Bacchae - Prelude to a Purge

Bacchae - Prelude to a Purge
01 feb '25 t/m 02 feb '25
Marlene Monteiro Freitas

In Bacchae – Prelude to a Purge brengt Marlene Monteiro Freitas een verontrustende en fascinerende ervaring op het snijvlak van muziek, dans en theater. Dit absurde carnaval, vol leven en gekruid met de klanken van Braziliaanse funk en Ravel's Boléro, verkent de diepten van de menselijke psyche en de complexiteit van verlangens en tegenstellingen.

Festival Brandhaarden

Duur nnb
Genre Dans
Taal Language no problem

Bacchae - Prelude to a purge


Deze meeslepende voorstelling daagt het publiek en de performers uit om de emotionele chaos te doorgronden die Euripides’ Bacchae oproept. De dansers, omringd door de opzwepende ritmes van vijf trompettisten, creëren een visueel en auditief spektakel dat de toeschouwer verleidt en verontrust. Deze exploratie daagt ons uit om ons te verhouden tot de duistere en lumineuze kanten van de menselijkheid.

-|-

De combinatie van clowneske elementen en decadente variété zorgt voor een dynamische dialoog tussen de aantrekkingskracht van de voorstelling en de onderliggende sociale thema's. Freitas’ gedurfde en originele benadering resulteert in een onvergetelijke ervaring. Critici zijn vol lof over de voorstelling: “Een spektakel dat je met een blijvend gevoel van verwondering achterlaat,” zegt een recensent. Een ander benadrukt: “Freitas creëert een wereld waar delirium en schoonheid hand in hand gaan,” wat de diepgaande reflectie op de menselijke conditie onderstreept.

Marlene Monteiro Freitas

Marlene Monteiro Freitas is een vooraanstaande Kaapverdiaanse choreografe en performer, geboren en getogen op de Kaapverdische eilanden. Ze heeft zich gevestigd in Lissabon en heeft internationaal erkenning verworven voor haar innovatieve benadering van dans en theater. Freitas combineert elementen van beweging, muziek en visuele kunst om krachtige en vaak groteske voorstellingen te creëren die de grenzen van het lichaam en de menselijke ervaring verkennen.

Haar werk is geïnspireerd door haar culturele achtergrond en de rijke geschiedenis van haar thuisland. Freitas staat bekend om haar unieke vermogen om humor en ernst te combineren, waarbij ze thema's als identiteit, sociale kwesties en de complexiteit van menselijke relaties aanpakt. Ze heeft verschillende prijzen en onderscheidingen ontvangen, waaronder de Zilveren Leeuw voor dans op de Biënnale van Venetië in 2018. Met haar voorstellingen blijft Freitas het publiek uitdagen en inspireren, en nodigt ze kijkers uit om na te denken over de vele facetten van het leven. Door haar vernieuwende werk blijft ze een belangrijke stem in de internationale podiumkunsten.

foto ©Bea Borgers

Brandhaarden

Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland)  en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.

DanceTabs

'Wat het meest indrukwekkend is, is dat niets hiervan random of zelfzuchtig aanvoelt. Er is een striktheid en een gevoel van orde en ritueel achter deze gekte.'

The Stage

'Freitas’ schijnbaar onuitputtelijke verbeeldingskracht, en die van haar performers, komt naar voren in deze chaotische schoonheid.'

Credits

Choreografie Marlene Monteiro Freitas
Met Andreas Merk, Henri “Cookie” Lesguillier, Cláudio Silva, Flora Détraz, Gonçalo Marques, Hsin-Yi Hsiang, Johannes Krieger, Lander Patrick, Marlene Monteiro Freitas, Micael Pereira, Miguel Filipe, Tomás Moital, Yaw Tembe
Licht en scenografie Yannick Fouassier
Kostuums Marlene Monteiro Freitas met de ondersteuning van Andreas Merk en Yannick Fouassier
Geluid Tiago Cerqueira
Krukken João Francisco Figueira, Luís Miguel Figueira
Podiumbeheer André Calado
Onderzoek Marlene Monteiro Freitas, João Francisco Figueira
Productie P.OR.K – Soraia Gonçalves, Joana Costa Santos (Lissabon, PT)
Distributie Key Performance (Stockholm, SE)
Co-productie Teatro Nacional D. Maria II (Lissabon, PT) Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE) Steirischer herbst Festival (Graz, AT) Alkantara (Lissabon, PT) met steun van het NXTSTP - Cultuurprogramma van de Europese Unie NorrlandsOperan (Umeå, SE) Festival Montpellier Danse 2017 (Montpellier, FR) Bonlieu Scène nationale Annecy (Annecy, FR) La Bâtie-Festival de Genève (Genève, CH) binnen het FEDER-fonds voor Interreg