AANKONDIGING PLATFORM DIGITAAL THEATER
Holland Festival, Internationaal Theater Amsterdam en Nederlands Dans Theater hebben zich verenigd om gezamenlijk te innoveren in digitalisering, het online betrekken van een breed en nieuw publiek en het archiveren en ontsluiten van cultureel erfgoed. Door de handen ineen te slaan is het platform Digitaal Theater gerealiseerd. Dit platform is in de toekomst ook beschikbaar voor andere organisaties binnen de podiumkunsten.
Platform Digitaal Theater
Om elkaar en de sector te kunnen versterken zijn de drie organisaties met steun van Fonds21 gezamenlijk op zoek gegaan naar een vernieuwende en duurzame mogelijkheid om digitale content aan te kunnen bieden. Directeur Willemijn Maas (Nederlands Dans Theater): ‘Door de pandemie is de digitalisering versneld, zowel nationaal als internationaal. Daarmee leerden wij ook meer over nieuwe mogelijkheden, waaronder de artistieke meerwaarde die het online presenteren van dans kan bieden. We vinden het belangrijk om de kennis van alle experimenten in de afgelopen periode, maar ook de kennis die wij nog gaan opdoen met dit platform, te delen met elkaar en met andere culturele organisaties.’
Naast het aanbod van livestreams en video on demand (VOD) biedt het platform meer mogelijkheden. Zo voorziet het in interne en educatieve behoeften, bijvoorbeeld als onderdeel van lesprogramma’s voor scholen en opleidingen. Tevens maakt het (live) streamen van talks en debatten mogelijk wat zowel een online publiek als live publiek de mogelijkheid biedt om actief deel te nemen. Iedere organisatie behoudt op het platform haar eigen look & feel. Het platform wordt in een volgende fase met meer functionaliteiten door ontwikkeld.-|-
Het platform Digitaal Theater geeft de culturele organisaties de mogelijkheid om gebruik te maken van een gedeelde technische infrastructuur. Het onderzoek naar het optimaliseren van de bezoekersbeleving, de rechten en de archivering van het online aanbod blijft doorgaan. Directeur Emily Ansenk (Holland Festival): De afgelopen drie edities hebben wij geëxperimenteerd met verschillende vormen van publieksinteractie, dat blijven wij doen om de online beleving optimaal te maken. Op deze manier kunnen wij makers, gezelschappen en bezoekers van over de wereld goed verbinden met onze programmering en ons brede publiek.’
De drie organisaties zijn overtuigd dat het digitale culturele aanbod een vaste plaats blijft innemen, maar uitdrukkelijk naast en in aanvulling op het aanbod van fysieke voorstellingen. Uit onderzoek blijkt dat het platform in een behoefte voorziet bij bestaand en nieuw publiek. Directeur Clayde Menso (Internationaal Theater Amsterdam): ‘Het is fantastisch te ervaren dat er een groter en diverser publiek bereikt kan worden met livestreams. En niet alleen voor publiek uit het buitenland, ook voor diegenen die fysiek niet in de zaal aanwezig kunnen zijn. Het publiek moet nog meer bekend worden met alle culturele digitale aanbod, met de komst van dit platform blijven wij daarin investeren.’