CATTIVO
Een zwerm muziekstandaards komt tot leven in CATTIVO, een fascinerende installatie die de grenzen tussen object en wezen vervaagt. In deze visueel verbluffende en muzikaal geladen wereld verandert een ogenschijnlijk simpel gebruiksvoorwerp in een symfonie van beweging, ritme en emotie. Wat ooit een stille drager van partituur was, ontpopt zich hier tot een levend, ademend wezen dat voelt, reageert en communiceert.
Festival Brandhaarden
Doorlopend toegankelijk tussen 12:00 en 20:00.
Gratis toegang met een voorstellingsticket van een van de andere Brandhaarden voorstellingen.
CATTIVO
Met deze installatie, ooit geïnitieerd in Bacchae – Prelude to a Purge (2017), zet Marlene Monteiro Freitas een krachtig experiment voort. De muziekstandaards krijgen niet alleen een hoofdrol, ze zijn de voorstelling. Ze buigen, strekken en vormen een gemeenschap van fantastische proporties – een hybride tussen marionet, dier, plant en mens. Elk van hen lijkt een eigen stem, karakter en bedoeling te hebben.
-|-
CATTIVO nodigt uit om verder te kijken dan het bekende, om objecten niet langer als objecten te zien, maar als een spiegel van onze eigen veelzijdigheid en kwetsbaarheid. Met speelsheid en diepgang verleidt Freitas je tot reflectie: waar begint het leven – en waar houdt het op?
Marlene Monteiro Freitas
Marlene Monteiro Freitas (1979) is het boegbeeld van de nieuwe Portugese dans. Ze staat bekend om haar overvloedige en expressionistische stukken, geïnspireerd door het carnaval uit haar Kaapverdische jeugd, die groteske figuren en een krachtige beeldtaal combineren met elementen van mode en popcultuur. Freitas' werk, dat zich op het snijvlak van dans en theater bevindt, is zowel visueel aantrekkelijk als thematisch diepgaand, met aandacht voor sociale kwesties en actuele politieke commentaren. Haar performances zijn gekenmerkt door een unieke mix van slapstick en serieuze ondertonen, waarbij de muziek een prominente rol speelt.
Geboren in Kaapverdië, was ze medeoprichter van de dansgroep Compass en studeerde ze aan P.A.R.T.S. in Brussel, de Escola Superior de Dança en de Calouste Gulbenkian Foundation in Lissabon. Als medeoprichter van P.OR.K., een productieorganisatie in Lissabon, heeft ze de theatraliteit in de dans nieuw leven ingeblazen. Sinds enkele jaren maakt ze de overstap naar de grote zaal, waar ze zelf vaak op het podium te zien is als onderdeel van haar performances, die altijd beginnen met een beeld dat zij in haar hoofd krijgt.
Freitas werkt samen met een diverse groep makers van over de hele wereld, waardoor haar werk een dynamische en innovatieve uitstraling heeft die het publiek uitdaagt en inspireert.
foto ©Bea Borgers
Brandhaarden
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
Credits
Team André Calado, Andreas Merk, Marlene Monteiro Freitas, Miguel Figueira, Tiago Cerqueira, Yannick Fouassier
Productie P.OR.K – Soraia Gonçalves, Joana Costa Santos (Lissabon); BoCA – Biennial of Contemporary Arts (Lissabon)
Distributie Key Performance (Stockholm)
Coproducent | Teatro Nacional São João (Porto); São Luiz Teatro Municipal (Lissabon)
Met dank aan Alexandre Mota, Armindo Neves Ruivo ANR, Auto Coelho, Berto Pinheiro, Bruno Leonel Marques, Cláudio Silva (Salpinxancient Greek trumpet), Eurico Gonçalves, Gliding Barnacles, Jorge Gomes, José Capote, Lourenço e Letra, Márcio Oliveira.