vondelpark Openluchttheater zie je deze zomer (inter)nationale dansgezelschappen in het kader van Julidans. De voorstellingen zijn gratis toegankelijk.
De Braziliaanse choreograaf Lia Rodrigues gaat in het kleurrijke Encantado op zoek naar riten en gebruiken die we jammerlijk uit het oog verloren zijn. Een betoverende viering van wonderbaarlijke individuen.
Een gedanst portret van de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 - 2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.
Golvend, kabbelend, stil. Onstuimig of juist bezinnend. Water symboliseert alles wat stroomt, onze gevoelens, verbeelding en emoties. Laat je meevoeren met Aqua.
Ter gelegenheid van Jiří Kyliáns 75e verjaardag vieren we deze bevlogen maker met drie invloedrijke creaties als bespiegeling van zijn artistieke visie door de tijd heen.
Krisztina de Châtel wil met het avondvullende programma van de twee choreografieën een hedendaags levensgevoel uitdrukken dat in haar ogen steeds dominanter wordt.
Het gras hier is groener is een indringende dansvoorstelling over de drang van de mens om eeuwig voort te leven. Wat heeft de toekomst in petto voor degenen die hun wens voor een eeuwig leven najagen?
'Muziek is de ruimte tussen de noten.', schreef Debussy. Dat is het uitgangspunt voor deze dialoog tussen klassiek muziek en hedendaagse dans. Want tussen de noten schuilt de ruimte voor de verbeelding.
In de dansvoorstelling Fortune gaat Club Guy & Roni samen met het Indiase Navdhara India Dance Theatre en Slagwerk Den Haag op zoek naar wat ons gelukkig maakt.
Een strijkkwartet op het podium speelt muziek van Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven en Franz Schubert, terwijl de dansers de instrumenten van het kwartet worden, wat resulteert in een ritmisch geheel.
Een uiterst gevarieerd programma, dat naast bekende klassiekers en hedendaagse werken ook wereldpremières van Wubkje Kuindersma en Joshua Junker bevat.
We Want It All neemt het publiek mee op een tocht langs verschillende voorstellingseindes uit het 25-jarige oeuvre van Emio Greco en Pieter C. Scholten.
Sprankelend, verbindend en verstillend. In de voorstelling Bach laten drie choreografen zich op geheel eigen wijze inspireren door het imposante oeuvre van de wereldberoemde componist.
In elk van de tien duetten wordt een beeld van redding opgeslagen en vastgehouden voor een kort moment van bezinning voordat het weer wordt losgelaten in de dans.
Met een toon die reflecteert op de menselijke conditie, creëert Landerer poëtische composities die geworteld zijn in verzet en veerkracht en gevormd worden door helderheid en intentie.
A 24-Decade History of Popular Music is Macs subjectieve geschiedenis van Amerika sinds de oprichting in 1776. Deze verkorte versie van de show is een zeer meeslepende en schandalig onderhoudende spoedcursus in de 240 jaar (and counting) geschiedenis van de Amerikaanse cultuur en disfunctie.
Een feestelijke avond die de definitie van het festival onderstreept: een concert met topmusici, met klassiek, jazz en crossovers, met tranentrekkers en uitsmijters.
Het Tula Herdenkingsconcert 2022, jaarlijks georganiseerd door het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee), is een muzikaal eerbetoon aan de Curaçaose vrijheid- en verzetsstrijder Tula (ook bekend onder de naam Rigaud).
In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.
Luk Perceval bewerkte voor ITA een van zijn lievelingsromans, Het jaar van de kreeft. Met deze bestseller uit 1972 slaagde Hugo Claus erin om een roman over de liefde te schrijven die zowel het diepzinnige als het banale omvat.
Iedere eerste zaterdag van de maand kunt u deelnemen aan de openbare rondleiding door het gebouw en krijgt u een kijkje achter alle deuren die anders gesloten blijven.
Language NP
Language no problem
The Need for legacy / Nederlands Theater Festival / Internationaal Theater Amsterdam
Perspectief
Need for legacy - Onthulling nieuw schilderij van de hand van Iris Kensmill
Deze viering van een nog te onthullen schilderij en de lezing verzorgd door Maarten van Hinte is een samenwerking tussen The Need for Legacy, ITA Academy en het Nederlands Theater Festival.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
Programma met lezing, muziek, dans en meer. Femke Halsema: 'Kunstenaars schijnen hun licht op de betekenis van Mandela's gedachtegoed voor het hier en het nu.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
In een avontuurlijke tocht langs grote crises vanaf Napoleon tot nu laat De Graaf zien hoe onbekende geschiedenissen ons kunnen inspireren tot grootse daden en geloof in de toekomst.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
Na het succesvolle ILIAS in 2019 maakt KONVOOI opnieuw een moderne bewerking van een klassieker uit de literatuurgeschiedenis, doorspekt met musicalnummers en vijfstemmige harmonieën.
Een gedanst portret van de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 - 2017), een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die midden 20e eeuw medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek.
Language NP
Language no problem
The Need for legacy / Nederlands Theater Festival / Internationaal Theater Amsterdam
Perspectief
Need for legacy - Onthulling nieuw schilderij van de hand van Iris Kensmill
Deze viering van een nog te onthullen schilderij en de lezing verzorgd door Maarten van Hinte is een samenwerking tussen The Need for Legacy, ITA Academy en het Nederlands Theater Festival.
Lichter dan ik biedt vanuit het perspectief van een vrouw een blik op de strijd die vele Indonesische vrouwen hebben gestreden tijdens de koloniale overheersing.
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van internationaal geprezen schrijver Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.