EXIT ABOVE
In EXIT ABOVE keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de Westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de 'signature move' van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan.
Duur nnb
Genre dans
Taal language no problem
Nederlandse première do 14 september
In Gesprek vr 15 september
EXIT ABOVE
Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. Het vertrekpunt voor de voorstelling is Walking Blues van de legendarische bluesartiest Robert Johnson, al voert de tocht terug tot de bekendste 19e eeuwse singer-songwriter, met Der Wanderer van Schubert. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en danser en gitarist Carlos Garbin.-|-
In EXIT ABOVE komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. Choreografisch werkt De Keersmaeker altijd van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit, volgens de lijnen van de geometrie. EXIT ABOVE bespeelt het spanningsveld tussen samen stappen ('marching together') en ‘stepping out’(eruit stappen), tussen het solitair-romantische ‘wandern’ en het politieke potentieel van een groep ongewapende mensen die samen stappen, het individuele en het collectieve, de lijn en de cirkel. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen.
Credits
choreografie Anne Teresa De Keersmaeker
gecreëerd met en gedanst door Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer
muziek Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin
muziek uitgevoerd door Meskerem Mees, Carlos Garbin
tekst Wannes Gyselinck, Meskerem Mees
dramaturgie Wannes Gyselinck
scenografie Michel François
licht Max Adams
kostuums Aouatif Boulaich
repetitieleiding Cynthia Loemij, Clinton Stringer
productie Rosas
-|-
coproductie Concertgebouw Brugge (Bruges), De Munt / La Monnaie (Brussel / Bruxelles / Brussels), Dance Reflections by Van Cleef & Arpels, Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), FONDOC
deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius.
Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en door de stichting BNP Paribas.