Slavernij en industrialisering, oorlog en nieuw technologische ontwikkelingen: wat er ook gebeurt in Amerika en zelfs op wereldwijd vlak, de Lehmans weten telkens hoe ze er goed geld mee kunnen verdienen.
Gedreven door een onverwoestbare liefde gaan de bruid en haar minnaar er tijdens het feest vandoor. Een woeste klopjacht wordt ingezet. De afloop is fataal.
Als de Joodse Eitan en de Arabische Wahida elkaar toevallig ontmoeten in de bibliotheek van New York, worden ze op slag verliefd. Zijn zij een hedendaagse versie van de ‘star crossed lovers’ Romeo en Julia?
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.
Luk Perceval bewerkte voor ITA een van zijn lievelingsromans, Het jaar van de kreeft. Met deze bestseller uit 1972 slaagde Hugo Claus erin om een roman over de liefde te schrijven die zowel het diepzinnige als het banale omvat.
In Kings of war voegt Ivo van Hove de toneelstukken Henry V, Henry VI en Richard III van William Shakespeare samen tot één explosieve voorstelling over leiderschap.
De naam Judas is bij veel van ons bekend. De verrader. Het scheldwoord. Een man die eeuw na eeuw voor zijn doortrapte lafheid is veroordeeld en tot op de dag van vandaag geen gratie verdient – of – is dat misschien een half verhaal?
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Begin 20e eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij wil er drie weken zijn, maar zal zeven jaar blijven. Door ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van literaire sensatie Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Begin 20e eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij wil er drie weken zijn, maar zal zeven jaar blijven. Door ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.
Na het succesvolle ILIAS in 2019 maakt KONVOOI opnieuw een moderne bewerking van een klassieker uit de literatuurgeschiedenis, doorspekt met musicalnummers en vijfstemmige harmonieën.
Net als het succesvolle Don Caravaggio en Edward II – The Gay King is De Profundis | uit de diepte roep ik een unieke vertaling van een literair meesterwerk naar het toneel, waarin belangrijke historische homoseksuele figuren een centrale rol spelen.
Michael Pietsch (peaches&rooster) creëerde van opgezette dieren unieke poppen die door de dansers en acteurs uit het NITE-ensemble tot leven gebracht worden.
De Bananengeneratie is een mozaïekvertelling die aan de hand van verhalen van verschillende personages een portret vormt van deze bijzondere gemeenschap. Een gemeenschap die in deze voorstelling eindelijk een gezicht krijgt.
De bus uit Dachau vertelde het relatief onbekende verhaal van een aantal verzetsstrijders die na het bevrijden van kamp Dachau door de Nederlandse regering aan hun lot werden overgelaten en op eigen houtje terug naar hun moederland moesten reizen.
Ode to a Love Lost speelt zich af in de diepe krater van een hart. Het startpunt van deze voorstelling ligt in het persoonlijke liefdesverhaal van Meirhaeghe zelf.
Gelauwerd theatermaker Dries Verhoeven maakt voorstellingen die vaak zowel ontregelend als hartverwarmend zijn. Mensen die zich ver buiten de muren van ons theater bevinden brengt hij aangrijpend dichtbij.
De voorstelling onderzoekt excelleren als antwoord op het gevoel van overbodigheid in een overbevolkte wereld en is het eerste deel van de klimaattrilogie van De Warme Winkel.
Geïnspireerd op Saids boek maakt Guy Weizman, in samenwerking met Schauspiel Hannover, een grote interdisciplinaire voorstelling over hoe Oost en West op dit moment naar elkaar kijken.
Een hartverscheurend acteursdrama verteld vanuit het perspectief van de vrouwelijke personages, waarbij de makers het publiek meenemen op een emotionele, visuele en muzikale reis door de twintigste eeuw.
De spelers spiegelen het kunstenaarschap van John Cassavetes en Gena Rowlands aan hun eigen levens als theatermakers, waarbij de grens tussen fictie en realiteit bewust vaag blijft.
350 jaar na de dood van Frankrijks meest beroemde toneelschrijver geven regisseur Sarah Moeremans en schrijver Joachim Robbrecht via Molière hun visie op humor, hypocrisie en goedbedoelerigheid.
De personages in De Kersentuin hunkeren naar een tijd die niet meer bestaat. Maar voor wie leeft in het verleden blijft de hoop op een beter leven onherroepelijk een droom.
Golvend, kabbelend, stil. Onstuimig of juist bezinnend. Water symboliseert alles wat stroomt, onze gevoelens, verbeelding en emoties. Laat je meevoeren met Aqua.
Ter gelegenheid van Jiří Kyliáns 75e verjaardag vieren we deze bevlogen maker met drie invloedrijke creaties als bespiegeling van zijn artistieke visie door de tijd heen.
Krisztina de Châtel wil met het avondvullende programma van de twee choreografieën een hedendaags levensgevoel uitdrukken dat in haar ogen steeds dominanter wordt.
Het gras hier is groener is een indringende dansvoorstelling over de drang van de mens om eeuwig voort te leven. Wat heeft de toekomst in petto voor degenen die hun wens voor een eeuwig leven najagen?
'Muziek is de ruimte tussen de noten.', schreef Debussy. Dat is het uitgangspunt voor deze dialoog tussen klassiek muziek en hedendaagse dans. Want tussen de noten schuilt de ruimte voor de verbeelding.
In de dansvoorstelling Fortune gaat Club Guy & Roni samen met het Indiase Navdhara India Dance Theatre en Slagwerk Den Haag op zoek naar wat ons gelukkig maakt.
Een strijkkwartet op het podium speelt muziek van Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven en Franz Schubert, terwijl de dansers de instrumenten van het kwartet worden, wat resulteert in een ritmisch geheel.
Een uiterst gevarieerd programma, dat naast bekende klassiekers en hedendaagse werken ook wereldpremières van Wubkje Kuindersma en Joshua Junker bevat.
We Want It All neemt het publiek mee op een tocht langs verschillende voorstellingseindes uit het 25-jarige oeuvre van Emio Greco en Pieter C. Scholten.
Sprankelend, verbindend en verstillend. In de voorstelling Bach laten drie choreografen zich op geheel eigen wijze inspireren door het imposante oeuvre van de wereldberoemde componist.
In elk van de tien duetten wordt een beeld van redding opgeslagen en vastgehouden voor een kort moment van bezinning voordat het weer wordt losgelaten in de dans.
Met een toon die reflecteert op de menselijke conditie, creëert Landerer poëtische composities die geworteld zijn in verzet en veerkracht en gevormd worden door helderheid en intentie.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
In een avontuurlijke tocht langs grote crises vanaf Napoleon tot nu laat De Graaf zien hoe onbekende geschiedenissen ons kunnen inspireren tot grootse daden en geloof in de toekomst.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
Programma met lezing, muziek, dans en meer. Femke Halsema: 'Kunstenaars schijnen hun licht op de betekenis van Mandela's gedachtegoed voor het hier en het nu.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
In de programmaserie Sign of the Times koppelen Internationaal Theater Amsterdam en debatcentrum De Balie voorstellingen van het ITA-ensemble aan de grote maatschappelijke thema’s van vandaag in een unieke combinatie van theater en gesprek.
Tussen schemering en dageraad verandert het koninkrijk van Elfenkoning Oberon in een speelgrond voor liefde. Met een druppel toversap beïnvloedt Oberon het liefdesleven van zijn onderdanen en echtgenote Titania. Verliefdheid, ontrouw, extase, verdriet en verzoening vullen de nacht.
Als choreografe Crystal Pite en theatermaker Jonathon Young samenwerken, zorgt dat voor theatraal vuurwerk dat lang blijft nazinderen. Na Betroffenheit, tijdens Julidans 2018 in Amsterdam te zien, nemen ze nu een vintage politieke komedie als uitgangspunt.
De bejubelde voorstelling Eindspel van regisseur Erik Whien is opnieuw te zien. Eelco Smits en Hans Croiset schitteren in een voorstelling over de zinloosheid van het bestaan van Samuel Beckett, één van de grootste toneelschrijvers van de 20e eeuw.
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Joshua heeft een oom uit Ambon (hoofdstad van de Molukken, Melanesie). Dit bijzondere familielid komt voor een paar weken in Nederland logeren. Hij ontdekt hutspot, vindt de buurvrouw wel erg leuk en kijkt met een speciaal oog naar de hond van deze buurvrouw.
Iedere eerste zaterdag van de maand kunt u deelnemen aan de openbare rondleiding door het gebouw en krijgt u een kijkje achter alle deuren die anders gesloten blijven.
Uit Het Hoofd is een voorstelling over een leven dat lijkt op dat van Loes Luca. Toevallig speelt diezelfde Loes Luca een actrice die haar leven beschouwt. Ze wordt bijgestaan door de jonge actrice Kaatje Kooij die haar souffleuse speelt en daarom Oortje wordt genoemd.
DWW trekt zich terug op een verleidelijk eiland met grote cultuurhistorische waarde. Hier ontmoeten ze de reality tv-sterren Lesley en Danicio en gaan ze de uitdaging aan: blijft ironie hun sterkste wapen of slaan dates met real people gaten in hun overtuiging?
Na een jarenlang verblijf in Parijs keert een vrouw, gespeeld door de Franse steractrice Isabelle Huppert, terug naar haar familielandgoed, waar zij met haar broer opgroeide. Dat staat op het punt verkocht te worden vanwege schulden.
Een theatraal onderzoek naar De vreemdeling van Albert Camus
Regisseur Nicolas Stemann ensceneert de denkbeeldige ontmoeting tussen de hoofdpersonen van twee romans, de ene geschreven door de Franse Albert Camus en de andere door de Algerijnse Kamel Daoud.
Adembenemend muziektheater over liefde, verraad en het onrecht van de slavernij
Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika vertelt zangeres Angélique Kidjo een verhaal waarmee ze haar publiek wakker schudt.
Hedendaagse dans, vogue, Japanse butoh, oud-Grieks theater, performancekunst – voor zijn elegante, subtiele dansstijl laat de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell zich breed inspireren.
Theaterthriller over een op hol geslagen samenleving
Wegens groot succes is de thriller The Nation terug in het theater. De zesdelige theatermarathon over een mysterieuze verdwijning is geschreven als een Netflix-serie op toneel: actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers.
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Performance tour door de verticale stad
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Tijdens OFF VENUE komt dans tot leven in relatie tot de stad. Spring op de fiets voor een dansroute langs verrassende locaties en bekijk Amsterdam op een nieuwe manier dankzij de performance interventies van avontuurlijke dansmakers.
Julidans opent met Larsen C. Deze nieuwe voorstelling van de Griekse choreograaf Christos Papadopoulos is een meditatie over onze positie als mens in tijden van verandering.
In A Divine Comedy katapulteert de beruchte choreograaf het gelijknamige werk van de Italiaanse dichter Dante Alighieri naar het heden, en creëert zo hemel en hel in het hier en nu.
Met referenties naar sciencefiction, classicisme en popcultuur wordt de toeschouwer meegevoerd naar plekken die uit het conventionele ruimte-tijdcontinuüm lijken te zijn losgescheurd.
Sjamanisme meets voguing meets drag in de multimediale dansperformance Yishun is Burning, een ultradynamische zoektocht naar de rituelen van onze tijd.
Femke Gyselinck onderzoekt de relatie tussen beweging en letterbeelden opnieuw. Letters 2 Dance ‘leest’ als een liefdesbrief aan de danskunst en aan het leven zelf.
Na een paar zware jaren is er behoefte aan lucht en licht, vindt choreograaf Ann Van den Broek. In Joy Enjoy Joy viert ze het leven, aards en dynamisch, met kostuums in alle kleuren van de regenboog en bruisende dans.
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Begin 20e eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij wil er drie weken zijn, maar zal zeven jaar blijven. Door ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van literaire sensatie Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Na een jarenlang verblijf in Parijs keert een vrouw, gespeeld door de Franse steractrice Isabelle Huppert, terug naar haar familielandgoed, waar zij met haar broer opgroeide. Dat staat op het punt verkocht te worden vanwege schulden.
Een theatraal onderzoek naar De vreemdeling van Albert Camus
Regisseur Nicolas Stemann ensceneert de denkbeeldige ontmoeting tussen de hoofdpersonen van twee romans, de ene geschreven door de Franse Albert Camus en de andere door de Algerijnse Kamel Daoud.
Adembenemend muziektheater over liefde, verraad en het onrecht van de slavernij
Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika vertelt zangeres Angélique Kidjo een verhaal waarmee ze haar publiek wakker schudt.
Hedendaagse dans, vogue, Japanse butoh, oud-Grieks theater, performancekunst – voor zijn elegante, subtiele dansstijl laat de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell zich breed inspireren.
Theaterthriller over een op hol geslagen samenleving
Wegens groot succes is de thriller The Nation terug in het theater. De zesdelige theatermarathon over een mysterieuze verdwijning is geschreven als een Netflix-serie op toneel: actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers.
De Braziliaanse choreograaf Lia Rodrigues gaat in het kleurrijke Encantado op zoek naar riten en gebruiken die we jammerlijk uit het oog verloren zijn. Een betoverende viering van wonderbaarlijke individuen.
Julidans opent met Larsen C. Deze nieuwe voorstelling van de Griekse choreograaf Christos Papadopoulos is een meditatie over onze positie als mens in tijden van verandering.