BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)
BLACK (The sorrows of Belgium 1: Congo)
Voorstellingen
In de trilogie The Sorrows of Belgium, bestaande uit de nationale driekleur Black/Yellow/Red, zoomt regisseur Luk Perceval in op drie donkere passages uit de Belgische geschiedenis. Respectievelijk: de exploitatie van Congo onder Leopold II in Black, de collaboratie met de Duitse bezetter tijdens Wereldoorlog II in Yellow en de terroristische aanslagen in ‘hellhole’ Brussel in Red. Met deze historische feiten als uitgangspunt wordt een portret in drie delen geschetst waarin een politieke agenda telkens opnieuw de
aanleiding levert voor menselijk leed, waarin het surrealisme nooit ver weg is en waarin een klein land zich staande probeert te houden tussen grote internationale mogendheden: soms op sluwe wijze, maar veel vaker op een krampachtige manier… Welkom in het politieke centrum van Europa!
Duur 2 uur 10 minuten zonder pauze
Boventiteld in ENG en NL
wereldpremière: 16 maart 2019 (NTGent)
Over de voorstelling
Als inspiratiebron voor Black, het eerste deel van The Sorrows of Belgium over Congo, dient een waargebeurd verslag van een van de eerste Congoreizigers in de geschiedenis: de Afro-Amerikaan William Henry Sheppard, ‘the Black Livingstone’ genaamd. Sheppard reisde in februari 1890 vanuit New York via Londen naar Afrika, als missionaris voor de Presbyteriaanse Kerk. Samen met zijn witte reisgezel Sam Lapsley – beide mannen zijn nog prille twintigers op dat moment – begint hij aan een ingrijpend avontuur op compleet onbekend terrein, waarbij hij van de ene verbazing in de andere valt. Anders dan Lapsley, die fysiek aan deze missie ten onder zal gaan, trekt Sheppard zich goed uit de slag, tot het geld van de kerk op is en hij moet terugkeren naar Amerika voor nieuwe fondsen.
Bij die terugkeer spaart hij zijn kritiek op de wantoestanden in Congo niet, en is hij een van de eersten om de mensonterende exploitatie door Leopold II aan te klagen. In Black wordt en reconstructie gemaakt van Sheppards authentieke reisverslag, geïnspireerd door de vurige lezingen die hij gaf om missiegeld te verzamelen. Hij schuwde daarbij het dramatische effect niet en stelde kunst- en gebruiksvoorwerpen ten toon, inspelend op de hang naar exotiek bij de doorsnee westerling. In het Amerika van die tijd zorgden Sheppards lezingen voor meer dan één schok: omwille van zijn huidskleur werden in de theaters waar hij optrad voor het eerst ook zwarte toeschouwers toegelaten, weliswaar op het hoogste balkon. Sheppards verhaal getuigt, naast een diepgewortelde angst voor het onbekende, van een alomtegenwoordig racisme.
Bekijk de trailer van Black, The sorrows of Belgium I, Congo.
In de pers
'Een groots werk.' - De Standaard ****
'Luk Percevals Congo-aanklacht Black in NTGent: een welkome mep in je gezicht.' - De Morgen *****
'Een zinderend gesamtkunstwerk.' - De Standaard ****
'De tableaus die de acht acteurs samen creëren zijn beeldschoon, maar nooit vrijblijvend.' - De Morgen *****
'Dit is theater in zijn meest prangende, relevante verschijningsvorm, theater dat zich met beide voeten in het hier en nu bevindt.' - De Morgen *****
'Black is wreed, maar het is geschiedenisles die als een theaterstuk op geen enkele manier beter verpakt kon worden.' - Het Nieuwsblad
'Het schopt je op zachte, maar dwingende wijze een geweten.'- Klara.be
Bekijk ook het verslag dat VRT programma Het Journaal maakte van de voorstelling. Of lees de reportage in Trouw.
Luk Perceval (Lommel, 1957) is een Vlaamse acteur en regisseur.
In seizoen 22|23 wordt zijn regie van Het jaar van de kreeft in reprise genomen.