A Midsummer Night's Dream

Sluiten

A Midsummer Night's Dream

Opera Zuid / Ola Mafaalani

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
A Midsummer Night's Dream
Opera Zuid / Ola Mafaalani
1+ rang € 40,50 / 1e rang € 37,50 / 2e rang € 35 / 3e rang € 30 / 4e rang € 21,50 / 5e rang € 10

Tussen schemering en dageraad verandert het koninkrijk van Elfenkoning Oberon in een speelgrond voor liefde. Met een druppel toversap beïnvloedt Oberon het liefdesleven van zijn onderdanen en echtgenote Titania. Verliefdheid, ontrouw, extase, verdriet en verzoening vullen de nacht.

Aanvangstijd 19:30
Duur 170 minuten, incl. pauze
Locatie Grote Zaal
Taal Engels
Boventiteling Nederlands en Engels

Benjamin Britten schreef de magische opera A Midsummer Night’s Dream, naar de romantische komedie van Shakespeare. Zij leggen onze diepste verlangens en angsten bloot. De ingehouden stijlbeheersing van Britten maakt uiteindelijk een ongehoorde uitspatting in het bos mogelijk. Regisseur Ola Mafaalani ontdekt de sensualiteit in deze partituur en gooit alle remmen los.

Het theater van Mafaalani is een feest voor de vijf zintuigen. Niet alleen ogen en oren, maar ook gevoel, reuk en smaak worden getrakteerd. Volgens Mafalaani, ook wel de keizerin van de theatrale fantasie genoemd, heeft opera de taal om alle zintuigelijke ervaringen te verbeelden. ‘Het kinderkoor komt niet gewoon op en zingt, maar bakt en kookt al zingend. Als je die kinderen bezig ziet, ervaar je zelf weer even die volle onvoorwaardelijke liefde voor alles om je heen. Het is mijn behoefte om A Midsummer Night’s Dream jouw eigen liefdesrelatie te laten zijn.’

-|-Ola Mafaalani, die met dit werk haar debuut maakt bij Opera Zuid, ziet in deze opera de getuigenis van hoe wreed we zijn uit naam van de liefde. ‘We kunnen het leven van onze partner tot een hel maken en toch zeggen “Ik hou van je”. Maar deze woorden brengen een verplichting met zich mee. Dat geldt voor al je relaties.’

Samen met een topcast van voornamelijk Nederlandse en Britse solisten, special guests kok Andre Amaro en aerial kunstenaar Dreya Weber (bekend van P!nk) gaan Mafaalani en gelauwerd dirigent Karel Deseure een zwoele midzomernacht in, met als doel vooral het publiek te betoveren.

A Midsummer Night’s Dream is een coproductie met Female Economy.

Interview Ola Mafaalani over A Midsummer Night's Dream

‘Opera heeft de taal om alle zintuigelijke ervaringen te verbeelden.’

Een onverklaarbare druppel toversap

Ze wordt ook wel de keizerin van de theatrale fantasie genoemd. Ola Mafaalani regisseert A Midsummer Night’s Dream van Benjamin Britten, naar de beroemde komedie van William Shakespeare. In haar regie komen niet alleen alle zintuigen maar ook wezenlijke kwesties aan bod. ‘Deze opera laat zien hoe wreed wij kunnen zijn uit naam van de liefde.’

U bent een bekende en eigenzinnige theaterregisseur. Dit is uw tweede operaregie en debuut bij Opera Zuid. Hoe kwam het op uw pad?

‘Er wordt vaak tegen me gezegd dat ik theater regisseer alsof het opera is. Ik kan geen noot lezen, maar ik voél de muziek. Dat muzikale ritme zie je terug in de montage, het licht en de teksten in mijn voorstellingen. Toen ik uitsprak dat ik wel eens een film of opera zou willen regisseren, volgden er meteen uitnodigingen.’

Wat voelt u bij de muziek van Benjamin Britten?

‘Zijn muziek is heel minimalistisch en geeft alleen iets aan, een androgyne toonkleur die bijna niets invult. Als luisteraar zweef je en kleur je de muziek in met je eigen biografie van de liefde. Als een gerecht dat heerlijk ruikt, maar zich pas op je tong prijsgeeft.’

A Midsummer Night’s Dream is niet alleen een traktatie voor de ogen en oren maar voor alle zintuigen. Waarom kiest u voor deze benadering?
‘Als ik iets zie, stroomt er een ervaring door mijn lichaam. Ik heb geen taal om dat gevoel te verwoorden, maar de toonlagen in muziek hebben exact dezelfde frequentie. Daarom ben ik zo’n operaliefhebber; opera heeft de taal om alle zintuigelijke ervaringen te verbeelden.’

Wat hoopt u met die zintuigelijke ervaring bij het publiek te bereiken?

‘Het kinderkoor komt niet gewoon op en zingt, maar bakt en kookt al zingend. Samen met een kok smelten ze chocola en spelen daarmee, meel vliegt in het rond. Het is mijn associatie met de onvoorwaardelijke liefde zoals kinderen die beleven. Zij kennen de romantische liefde waar het stuk over gaat nog niet. Als je die kinderen bezig ziet, ervaar je zelf weer even die volle liefde voor alles om je heen. Het is mijn behoefte om deze opera jouw eigen liefdesrelatie te laten zijn. Opera is niet ontstaan als elitaire kunstvorm. Het is midden in de maatschappij begonnen als een vertaling van een normaal leven zoals dat van jou en mij.’

-|-
Wat zegt A Midsummer Night’s Dream over ons leven?
‘Deze opera beschrijft ons liefdesleven in alle vormen en gaat over wat wij niet kunnen zien. Het is een droom, waarin nachtmerrie en paradijs elkaar afwisselen. De druppel toversap van elfenkoning Oberon is onze eigen levenssituatie. Weet jij waarom je op de een en niet op de ander verliefd wordt? De liefde is precies zoals Britten en Shakespeare het beschrijven: een onverklaarbare druppel.’

Mooi is voor u niet genoeg. Welke wezenlijke kwestie snijdt A Midsummer Night’s Dream aan volgens u?

A Midsummer Night’s Dream is een maatschappelijk stuk over egoïsme binnen de liefde. Het begint niet voor niets met een vechtscheiding om een jong kind. En wat denk je van de wet die beslist van wie je mag houden? Dat heeft niets met liefde te maken. De opera laat zien hoe wreed wij kunnen zijn uit naam van de liefde. We kunnen het leven van onze partner tot een hel maken en toch zeggen “Ik hou van je”. Maar deze woorden brengen een verplichting met zich mee. Dat geldt voor al je relaties. En hier ligt de verbinding met de maatschappij. Een politicus bijvoorbeeld heeft een integriteitverplichting naar zijn burgers. Niet alleen aan je carrière denken, maar ook aan het voor wie en waarom van je daden.’

U hebt vaker stukken van Shakespeare geregisseerd. Wat betekent hij voor u?

‘Ik ben al zo lang verliefd op Shakespeare, een man vol speelsheid, vitaliteit en poëzie. Op de middelbare school lazen we in de Engelse les sonnetten van Shakespeare en ik snapte geen er geen woord van. En toch was ik betoverd, omdat zijn woorden mijn ziel raakten. Nu ik aan A Midsummer Night’s Dream werk, voel ik me een medium van Shakespeare. Ik kan niet met hem praten maar wel zijn teksten interpreteren en er verder op bouwen. Wij zijn een team. Ik ga met hem naar bed en word met hem wakker, elke dag. En Britten ligt ertussen.’ Ola Mafaalani lacht uitbundig. ‘Monogamie werd polygamie, A Midsummer Night’s Dream.’

Ola Mafaalani © Reyer Boxem

Credits

cast
Oberon Jan Wouters
Titania Kristina Bitenc
Puck
Dreya Weber
Theseus
Quirijn de Lang
Hippolyta
Eva Kroon
Lysander
Ted Black
Demetrius
Ed Ballard
Hermia
Leonie van Rheden
Helena
Liesbeth Devos
Bottom
Marc Pantus
Flute
Christopher Gillett
Quince
Bart Driessen
Snug
Andrew Greenan
Snout
Mitch Raemaekers
Starveling
Galen Dole
Cobweb
Mona Beyersdorf
Peaseblossom
Margarita Dučaka
Mustardseed
Maria Kazaka
Moth
Jeske de Haart
Fairies
Limburgse Koorschool Kokoz

-|- creatives
Muzikale leiding
Karel Deseure
Regisseur
Ola Mafaalani
Regieassistent
Lauren Poulton
Dramaturg
Willem Bruls
Decorontwerper
André Joosten
Assistent decorontwerp
Lobke Houkes
Lichtontwerper
Floriaan Ganzevoort
Kostuumontwerper
Regine Standfuss
Chef
André Amaro
Orkest
philharmonie zuidnederland

Bekijk meer

Language NP Language no problem Stepping Stones Orkater / Bijlmer Parktheater / Geert Lageveen Muziektheater Stepping Stones
Sluiten Stepping Stones Orkater / Bijlmer Parktheater / Geert Lageveen
06 dec '24 t/m 08 dec '24
Na de succesvolle voorstellingen Woiski vs. Woiski en De Gliphoeve, presenteren Orkater en Bijlmer Parktheater de voorstelling Stepping Stones; het derde deel in het drieluik over de komst van Surinamers naar Nederland.
Language NP Language no problem Kings...come home Ira Kip / Winston 'Winne' Bergwijn Muziektheater Kings...come home
Sluiten Kings...come home Ira Kip / Winston 'Winne' Bergwijn
08 dec '24
In KINGS...come home, word je meegenomen in het meeslepende verhaal van een familie die herhaaldelijk gedwongen wordt hun thuis achter zich te laten. De redenen voor hun vertrek, geworteld in de nasleep van ons koloniaal verleden.
Language NP Language no problem Normality No More Conny Janssen Danst / Via Berlin / Ragazze kwartet Dans Normality No More
Sluiten Normality No More Conny Janssen Danst / Via Berlin / Ragazze kwartet
28 jan '25 t/m 29 jan '25
In Normality No More – een samensmelting van muziektheater, moderne dans en klassieke muziek – nemen drie topgezelschappen je mee in een neurodiverse belevingswereld. Grenzen vervagen tussen normaal en vreemd, neurotypisch en neurodivers, toeschouwer en deelnemer. Waar zit jij op het spectrum?
Language NP Language no problem Hardkoor Theater Utrecht / Nederlands Kamerkoor / Holland Festival / Naomi Velissariou Muziektheater Hardkoor
Sluiten Hardkoor Theater Utrecht / Nederlands Kamerkoor / Holland Festival / Naomi Velissariou
01 apr '25 t/m 02 apr '25
HARDKOOR is een stand-up tragedy concert, een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek.
Language NP Language no problem De dood van Benny Simons Orkater / Shady El-Hamus Muziektheater De dood van Benny Simons
Sluiten De dood van Benny Simons Orkater / Shady El-Hamus
03 apr '25 t/m 04 apr '25
De dood van Benny Simons is naast een verhaal over de gevolgen van zinloos geweld, vooral een verhaal over een jongen die als oudste zoon zijn gezin koste wat het kost bij elkaar wil houden, zelfs na zijn dood. 
Language NP Language no problem Queen of Disco Rightaboutnow Inc. Muziektheater Queen of Disco
Sluiten Queen of Disco Rightaboutnow Inc.
24 mei '25 t/m 25 mei '25
Winnaar Toneelschrijfprijs 2023, wegens succes in reprise! QUEEN OF DISCO is een muziektheatervoorstelling over de onweerstaanbare opkomst, de tragische ondergang en onvermijdbare wedergeboorte van disco, belichaamd door disco-icoon en flamboyante LGBTQ-activist SYLVESTER.