ITA presenteert aangepaste meerjarenvisie en kondigt reorganisatie aan
Op woensdag 13 november j.l. heeft de directie van Internationaal Theater Amsterdam het aangepaste kunstenplan gepresenteerd aan haar medewerkers. In de toekomstvisie ‘Een artistiek huis dat samen ademt als één’ is naast de artistieke koers, waarin het huis, produceren en programmeren sterk verweven zijn, ook de organisatiewijziging opgetekend. Hierin worden de gedwongen keuzes duidelijk die het resultaat zijn van de structurele rijkssubsidiekorting van 1,8 miljoen euro per jaar. Naast het verlagen van de overhead kosten, het verlagen van budgetten voor het maken en programmeren van voorstellingen, neemt ITA afscheid van bijna 10% van het totaal aantal fte’s. De structurele korting van 1,8 miljoen euro voor de komende vier jaar, komt boven op de reeds doorgevoerde bezuiniging van bijna 3 miljoen euro die de organisatie sinds 2023 realiseerde.
Algemeen directeur Clayde Menso: “De subsidiekorting van 1,8 miljoen euro raakt ITA keihard en stelt ons als organisatie voor enorme uitdagingen. Als antwoord op die realiteit zijn we opnieuw met elkaar in gesprek gegaan. Enerzijds om te herdefiniëren wie we zijn en van welke culturele toegevoegde waarde we willen zijn voor de stad, het land en internationaal. Anderzijds om een toekomstplan te maken dat past bij onze artistieke ambitie om grootschalig, grensverleggend en internationaal theater te maken in een sociaal veilige omgeving en dat er tevens voor zorgt dat we weer een financieel gezonde toekomst tegemoet gaan. Het doet mij, en mijn collega-directieleden, pijn dat we die plannen niet kunnen waarmaken, zonder wederom ingrijpende besluiten te nemen.’’
Bezuiniging na bezuiniging
Sinds 2023 heeft ITA ruim 2,8 miljoen euro bezuinigd, waarbij de focus lag op het verlagen van de productiekosten van Ensemblevoorstellingen, minder internationale programmering, minder inhuur van personeel en een reductie van de overheadkosten. Mede door deze eerdere bezuinigingen, zijn de keuzes die ITA maakt om de komende jaren structureel nog eens 1,8 miljoen euro uit de begroting te halen ingrijpend. “Hoezeer we ook de intentie hebben de formatie ongewijzigd te laten, met minder producties, minder programma en het verlagen van de overheadkosten, zijn we er niet. Daarom voeren we per 1 januari een noodzakelijke organisatiewijziging door die past bij de plannen.”
Passend bij de strategische, artistieke en financiële uitgangspunten, realistische aantallen en via een adviesaanvraag via de OR, neemt ITA afscheid van bijna 10% van het totale aantal fte’s. Dat komt neer op 17 collega’s van verschillende afdelingen. Een derde daarvan verloopt op natuurlijke wijze, bijvoorbeeld door het niet invullen van vacatures die vrijkomen omdat collega’s met pensioen gaan. Voor het andere deel wordt gebruik gemaakt van het sociaal plan.
Produceren en programmeren gaan hand in hand
In ‘Een artistiek huis dat samen ademt als één’ worden de plannen geschetst die ervoor zorgen dat ITA ook in de toekomst grootschalig, grensverleggend, internationaal toonaangevend theater kan blijven maken. Onder leiding van artistiek directeur Eline Arbo wordt gewerkt aan één huis waar de producerende en programmerende activiteiten sterk met elkaar verbonden zijn. “Hier maken en presenteren we theater dat ertoe doet, dat tot de verbeelding spreekt, zintuigen prikkelt, het inlevingsvermogen vergroot en een blijvende impact heeft op wie erbij was en het heeft meegemaakt.” aldus Eline Arbo. Ensemble, programmering en The Bookshop (verdieping, achtergrond en experiment) zijn verbonden in de ambitie urgent en maatschappelijk actueel werk te maken en tonen.
4 nieuwe ITA-Ensemble producties per jaar
ITA bouwt verder aan het Ensemble met een muzikale signatuur. Om de unieke repertoirewerking van ITA toekomstbestendig te houden, worden 4 nieuwe producties per jaar gemaakt, waarvan Eline Arbo er twee regisseert. Ieder seizoen wordt met één productie gereisd in Nederland en België, één productie wordt onder de noemer ITA Live aangeboden voor Digitaal Theater. Het Ensemble blijft spelen op podia wereldwijd. Daarnaast zet ITA in op remakes van eigen producties, zoals recent aangekondigd The Years
- dat vanaf januari 10 weken te zien zal zijn in het Londense West End – of de remake van Oedipus van Robert Icke, recent in Londen.
Theater & dans
In de programmering blijft ITA trouw aan het Nederlandse aanbod, maar richt ze zich meer op specifieke makers die aansluiten bij de maatschappelijke thema’s waar ITA als huis voor staat. We blijven het huis voor gerenommeerde gezelschappen zoals het NDT, Scapino en HNT, maar we zien ook mogelijkheden makers te verbinden die bijdragen aan onze ambitie een huis te zijn voor alle Amsterdammers. Daarnaast voelen we ons artistiek verbonden met Amsterdamse gezelschappen als De Warme Winkel, Orkater en Likeminds die, ondanks hun mooie plannen, drastisch zijn gekort. Zij blijven onverminderd welkom bij ITA. Lieve Stad, blijft een belangrijk festival waar huis, programma en Ensemble worden verbonden met de thuisstad.
Internationaal
ITA zet zich in om de sterke internationale positie te behouden. Eline Arbo: “We blijven overtuigd van het belang van internationale uitwisseling, meerstemmigheid en het combineren van verschillende perspectieven. In wat we programmeren, maar ook in wie we vragen voorstellingen bij ons te komen maken.” De internationale programmering concentreert zich in de komende periode op en rondom unieke en spraakmakende festivals als Brandhaarden, Julidans en samenwerkingen met o.a. het Holland Festival en Summer Dance Forever. Dat wil zeggen dat de internationale programmering zich voornamelijk toont in aanloop naar de festivals en in de periode daarna. De festivals zelf zijn het artistieke hart van ITA’s internationale programmering.
N.B.
ITA vraagt de komende periode tijd en ruimte om deze organisatiewijziging door te voeren en op gepaste wijze afscheid te nemen van collega’s. Vanwege het persoonlijke karakter en de privacy van onze medewerkers, beantwoorden wij geen inhoudelijke vragen over de reorganisatie. Binnenkort maakt ITA haar nieuwe kunstenplan openbaar.