Bacchae - Prelude to a Purge
Bacchae - Prelude to a Purge
In Bacchae – Prelude to a Purge brengt Marlene Monteiro Freitas een verontrustende en fascinerende ervaring op het snijvlak van muziek, dans en theater. Dit absurde carnaval, vol leven en gekruid met de klanken van Braziliaanse funk en Ravel's Boléro, verkent de diepten van de menselijke psyche en de complexiteit van verlangens en tegenstellingen.
Festival Brandhaarden
Duur 135 minuten
Genre Dans
Taal Language no problem
Bacchae - Prelude to a purge
Deze meeslepende voorstelling daagt het publiek en de performers uit om de emotionele chaos te doorgronden die Euripides’ Bacchae oproept. De dansers, omringd door de opzwepende ritmes van vijf trompettisten, creëren een visueel en auditief spektakel dat de toeschouwer verleidt en verontrust. Deze exploratie daagt ons uit om ons te verhouden tot de duistere en lumineuze kanten van de menselijkheid.
-|-
De combinatie van clowneske elementen en decadente variété zorgt voor een dynamische dialoog tussen de aantrekkingskracht van de voorstelling en de onderliggende sociale thema's. Freitas’ gedurfde en originele benadering resulteert in een onvergetelijke ervaring. Critici zijn vol lof over de voorstelling: “Een spektakel dat je met een blijvend gevoel van verwondering achterlaat,” zegt een recensent. Een ander benadrukt: “Freitas creëert een wereld waar delirium en schoonheid hand in hand gaan,” wat de diepgaande reflectie op de menselijke conditie onderstreept.
In de pers
DanceTabs
'Wat het meest indrukwekkend is, is dat niets hiervan random of zelfzuchtig aanvoelt. Er is een striktheid en een gevoel van orde en ritueel achter deze gekte.'
The Stage
'Freitas’ schijnbaar onuitputtelijke verbeeldingskracht, en die van haar performers, komt naar voren in deze chaotische schoonheid.'
Marlene Monteiro Freitas
Marlene Monteiro Freitas (1979) is het boegbeeld van de nieuwe Portugese dans. Ze staat bekend om haar overvloedige en expressionistische stukken, geïnspireerd door het carnaval uit haar Kaapverdische jeugd, die groteske figuren en een krachtige beeldtaal combineren met elementen van mode en popcultuur. Freitas' werk, dat zich op het snijvlak van dans en theater bevindt, is zowel visueel aantrekkelijk als thematisch diepgaand, met aandacht voor sociale kwesties en actuele politieke commentaren. Haar performances zijn gekenmerkt door een unieke mix van slapstick en serieuze ondertonen, waarbij de muziek een prominente rol speelt.
Geboren in Kaapverdië, was ze medeoprichter van de dansgroep Compass en studeerde ze aan P.A.R.T.S. in Brussel, de Escola Superior de Dança en de Calouste Gulbenkian Foundation in Lissabon. Als medeoprichter van P.OR.K., een productieorganisatie in Lissabon, heeft ze de theatraliteit in de dans nieuw leven ingeblazen. Sinds enkele jaren maakt ze de overstap naar de grote zaal, waar ze zelf vaak op het podium te zien is als onderdeel van haar performances, die altijd beginnen met een beeld dat zij in haar hoofd krijgt.
Freitas werkt samen met een diverse groep makers van over de hele wereld, waardoor haar werk een dynamische en innovatieve uitstraling heeft die het publiek uitdaagt en inspireert.
foto ©Bea Borgers
Brandhaarden
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
Credits
Choreografie Marlene Monteiro Freitas
Met Andreas Merk, Henri “Cookie” Lesguillier, Cláudio Silva, Flora Détraz, Gonçalo Marques, Hsin-Yi Hsiang, Johannes Krieger, Lander Patrick, Marlene Monteiro Freitas, Micael Pereira, Miguel Filipe, Tomás Moital, Yaw Tembe
Licht en scenografie Yannick Fouassier
Kostuums Marlene Monteiro Freitas met de ondersteuning van Andreas Merk en Yannick Fouassier
Geluid Tiago Cerqueira
Krukken João Francisco Figueira, Luís Miguel Figueira
Podiumbeheer André Calado
Onderzoek Marlene Monteiro Freitas, João Francisco Figueira
Productie P.OR.K – Soraia Gonçalves, Joana Costa Santos (Lissabon, PT)
Distributie Key Performance (Stockholm, SE)
Co-productie Teatro Nacional D. Maria II (Lissabon, PT) Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE) Steirischer herbst Festival (Graz, AT) Alkantara (Lissabon, PT) met steun van het NXTSTP - Cultuurprogramma van de Europese Unie NorrlandsOperan (Umeå, SE) Festival Montpellier Danse 2017 (Montpellier, FR) Bonlieu Scène nationale Annecy (Annecy, FR) La Bâtie-Festival de Genève (Genève, CH) binnen het FEDER-fonds voor Interreg