CATTIVO
CATTIVO, een installatie bestaande uit honderden muziekstandaards, creëert een gemeenschap van een hoogst muzikale soort op het podium. Deze setting roept een intens geluidslandschap op waarin de standaards als levendige wezens functioneren, wat Marlene Monteiro Freitas de kans biedt om haar ongebonden muzikaliteit te bevestigen.
Festival Brandhaarden
Doorlopend toegankelijk tussen 12:00 en 20:00.
CATTIVO
In CATTIVO transformeert Marlene Monteiro Freitas de muziekstandaards tot meer dan alleen ondersteunende objecten. Na haar eerdere experimenten met deze elementen in Bacchae - Prelude to a Purge (2017) krijgen ze nu een centrale rol. In opdracht van BoCA en wereldwijd gepresenteerd in 2019, combineert de installatie verschillende vormen en dimensies die met elkaar verbonden zijn, waardoor ze doen denken aan marionetten. Deze standaards fungeren als uitvouwbare lichamen die niet alleen partituurdragers zijn, maar ook emoties kunnen uitdragen en hun eigen keuzes kunnen maken.-|-De installatie creëert een symfonische gemeenschap waarin verschillende instrumenten, ritmes en melodieën samenkomen. Door hun mensachtige kenmerken krijgen de standaards een eigen leven en functioneren ze als podium, tuin of poppenhuis. Freitas daagt het publiek uit om deze objecten te zien als levendige wezens die in staat zijn tot expressie en interactie. CATTIVO verkent de grenzen van de dieren-, planten- en fantasiewerelden en biedt een unieke ervaring die uitnodigt tot reflectie over de veelzijdigheid van de menselijke ervaring.
Marlene Monteiro Freitas
Marlene Monteiro Freitas (1979) is het boegbeeld van de nieuwe Portugese dans. Ze staat bekend om haar overvloedige en expressionistische stukken, geïnspireerd door het carnaval uit haar Kaapverdische jeugd, die groteske figuren en een krachtige beeldtaal combineren met elementen van mode en popcultuur. Freitas' werk, dat zich op het snijvlak van dans en theater bevindt, is zowel visueel aantrekkelijk als thematisch diepgaand, met aandacht voor sociale kwesties en actuele politieke commentaren. Haar performances zijn gekenmerkt door een unieke mix van slapstick en serieuze ondertonen, waarbij de muziek een prominente rol speelt.
Geboren in Kaapverdië, was ze medeoprichter van de dansgroep Compass en studeerde ze aan P.A.R.T.S. in Brussel, de Escola Superior de Dança en de Calouste Gulbenkian Foundation in Lissabon. Als medeoprichter van P.OR.K., een productieorganisatie in Lissabon, heeft ze de theatraliteit in de dans nieuw leven ingeblazen. Sinds enkele jaren maakt ze de overstap naar de grote zaal, waar ze zelf vaak op het podium te zien is als onderdeel van haar performances, die altijd beginnen met een beeld dat zij in haar hoofd krijgt.
Freitas werkt samen met een diverse groep makers van over de hele wereld, waardoor haar werk een dynamische en innovatieve uitstraling heeft die het publiek uitdaagt en inspireert.
foto ©Bea Borgers
Brandhaarden
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
Credits
Team André Calado, Andreas Merk, Marlene Monteiro Freitas, Miguel Figueira, Tiago Cerqueira, Yannick Fouassier
Productie P.OR.K – Soraia Gonçalves, Joana Costa Santos (Lissabon); BoCA – Biennial of Contemporary Arts (Lissabon)
Distributie Key Performance (Stockholm)
Coproducent | Teatro Nacional São João (Porto); São Luiz Teatro Municipal (Lissabon)
Met dank aan Alexandre Mota, Armindo Neves Ruivo ANR, Auto Coelho, Berto Pinheiro, Bruno Leonel Marques, Cláudio Silva (Salpinxancient Greek trumpet), Eurico Gonçalves, Gliding Barnacles, Jorge Gomes, José Capote, Lourenço e Letra, Márcio Oliveira.