Bacchae - Prelude to a Purge
Bacchae - Prelude to a Purge
'In de taal van Marlene Montero Freitas resoneert een tijdgeest. Muziek, dans en performance vallen volledig samen in een uitputtend concert waarin cabareteske robots, trompetten en muziekstandaards leidraad zijn. Abstractie voert de boventoon, behendig orkestreert Freitas alle elementen.'
– Theaterkrant ★★★★
Bacchae – Prelude to a Purge is een uitbundige, absurde en carnavaleske (concert)voorstelling dat zich beweegt op het snijvlak van muziek, dans en mysterie.
Festival Brandhaarden
Duur 135 minuten
Genre Dans
Taal Language no problem
Bacchae - Prelude to a purge
Met Braziliaanse funk, clowneske capriolen, pop en Ravels Boléro als soundtrack, nodigt Marlene Monteiro Freitas je uit om de grillige wereld van Euripides te betreden – een universum waar chaos en orde, wildheid en rede botsen.
Freitas’ uitzinnige werk duikt diep in de menselijke psyche en voert je langs extremen: van waanzin naar openbaring, van razernij naar verlangen naar rust.
-|-
De dansers en muzikanten sleuren je mee in een hypnotische strijd tussen Apollinische precisie en Dionysische chaos. Deze gedurfde voorstelling verleidt, verwart en confronteert – een ervaring die je niet snel vergeet.
In de pers
DanceTabs
'Wat het meest indrukwekkend is, is dat niets hiervan random of zelfzuchtig aanvoelt. Er is een striktheid en een gevoel van orde en ritueel achter deze gekte.'
The Stage
'Freitas’ schijnbaar onuitputtelijke verbeeldingskracht, en die van haar performers, komt naar voren in deze chaotische schoonheid.'
Marlene Monteiro Freitas
Marlene Monteiro Freitas (1979) is het boegbeeld van de nieuwe Portugese dans. Ze staat bekend om haar overvloedige en expressionistische stukken, geïnspireerd door het carnaval uit haar Kaapverdische jeugd, die groteske figuren en een krachtige beeldtaal combineren met elementen van mode en popcultuur. Freitas' werk, dat zich op het snijvlak van dans en theater bevindt, is zowel visueel aantrekkelijk als thematisch diepgaand, met aandacht voor sociale kwesties en actuele politieke commentaren. Haar performances zijn gekenmerkt door een unieke mix van slapstick en serieuze ondertonen, waarbij de muziek een prominente rol speelt.
Geboren in Kaapverdië, was ze medeoprichter van de dansgroep Compass en studeerde ze aan P.A.R.T.S. in Brussel, de Escola Superior de Dança en de Calouste Gulbenkian Foundation in Lissabon. Als medeoprichter van P.OR.K., een productieorganisatie in Lissabon, heeft ze de theatraliteit in de dans nieuw leven ingeblazen. Sinds enkele jaren maakt ze de overstap naar de grote zaal, waar ze zelf vaak op het podium te zien is als onderdeel van haar performances, die altijd beginnen met een beeld dat zij in haar hoofd krijgt.
Freitas werkt samen met een diverse groep makers van over de hele wereld, waardoor haar werk een dynamische en innovatieve uitstraling heeft die het publiek uitdaagt en inspireert.
foto ©Bea Borgers
Brandhaarden
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
Credits
Choreografie Marlene Monteiro Freitas
Met Andreas Merk, Henri “Cookie” Lesguillier, Cláudio Silva, Flora Détraz, Gonçalo Marques, Hsin-Yi Hsiang, Johannes Krieger, Lander Patrick, Marlene Monteiro Freitas, Micael Pereira, Miguel Filipe, Tomás Moital, Yaw Tembe
Licht en scenografie Yannick Fouassier
Kostuums Marlene Monteiro Freitas met de ondersteuning van Andreas Merk en Yannick Fouassier
Geluid Tiago Cerqueira
Krukken João Francisco Figueira, Luís Miguel Figueira
Podiumbeheer André Calado
Onderzoek Marlene Monteiro Freitas, João Francisco Figueira
Productie P.OR.K – Soraia Gonçalves, Joana Costa Santos (Lissabon, PT)
Distributie Key Performance (Stockholm, SE)
Co-productie Teatro Nacional D. Maria II (Lissabon, PT) Kunstenfestivaldesarts (Brussel, BE) Steirischer herbst Festival (Graz, AT) Alkantara (Lissabon, PT) met steun van het NXTSTP - Cultuurprogramma van de Europese Unie NorrlandsOperan (Umeå, SE) Festival Montpellier Danse 2017 (Montpellier, FR) Bonlieu Scène nationale Annecy (Annecy, FR) La Bâtie-Festival de Genève (Genève, CH) binnen het FEDER-fonds voor Interreg