Du désir d'horizons
Du désir d'horizons
Voorstellingen
Choreograaf en pionier van de Afrikaanse hedendaagse dans Salia Sanou keert terug naar zijn favoriete thema’s: eenzaamheid en afwijking, individu tegenover collectief, herkomst en ontworteling, grenzen en verbanning. Aan de basis van Du désir d’horizons liggen dansworkshops die Sanou gaf in vluchtelingenkampen in Burundi en zijn geboorteland Burkina Faso, en teksten van Samuel Beckett.
Grote Zaal
Duur: 1 uur 5 minuten
Met inleiding en nagesprek
Achter de horizon ligt een open ruimte.
Met veel energie, optimisme en humor ‘vertellen’ zes dansers, een verteller en twee jonge vluchtelingen over universele thema’s die ook voor niet-vluchtelingen herkenbaar zullen zijn. Du désir d’horizons is geen vluchtelingenshow, maar een compositie in danstaal die laat zien dat achter de horizon een open ruimte ligt.
“The dance is magnificent, sinuous, strong, profoundly original with its vocabulary that blends brilliantly with contemporary dance accents from elsewhere." (Danser Canal Historique).
De voorstelling maakt deel uit van het Explore Festival, een reeks internationaal geprezen dans- en toneelvoorstellingen uit verre overzeese gebieden.
Randprogramma
Inleiding door Charissa Promes
19:45 - 20:15 uur, Marnixbordes
Nagesprek met o.a. Salia Sanou, door Charissa Promes
Ongeveer 10 minuten na de voorstelling, Pleinfoyer
Over Salia Sanou
Sanou werd in 1969 geboren in Burkina Faso. Sinds de vroege jaren 90 is hij actief in de danswereld, met een sterke focus op Afrikaanse dans. In zijn vaderland stichtte hij de dansschool La Termitière en het festival voor moderne dans Dialogues de Corps. Beide initiatieven zijn diepgeworteld in de Burkinese en Afrikaanse context, met als bedoeling een platform te bieden aan professionele Afrikaanse dansers en choreografen, maar ook aan lokale jongeren.
Salia Sanou is niet alleen één van Afrika’s meest gerenommeerde choreografen van de laatste decennia, hij geeft met zijn dansinitiatieven ook een taal en een stem aan jongeren en vluchtelingen. Zijn ervaringen in de vluchtelingenkampen van Mentao en Sag-Nioniogo lieten een diepe indruk na op Sanou, die hij verwerkte in de voorstelling Du hésir d’horizons.
“Talrijke beelden en indrukken bleven me achtervolgen: rijen van schamel opgetrokken hutten met daken van plaatwerk, kinderen die over en weer liepen, hun gekrijs, hun lach, de blik van de volwassenen waarin zoveel vragen verscholen lagen. Waardigheid en het wachten op een horizon die zich opent. De angst ook, de angst om te sterven, om niet een toekomst te kunnen bouwen. Ik stel keer op keer vast dat woorden tekortschieten om de gewelddadigheid en de onwaardige en onmenselijke levensomstandigheden die ik in die kampen gezien heb, te beschrijven. Ik begreep heel snel dat ik alleen door de dans deze ervaring kon delen.”
Toch is Du désir d’horizons geen documentaire voorstelling, wel een reflectie van de vele menselijke emoties in de kampen, én van de hoop op een betere toekomst.
“Wat ik wil vertellen heeft niet het karakter van een documentaire of een getuigenis. Mijn werk is een compositie waar het choreografisch vocabularium plaats laat voor betekenis en reflectie over de delicate situatie van vluchtelingen, en de weerklank daarvan in ons. De horizon, dat is de toekomst, de hoop. Ik heb mezelf toegestaan te dromen van een betere wereld en wreedheid en absurditeit weg te gommen.