EXIT ABOVE - AFTER THE TEMPEST / D'APRÈS LA TEMPÊTE / NAAR DE STORM

Sluiten

EXIT ABOVE - AFTER THE TEMPEST / D'APRÈS LA TEMPÊTE / NAAR DE STORM

Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
EXIT ABOVE - AFTER THE TEMPEST / D'APRÈS LA TEMPÊTE / NAAR DE STORM
Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

In EXIT ABOVE - after the tempest / d'après la tempête / naar de storm  keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de Westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de 'signature move' van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan.

Duur 90 minuten
Genre dans
Taal language no problem

Nederlandse première do 14 september
In Gesprek vr 15 september

EXIT ABOVE 


Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. Het vertrekpunt voor de voorstelling is Walking Blues van de legendarische bluesartiest Robert Johnson, al voert de tocht terug tot de bekendste 19e eeuwse singer-songwriter, met Der Wanderer van Schubert. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en danser en gitarist Carlos Garbin.

In EXIT ABOVE  - after the tempest / d'après la tempête / naar de storm komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. Choreografisch werkt De Keersmaeker altijd van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit, volgens de lijnen van de geometrie. 
-|-
EXIT ABOVE  - after the tempest / d'après la tempête / naar de storm bespeelt het spanningsveld tussen samen stappen ('marching together') en ‘stepping out’ (eruit stappen), tussen het solitair-romantische ‘wandern’ en het politieke potentieel van een groep ongewapende mensen die samen stappen, het individuele en het collectieve, de lijn en de cirkel. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen.

Credits


choreografie Anne Teresa De Keersmaeker
cecreëerd met en gedanst door Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer
muziek Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin
muziek uitgevoerd door Meskerem Mees, Carlos Garbin
scenografie Michel François
licht Max Adams
kostuums Aouatif Boulaich
tekst en lyrics Meskerem Mees, Wannes Gyselinck
dramaturgie Wannes Gyselinck
repetitieleiding Cynthia Loemij, Clinton Stringer
artistieke coördinatie en planning Anne Van Aerschot
assistente van de Artistiek Directeur Martine Lange
technisch directeur Freek Boey
technici Thibault Rottiers, Quentin Maes
geluid Alex Fostier
coördinator kostuums Alexandra Verschueren
geassisteerd door Els Van Buggenhout
kleedster Alexandra Verschueren
naaisters Chiara Mazzarolo, Martha Verleyen
productie Rosas
-|-
coproductie Concertgebouw Brugge (Bruges), De Munt / La Monnaie (Brussel / Bruxelles / Brussels), Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), GIE FONDOC OCCITANIE (Le Parvis Tarbes, Scène nationale ALBI Tarn, Le Cratère Alès, Scène nationale Grand Narbonne, Théâtre Garonne)

met dank aan Baptiste Alexandre, Naomie Bentein, Bert De Swert, Michel Dierickx, Steven Fillet, Nicolas Fiszman, Ann-Sofie Merlier, Miet Ongena, Tom Pauwels, Jean-Luc Plouvier, Olivier Thys, Emma Zune

wereldpremière 31 mei 2023, Théâtre National Wallonie- Bruxelles, Brussel
gepresenteerd door Théâtre National Wallonie- Bruxelles, De Munt/ La Monnaie, Kaaitheater en Kunstenfestivaldesarts
met steun van Dance Reflections by Van Cleef & Arpels

Deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius.
Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) en door de stichting BNP Paribas.

Deze voorstelling wordt ondersteund door

MEER DANS

Language NP Language no problem Tien Junior Company / Het Nationale Ballet Dans Tien
Sluiten Tien Junior Company / Het Nationale Ballet
12 mrt '24 t/m 13 mrt '24
Vier eigentijdse premières, één klassiek meesterwerk
Language NP Language no problem Remla Redo, Denden en Amsterdams Andalusisch Orkest Dans Remla
Sluiten Remla Redo, Denden en Amsterdams Andalusisch Orkest
26 mrt '24
Zijn onze werelden daadwerkelijk zo verschillend, of hebben we meer gemeen dan gedacht? Die vraag staat centraal in de autobiografische voorstelling REMLA.
Language NP Language no problem ZIEL Conny Janssen Danst Dans ZIEL
Sluiten ZIEL Conny Janssen Danst
01 apr '24 t/m 02 apr '24
Op zoek naar vrijheid, lichtheid en onverwachte ontmoetingen. Wat houdt ons tegen het leven te omarmen en de restricties die we onszelf en elkaar opleggen te doorbreken?
Language NP Language no problem The beauty of it all Nederlands Dans Theater 2 Dans The beauty of it all
Sluiten The beauty of it all Nederlands Dans Theater 2
03 apr '24 t/m 05 apr '24
The beauty of it all slaat de ultieme balans tussen het eren van de nalatenschap van Nederlands Dans Theater (NDT) en zijn rijke repertoire, en het creëren van ruimte voor nieuwe artistieke stemmen die het gezelschap van verrassende perspectieven voorzien.
Language NP Language no problem Assembly Hall Kidd Pivot / Crystal Pite & Jonathon Young Dans Assembly Hall
Sluiten Assembly Hall Kidd Pivot / Crystal Pite & Jonathon Young
22 apr '24 t/m 24 apr '24
Assembly hall is de nieuwste voorstelling van het Canadese gezelschap Kidd Pivot, opgericht door choreograaf Crystal Pite, viert in april haar Nederlandse première in ITA.
Language NP Language no problem WE, the EYES ICK Dans Amsterdam / Emio Greco & Pieter C. Scholten Dans WE, the EYES
Sluiten WE, the EYES ICK Dans Amsterdam / Emio Greco & Pieter C. Scholten
02 mei '24
WE, the EYES wil perspectieven ter discussie stellen in een maatschappij in crisis en claimt verandering.
Language NP Language no problem Hatched Ensemble Mamela Nyamza Dans Hatched Ensemble
Sluiten Hatched Ensemble Mamela Nyamza
20 mei '24 t/m 21 mei '24
HATCHED ENSEMBLE is de uitbreiding van Mamela Nyamza's originele en veelgeprezen solowerk HATCHED uit 2008, een autobiografisch werk waarin de choreografe reflecteerde op haar leven als moeder, lesbienne en kunstenaar.
Language NP Language no problem SPRING Introdans Dans SPRING
Sluiten SPRING Introdans
21 mei '24 t/m 22 mei '24
Om de lente én het leven te vieren, presenteert Introdans Spring, een programma dat zich concentreert rond het werk van Mauro Bigonzetti.
Language NP Language no problem The Romeo Trajal Harrell, Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble Dans The Romeo
Sluiten The Romeo Trajal Harrell, Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble
25 jun '24 t/m 27 jun '24
Stel je eens voor dat er één dans was voor iedereen, geïnspireerd op een wereld zoals die had kunnen zijn. Met The Romeo verbeeldt choreograaf Trajal Harrell deze dans voor alle mensen, ongeacht achtergrond, gender, karakter of stemming en van welke generatie dan ook.